Aihe: Tekoälyllä tuotettu musiikki
1 2 3 4 5 6 7
Henri Henri Olavi
Torstaina 12:42:15
Kissatäti: Ilman sanoja ja ideaa ei olisi mitään sävellettävää.

Tämä ei ole totta. Mä sävellän jatkuvasti sanatonta musiikkia.

Mitä aiheeseen tulee, niin minusta tämä paikka on oikein oiva jakaa hengentuotoksiasi. En näe mitään syytä miksei olisi. Itse en niitä kuuntele, mutta sillä ei liene mitään väliä.
olen erilainen nuori, ikäni puolesta, jostain skeittilaudan ja rollaattorin välistä
Kefiiri
Torstaina 13:08:56
Kissatäti: ..Minulla ei ole sävellystaitoa, mutta haluan silti luoda. Onko väärin, että käytän uutta välinettä siihen, mihin ihmisellä aina on ollut tarve ilmaista tunteita ja tarinoita?

Mutta kuten toivoitte. En laita tänne enää linkkejä. Juttelen vain "elävästä" musiikista ja muista asioista. Tällä kirjoituksella en hae hyväksyntäänne, aion jatkossakin tehdä kanavalleni YouTubeen kappaleita, mutta ehkä toivon pientä ymmärrystä asialle.

Asia on ihan ymmärrettävä ja käytettäväksihän tekoäly on tehty. Toisaalta musiikintekijöiden foorumi ei liene innokkain tekoälymateriaalin kuluttaja ja siten myös vastaanoton hetkittäinen nihkeys on ymmärrettävää.

Ja tietysti tekoälyn käyttö musiikin tekemisessä tulee aina vain lisääntymään. Voit oikeastaan pitää itseäsi edelläkävijänä :D
En ole musiikin asiantuntija.
rintapek
Torstaina 21:31:52

Henri Henri Olavi:
Mitä aiheeseen tulee, niin minusta tämä paikka on oikein oiva jakaa hengentuotoksiasi. En näe mitään syytä miksei olisi. Itse en niitä kuuntele, mutta sillä ei liene mitään väliä.

Samaa mieltä. Mirrimamman omia tekstejähän ne ovat.
jos kyseessä olis "Annoinpa tekoälyn kirjoittaa ja säveltää itselleni laulun" niin semmoiset kannattaa pitää itsellään, mut siitähän näissä ei ole kyse.

Toisekseen, tekoäly säveltää mitä tahansa - tavalla tai toisella.
Enkä nyt sano, että tämä koskee Kissatätiä, koska en ole tekstejään "sillä silmällä" juuri katsonut, mutta noin yleisellä tasolla jokseenkin vapaamuotoisen kerronnallisen tekstin kirjoittaminen rytmissä on hankalaa kenelle tahansa.
Joten kuvitteellinen hengentuote laulusta jonka ensimmäinen ja toinen säkeistö alkavat:

1. Oi, kuinka saatoitkaan...
....
....
....
2. Mä taivalsin läpi tuulen ja tuiskun
...
...
...

Eli jos minä en ole löytävinäni tekstistä rytmiä, niin ihan mielenkiinnosta saatan vilkaista miten tekoälli on asian ratkaissut.
Mutta moinen olis enemmänkin lyriikkapalstan heiniä. Se vaan on pitkään ollut valitettavan hiljainen sekin.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Kefiiri
Torstaina 22:19:49 (muokattu torstaina 22:24:17)
Jos tekoäly säveltää useampisäkeistöisen laulutekstin, ovatko melodia ja rytmi identtisiä joka säkeistössä kuin Topi Kärjellä, vai onko vaihtelua? Meinaan, eihän se aina mene popkappaleen tekijöilläkään niin. Tekstin rytmitys voi eri säkeistöissä olla erilainen.

Ja pakkohan sen on olla, jos teksti on jotain tajunnanvirtalyriikkaa.

Kai sitä voisi omituisilla jaoilla runnoa minkä tekstin tahansa tiettyyn rytmiin, mutta varsin epäluontevalta se kuulostaisi. Vastasin siis jo omaan kysymykseeni.
Kissatäti
Torstaina 22:23:53
Kefiiri: Jos tekoäly säveltää useampisäkeistöisen laulun, ovatko melodia ja rytmi identtisiä joka säkeistössä kuin Topi Kärjellä, vai onko vaihtelua? Meinaan, eihän se aina mene popkappaleen tekijöilläkään niin. Tekstin rytmitys voi eri säkeistöissä olla erilainen.

