Aihe: Framuksen kaularauta
1
Penasol
Maanantaina 16:11:25

Framuksen kaula on aikalailla täsmälleen suora. Pientä särinää tahtoo olla jollain nauhoilla ja ajattelin sitä hiukan helpottaakseni löysätä kaularautaa vähän.

Eipä tuota oikein voi löysätä kun mutteria on jo useamman kierroksen verran höllätty!

Tässähän on ohuista suikaleista laminoitu kaula, kuten kuvasta voi päätellä. Voisiko olla, että on rakenteena niin vahva, ettei kielten veto riitä notkauttamaan sitä? Onko ajatuksia aiheesta?

https://muusikoiden.net/dyn/users/185902.jpg
Olen tosissani enkä hyväksy huumoria.
Penasol
Eilen 07:24:56

Solex: Voi hyvinkin olla. Muita syitä esim voisi olla sellainen että otelaudan liimaa on eksynyt kaularautaan kitaraa kootessa ja se on "jumissa".

Tee koe: Laita joku palkki (olen käyttänyt itse lyhyttä vatupassia) kahden tuen varaan otelaudalle. Sitten rupeat keskeltä puristamaan esim puristimella - antaako kaula periksi helposti? Käytä järkeä puristuksessa, aika helposti sen pitäisi antaa periksi joten ei kannata liioitella.

Edit: Mulla kävi ajatuspieru - siis tee tämä mutta toisinpäin niin että tuet ovat kaulan alhaalla. Sopivan korkuisilla tuilla pystyt puristamaan esim. pöytää vasten keskeltä.

Jos nyt oletamme että se on vain niin saamarin jäykkä ettei notkoa synny...niin seppä tekee siihen sinulle aivan pienen notkon "prässäyksellä". Otelautaa ja kaulaa kuumennetaan jännityksessä niin että liimaukset hieman pehmenevät. Sen annetaan jäähtyä jolloin jäähdyttyään toivottavasti kaulaan on syntynyt nyt pientä luontaista notkoa jota voidaan oikoa kaularaudalla. Operaatio maksaa joku 100-150e kitarakorjaajalla.

Pitääpäs kokeilla keveää puristusta.

En taida ryhtyä mihinkään suuriin töihin tämän kanssa. Nostin kieliä jonkin verran, ja tilanne parani jo sillä. Kun on tottunut nailonkieliseen, niin sietokykyä korkealla oleville kielille on. Eivätkä ne nyt niin korkealle asettuneet, ihan järkevissä mitoissa vielä.
Olen tosissani enkä hyväksy huumoria.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)