Aihe: Rokkibändille klubi-PA hintaan 1000-1500e:tä?
1
Mase
20.07.2004 12:01:49
Nyt alkaa olla kamojen lainailukiintöä täynnä ja olis tarkoituksena hommata bändille omat PA:t klubi- ja hääkeikkoja varten..

Tarvetta olisi saada PA:sta läpi:
-3x vokaalit
-2x kitara
-kiipparit
-basari
(-basso, voidaan ajaa myös lavalta)

Monitorointiin meillä riittää nykyinen treeni-PA, joten siitä ei tarvitse huolehtia tässä yhteydessä.

Olisko mikseri + aktiivikaapit paras/halvin/toimivin vaihtoehto vaiko mikseri + vahvistin + passiivikaapit? Hintakattona olkoon tuo 1500e:tä (poislukien mikit yms. sälä) ja hyviä budjettiluokan tuotteita saa ehdottaa merkistä riippumatta ;) Käyttökokemuksia ko. kamoista otetaan myös mieluusti vastaan ;)
Dj.Dumbass
20.07.2004 12:40:56
ilman supparia basari ei kyllä ainakaan jytise, ehkä vähän napsuu.
Ja anopille Niket...
Mase
20.07.2004 12:49:30
ilman supparia basari ei kyllä ainakaan jytise, ehkä vähän napsuu.

Tarkoitus olikin laajentaa settiä subbarilla myöhemmin, mutta nyt ei ole varaa hommata kaikkea kerralla :(
magic
21.07.2004 14:00:52

Olisko mikseri + aktiivikaapit paras/halvin/toimivin vaihtoehto vaiko mikseri + vahvistin + passiivikaapit?

Meillä on vastaavanlaisia hommia varten 2 kpl JBL EONia (aktiivi) sekä 2 kpl EON SUBia ja ne riittävät vallan mainiosti peruskeikoilla. Erona on lähinnä kai se että meillä on sähkörummut eli pakko olla subbari jotta basaria olisi ollenkaan.

Aktiivi vastaan passivi-asiaan vaikuttaa aika paljon nykyinen laitteisto nimittäin jos joka tapauksessa raahaat mukana räkkiä jossa on vahvistin monitoria varten niin laita samaan räkkiin toinen pääte ja ehkä EQ niin systeemi on aika kompakti.

Aktiivisysteemi yksinään on toki helpompi roudata mutta toisaalta pitää järjestää sähkönsyöttö kaapeille signaalin lisäksi joten ...

Kompaktein ratkaisuhan on mikserivahvistin, esimerkiksi yamaha EMX5000 ja passiivikaapit mutta tuo hintahaarukka voi olla tiukoilla.

Ja loppuun vielä: katsele ilman muuta käytettyjä laitteita, säästyy paljon euroja !
Mase
22.07.2004 08:51:01
Mitä armon kollegat on mieltä tällaisesta setistä?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=31474

Dynacordin kaapeista mulla ei ole henk.koht kokemusta, mutta muuten kamat vaikuttaa laadukkailta...
poppamies
22.07.2004 09:29:03 (muokattu 22.07.2004 09:34:51)

...Dynacordin kaapeista mulla ei ole henk.koht kokemusta, mutta muuten kamat vaikuttaa laadukkailta...

Dynacordeista on vain hyvää sanottavaa. Laadukkaita vehkeitä. Hyvin tehty. Noihin tosin on vaihdettu elementit mutta Eminence on myös laatumerkki.
Itsellä on 12" Dynacordin kaapit treenikämpällä ja olen useamman kerra myös käyttänyt tuollaisia Dynacordin kokoaluekaappeja 15" ja 10"+pilli. Loistava soundi mutta aika isokokoiset kaapit.
"G-strings are for strippers"
magic
22.07.2004 09:48:16

Dynacordin kaapeista mulla ei ole henk.koht kokemusta, mutta muuten kamat vaikuttaa laadukkailta...

Näyttää ihan sopusuhtaiselta setiltä, oikeita merkkejä, eli jälleenmyyntiarvoa (ja mahdollisuutta) on. Osta vielä siihen räkintäytteeksi pari efektiä minulta (http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=31004) niin sehän on siinä !

Magic
Dj.Dumbass
22.07.2004 20:14:14

Välttäisin itse kyllä viimeseen asti tuollaisia tapauksia kun on elementtejä korvattu jollain mitä on halvalla saanu jostain ljudialta... mut emmä mitään dynacordeista tiedä.
Ja anopille Niket...
Mase
23.07.2004 10:55:16
Onko kellään kokemusta Peavey:n kokoaluekaapeista esim. nämä:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-161475.html
Mikä olisi parempi vaihtoehto alle 350e/kpl hintaluokassa?