Se määräillään komennoilla. Eli sanoittaja pystyy vaikuttamaan siihen. Tässä ovat yleisimmät komennot:

Suno Cheat Sheet

1. Song Structure Metatags
--------------------------
Intro: Marks the beginning of the song
Verse: Indicates a verse section
Pre-Chorus: Prepares for the chorus
Chorus: Highlights the main chorus
Post-Chorus: Adds a section after the chorus
Bridge: Introduces a contrasting section
Outro: Marks the end of the song
Hook: Emphasizes a catchy part
Break: Introduces a break in the song
Fade Out: Gradually decreases volume to end the song
Fade In: Gradually introduces a section

2. Instrumental Metatags
------------------------
Instrumental: Adds an instrumental section
Guitar Solo: Features a guitar solo
Piano Solo: Features a piano solo
Drum Solo: Features a drum solo
Bass Solo: Features a bass solo
Instrumental Break: Insert an instrumental section

3. Vocal Metatags
-----------------
Male Vocal: Specifies male vocals
Female Vocal: Specifies female vocals
Duet: Indicates a duet
Choir: Adds choir vocals
Spoken Word: Creates a section with spoken vocals
Harmonies: Adds vocal harmonies
Vulnerable Vocals: Generates raw, emotional vocal performances
Whisper: Generates softer, whispered vocals

4. Specific Elements Metatags
-----------------------------
Catchy Hook: Creates a memorable hook
Emotional Bridge: Adds an emotionally intense bridge
Powerful Outro: Ends the song with a strong outro
Soft Intro: Starts the song softly
Melodic Interlude: Adds a melodic break
Percussion Break: Introduces a percussion-focused section

5. Atmosphere and Mood Metatags
-------------------------------
Eerie Whispers: Adds faint, unsettling background vocals
Ghostly Echoes: Creates reverb-heavy, ethereal sounds
Ominous Drone: Introduces a low, continuous tone for tension
Spectral Melody: Generates a haunting, otherworldly melody
Melancholic Atmosphere: Creates a sad or reflective mood
Euphoric Build: Builds towards a joyful climax
Tense Underscore: Adds underlying tension to the music
Serene Ambience: Creates a peaceful, calm atmosphere
Nostalgic Tones: Evokes a sense of nostalgia

6. Dynamic and Progression Metatags
-----------------------------------
Building Intensity: Gradually increases musical intensity
Climactic: Reaches a musical high point
Emotional Swell: Creates a gradual build-up of emotional intensity
Layered Arrangement: Creates complex, multi-instrumental arrangements
Orchestral Build: Gradually introduces orchestral elements
Stripped Back: Reduces instrumentation to bare essentials
Sudden Break: Introduces an abrupt change
Crescendo: Gradually increases volume/intensity
Decrescendo: Gradually decreases volume/intensity

Short example of part of a personally completed song using these methods:

Intro: Jazzy piano chords with a lo-fi crackle, distant sleigh bells, and a laid-back drum loop.
Spoken Word
"Yo, its the most wonderful time and the most stressful.
From the gift wrap to the setbacks, lets talk about it.
Detroit, lets vibe."

Chorus: Smooth, soulful hook with layered harmonies and a saxophone riff between lines.
Its the holly and the hard times, joy and the grind,
Snow on the streets, but the heats in the rhymes.
Eggnog and missteps, family and debt,
Lightin up the tree, tryin hard to forget.

Perfect Studio Vocals
Melismatic Runs Multiple notes sung on one syllable, showcasing vocal flexibility and emotion. R&B, Gospel, Soul, Pop Lead vocals, choir (alto/soprano) Melisma, embellishment, elongation (Melismatic

Sound Effects
Beeping
Sighs
Footsteps
Beep
Gunshot
Wind
Rain
Door Shutting
Clapping
Thunder
Birdsong
Waves
Siren
Clock Ticking
Dog Barking
Car Engine
Crowd Cheering
Heartbeat
Bell Ringing
Glass Breaking
Train Whistle
Laughing
Whistling
Horse Galloping
Fire Crackling
Helicopter
Typing
Crickets Chirping
Nighttime Atmosphere
Camera Shutter
Applause
Snapping Fingers
Telephone Ringing
Audience Cheering
Traffic Noise
Construction Sounds
Urban Street Noise
Footsteps on Gravel
Footsteps on Pavement
Railroad Sounds
Train Tracks
City Noise
Industrial Sounds
River Sounds
Flowing Water
Rainfall
Thunderstorms
Soft Breeze
Wind Howling
Natural Ambience
Shouting
Reverb
Echo/Delay
Distortion
Flanger Effects
Lo-fi Crackling
Vinyl Record Sounds
Daytime Atmosphere
Ocean Waves
Church Bells
Creaking Doors
Creaking Wood
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kefiiri
Torstaina 22:25:36
On se epeli tuo tekoäly (:
rintapek
Torstaina 23:35:18

Kissatäti: Se määräillään komennoilla. Eli sanoittaja pystyy vaikuttamaan siihen. Tässä ovat yleisimmät komennot:

Suno Cheat Sheet

1. Song Structure Metatags
--------------------------
: Marks the beginning of the song
: Indicates a verse section
: Prepares for the chorus

Vaikka sen voi "määrätä", niin se ei poista rytmiikan ongelmaa. Siis jos tarkoitetaan, että ensimmäinen, toinen ja kolmaskin säkeistö olisi laulettavissa suurinpiirtein samalla sävelkululla ja saman sointukulun ja rytmin säestyksellä.

