Aihe: Harrastelu
1
Wil-J
21.07.2004 14:16:25
Olen kiinnostunut soitinten rakentelusta, erityisesti bassojen. En kuitenkaan ikinä mitään ole päässyt tekemään (omien bassojen viritelyn lisäksi :)) mutta hinku olisi äärimmäinen. Mietin tässä kuitenkin, että miten tuollaista voisi ihan harrastuspohjalta tehdä? Kun kuitenkin jo laitteet ja muut varmaan maksaisi maltaita ja toisaalta tarvis jonkinlaista koulutusta ym. Ja tuollaiset "rakennetaan stratari" kurssit tuntuu aika yksipuolisilta erityisesti kun haluaisin bassojen kanssa leikiä.

Onko kellään siis mitään kokemusta soitinten rakentelusta harrastuksena? Kuinka se onnistuu?
samueld
21.07.2004 14:24:58

Olen kiinnostunut soitinten rakentelusta, erityisesti bassojen. En kuitenkaan ikinä mitään ole päässyt tekemään (omien bassojen viritelyn lisäksi :)) mutta hinku olisi äärimmäinen. Mietin tässä kuitenkin, että miten tuollaista voisi ihan harrastuspohjalta tehdä? Kun kuitenkin jo laitteet ja muut varmaan maksaisi maltaita ja toisaalta tarvis jonkinlaista koulutusta ym. Ja tuollaiset "rakennetaan stratari" kurssit tuntuu aika yksipuolisilta erityisesti kun haluaisin bassojen kanssa leikiä.

Onko kellään siis mitään kokemusta soitinten rakentelusta harrastuksena? Kuinka se onnistuu?

Mä suosittelen kyllä (yhden kitaran vankalla kokemuksella) jollekin tuollaiselle kurssille menemistä ihan kärkeen. Asiantunteva ohjaaja antaa sun varmasti tehdä siellä presarin tai jatsin siinä missä straton tai telenkin.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Wil-J
21.07.2004 14:33:22
Selvä. Ehkä siitä tosiaan on ainakin hyvä lähteä liikkeelle. Mistäs saisi tarkempaa tietoa tollasista kursseista (Helsingissä tai Vantaalla)?
Wil-J
21.07.2004 14:51:40
OK, katsonpas läpi!
WT
21.07.2004 15:22:28
Minä olen tässä juuri aloittamassa oman basson rakentelua (piirrustukset tehty, puut tilattu, talla ostettu), ja meinaan sen tehdä ilman kurssia (ellei tuosta Mnetin kurssista tule jotain). En suinkaan ole mikään puutyöguru, olen yläasteen jälkeen lähinnä porannut ja naulannut. Mutta uskon, että kun riittävästi lukee netistä löytyviä ohjeita, lukee Hiscockin kirjan perusteellisesti ja tekee hitaasti ja huolellisesti, niin eiköhän siitä hyvä tule.

Tarkoitus olisi päästä käyttämään oman kaupunginosan asukasyhdistyksen puutyötilaa, josta löytyy vannesaha, nauhahiomakone yms. Isältä saan varmaankin jyrsijän (hamsteri, heh) lainaksi, ja loput työkalut ostelen itse.

...katsotaan sitten, mitä tuosta tulee...
WeeTee
poppamies
21.07.2004 15:40:52 (muokattu 21.07.2004 15:41:56)

Olin itse aikoinaan 5-6 vuotta työväenopiston kursseilla ja kerkesin tehdä n. 1,5 kitaraa/bassoa/vuodessa. Vaikka kurssin tarkoitus oli että "kaikki" olisivat tehneet straton tai telen niin aina löytyi bassonrakentajia ja custonkitaroiden tekijöitä joka kurssilla.
Saattaa olla että kursinvetäjä "pesee kätensä" mutta kyllä siellä sen verra saa neovoja ja apua että saat tehtyä sen minkä aiot. Voisiko sanoa että tuollaisen kurssin "paras" anti on että pääset käyttämään kunnon koneita kuten oiko- ja tasohöylät, vannesahat, pylväsporakoneet ja ennen kaikkea isoja nauhahiomakoneita.
"G-strings are for strippers"
Wil-J
21.07.2004 17:02:07
Joo.. Ehkä silleen sais tehtyä, että lukee kirjallisuutta ja tietoa netistä ja sitten jostain vaan bongaa jonkun tilan missä on vermeet. Oon vielä ensi vuoden lukiossa, ja sielä on puutyöluokka. Ehkä sitä sais käyttää :) Pitää nyt kattoa mikä keino on edullisin ja kätevin.
samueld
21.07.2004 19:04:21

Voisiko sanoa että tuollaisen kurssin "paras" anti on että pääset käyttämään kunnon koneita kuten oiko- ja tasohöylät, vannesahat, pylväsporakoneet ja ennen kaikkea isoja nauhahiomakoneita.

Mä olen sitä mieltä, että paras anti on siinä, että ammattilainen sanoo heti, että "ei noin vatipää". Musta vaan ei ole itseopiskelijaksi ja meininki on yleensä sitä "jatkaa voi aina, muttei lyhentää".
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Snowblind
21.07.2004 23:46:30

Tarkoitus olisi huomenna kipaista matkahuollosta noutamassa puut stratoon ja sitten rautakaupan kautta kotiin muutaman työkalun kanssa jota ei vielä löydy kotoa ja kyhätä kotioloissa tollainen hardtrail-strato.
0100100001101111011010000110111100101110
poppamies
22.07.2004 10:22:56

Hyvä! Onnellisia veisto tunteja. Tuo hardtail on hyvä ratkaisu. Helpottaa huomattavasti rakentamista ja kuinkahan monessa Stratossa tuo talla on joka tapauksessa jumissa ja veivi nakattu hevon kuuseen...
"G-strings are for strippers"
Snowblind
22.07.2004 19:01:42 (muokattu 22.07.2004 19:26:03)

Stratossa tuo talla on joka tapauksessa jumissa ja veivi nakattu hevon kuuseen...

Missähän tuon squierinkin kampi oikein tällä hetkellä piileskeleekään.. :)

Kuitenkin, tänään tuli puut tuohon ja haettu on, nyt pitäisi odotella että kuume laskisi ja olo vähän paranisi niin pääsisi noita runkopuita sahailemaan kunnon palikoiksi ja jossain vaiheessa pitäisi tehdä ristiretki rautakauppaan ja palata sieltä jyrsimen ja parin muun työkalin kanssa, mitä ei vielä kotonta löydy.

Lisäys: Tuo kaulapuu on pikkaisen kaareva vielä ja pitäisi höylätä suoraksi, niin onnistuisiko kotikonstein tollaisella sähköhöylällä mikä varastosta löytyy vai kannattaisiko viedä johonkin oikohöylän (vai mikä nyt oli) läpi ajettavaksi?
0100100001101111011010000110111100101110
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)