Löytyykö kokemuksia mikserivahvistimista esim. Yamahan EMX5000-sarjasta?
Guido
23.07.2004 12:55:36
Mikä olisi parempi vaihtoehto alle 350e/kpl hintaluokassa?

No tää vois olla aika jees: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-140900.html

Ja tosta on myös 15" -versio mutta se menee parikymppiä budjetin yli. Mulla on toi 12" ja sen kaverina saman sarjan 15"-subi, ja aivan kelvollisesti niillä jympsyttelee.
Elämä edessä, niska takana!
Dj.Dumbass
23.07.2004 19:23:17
Osta multa noi Zeckit. malli Club 15.1 hintaa juuri tasan 350e/kpl eli yhteenlaskua käyttäen 700e pari. Siistikuntoiset, viitisen vuotta vanhat. Todellakin hintansa arvoiset kokoalue tötteröt! Selkeä soundi, toistaa muistaakseni 55hz:iin. YV jos kiinnostaa!
Ja anopille Niket...
JK
24.07.2004 10:44:08
Ei ole ihan helppo rasti ruveta kasaamaan "oikeata" systeemiä.

Itse olen saman asian kanssa painiskellut muutamaan kertaan. Siis aktiivikaapit + mikseri, mikserivahvistin + kaapit vai kaikki erillään.

Bändillämme on nyt käytössä viimeinen vaihtoehto noista.
Mikseri (SoundCraft), kaksi päätettä, aktiivijakari, Alesiksen kaiku, Peaveyn PR 12 yläpäät ja HZ subbaset,

Etuna tuossa erillislaitteistossa on se, että siitä voi yksittäisiä osia päivittää tarpeen mukaan. Viimeksi vaihdettiin kaiku. Huonompana puolena se, että laitteisto pakattuna räkkiin on kuitenkin melko kookas ja painava yksikkö. Piuhoja kulkee räkin takana melkoisesti ja niitä täytyy välillä tarkistella.

Tehoja tuosta laitteistosta tulee 2 x 275 + 2 x 300. On riittänyt hyvin keikoilla.

Tuo erillissysteemi on kasatessa (käytetyistä) maksanut noin 2500 euroa.

Itse olen kyllä kallistumassa enemmän tuohon mikserivahvistin + kaapit yhdistelmään seuraavan laitepäivityksen yhteydessä.

Teillekin suosittelen esim Spiritin Powerstation + kaapit yhdistelmää. Esim Audiodivarissa on yksi Powerstation myynnissä 550 euroon.

1500 euroa saattaisi riittää myös HK:n LUCAS-settiin + mikseriin. Eli kyseessä aktiivisubbanen + satelliitit. Kompakti laitteisto ja olen kuullut siitä pelkkää hyvää.

Kysele ST. Paul´s Soundista. Sinne kannattaa muutenkin soitella, saat hyviä neuvoja ja selkeitä hintatietoja laitteista.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Dj.Dumbass
24.07.2004 17:38:16

Itse olen kyllä kallistumassa enemmän tuohon mikserivahvistin + kaapit yhdistelmään seuraavan laitepäivityksen yhteydessä.

Mut suppasten täytyy olla aktiivit tai pääteräkki mukana. mut ajattelepa; jos halutaan että koko keikan ajan ääni pysyy hyvänä ja kaikki kuuluu niinkuin pitää, pitää tiski olla yleisön joukossa. ja mikä idea olisi vetää kaiutinpiuhoja lattian yli...? kyllä se kaikki vehkeet erillään on ainoa ratkaisu joka loppupeleissä vituttaa vähiten, ja silleinhän useasti alan yrittäjät homman toteuttavatkin. tosin aktiivi pa on sit joillakin, eikä siinäkään mitään jos se on joku kunnon setti...(HK:n actor,projector,d.e.a.con...)
Ja anopille Niket...
JK
26.07.2004 13:06:48 (muokattu 26.07.2004 14:50:36)
Mut suppasten täytyy olla aktiivit tai pääteräkki mukana. mut ajattelepa; jos halutaan että koko keikan ajan ääni pysyy hyvänä ja kaikki kuuluu niinkuin pitää, pitää tiski olla yleisön joukossa. ja mikä idea olisi vetää kaiutinpiuhoja lattian yli...? kyllä se kaikki vehkeet erillään on ainoa ratkaisu joka loppupeleissä vituttaa vähiten, ja silleinhän useasti alan yrittäjät homman toteuttavatkin. tosin aktiivi pa on sit joillakin, eikä siinäkään mitään jos se on joku kunnon setti...(HK:n actor,projector,d.e.a.con...)

