Aihe: Tasot, impedanssit & balansoinnit
1
Captain Farrell
21.07.2004 09:13:42
Mua on jo pitkään häirinnyt, etten ole saanut hyvää kokonaiskuvaa tasoista, impedansseista ja balansoinneista. Siispä lueskelin täällä m.netissä juttuja aiheista ja kokosin itselleni seuraavanlaisen taulukon. Kertokaapa mulle olenko ymmärtänyt asian oikein. (Poikkeuksia varmaan löytyy joka kohtaan, mutta koitetaan pitäytyä perusjutuissa.)

KITARAN/BASSON MIKIT
mikrofonitasoinen - korkeaimpedanssinen - balansoimaton

LAULUMIKKI
mikrofonitasoinen - matalaimpedanssinen - balansoitu

KIIPPARIT, EFEKTIPROSESSORIT, YM
linjatasoinen - matalaimpedanssinen - balansoimaton

DI-BOXI
linjatasoinen - matalaimpedanssinen - balansoitu
poppamies
21.07.2004 10:03:23

...KITARAN/BASSON MIKIT
mikrofonitasoinen - korkeaimpedanssinen - balansoimaton...

Kyllä minä sanoisin että kitaramiikit ja bassomikit on line tasoa. Noin karkeasti sanoisin että esim. 100mv on line tasoa ja vastaavasti tyypillisesti 10mv mic tasoa.
"G-strings are for strippers"
Captain Farrell
21.07.2004 11:27:28
Kyllä minä sanoisin että kitaramiikit ja bassomikit on line tasoa. Noin karkeasti sanoisin että esim. 100mv on line tasoa ja vastaavasti tyypillisesti 10mv mic tasoa.

Saattaa ollakin, mä en ole noista jännitteistä perillä ollenkaan. Mutta tätä taulukkoa kootessani luin m.netin juttuja ja moni mainitsi, että DI-boksi muuttaa esim. bassosta/skebasta tulevan signaalin linjatasoiseksi.
poppamies
21.07.2004 12:24:39

... moni mainitsi, että DI-boksi muuttaa esim. bassosta/skebasta tulevan signaalin linjatasoiseksi.

No ei esim. passiivi DI boksi voi nosta signaalitasoa mutta sen minkä tekee on että signaali DI boksin jälkeen on balansoitu, ja signaalia pystyy boksin jälkeen kujettamaan pitkiäkin matkoja jos tarve vaatii.
Captain Farrell
21.07.2004 13:25:47
No ei esim. passiivi DI boksi voi nosta signaalitasoa mutta sen minkä tekee on että signaali DI boksin jälkeen on balansoitu, ja signaalia pystyy boksin jälkeen kujettamaan pitkiäkin matkoja jos tarve vaatii.

Joo, se mullekin on selvää, että DI-boxi muuttaa signaalin balansoiduksi ja matalaohmiseksi. Mutta eikö se siis tee mitään signaalin tasolle? Sisääntuleva mikrofonitasoinen signaali lähtee samantasoisena ulos ja sama juttu linjatasoisen signaalin kanssa, vai?
poppamies
21.07.2004 15:13:06 (muokattu 21.07.2004 15:14:41)

... Mutta eikö se siis tee mitään signaalin tasolle? Sisääntuleva mikrofonitasoinen signaali lähtee samantasoisena ulos ja sama juttu linjatasoisen signaalin kanssa, vai?

No ei, ja kyllä ... boxiin tuleva signaali on aina linjatasoinen (kiippari, basso kitara) ja ulostuleva signaali onkin mikkitasoinen balansoitu signaali jotta se sopiva ajettavaksi suoraan mikseripöydän mikkietuasteelle. Tämä on DI boxin päällimmäinen tarkoitus. Siis Di boxi ensinnäkin sovittaa linjatasoisen (korkeohmisen) signaalin mikkitasoiseksi (matalaohmiseksi), ja toiseksi tekee signaalista balansoidun.
kivi
21.07.2004 17:37:08 (muokattu 21.07.2004 23:18:55)
Linjatasoinen signaali on siis aina korkeaimpedanssinen ja mikkitasoinen on matalaimpedanssinen? Jos näin on, niin mä saankin korjata aluksi esittämääni taulukkoa.

Älä nyt vielä korjaa. Liikut sellaisella maaperällä, että yksiselitteisiä oikeita vastauksia ei olekaan, ja kaikki korjailu vie kauemmas totuudesta.

Laulumikrofoneja on korkea- ja matalaimpedanssisia.

