Aihe: Kesäillan valssista
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Janatuinen
16.07.2004 09:28:09
..ja samaisessa ohjelmassa La Strada soitti suohon jokaisen siellä tähän asti esiintyneen orkan. Respektiä. Homman voi tehdä tyylilläkin jos haluaa. Tai osaa.

On tullut kuunneltua tanssimusiikkia jo sen verran, että harva tanssiorkka enää säväyttää. La Stradan veto eilen oli kyllä tautisen hyvä. Kateellisena voi vain katsoa, kun kaverit vetää rautaisella rutiinilla ja tyylikkäästi. Harmi vain, että esim. useimmilla nuorilla on tanssimusiikista sellainen käsitys, että se on vain helppoa läpisoittoa ja tylsää musiikkia.

Nykyään on alettu käyttämään tansiimusiikissa taas enemmän puhaltimia, mikä sinänsä on hyvä juttu. La Stradan puhaltajien soittaessa trumpettia ja saksofonia yhtä aikaa, niiden yhteissointi kuulosti ainakin meikäläisen korvaan todella hyvältä. Oma tietous puhaltimista on aika vähäistä, joten voisiko joku kertoa, mitkä "versiot" trumpetista ja saksofonista pojilla oli? Tai yleensäkin, mitä puhaltimia voisi käyttää yhdessä ilman että se kuulostaa ihan kauhealta?
pekkajau
16.07.2004 09:40:38
Kyllä oli Stradan veto tosi kyr..kästä menoa!Kosketinsoittaja "Upikin" oli nyt keskittynyt pelkästään soittohommiin ja sillonhan homma toimii!
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
Kyllikki
16.07.2004 09:49:43
Joo... komiasti pojat soitti, ja yllätti itse solistikin suorituksellaan minut positiivisesti!

Itse kiinnitin huomiota siihen, että olikohan yhtenä "lisämuusikkona" taustanauha (tai md/CD/HD), koska ainakin parissa kappaleessa oli mukana myös taustalauluja, enkä ainakaan itse huomannut soittajilla minkäänlaisia laulumikkejä? Tämä selittäisi myös rumpalin tyylikkäät "nappikuulokkeet".

Myös yllättävän täyttävästi puhaltimet soivat, vaikka saattoihan kosketinsoittajakin käyttää puhallinsoundeja täyttämään oikeiden puhaltimien taustaa.

Sekvensserien ja valmiiden taustojen käyttö ei sinänsä ole nykypäivänä harvinaista tai bändin arvoa alentavaa, kun homma toimii muuten noinkin tyylikkäästi.
klunssila
16.07.2004 17:59:08
Itse kiinnitin huomiota siihen, että olikohan yhtenä "lisämuusikkona" taustanauha (tai md/CD/HD), koska ainakin parissa kappaleessa oli mukana myös taustalauluja, enkä ainakaan itse huomannut soittajilla minkäänlaisia laulumikkejä? Tämä selittäisi myös rumpalin tyylikkäät "nappikuulokkeet".

Myös yllättävän täyttävästi puhaltimet soivat, vaikka saattoihan kosketinsoittajakin käyttää puhallinsoundeja täyttämään oikeiden puhaltimien taustaa.

Hyvin toimi La Stradan homma minunkin mielestä. Jossain biiseissä kiipparisti täytti puhaltimia nykytyylin mukaisesti brassisoundeilla oikeiden puhaltajien päälle. Joku kyseli fonista ja trumpetista: pääasiassa fonisti veti alttoa, yhdessä biisissä sopraanoa. Trumpetti taisi olla ihan perinteinen b-vireinen mutka.

Ja unelmavävyt: eiköhän heidän taso ole tullut jo tässäkin threadissa selville, en viitsi enää enempää haukkua, joten yritän kehua: minä rakastan sua oli ihan mukiin menevä suoritus, maltillinen ja simppeli, hjyvä hjyvä. En kuitenkaan malta sanoa sitä, että ottakaa nyt herran isä siltä kanttorilta se mikrofoni pois. Mies laulaa paskajäykkänä kuin "Jyrin kyrpä"!
Viime vuonna mulla oli yksi keikka. Tänä vuonna on sitten ollut vähän vähemmän keikkoja. Turakaisille humppaa!!!
snowballed
17.07.2004 11:09:28 (muokattu 17.07.2004 14:20:13)

Hyvin toimi La Stradan homma minunkin mielestä. Jossain biiseissä kiipparisti täytti puhaltimia nykytyylin mukaisesti brassisoundeilla oikeiden puhaltajien päälle. Joku kyseli fonista ja trumpetista: pääasiassa fonisti veti alttoa, yhdessä biisissä sopraanoa. Trumpetti taisi olla ihan perinteinen b-vireinen mutka.

