Aihe: mitenkä saisin soittokavereita tai bändiä?
1
Markus Salmela
15.10.2025 09:02:24 (muokattu 15.10.2025 09:03:02)
Olen ollut tällä sivustolla jo vuoden Teen wanted ilmoituksia joissa ilmoitan etsiväni bändiä ja myös ilmoituksia joissa yritän perustaa ja käyn myös niitä läpi säännöllisesti mutta en vain millään löydä ketään.
Ja kaikki jotka ovat sopivia vaativat että olen täysi-ikäinen tai, että on bändikokemusta.
Ymmärrän ikä vaatimuksen, mutta se, että vaaditaan bändikokemusta on minun mielestä aika mahdotonta, koska jos kaikki bändit vaatii bändikokemusta niin ei sitä ikinä pääse bändiin saamaan kokemusta.
ja kaikki jotka ovat aloittelijoita/harrastelijoita niin kuin minä ovat Etälä-Suomessa ja minä olen Pohjois-Pohjanmaalla, joten paljon ongelmia.
En löydä ratkaisua.
iec
15.10.2025 12:39:55 (muokattu 15.10.2025 12:49:29)

Juu mitä pienempi paikkakunta/kaupunki, sen vaikeampi on löytää bändikavereita, ellei satu just omat opiskelukaverit olemaan innokkaita soittajia. Toista oli 90-luvulla kun niin moni oli kiinnostunut soittohommista. Minäkin päädyin bändiin kun kaksi samalta kylältä olevaa kaveria harrastivat soittohommia ja heillä ei ollut bändiä. Toinen sitten ehdotti, että aletaanko soittamaan yhdessä porukalla. Tähän saatiin sitten lukiosta vielä yksi kaveri mukaan ja niin sitä vaan saatiin nelihenkinen bändi kasaan. Mutta silloin ei ollut mitään nettejä, somea ja älypuhelimia. Eikä porukka tainnut vielä ihan hulluna pelata konsolipelejä. (Kaikeen epäoleelliseen sitä ihmiset nykyään keskittyvätkin, kun pitäisi keskittyä tähän kaikkein parhaaseen harrastustoimintaan, eli musisointiin.)

Jos et ole vielä kokeillut laittaa ilmoitusta paikallisten kauppojen seinille, niin sitäkin kautta voisi löytyä. Veikkaan että kovin moni alle 18v ei ole löytänyt muusikoiden.nettiä. Laitat vaikka jonkin hienon kuvan piirretystä metallibändistä, että kaupassa kävijät huomaavat ilmoituksen. Törkeesti vaan A4-kokoinen ilmoitus. Kannattaa kääntää kaikki kivet ja kannot tämän asian eteen.

P.S. Täällä Oulun seudulla vaikuttaisi olevan kyllä paljon innokkaita nuoria aloittelijoita, etteivät aivan kaikki ole Etelä-Suomessa.

Niin ja jos siellä Nivalan seudulla sattuu olemaan kansalaisopiston soitinopetusta tai bändikursseja, niin ota yhteyttä siihen soitonopettajaan, että jos hän voisi laittaa kyselyä löytyisikö innokkaita soittajia. Tiedän että ainakin tässä Oulun seudulla on joltain bändikurssilta / musiikin miksauskurssilta syntynyt bändikokoonpanoja.

Lisäksi kannattaa valjastaa esim omat vanhemmat/oma vanhempi/sukulaiset kyselemään työpaikkansa kahvipaikalla aiheesta, että onko nuoria soittajia vailla bändiä. (Mulla tuo ei olis aikoinaan onnistunut ainakaan omien vanhempien kautta kun asuin maatilalla.)
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Markus Salmela
15.10.2025 12:46:39
Asun Nivalassa josta on kunnolla matkaa Ouluun. Olen siis melkein 17 josta syystä nuo Ikä vaatimukset on vähän ärsyttäviä.
iec
15.10.2025 12:51:49 (muokattu 15.10.2025 12:53:13)

Markus Salmela: Asun Nivalassa josta on kunnolla matkaa Ouluun. Olen siis melkein 17 josta syystä nuo Ikä vaatimukset on vähän ärsyttäviä.

