Aihe: Vahvistimen särön buustaaminen pedaalilla?
1
suolintu
23.07.2004 12:21:53
Kuinka onnistuu jos soittaa kompit vahvistimen omalla säröllä ja kun tulee soolon paikka niin ottaa vahvistimen säröön vielä lisä potkua särö pedaalista? Tällöinhän siinä on kaksi säröä (vahvistin ja pedaali) päällekkäin, joten eikö koko soundi puuroudu?

Näin olen kuitenkin kuullut joidenkin tekevän, joten täytyiskö vahvistimessa olla tuota varten joku efekti looppi vai kytketäänkö pedaali ihan normaalisti kitaran ja vahvistimen väliin?
Leper Messiah
23.07.2004 12:25:20
eihän soundi puuroudu ellei siitä pedaalista laita liikaa säröä. Ja volume-nuppi joissain pedaaleissa kun on, niin sitä käyttää apuna siihen boostaamiseen
Kaikki on suurta illuusiota
Volle
23.07.2004 12:28:51
Onhan näistä täällä ollut juttua, mutta pistetään vielä kerran. Kun polkaisee päälle särkijän säröisen vahvistimen edessä, tulee lisää säröä, mutta ei juurikaan lisää volumea, joten jos isossa bändissä pitää saada soolo kuuluviin, ei homma onnistu näin. Efektiloopissa boosteri tai EQ ei lisää säröä, mutta tulee lisää volumea.

Se meneekö saundi mössöksi käytettäessä särkijää säröisen vahvistimen edessä riippuu aika paljon vahvistimesta, pedaalista ja molempien asetuksista.
Nam.
Chemo
23.07.2004 12:46:09

Kun polkaisee päälle särkijän säröisen vahvistimen edessä, tulee lisää säröä, mutta ei juurikaan lisää volumea

Riippuuhan tuo vähän siitäkin, miten säröpedalia on esim. volumepotikastaan säädetty...

Efektiloopissa boosteri

Mä olen käyttänyt ennemmin vikana ennen vahvistimen inputia, enkä loopissa. Hyvällä putkivahvistimella voi tällä tavalla saada aikaiseksi aika pitkälti sitä, mitä kysyjä kysyy: enemmän volaa -> enemmän säröä vahvistimesta. Vähän niinkuin vääntelisi kitaran volumepotikkaa.
Ramalamadingdong.
Jabe
23.07.2004 12:56:18

Kyllä vahvistimen säröä voi boostata jollain säröpedaalilla. Riippuu noin tsiljoonasta eri asiasta, mitä sitten tapahtuu ja kuulostaako se hyvältä.

Ensiksikin, on tosiaan nin, että jos tavoitteena on vaan saada lisää volaa siihen sooloon, niin sitten kantsii mieluummin koittaa jotain boostaajaa (esim. mxr micro amp) tai vaikkapa eq -spedua, jossa kaikkia (tai useimpia) taajuuksia on nostettu. Ja tosiaan - kantsii koittaa sitä myös sen stygen etuasteen jälkeen - siis loopissa. Edelleen ... riippu vähän kaikesta, toimiiko, ja miltä soundaa jne.

No mutta. Jos haluaa siihen sooloon myös erilaista säröä tai lisää säröä, niin sitten voi kyllä boostata jollain säröspedulla. Kaikkea kannattaa kokeilla (paitsi kansantanssia ja sukurutsausta). Mun kokemusten mukaan stygen särökanavan edessä toivivat parhaiten overdrive -tyyliset spedut. Ja asetukset toimii yleensä parahaiten kun missään vermeessä ei oo säröt täysillä. Siis enemmän gainia, mutta ei kauheesti enemmän surinaa.

Voi myös kokeilla kahta eri säröpedaalia "puhtaaseen" vahvistimeen. Toinen spedu säädetään sopivaksi komppailua varten, ja toinen sitten sopivaksi säröboostiksi. Oikeat spedut, oieka järjestys ja oikeat säädöt löytyvät (joko joku viittaa ...?) kokeilemalla.

Itse olen viime aikoinan tykästynyt tuohon viimeksi kuvailtuun vaihtoehtoon. Minulla on hyvä putkivahvistin, yksi overdrive ja yksi distortion -tyylinen spedu. Niistä tuntuu löytyvän hyvä soundi komppailuun ja liidiin.
Jabe
23.07.2004 12:59:07

Mä olen käyttänyt ennemmin vikana ennen vahvistimen inputia, enkä loopissa.