Tuttu laulu muutamalla ylimääräisellä sanalla/tavulla:

Täysikuu, sä ihme suurin olet keskiöisen taivahan
Täysikuu, kun koko avaruuden puet loistoon elohopean.

Ei kirjoitettuna näytä mitenkään radikaalilta, mutta vaivaiset kuusi tavua lisää kahteen riviin tekee tuon melko hankalaksi laulaa jos originaalimelodiassa aikoo pysyä.
Isomman ongelman sais aikaiseksi jos ensimmäinen säkeistö alkais sanalla Täysikuu ja toinen säkeistö sanalla Pohjantähti ja kolmas sanalla Auringonnousu.

Tekoälli noit ongelmia selvästikin ratkoo - tavalla tai toisella.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Danko
Perjantaina 02:04:04

Kissatäti: Minulla ei ole sävellystaitoa, mutta haluan silti luoda. Onko väärin, että käytän uutta välinettä siihen, mihin ihmisellä aina on ollut tarve ilmaista tunteita ja tarinoita?

Tavoittaako palvelu mielestäsi sen tunteen mitä olet tekstiä kirjoittaessa yrittänyt vangita?
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Kissatäti
Perjantaina 09:29:10 (muokattu perjantaina 09:30:19)
Danko: Tavoittaako palvelu mielestäsi sen tunteen mitä olet tekstiä kirjoittaessa yrittänyt vangita?

Joskus harvoin kyllä, juuri sen mitä olen etsinyt. Joskus tulee sävellyksen myötä jotain ihan uutta, jotain muuta jota en olisi ehkä ajatellut mutta joka toimii ja joskus ei tule mitään vaikka kuinka yrittää ohjailla tekoälyä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Bullitt
Perjantaina 09:57:54 (muokattu perjantaina 10:14:26)
Kissatäti: En osaa säveltää, sovittaa enkä laula, mutta minulla on tarve luoda ja kertoa asioita musiikin muodossa. Tekoäly on ollut minulle väline siihen, ei korvike ihmiselle.
--

Tämä on vain minun tapani osallistua siihen maailmaan, jota rakastan, omista lähtökohdistani käsin.

Minulle tämä on tapa toteuttaa itseäni. Tekoäly ei ole korvannut minua se on antanut minulle äänen, jota en ennen saanut kuuluviin.
--

Ihan ilman sarvia ja hampaita, mikä estää tai on estänyt sinua opettelemasta jotain instrumenttia jolla voisit säveltää ja säestää? Käsittääkseni olet sen verran fyysisesti terve ettei tuolle olisi mitään estettä? Etenkin kun olet löytänyt tiesi foorumille joka on täynnä eri instrumenttien taitajia eli neuvoja ja oppia olisi saatavilla paljon ja helposti.

Aiemmin musiikin tekeminen vaati teknisiä taitoja ja kalliita välineitä.

Tämä nyt ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, etenkin jos vertailukohtana on aika juuri ennen Sunon lanseerausta.

Nyt myös sanoittaja tai runoilija, voi kuulla, miltä hänen sanansa voisivat kuulostaa laulettuina.

Tämä on kyllä ollut täysin mahdollista ennenkin.

Tämä on kulttuurisesti tasa-arvoistavaa.

Millä logiikalla se on epätasa-arvoa, että asioiden tekeminen vaatii taitoa ja osaamista?

Olen pahoillani suorasta puheestani, mutta kirjoitustesi perusteella syntyy mielikuva että haluaisit kovasti tehdä asioita mutta et vain jaksa nähdä vaivaa. On aika vaikeaa tuntea kovin suurta mielenkiintoa tai sympatiaa tekoälypuuhasteluasi kohtaan näistä lähtökohdista. Ja kun ollaan tosiaan luovan alan ihmisten foorumilla aikana jolloin tekoälyteollisuus uhkaa luovan alan ihmisten töitä ja halveksuu heidän osaamistaan, niin tapa jolla itse puhut asiasta ja tuot tekoälytuotoksia esille on tässä kontekstissa lähinnä irvokasta.
"Once you free your mind about a concept of harmony and of music being correct you can do whatever you want"
Kissatäti
Perjantaina 11:00:08
Bullitt: Ihan ilman sarvia ja hampaita, mikä estää tai on estänyt sinua opettelemasta jotain instrumenttia jolla voisit säveltää ja säestää? Käsittääkseni olet sen verran fyysisesti terve ettei tuolle olisi mitään estettä? Etenkin kun olet löytänyt tiesi foorumille joka on täynnä eri instrumenttien taitajia eli neuvoja ja oppia olisi saatavilla paljon ja helposti.