Upi tosiaan tuplaili brasseja pillien päälle. BTW, pääasiassa Pepa Päivinen soittaa tenori-, baritoni- ja bassofoneja. Oliko siellä tosiaan altto ja sopraanokin messissä? Ei ainakaan niissä biiseissä mitä minä kuulin.. :)

Edit: i stand corrected.. homma tulee uusintana just töllöstä. Besame Muchossa tosiaan näyttäis olevan sopraano. Missasin ensiesityksen grillailun takia. Muuten Pepa näyttäis kuiteskin vetävän tenoria ja barskaa..
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
isojussi
19.07.2004 08:38:45
...Muuten Pepa näyttäis kuiteskin vetävän tenoria ja barskaa..

Jummalaade, oliks Pasi hommannu Pepan keikalle, no ei vähä mitään. Ei kai se ihan vakkariin tossa bändissä vedä?

Pitääköhön ruveta taas kyttäämään kesäillan valssia, jos siellä noin kova meininki rupee oleen.

No oli miten oli La Strada on tosiaankin hyvä bändi.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
työläinen
20.07.2004 04:21:59
Noin ulkomusiikillisesti pisti silmään basistin soittoasento: bassonkaula sojotti miehekkäästi yläviistoon kuin .. noh tiedättehän. 70-luvulla tuota vielä näki mutta nyt taitaa olla katoavaa kansanperinnettä. Sääli sinänsä, korostaahan se mukavasti muutenkin miehekkään soittimen maskuliinisuutta. Hähä.

Arto Nurmi Porista. Miesten mies.
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
pekkajau
23.07.2004 09:50:47
Jotenkin kuulosti se Yölento aika ohuelta eilen. Se Silmu kun ei soittanu sitä kurttuaan niin vaisua oli silloin niiden muitten "taustanäpelöinti" ainakin minun mielestä. Lauloiko niistä muista soittajista ees taustaa kukaan... vai onko se nykysin niin pelkkä Silmu-shou kokonaan ettei ne muut uskalla muuta kun myötäillä mukana?
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
JK
23.07.2004 10:28:54
Lauloiko niistä muista soittajista ees taustaa kukaan... vai onko se nykysin niin pelkkä Silmu-shou kokonaan ettei ne muut uskalla muuta kun myötäillä mukana?

Ei tainnut laulaa, tämä pistin itsekin merkille. Jotenkin alkoi olla sellanen "WannabeAgents"- meininki silloin kun haitari ei soinut.
Mutta kuitenkin, hyvin pojat soittaa. Soitto kulkee nätisti ja kevyesti.

On Unelmavävyillä vielä matkaa tuohon tasoon ja eilinen "Onni jonka annoin pois"..... Voi Helkkari!! ja vaikka en kitaroinnista paljon ymmärrä niin jopa mun korvaani jäi muutaman kerran pahasti alle kitaristin venytykset..
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Rantsu
23.07.2004 11:06:52
--- "Onni jonka annoin pois"..... ---

Siinä on muuten eräs suomalaisen tanssi-iskelmän eniten väärin laulettuja melodioita Moskovan valojen lisäksi. A-osan toka vika sävelhän (tavulla an-NOIN pois) ei ole johtosävel vaan ylennetty seksti. C-mollissa siis a eikä b(h). Siinä on koko biisin koukku!
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
WanhaWetäjä
23.07.2004 11:06:56

Ei tainnut laulaa, tämä pistin itsekin merkille. Jotenkin alkoi olla sellanen "WannabeAgents"- meininki silloin kun haitari ei soinut.
Mutta kuitenkin, hyvin pojat soittaa. Soitto kulkee nätisti ja kevyesti.

On Unelmavävyillä vielä matkaa tuohon tasoon ja eilinen "Onni jonka annoin pois"..... Voi Helkkari!! ja vaikka en kitaroinnista paljon ymmärrä niin jopa mun korvaani jäi muutaman kerran pahasti alle kitaristin venytykset..