Näin miekin mxr micro amp'ia. Toisaalta ... JPB'n toisella kitaristilla micro amp on VHT -nupin loopissa, ja tämä systeemi toimii hänellä erittäin hyvin.
Chemo
23.07.2004 13:02:22

esim. mxr micro amp

Mulla tuota virkaa toimittaa Roger Mayer Voodoo-boost. Mutta onhan noita....

Voi myös kokeilla kahta eri säröpedaalia "puhtaaseen" vahvistimeen. Toinen spedu säädetään sopivaksi komppailua varten, ja toinen sitten sopivaksi säröboostiksi. Oikeat spedut, oieka järjestys ja oikeat säädöt löytyvät (joko joku viittaa ...?) kokeilemalla.

Mäkin olen joskus tehnyt noin, juuri niin että toinen on od-tyyppinen, ja toinen mallia distortion.
Ramalamadingdong.
McNulty
23.07.2004 13:52:06
Itse olen boostaillut kolmella eri tavalla.

#1 EQ-Boost

Eli ihan vaan joku EQ siihen kitaran ja vahvarin väliin, siihen sopivat asetukset vaan ja ei kun soitteleen.

#2 Overdrive Booster

Välillä tulee jollain Ibanez TS808/TS9:llä boostattua vahvistimen särökanavaa. Jollei potikoita ihan kaakkoon käännä niin hyvin toimii tuokin.

MXR:llä on myynnissä myös tuo Wylden oma Overdrive-booster millä hän ottaa JCM800:sta lisää möyhyä ulos.

#3 Pickup Booster

Eli ainakin Seymour Duncan valmistaa pickup-booster pedaalia jolla saa 20dB lisää (en tiedä onko kuinka totta vai ei...) meuhkaa. Tietysti joku putkikone huutaa hieman enempi kun +20dB tulee signaaliin lisää, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä että särö olisi parempi (tai huonompi)...

Kokeilemalla tosiaan selviää. Itselläni on tällä hetkellä käytössä tuo EQ-meininki.
T-Bone
McNulty
23.07.2004 13:54:50

Kyllä, tämä onnistuu myös... Itselläni taitaa olla 5 säristintä peräkkäin =) Tosin eivät ole kaikki samaan aikaan päällä tietystikään.

bd-2 >> ts808 >> proco rat II >> dd-11 dime dist >> axis face fuzz
T-Bone
Hannu H.
23.07.2004 14:02:35

Itellä on ibanez fc10 (distortion) jubileen efektiloopissa. Sillä nostan volaa ja pistän vähän ekstra säröä soundiin. Onko tämä nyt ihan epäeettinen tapa jonka takia mut nauretaan ulos kitaristien keskuudesta?
"May the tone be with you"
Jabe
23.07.2004 14:16:57

Onko tämä nyt ihan epäeettinen tapa jonka takia mut nauretaan ulos kitaristien keskuudesta?

Kaikki mikä kuulostaa hyvältä on ok. Etikasta viis :-)
Gimba
24.07.2004 10:01:21

Halvimpia toimivia ratkaisuja taitaa olla volumepedaali säröpedaalin jälkeen, jolloin se ei syö säröä minimiasennossa, mutta lisää volumea maksimiasennossa.
päänahka
27.07.2004 09:29:47
Halvimpia toimivia ratkaisuja taitaa olla volumepedaali säröpedaalin jälkeen, jolloin se ei syö säröä minimiasennossa, mutta lisää volumea maksimiasennossa.

Ajattelin tehdä sellaisen ratkaisun, että rakentaisin pedaalin, jossa olisi pari volapotikkaa ja kytkimet, ja tämä toimisi kuten kitaran volume, mutta saisi nopeasti tietyn volan asennon jalalla. Totta kai kitaran volaa tarttee kans joskus.

Tosta sooloboostista vielä. Kaverihan ei maininnut sitä, kuinka paljon säröä on komppisärö. Jos vahvistimessa on tarpeeksi pieni särö, nostaa säröpurkki tai muu boosti myös volaa särön lisäksi.
Soolot on perseestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)