No joo... tiski yleisön joukossa....

Taitaapi olla hiukan enemmän isompien bändien ja paikkojen juttuja. 95% "normaaleista" keikkabändeistä miksaa kyllä tasan varmaan sieltä lavalta (jos keikkapaikalla mitään lavaa onkaan) ja miksaajana yleensä joku bändin kavereista lennosta...

Kyllä mun on vaikea kuvitella että siellä kännisen yleisön joukossa mitään pöytää olis, keikat pääsääntöisesti yksityistilaisuuksia ja niitä tollaset 25-30 vuodessa.

Ja kyllä mä väittäisin että mikserivahvistimen ja kaappien tai aktiivikaappien roudaaminen vituttais hiukan vähemmän kuin räkin, jossa päätteet, efektit jne. + kaapit erikseen, etenkin kun niitä kamoja kannat kapeissa ja paskamaisissa ahtaissa tiloissa keikalta toiselle.

Ja jos alussa laittaa kamat ja säädöt kohdilleen niin kyllä ne pysyy koko keikan ajan. Jokainen bändissä ainakin meillä on niin kauan hommaa tehnyt että osaa omat soolojuttunsa jne. sovittaa yleiseen äänentasoon...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
poppamies
26.07.2004 13:37:02 (muokattu 26.07.2004 13:37:53)

No joo... tiski yleisön joukossa....

Taitaapi olla hiukan enemmän isompien bändien ja paikkojen juttuja...

Olen kyllä samaa mieltä. Kun keikalla (klubikeikkaalla) soitta yksi ainoa bändi niin kyllä se on aika turhaa hommaa roudata se tiski sinne yleisön joukkoon. Olen kuitenkin monesti soittanut sellasia keikkoja sisätiloissa missä jopa 4 bädiä soittaa samana iltana. Se on sitten aivan eri tilanne. Silloin on jopa välttämätöntä että tiski on salissa.
"G-strings are for strippers"
Teemu Tee
27.07.2004 13:49:08 (muokattu 27.07.2004 13:50:04)
Olemme vetäneet vuosikaudet Dynacordin 12" Acuslineilla + 15" saman sarjan subbareilla. Suoraan päätteen perässä hintaluokka kuuluu, mutta ostettuamme Dynacordin Powermax 230 -jakosuodin/prosessorin+ toisen päätteen, soundi parani paria hintaluokkaa kalliimmaksi.

Mökää ei lähde ihan mahdottomia, mutta ollaan sitä selvitty muutamasta ulkokeikastakin kunnialla. Basari ja basso täytyy kyllä tiputtaa viimeisiä mehuja otettaessa hiukan turhankin pienelle, mutta jotakin 2/3 maksimista soundi on vielä ensiluokkainen.

Hintaa parille 12" yläpäälle ja 15" alapäälle kertyy T-hinnastosta n.1350 egeä, joten päätettä ei siihen 1500 hintaluokkaan enää saa mikseristä puhumattakaan.

Toinen vaihtoehto voisi olla hankkia 2kpl 15" Acuslinen yläpäitä, jolloin basarikin tupsahtaa pikkaisen tuhdimmin. Maksaa enää 700e, siihen päätteeksi joku t.amp TA1400 II, niin pystyy myöhemmin vielä lisäämään subbarit samaan satsiin.
Behringerin mikseri kytkentärimaksi, niin alle 1500 pitäisi päästä.

Jos nyt hankitte low-price valmispaketin, mikään osa ei jatkossa ole oikein hyödynnettävissä kamoja paranneltaessa. Erillishommissa pääsee nakkaamaan laitteen kerrallaan Nevadaan parempien tieltä ja mökä jatkuu osin uusilla vehkeillä.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Mase
27.07.2004 14:53:40 (muokattu 27.07.2004 14:57:40)
Lähdettiin sitten siihen mikseri + aktiivikaapit meininkiin ja ostettiin eilen mikseri (yamaha mg16/6) ja tänään kaapit (wharfedale EVP-15P, 15" + torvi, 200Wrms)... Ryyditetään tätä settiä sitten tarvittaessa(tod. näk on jossain vaiheessa) jakarilla ja aktiivisubilla... 7.8 seuraava keikka (häät) ja kertoilen kokemuksia sitten sen jälkeen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)