Aika lailla olen samaa mieltä!

Yölintu toimi ihan jees, uuden rumpalin myötä tempot eivät karkaa käsistä ja soitto kulkee mukavasti...kuitenkin toi rock-osasto ei nyt ihan istunut niin hyvin,Simo ei ole kuitenkaan mikään rock-laulaja,sellasta punnertamisen makua rupes oleen laulussa...

Mistä noi U-vävyt oikeen keksii tollasia biisejä kuten "Onni jonka..."tai "Sininen uni"...siis molemmat biisit ovat alueensa huippuja mutta noi "sovitukset",sori nyt vaan kaikki taas,mutta toi bändi kuulostaa kyllä jotenkin kotikutoiselta,muistaakseni aikanaan Toivo Kärjen biisejä levytettiin uudessa kuosissa ja tää "Onni jonka..."oli sovitettu vähän sellaseen jenkki-Toto osastoon,eli paljon rytmisiä koukkuja ja hienoja torvi-riffejä yms.(Halosen Kassu?)ja oliko se Kirka vai Kim Lönnholm joka sen tulkitsi,oisko toi ollut U-vävyjen esikuvana,no metsään mentiin...ja rajusti!

Mä kuuntelen aina tarkemmin kitaristeja kuin muita kun ite olen pääasiassa kitaristi,ei toi oikeen toimi toi Unkkarien(aika hyvä!!!)skittaosasto,kummalisia sooloja(=ei tiedetä yhtään mitään sävellajeista/skaaloista yms.)eli kyllä jonkinmoisesta tyylitajuttomuudesta vois puhua koko bändin osalta...edelleenkin paikka paikoin kuulostaa siltä että viis äijää soittaa,kukin erikseen...no se "Sininen uni"oli kyllä sitten jo ihan kauheeta,biisistä oli onnistuttu tappaan kaikki oleellinen,ja eihän se nyt ole edes mikään tanssikappale,ei tulis mulle mieleen valita tollasta biisiä,varsinkaan telkkariin;-)

Makuasia on myös toi solistin silmät kiinni elehtien laulaminen,oisko jo vähän nesteet noussut päähän,ollaan niin suurta taiteilijaa,että notta ;-))
Janatuinen
23.07.2004 12:51:56
...no se "Sininen uni"oli kyllä sitten jo ihan kauheeta,biisistä oli onnistuttu tappaan kaikki oleellinen...

Oiskohan siinä yritetty vastata Neljän Suoran aikanaan harrastamaan vaatesekoiluun :) Ihan hirveän kuuloista, lisäksi.

Silloin kun Kesäillan valssissa vieraili Mattilan nuorempi tyttö, mietin lähetyksen loputtua, että voiko huonompaa Kesäillan valssi-lähetystä enää koskaan tehdä ja päästää ulos telkkariin. Eilinen ei taas kaukana ollut. Yölinnun soundit oli aika keveitä, liekö johtuneet juuri siitä, että Silmu ei repinyt kurttua kovinkaan paljon (On muuten kauhea vehje käyttämään ilmaa, vuotaakohan sillä palkeet :) ). Toinen asia, joka pisti korvaan, oli soolokitaristin soundit. Kyllä Orangesta täyteläisempää ja selkeämpää soundiakin saa. Epäilisin, että pojat on hakemassa jotain tietoista tyylimuutosta. Sääli, jos biisit tulevat olemaan simosilmusoololevytyyliä.

Eikös tää Nebelung ollu aikoinaan mukana näissä Seinäjoen tangohommakisoissa? Se eilinen tango ei kyllä siltä vaikuttanut. Arkaa laulua ja ajoittain hieman epävireistäkin. Sit siitä tangon MM-parin tanssimisesta on vielä ihan pakko mainita =) Jännittikö niin paljon, mutta kyllä ton tason tanssijan TÄYTYY osata poimia enemmän rytmillisiä juttuja biisistä. Yksinkertaisempana esimerkkinä vois sanoa vaikkasta tauot :) No ehkä vähän off-topic...

Jos vielä jostain jatkaa, niin se oli se Unelmavävyjen kosketinsoittajan Venezuela.... No, joku muu saa jatkaa ;)
Pula-Aho
23.07.2004 13:28:37
A-osan toka vika sävelhän (tavulla an-NOIN pois) ei ole johtosävel vaan ylennetty seksti. C-mollissa siis a eikä b(h). Siinä on koko biisin koukku!