Ymmärrän kyllä ärsytyksen. Itseäni potuttaisi vastaavassa tilanteessa ihan vietävästi. Ei pitäisi sorsia nuoria tässäkään asiassa. Etenkään jos bändi ei vielä keikkaile, ei sillä iällä ole mitään merkitystä.

Kovasti tsemppiä sulle että saat kasattua bändin tai löydät sopivan bändin. Katoppa vielä nuo vinkit mitä laitoin edelliseen postaukseen (editoin sinne vähän lisää. Et ehkä huomannut viimeisimpiä lisäyksiä).
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Markus Salmela
16.10.2025 08:49:56
Yritän tällä hetkellä päästä koulun bänditoiminta kerhoon.
basisti1971
21.10.2025 08:18:50
Moi.

Markus Salmela: Olen ollut tällä sivustolla jo vuoden Teen wanted ilmoituksia joissa ilmoitan etsiväni bändiä ja myös ilmoituksia joissa yritän perustaa ja käyn myös niitä läpi säännöllisesti mutta en vain millään löydä ketään.

:)

Kuten edellisten vastaajienkin kirjoituksista voi päätellä, ikiaikainen haastehan tuo on ollut ja on edelleen.
Eikä tietenkään rajoitu vain bändihommiin vaan koskee kaikkea sosiaalista toimintaa, samanhenkisten löytäminen on haastavaa puuhaa.
Mitä suurempi lukumäärä on väkeä haussa, sitä hankalampaa.

Tuurillakin ruukaa osansa asioihin olla, joskus ottaa vuosikausia löytää sopivaa seuraa, joskus löytyy aivan sattumalta ja sen kummemmin edes yrittämättä.

Yksi mainio tapa nostaa soittoseuran löytymistodennäköisyyttä on tietenkin treenitila, mutta verraten harvinaisenpuoleinenhan tuollainen mahdollisuus ruukaa olemaan ellei maaseudulla maatilalla tai tilakeskuksessa asustele musisoinnille myötämielisten vanhempien nurkissa, ja pienellä panostuksella saa jonkun tilan muutettua treenikämpäksi/studioksi.

Mitä mnetin wanted palstalta soittoseuran löytymiseen aloittelevalle muusikolle tulee:

iec: Veikkaan että kovin moni alle 18v ei ole löytänyt muusikoiden.nettiä.

Olen tuosta tismalleen samoilla linjoilla.
Ja vaikka itse kyllä aikoinaan asuinpaikkakunnan vaihdoksen jälkeen löysin ennenpitkää itselleni wanted palstan kautta soittoseuraa (vuosien varrella useampaankin otteeseen ;)), ainakaan itse en usko että on kovinkaan relevantti kanava nuoremmille aloittelijoille.

Näin antisomeuskovaisena on mahdoton sanoa miten sillä puolella homma hoituisi, mutta voisi kuvitella että tuota kautta seuraa löytyisi helpommin.

Unohtaa ei sovi myöskään:

iec: Jos et ole vielä kokeillut laittaa ilmoitusta paikallisten kauppojen seinille, niin sitäkin kautta voisi löytyä.

Aikoinaan kivijalkamusaliikkeiden aikaan niiden ilmoitustauluilla oli aina soittoseurailmoituksia, ja muistelen vastaavia markettienkin ilmoitustauluilla nähneeni.
Musaliikkeiden ilmoitustaulut tietysti toimivat mainiosti kuten kuvitella saattaa, markettien toimivuudesta en tiedä.
Mutt ei se paljon ota jollei välttämättä annakaan.

Markus Salmela: Ja kaikki jotka ovat sopivia vaativat että olen täysi-ikäinen tai, että on bändikokemusta.
Ymmärrän ikä vaatimuksen, mutta se, että vaaditaan bändikokemusta on minun mielestä aika mahdotonta, koska jos kaikki bändit vaatii bändikokemusta niin ei sitä ikinä pääse bändiin saamaan kokemusta.

