kalliais 19.07.2004 22:55:35 | |
---|
Onko japsi-, meksiko- ja usa-stratoissa eroa noissa tallablokeissa? Tarkemmin kysyttynä, vaikuttaako japsistratoon laittaa jenkkistraton blokia? Onko siis vaikutusta soundiin ja sustainiin. Lähinnä kiinnostaa nimenomaan tuo vintagetyyppinen-talla kuudella kiinnitysruuvilla. -mika |
fox 20.07.2004 00:58:56 | |
---|
En ota kantaa eroihin tallablokeissa, mutta sustainin parantumiseen käyttämällä raskasta inertiablokkia otan. Toki massa tallalla lisännee sustainia, ainakin mä old-skool kitaranvirittäjänä uskon. Ja toki, jos vaihtaa seosmetallivaluisen blokin teräsblokkiin tai messinkiblokkiin, niin eihän se voi olla vailla vaikutusta. ;) |
Härski 20.07.2004 08:42:52 | |
---|
Saako noita teräsblokkeja mistään erikseen? Meinasin, että tallaa ei välttämättä tarttis vaihtaa. Ja käykö noi kaikki kaikkiin? Siis vintagemalliseen, 6 ruuvi kiinnitys tallaan? |
touhis 20.07.2004 08:50:09 | |
---|
Saako noita teräsblokkeja mistään erikseen? Meinasin, että tallaa ei välttämättä tarttis vaihtaa. Ja käykö noi kaikki kaikkiin? Siis vintagemalliseen, 6 ruuvi kiinnitys tallaan? Kiinnostaa minuakin, kun nykyisestä on kammen kierteet peruuttamattomasti p***ana. Psychedelic music fills the air... |
p130 20.07.2004 09:56:17 | |
---|
Jenkkistratoissa on yleensä teräsbloki (poislukien American Traditional-roskan, I-sarjanumerolla olevat romut ym. halpajenkit joissa bloki on mallia mexicostandard). Highway 1:ssä on (riffin artikkelin mukaan) oikean kokoinen mutta kevytmetallista tehty. Mexico standardissa on halvin mahdollinen mitättömän pieni mikäliemetallista tehty bloki, mexico reissueissa oikean kokoinen mutta mutta ei kuitenkaan teräksinen. Muista malleista ei tietoa. Mahdollisesti kalleimmissa malleissa (signaturet jne.) on aito teräsbloki. Japanilaisissa (paitsi JV- ja luullakseni myös SQ-Squiereissa = teräs) tullut vastaan vain mallia "normaali koko, kevytmetalli" lukuunottamatta yhtä tunnistamattomaksi jäänyttä yksilöä jossa oli bloki mallia "mexicostandard". En pitäisi mahdottomana että 80-luvun (kalliimmista) japseista löytyisi teräsbloki. Omassa vuodelta 1993 peräisin olevassa '54 reissue japsissa esimerkiksi on kuitenkin iso kevytmetallibloki, vaikka kitara on japanin malliston yläpäästä. Mitään erityisen tarkkaa tietoa minulla ei ole, mutta tuollaisia huomioita on vuosien varrella tullut tehtyä ja äkkiseltään tuli mieleen. Kyllä se blokin vaihto muuttaa soundia ja sustainia. Ei paljon, mutta eron kuitenkin huomaa. Kysymykseen kannattaako en tiedä vastausta. Sinä tiedät jälkikäteen jos päädyt vaihtamaan ;) Gotohin teräsblokinen talla (vastaa täysin Fenderin vintagetallaa) löytyy edullisesti (44€) täältä: www.spelektroniikka.fi Suomessa ei ole missään tullut vastaan irrallisia blokeja. Veikkaisin että esimerkiksi ammattikoululla saisi kyllä teetettyä blokin esimerkiksi teräksestä tai messingistä kohtuullisen edullisesti. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Härski 20.07.2004 10:10:34 | |
---|
Gotohin teräsblokinen talla (vastaa täysin Fenderin vintagetallaa) löytyy edullisesti (44€) täältä: www.spelektroniikka.fi Hitto, kai se on tuo pakko tilata, jos siinä on teräbloki. Monesti olen meinannut, mutta en ole uskaltanut. Nyt lähti. Toivon parasta, en pelkää mitään. HOho. |