Niih. Ilman sekstistä lähestymistapaa kyseessä olisikin ihan paska biisi...hähä
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Tankoprinssi
23.07.2004 14:26:18 (muokattu 23.07.2004 14:26:59)

Yölintu oli käsittämätön pettymys, ote ja meno puuttui ja Soitto oli hentoa ja ohutta.

Samaa mieltä, varsinkin kun näin heidät viikko sitten livenä, niin oli ihan eri meno päällä. Siis vauhtia oli tosi hyvin ja kehuinkin täällä jossakin keskustelussa, miten bändi on parantanut vaan otetaan. Basisti Heiskari "revitteli" oikein kunnolla vanhan rokkimiehen tyylillään jne.. Lisäksi Heiskari lauloi jokaisessa biisissä taustoja ansiokkaasti. Eilinen tv esiintyminen olikin sitten ihan jotain muuta "siloiteltu rippikouluversio". Tosin keikalla he soittivat paljon vauhdikkaita covereita.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Ami
23.07.2004 16:17:29
Samaa mieltä, varsinkin kun näin heidät viikko sitten livenä, niin oli ihan eri meno päällä. Siis vauhtia oli tosi hyvin ja kehuinkin täällä jossakin keskustelussa, miten bändi on parantanut vaan otetaan.

Olen aivan toista mieltä. Huonompaa tanssimusikkia kuin Yölintu esitti KIV:ssa saa hakea.

Toisaalta on melkein sama mitä orkesteri siellä esittää, ei siellä kuitenkaan koskaan ole tanssijat päässeet tanssimaan väen tungoksen takia. Katsojien kannaltakin olisi toivottavaa, että rajoitettaisiin tanssilattialla olevien määrää.
Ainoa näyttämisen arvosta oli nytkin MM-lavatanssiparin esiintyminen. Kyllä tanssiohjelmassa tulisi ohjaajan ja kameramiesten huomioida ensisijassa tanssijat.
Tankoprinssi
23.07.2004 16:39:40

En kehunutkaan eilistä TV esiintymistä vaan päinvastoin. Mutta livenä bändi oli viikko sitten tosi vauhdikas ja basisitin työskentelyä oli ilo katsella ja kuunnella, mitä nyt tanssijat tönimisellään vähän häiritsivät keskittymistä.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Tami
23.07.2004 19:40:02 (muokattu 24.07.2004 14:08:14)

Juu toisinaan ihmeellisiä juttuja se Unkkari-kitaristi soittaa vaikka ilmeisesti noi sävellajit+skaalat yms teoreettiset jutut pitäis olla hallussa koska eikös tuo miesi opeta kitaransoittoa ja on muistaakseni jotain ihan opiskellutkin...

Kuitenkin aina tulee kesäillan valssi kokonaan katsottua ilman kanavanvaihtoa!!!
Töissä intissä - vikaa vintissä!
Tami
26.07.2004 16:37:23

Toinen asia, joka pisti korvaan, oli soolokitaristin soundit. Kyllä Orangesta täyteläisempää ja selkeämpää soundiakin saa. Epäilisin, että pojat on hakemassa jotain tietoista tyylimuutosta.

Mikäs orange- malli tuolla kitaristilla on? Entäpä se orangen päällä pyörivä nauhakaiku mikä? WEM?
Töissä intissä - vikaa vintissä!
WanhaWetäjä
26.07.2004 17:37:49 (muokattu 26.07.2004 17:38:55)

Juu toisinaan ihmeellisiä juttuja se Unkkari-kitaristi soittaa vaikka ilmeisesti noi sävellajit+skaalat yms teoreettiset jutut pitäis olla hallussa koska eikös tuo miesi opeta kitaransoittoa ja on muistaakseni jotain ihan opiskellutkin...

Niin siis mun mielestä se soitto kuulostaa paremminkin siltä kuin kaveri vasta olis itse alkanut opiskeleen kitaransoittoa tai sitten hän ei osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännössä?

Jumaliste,mä taisin olla ainoo joka näki jotain hyvää Yölinnussa...rumpali oli ainakin parempi kuin aiemmin...siis se edellinen...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)