Kumpainenkin on asioita joita on hankala tai mahdoton ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta vastapuolella olemisesta.

Ikä on vaikeahko juttu, ja asettaa monenlaisia haasteita täysi-ikäisille soittajille.
Nykylainsäädäntö kun ei oikein hyvällä katso sitä että täysi-ikäiset kännäilee kun samoissa tiloissa on alaikäisiäkin, ja joku käräyttää kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.
Joten otetaan mieluummin se täysi-ikäinen kun sellainen kuitenkin melko varmasti löytyy.
Metallimusiikkia tuskin pääsee enää tänäpäivänä aloitteleva bändi anniskeluravintolaan soittamaan, joten alaikäisellä pakosti mukana seuraava huoltajakaan ei ole ehkä niin suuri haaste kuin aiemmin.
Muissa genreissä voi olla oikeasti suurikin haaste, ja este bändiin pääsemiseksi.
Kokemuksesta voin myös sanoa että vaikka huoltaja olisi kuinka hyvä tyyppi tahansa, ei ole kokemus jonka haluaisin kokea uudelleen.

Samansuuntaista haastetta muodostuu bändikokemuksenkin puutteesta.
Em. huoltajan keikalle vaatinut alaikäinen kitaristi kun oli ekassa "oikeassa" bändissään, 20-35 vuotta vanhempien harrastelijaveteraanien seurassa.
Jantterilla oli kuitenkin nuoresta iästään huolimatta pettämätöntä pelisilmää ja soittotaitoa, mut ja rumpalin sai puolelleen tokalla treenikerralla soittamalla Paranoidin soolon (juu, helppo, muttei kuitenkaan ~4 vuodessa toiselta kitaristilta taipunut) nuotilleen (ainakin yhtäkkiä ja ennalta-arvaamattomasti kuultuna).
Ja ekan keikkaliksan käteen saamisen jälkeen oli seuraavisa treeneissä uudet, paremmin keikkailuun sopivat kamat.
Ei näköjään enää ko. bändissä vaikuta, mun tilalle em. asuinpaikanvaihdoksen myötä tullut basistiveljensä näyttää vielä remmissä olevan.

Mutta, nuo vaativat tietenkin sen että pääsee edes näyttämään taitonsa, emme mekään aivan ylettömän innostuneita olleet edes jannua koesoittoon ottamaan.

Nuoruudesta löytyy sitten toisenlaisia kokemuksia vailla bändikokemusta olevista soittajista... ;).

Markus Salmela: ja kaikki jotka ovat aloittelijoita/harrastelijoita niin kuin minä ovat Etälä-Suomessa ja minä olen Pohjois-Pohjanmaalla...

Tuota en välttämättä allekirjoita, aloittelevia muusikoita löytyy ympäri suomen.
Toki kaupungeissa on ihmisiä pakkautunut tiukempaan ja kulkeminen on ainakin näennäisesti helpompaa, mutta eiköhän sitä ennenpitkää sunkin seudulta soittoseuraa löydy.

Nykyään kun ensikosketukset ja -kokeilut voi tehdä vaikka etänä -ei tosin ihan vielä reaaliaikaisesti- voi etäisyyttä toisaalta olla rutkastikin.
Mieluummin tietenkin naamatusten ainakin tällaisen vanhemman jäärän mielestä, mutta merkittävä parannus vuosikymmenten takaiseen kuitenkin.

Lisäksi mikään ei estä tekemästä nettiin soittonäytteitä, joko liikkuvalla kuvalla tai ilman.
Sopivaksikatsomallaan somekanavalla kun moisia jakaa, luulisi soittoseuraa löytyvän läheltäkin.
Väitän että alaikäisyydestä huolimatta taitava ja edes sinnepäin täyspäisen oloinen aloitteleva muusikko saa kyllä potentiaaliset soittoseuran kaipaajat kiinnostumaan.

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)