Hitto, kai se on tuo pakko tilata, jos siinä on teräbloki. Monesti olen meinannut, mutta en ole uskaltanut. Nyt lähti. Toivon parasta, en pelkää mitään. HOho. No, kyllä ne minulle ainakin antoivat teräsblokisen sieltä 44 eurolla... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
askomiko 20.07.2004 13:43:41 | |
---|
Gotohin terästallan malli on GE-101TS. Toinen on keveämpi. |
Härski 20.07.2004 13:59:14 | |
---|
Gotohin terästallan malli on GE-101TS. Toinen on keveämpi. Voi jumalauta, kun säikähdin! Mutta siis tilasin silti oikean, TCS. C tuossa välissä tarkoittanee kromia? Ja 44 € maksaa se siis. Se ylempi on jo kyllä ihan joulutinaa. |
askomiko 20.07.2004 14:00:15 (muokattu 20.07.2004 14:03:57) | |
---|
Juu, C = kromi, G=gold. Jos oikein muistan niin GE-101TS eli tremolo, steel, vrt. pelkkä 101T, tremolo. |
touhis 20.07.2004 14:05:39 (muokattu 20.07.2004 14:06:18) | |
---|
Minkä verran noilla (spelektroniikalla) tulee postikuluja hintaan lisää? Psychedelic music fills the air... |
fox 20.07.2004 14:16:06 | |
---|
Vielä Härskille (ja miksei muillekin) että jos se oma varsinainen talla on hyvä esim. tallapaloiltaan, niin mahdollisesti sopii esim. Gotohin terästallabloki heittämällä vanhan tilalle. Ruuvikiinnitteinen se on. (yleensä ja vintagetalloissa varsinkin). Tuota en saa nyt mieleeni, kun olen muutaman MIM Straton laittanu, ja parissa oli vaan sellainen teräslevystä prässätty kyljellään olevaa U-kirjainta muistuttava jousenpidin/"bloki" että oliko se ruuvikiinnitteinen vaiko kiinteästi tallalevyssä.. Ennen muinoin noita inertiablokeja sai irrallisina teräs- tai messinkiaineisena ja vielä ns. ylikokoisenakin eli paksumpana versiona...toki teettää aina voi, AMK:t ja pikku konepajat varmaan tekee, jos on hyvät työpiirustukset. |
Härski 20.07.2004 15:03:54 (muokattu 20.07.2004 15:04:34) | |
---|
Vielä Härskille (ja miksei muillekin) että jos se oma varsinainen talla on hyvä esim. tallapaloiltaan, niin mahdollisesti sopii esim. Gotohin terästallabloki heittämällä vanhan tilalle. Ruuvikiinnitteinen se on. (yleensä ja vintagetalloissa varsinkin). Joo, tämän oikeastaan tiesinkin, mutta tallapalat ja se bloki ovat varmaan kehnommat, kuin tuo Gotohin. Paree, ku vaihtaa koko paskan. |
Chemo 20.07.2004 15:14:00 | |
---|
esim. Gotohin terästallabloki heittämällä vanhan tilalle. Saako noita irrallaan mistään - pelkkää blokkia? Mullakin on nimittäin japanilaisessa Stratossani kammen kierteet aika huonossa kunnossa, ja olisi vähitellen aika vaihtaa tuo osa. Olen antanut kertoa itselleni, että japanilaisissa ja jenkeissä olisi kierteet eri standardin mukaisia, pitääkö tämä paikkaansa? Mietin vain, että saan sen kammen sitten taas ruuvattua paikalleen... :-) Ramalamadingdong. |
p130 20.07.2004 15:23:07 | |
---|
Saako noita irrallaan mistään - pelkkää blokkia? Osta ihan suosiolla vaikka SP:stä se koko paketti... "Ei niin kovin kauan sitten" selvittelin tuota juttua ja se ilmeni ehdottomasti edullisimmaksi ratkaisuksi. Tulee ihan täydellinen paketti jousineen ja kampineen. Tuo Gotohin talla olisi ollut tuplahintainen "oikeassa" musiikkiliikkeessä... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
Härski 20.07.2004 15:53:47 | |
---|
