Aihe: Seymour Duncan P-Rails
1
Lilli
Keskiviikkona 08:06:06
Otsikon mikrofoni on ollut jonkin aikaa harkinnassa. M.netin väellä on varmasti kokemuksia tästä. Kysyisinkin. a) Kannattaisiko asentaa yksittäinen P-Rails esimerkiksi humpparikitaran tallaan tai kaulaan, b) antaisiko kunnollisen humpparisoundin straton tallapaikalla? Vai olisiko paras vaihtoehto ostaa P-R:t parina, löytyisikö näin hyvät single-P90-humpparivariaatiot?

Youtubesta löytyy kyllä hienoja esittelypätkiä, mutta otetaan nyt esille autenttisia käyttäjäkokemuksia!
'Pitäkää varanne lehmät, sillä elämä on lyhyt.' - Gabriel Garcia Marquez
JohnnyBGoode
Keskiviikkona 08:48:19
Lilli: Otsikon mikrofoni on ollut jonkin aikaa harkinnassa. M.netin väellä on varmasti kokemuksia tästä. Kysyisinkin. a) Kannattaisiko asentaa yksittäinen P-Rails esimerkiksi humpparikitaran tallaan tai kaulaan, b) antaisiko kunnollisen humpparisoundin straton tallapaikalla? Vai olisiko paras vaihtoehto ostaa P-R:t parina, löytyisikö näin hyvät single-P90-humpparivariaatiot?

Youtubesta löytyy kyllä hienoja esittelypätkiä, mutta otetaan nyt esille autenttisia käyttäjäkokemuksia!

Laitoin Teleen tallapaikalle hiljattain. Ihan hyviä soundeja löytyy. Humppari- ja P-soundi kuulostavat hyvältä. Se rails ei niinkään, ohut single coil. Tein vielä sen neljännenkin (rinnan), mutta eipä mitenkään säväyttänyt. CTS:n push-pull potikat minun Teleen tekivät tiukkaa saada mahtumaan ilman lisäjyrsintää. Niinpä väkästelin kahdella kytkimellä eri vaihtoehdot. Kun en sitä rinnanversiota käytä, niin ajattelin palauttaa yhden kytkimen laitokseksi. Bournsilla taitaa olla vähän pienempiä p-p potikoita. Mahtaako Straton kuoppa olla isompi?
Sammo
Keskiviikkona 09:58:54
JohnnyBGoode: Laitoin Teleen tallapaikalle hiljattain...

Varmaan löytyisi netistäkin, mutta kysyn silti: osaatko kuvailla missä tuo humpparisoundi jatkumolla "PAF" .... Duncanin JB?

Jos jotenkin pystyisi perustelemaan jazz-kitaran hankkimista, taas, tuo P-Rails olisi ainakin paperilla hyvä valinta kaulamikiksi jos tuo humpparisoundi ei olisi järjettömän kuuma.
Liitonmies
PIM
Keskiviikkona 12:13:27
Mulla on monessa kitarassa P-Railsit niin talla- kuin kaulapositiossakin ja yleensä asennettuna neliasentoisen kiertokytkimen kera, millä pystyy helposti vaihtamaan eri soundien välillä. Jos kyse on HSS stratosta niin olen korvannut toisen tonen kiertokytkimellä ja jos tuplahumpparikitarasta 2xVol/2xTone kytkennällä niin olen korvannut tonet kiertokytkimillä ja laittanut joko master vola/tone tai tuplapotikat.

Mitä taas soundeihin tulee niin mun mielestäni kaikki neljä variaatioo on ihan asiallisia ja käyttökelpoisia. Toki rails kuulostaa P90 ja humppariasentojen rinnalla aneemiselta, mutta niinhän se stratomikkin kuulostaisi. GAS-Pekan kanssa oli juuri viime viikolla juttua P-Railseista ja hänkin kehui P90 soundia ja piti P-Railseja hyvinä mikkeinä.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
LaMotta
Keskiviikkona 12:18:30 (muokattu keskiviikkona 12:18:49)

Pysyykö volume tasaisena humb/P90 kesken?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
PIM
Keskiviikkona 12:31:18 (muokattu keskiviikkona 12:34:05)
LaMotta: Pysyykö volume tasaisena humb/P90 kesken?

No eipä tietenkään, ihan sama jos pistäisi normi stratomikin ja P90 sarjaan. Mutta ei se ero ole läheskään niin suuri kuin rails ja rinnakais vaihtoehtojen kanssa.

Alkaa oleen vaan sen verran hinnakkaita nykyään, n. 160e kipale, että pistää jo vähän miettimään, että viitsiikö laittaa johonkin 150e käytettynä ostettuun Jettiin yli 300 euron mikkejä, vaikka kuinka mieli tekisi.