Tämä nyt ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, etenkin jos vertailukohtana on aika juuri ennen Sunon lanseerausta.

Tämä on kyllä ollut täysin mahdollista ennenkin.

Millä logiikalla se on epätasa-arvoa, että asioiden tekeminen vaatii taitoa ja osaamista?

Olen pahoillani suorasta puheestani, mutta kirjoitustesi perusteella syntyy mielikuva että haluaisit kovasti tehdä asioita mutta et vain jaksa nähdä vaivaa. On aika vaikeaa tuntea kovin suurta mielenkiintoa tai sympatiaa tekoälypuuhasteluasi kohtaan näistä lähtökohdista. Ja kun ollaan tosiaan luovan alan ihmisten foorumilla aikana jolloin tekoälyteollisuus uhkaa luovan alan ihmisten töitä ja halveksuu heidän osaamistaan, niin tapa jolla itse puhut asiasta ja tuot tekoälytuotoksia esille on tässä kontekstissa lähinnä irvokasta.

En ole koskaan soittanut mitään, en edes ajatellut mahdollisuutta. Olen vain rakastanut musiikkia ja se on riittänyt minulle. Sairastuessani aloin kirjoittamaan runoja, en ehkä kummoisia mutta omia. Silloin joskus ajattelin että saisikohan näistä lauluja mutta koska en itse osannut säveltää, sovittaa ja soittaa se jäi haaveiluksi.
Olen jo 55 -vuotias ja minulla on vakava sydämen vajaatoiminta. Se ei estä minua elämästä kuten haluan tai en ole antanut sen estää. Tuntuu kuitenkin turhalta alkaa opettelemaan musiikin tekemistä aivan alkeista. Pelkäänpä että aikani ei riitä.

Kun kysyin lääkäriltä arviota elinvuosieni määrästä hän ei suostunut sanomaan. Tenttasin että olisiko arvio 3 vuotta vai 10 vuotta hän totesi vain että ei tiedä. Keskimäärin sydämen vakavasta vajaatoiminnasta kärsivät elävät nettitietojen mukaan 5 - vuotta. Se on minulla täyttynyt jo.
Tekosyitä ehkä. Ehkä ei. Elintapojen muutoksilla eläisin varmaan pidempään mutta en halua muuttaa elintapojani ainakaan radikaalisti. Mieluummin elän sitten hieman lyhyemmälti.

Mietin tuota logiikka asiaa ja olet ihan oikeassa. Siinä olin väärässä. Olen pahoillani että koet harrastukseni irvokkaaksi. Ymmärrän kyllä ajatuskulkusi, teenhän itsekin kuvia ja ihmiset kyselevät ovatko ne tekoälyllä tehty. Arvokkaampaa musiikki on jos se on kokonaan luvan työn tulos. Eivät nämä minun tekeleeni pysty kilpailemaan oikean musiikin kanssa. Minulta on usein kysytty myös miksi en käytä musiikkivideoissani omia kuvia tai omaa videota vaan sunon tekemää videota että olenko laiska. Muutamaan kappaleeseen olen laittanut omia taidetöitäni kuviksi mutta sitten pitäsisi aina selittää että tämä on tekoälyllä tehty. Minusta on vain reilua että Sunon kehittelijät saavat osansa kappaleesta ja että ihmiset sitä kautta tiedostavat että kappaleen tekemiseen on käytetty tekoälyä.
rintapek
Perjantaina 12:19:39

Kissatäti: Minusta on vain reilua että Sunon kehittelijät saavat osansa kappaleesta ja että ihmiset sitä kautta tiedostavat että kappaleen tekemiseen on käytetty tekoälyä.

Kunhan muistaa, että tekoäly on "ruokittu" ihmisen tekemällä musiikilla.
Kaikki taiteilijat lainaavat ja varastavat koko ajan koska harva idea syntyy ihan tyhjästä, ihminen vaan muokkaa niitä omien kokemustensa ja näkemystensä pohjalta.

Tekoäly oikeastaan vaan varastaa.
Kissatäti
Perjantaina 12:29:31 (muokattu perjantaina 12:35:38)
rintapek: Kunhan muistaa, että tekoäly on "ruokittu" ihmisen tekemällä musiikilla.
Kaikki taiteilijat lainaavat ja varastavat koko ajan koska harva idea syntyy ihan tyhjästä, ihminen vaan muokkaa niitä omien kokemustensa ja näkemystensä pohjalta.

Tekoäly oikeastaan vaan varastaa.

Luin huonosti. Edit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)