Tuo Gotohin talla olisi ollut tuplahintainen "oikeassa" musiikkiliikkeessä... Joo, halvalta vaikutti myös Floikka, mikä siellä on myynnissä. EIkä taida olla mikään ihan harleybenton floyd? Eikös hyvä floikka maksa jotain 300 €? |
Safaweb 20.07.2004 16:33:35 (muokattu 20.07.2004 16:34:04) | |
---|
Joo, halvalta vaikutti myös Floikka, mikä siellä on myynnissä. EIkä taida olla mikään ihan harleybenton floyd? Eikös hyvä floikka maksa jotain 300 €? Ajattelin sen floikan joskus ostaa, mutta muutin sitten mieleni. Kampi heilui hieman kolossaan nimittäin. Schaller on paljon parempi. Eikä maksa kuin 185-200 euroa. Tuossa Gotohin vintage-tremolossa on tosi kireät jouset ja mullakin on ruvennut jo nyt se kampi heilumaan kolossaan :( Kamakaavio (inspired by Fortune, Askomiko & Jaristoteles) |
askomiko 20.07.2004 22:10:54 (muokattu 20.07.2004 22:11:42) | |
---|
Joku firma kyllä tekee "hifiä" vintagetallaa ja teräspalkkia, ja hintakin oli aivan hirveä. Osoitteen olen unohtanut, koska se oli niin hölmö idea rahastaa siitä niin paljon, eikä kitara-gas enää vaivaa. ;) |
fox 21.07.2004 00:39:29 | |
---|
Olen antanut kertoa itselleni, että japanilaisissa ja jenkeissä olisi kierteet eri standardin mukaisia, pitääkö tämä paikkaansa? Mietin vain, että saan sen kammen sitten taas ruuvattua paikalleen... :-) Täysin pitää/piti ainakin muinoin paikkansa. Tuumamitoitus vs. millimitoitus. Tässä vaiheessa täytyy todeta etten oo piitkän pitkään aikaan modittanu F-kitaroita, joten saattaa hyvinkin olla mahdollista että rautaosat tulee toimittajalta joka käyttää millimitoitusta nykyään. Toisaalta saattaa olla mahdollista kierteyttää uusiks tuo blokki poraamalla ja laittamalla/laitatuttamalla siihen esim. helicoil-kierre. Kannattaa kysäistä jostain pienkonekorjaamosta mitä olisivat mieltä.. Tai sitten kokonaan uudet kierteet ja hieman paksumpi kampi.. |
Härski 23.07.2004 22:02:16 (muokattu 23.07.2004 22:03:37) | |
---|
Nostan, koska annan raportin spelektroniikan tremolon saapumisesta/asennuksesta: Meni heittämällä paikalleen. Ja totta, pelkän blokinkin pystyy vaihtamaan, mutta itselläni kammen ruuvin reijät oli hieman eri kohdissa, joten sitä ei saanut sinne ruuvattua, eli piti käyttää joko tai- menetelmällä pelkkää Gotohia. Vanhan tallan blokissa ja Gotohin blokissa oli eroa: vanha blokki oli aavistuksen isompi, kuin Gotohin, mutta tästä huolimatta Gotoh tuntui aavistuksen painavemmalta. Soundieron huomasi heti: nasakampi klangi ja pidempi sustain. Ei tietenkään mitenkään päätähuimaavia eroja, mutta minä hain juuri tämän kaltaista hienosäätöä, ehdottomasti. Plussana Gotohin tallaan oli se, että vanhassa tallassa ylä e-kielen aukko oli n. puolireikää ulkona tallapalan linjaan nähden, ja täten aiheutti hankaluuksia soitannollisesti; kieli oli liian lähellä otelaudan reunaa. Kaiken kaikkiaan hyvä parannus kitaraan. Vielä kun asennan tallamikiksi Seymour Duncanin Customin ja satulan vaihdan rullalliseen, niin pitäisi rockata jo ihan helkkaristi. Suosittelen kyseistä Gotohin tallaa kaikille, jotka kaipaavat vintagetremololliseen stratoonsa ryhtiä ja klangia. Ainiin, pieni miinus postituksesta. Laittoivat 11 € postiennakkomaksuun! Siis 11 €. Alkuperäinen hinta 44 € nousu siis 55 €uroon! Mutta ei se mitään, se on sen arvoinen. |