Jos tulis käytettyä pääasiassa P90 ja humbukkeriasentoja, tai ei mitään jos vaa kun, niin budjettivaihtoehtona on puolittaa humbukkeri pienen vastuksen (tai vielä parempi potikan) ja konkan kautta niin pääsee jo aika lähelle P90 maailmaa. Eli HSS stratossa kytket toisen tonen humpparin kelojen väliin niin sillä pystyt säätämään humppari- ja feikki-P90 soundien välillä. Tätä voi soveltaa myös jos joku humbukkeri tuntuu liian tunkkaselta. Tässä feikki-P90 kytkennässä on se etu oikeaan P90:een verrattuna, että humppari pysyy humpparina bassopäässä eli blokkaa verkkohurinaa.
LaMotta
Keskiviikkona 12:48:40

Minulla on ollut joitakin hybridikitaroita ja puolitettavia mikkejä.

Ainoa kitara jossa volume pysyi tasaisena eri moodien välillä, oli PRS 513.

Huonoin esimerkiksi puolestaan mikeistä oli Seymour Duncan SH-14 Custom 5 / Seymour Duncan SH-2N, joissa volume tippui humb/single coilin välillä varmaan jotain 6db?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JohnnyBGoode
Keskiviikkona 13:09:46
PIM: Mulla on monessa kitarassa P-Railsit niin talla- kuin kaulapositiossakin ja yleensä asennettuna neliasentoisen kiertokytkimen kera, millä pystyy helposti vaihtamaan eri soundien välillä. Jos kyse on HSS stratosta niin olen korvannut toisen tonen kiertokytkimellä ja jos tuplahumpparikitarasta 2xVol/2xTone kytkennällä niin olen korvannut tonet kiertokytkimillä ja laittanut joko master vola/tone tai tuplapotikat.

Mitä taas soundeihin tulee niin mun mielestäni kaikki neljä variaatioo on ihan asiallisia ja käyttökelpoisia. Toki rails kuulostaa P90 ja humppariasentojen rinnalla aneemiselta, mutta niinhän se stratomikkin kuulostaisi. GAS-Pekan kanssa oli juuri viime viikolla juttua P-Railseista ja hänkin kehui P90 soundia ja piti P-Railseja hyvinä mikkeinä.

Miten iso fyysisesti kiertokytkin on? Kenen tekemä kk sinulla ? CTS:n push-pull on n. 20 mm leveä (sama kuin Telen jyrsitty kuoppa) ja Bournsin vastaava n. 17 mm. CTS:ään piuhojen virittely asiallisesti on ikävää.
Sammo
Keskiviikkona 14:05:14
JohnnyBGoode: Nyt pistit pahan jatkumon, kun ei ole vertailumateriaalina noita. On se kuumahko, mutta ei kaukana minun muissa Fenkuissani olevista humppareista (Pearly Gates yms.)

Tänks JBG! Ym. jatkumo on aikalailla mun vertailumatsku. Muistaakseni Pearly Gatesista taitaa olla sekä Duncanin versio, että Fenderin oma (ysärin Lone Star ja Big Apple -malleista tuttu), oletan että jos sulla on kuumahko, kyseessä on Fenderin oma versio.
Liitonmies
PIM
Keskiviikkona 14:33:53
JohnnyBGoode: Miten iso fyysisesti kiertokytkin on? Kenen tekemä kk sinulla ? CTS:n push-pull on n. 20 mm leveä (sama kuin Telen jyrsitty kuoppa) ja Bournsin vastaava n. 17 mm. CTS:ään piuhojen virittely asiallisesti on ikävää.

Nää mitä oon käyttänyt tilasin joskus vuosia sitten jostain, en muista mistä, enkä minkä valmstajan, mutta ne vaatii asennustilaa sivusuunnassa n. 3,2 x 2,7 cm ja 2 cm pystysuunnassa. Ihan hyvin on pelittäneet, vaikka maksoi jotain euron pari kappale kun ostin 20 kpl satsin. Mistä tulikin mieleen, että pitäis kyl tilata lisää.
JohnnyBGoode
Keskiviikkona 16:19:30
PIM: Nää mitä oon käyttänyt tilasin joskus vuosia sitten jostain, en muista mistä, enkä minkä valmstajan, mutta ne vaatii asennustilaa sivusuunnassa n. 3,2 x 2,7 cm ja 2 cm pystysuunnassa. Ihan hyvin on pelittäneet, vaikka maksoi jotain euron pari kappale kun ostin 20 kpl satsin. Mistä tulikin mieleen, että pitäis kyl tilata lisää.

Kiitos tiedosta. Ovat vielä isompia kuin CTS:n pp:t, kuten kaikki muutkin, jotka olen tsekannut. Muuten ovat hyvin toimiva ratkaisu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)