Passiviset kitaramikrofonit ovat useimmiten korkeaimpedanssisia, poikkeuksena jotkut harvat matalaimpedanssiset, kuten Gibsonin "Les Paul Recording" -malli.

Aktiivikitarat ovat matalaimpedanssisia, samoin kaikki sellaiset signaalit joissa on esivahvistus. Esimerkiksi säröpedaali riittää muuttamaan signaalin matalaimpedanssiseksi.

Vahvistimen sisääntulon pitää aina olla korkeampi kuin siihen johdetun signaalin. 50 millivoltin signaali tulee parhaiten perille vähintään 500 millivoltin sisääntuloon. Nyrkkisääntönä vähintään 10x on sopiva ero, tämän vuoksi joissakin vahvistimissa on erikseen high- ja low -tuloja.

Linjatasoa on kahta eri, kuluttajille tarkoitettu ja ammattikäyttöön tarkoitettu. Mä en menisi kutsumaan minkään passiivimikrofonin signaalia linjatasoiseksi, olipa kyseessä kitara, basso tai laulu.

Balansointi tarkoittaa sellaista signaalin vetoa, jossa signaali kuljetetaan samanaikaisesti kahta eri johdinta, vaiheessa ja vastavaiheessa. Perillä toinen vaihe käännetään, jolloin molempiin vaiheisiin tarttuneet häiriöt kumoutuvat.

Selitän nuo tasot ja jännitteet tarkemmin, kunhan löydän kaaviokirjat.

EDIT: poistin kohdan, jossa yleistin huonosti jännite/impedanssisuhteen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Captain Farrell
21.07.2004 19:54:54
Selitän nuo tasot ja jännitteet tarkemmin, kunhan löydän kaaviokirjat.

Ok, odotan mielenkiinnolla lisäselvityksiä. Balansointi onkin mulle jo tuttua huttua, mutta tasojen ja impedanssien kanssa olen hieman hukassa.

Ilmeisesti tämä nyt kuitenkin pitää paikkansa, että DI-boxiin voi viedä sekä korkea- että matalaimpedanssista signaalia. Boxista ulos pukkaa kuitenkin aina matalaa impedanssia. Eikö näin?
poppamies
21.07.2004 23:06:19 (muokattu 21.07.2004 23:09:02)

jorma_r
22.07.2004 01:04:45 (muokattu 22.07.2004 01:05:38)
Tämä on kieltämättä sellainen aihepiiri, johon on vaikea löytää yksiselitteisiä vastauksia.

Vilkaise muun ohessa vielä vastaukset joita itse sain taannoin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=44404

Lisäksi esim. miksereiden manuaalit ovat mielenkiintoista luettavaa impedanssimielessä - katso tulo- ja lähtöimpedansseja spekseissä...
jorma_r
22.07.2004 01:07:04
Ilmeisesti tämä nyt kuitenkin pitää paikkansa, että DI-boxiin voi viedä sekä korkea- että matalaimpedanssista signaalia. Boxista ulos pukkaa kuitenkin aina matalaa impedanssia. Eikö näin?

Riippuu boksista. Joihinkin menevät molemmat, joillain valmistajilla on taas erilliset mallit näitä varten.
Captain Farrell
22.07.2004 09:44:50
Riippuu boksista. Joihinkin menevät molemmat, joillain valmistajilla on taas erilliset mallit näitä varten.

Kattelin vähän näitä Behringerin halpoja aktiiviboxeja.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ringer_di100_ultra_di_prodinfo.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-152910.html

Näihin kumpaankin voi ilmeisesti syöttää sisään lähes mitä vaan: korkeaa impedanssia, matalaa impedanssia, kitaran mikkien tasoa, koskettimien linjatasoa? Kumpikohan näistä olis parempi, jos käyttötarkoitus on lähinnä sähköskeban ja mikserin välissä? Onko tuosta punaisen boxin kaiutinsimulaatiosta hyötyä? On muuten "hauskaa" luettavaa noi Behkun suomenkieliset manuaalit. Huh!
jorma_r
02.08.2004 10:42:25
Kumpikohan näistä olis parempi, jos käyttötarkoitus on lähinnä sähköskeban ja mikserin välissä? Onko tuosta punaisen boxin kaiutinsimulaatiosta hyötyä?

Minulla on tuo "tavallinen" versio ja hyvin se asiansa ajaa. Punaboksi lienee parhaimmillaan vahvistimen ja kaiuttimen välissä - se siis mallintaa vain kaiutinkaappia - ei vahvistinta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)