Aihe: Akustisen skittalle toimivat vahvarit
1
witalis
02.10.2025 18:49:56
Kuten otsikko kertoo, haluaisin kokemuksianne akkareiden vahvareista; aitoa soundia tässä ollaan hakemassa. Fenderin satasta on yx mulle kehunu - oiskos muitakin hyväkkäitä tiedossa ja onko tuo Fender vahvari paikallaan?
Puavali
02.10.2025 23:03:16
Bändikaverin Roland AC-40 on ollut hyvä akustisen kitaran ja laulun vahvistamiseen pienillä keikoilla.
McNulty
03.10.2025 01:28:42 (muokattu 03.10.2025 01:35:23)
Mulla oli aikoinaan D-TAR-merkkinen pienen pieni "nuppi", mutta myin sen jo vuosikymmen takaperin tai enemmänkin pois. Fishman taisi ostaa ko. brändin pois jossain vaiheessa jollen väärin muista. Se oli L.R.Baggsin ja Skunk Baxterin perustama firma ja ihan arvostettu aikoinaan. Ja hyvää oli se, että se oli pieni ja kevyt... oli siis helppo roudata vaikka olkalaukussa tai repussa, jopa tuhdimman akkarilaukun sivutaskussa. Soundiltaan se oli oikein asiallinen, kunhan vain oli passeli kaappi sen alla (tai suoraan tiskiin ja PA:sta pihalle). Sellaisen jos löytää käytettynä, niin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto (ja edullinenkin).

Nyt jos pitäisi itse ostaa akkarille combo-mallinen vahvistin, olisi valintani todennäköisesti tämä: https://www.dvmark.it/product/ac-101-h/

Tai ehkä saman valmistajan Little Jazz, jos akkarissa olisi hyvä etuaste omasta takaa ja vahvistimesta riittäisi vaan perus sävynsäädöt ja reverb.

Eikä kannata Fishmanin Loudbox-sarjaakaan sivuuttaa.
moving in stereo
s151669
03.10.2025 09:38:06

Miksei suoraan PA:han tai sopivan etusen läpi ?
Antikitarasankari. Siis basisti.
zookiejoe
03.10.2025 10:13:13
witalis: Kuten otsikko kertoo, haluaisin kokemuksianne akkareiden vahvareista; aitoa soundia tässä ollaan hakemassa. Fenderin satasta on yx mulle kehunu - oiskos muitakin hyväkkäitä tiedossa ja onko tuo Fender vahvari paikallaan?

Fenderin Acoustic Junior oli ainakin ihan hyvän kuuloinen tannoisella Marko Haaviston akkari keikalla.
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
Tami
03.10.2025 10:14:42 (muokattu 03.10.2025 10:16:47)

Ensin vastaus kysymykseen: Tuo mainittu Roland ac-40 versio on kätevä ja olen semmoisella soitellut keikkoja alusta loppuun.
Mutta edellistä kirjoittajaa kompaten: Mä en keksi itselleni oikeastaan yhtään (mukamas roudauksen helppoutta lukuunottamatta) olevaa perustetta tuommoisen akkarivahvarin ostamiselle. Ainoastaan silloin kun tavoitteena on erinomainen akkarin soundi lähtökohtana ja silloin puhutaan jo huomattavasti kalliimmista laitteista joissa ei noita kaikuja ja mikkikanavia ole.... tai no onhan noitakin mutta:

Mä suosisin etuaste + aktiivinen PA-kajari tyyppistä ratkaisua tai samaan suuntaan menevää PA-kajaria tyyliin bose S1 tai Alto busker jossa pääsee pahimmillaan ilman etuastetta.

Perusteita:
1) Akkarivahvaria voi käyttää vain akkarin kanssa ja haparoivasti laululle
2) Pa-kajari toimii muussakin käytössä: Monitorina, osana isompaa järjestelmää, pihabileissä musan soitossa, osana kotistereoita, jne.
3) PA-kajarin voi nostaa ylös: Aika nopeasti tulee tilanne jossa soitetaan pitserian kulmassa tai muualla, jossa akkarivahvari ei kuulu sen ollessa jotakuinkin korvien alapuolella lihamuurin takana. Ja mikäli paikalla on PA, on ahtaissa paikoissa harvoin tilaa akkarivahvarille edes monitorointitarkoituksessa, vaan silloinkin on tarve koko tuotteen monitoroinnille.
4) Halvimmassakin akkarietusessa on monipuoliset säädöt ja se usein tarvittu kaiku. Mä suosittelen tuota benttonia halvasta hinnasta ja merkistä huolimatta. Tuolla saa peruspiezon uppoamaan sinne muun musiikin sekaan ja tuommonen on kätsä keikoilla laukussa mukana pahan päivän varalle.
https://www.thomann.de/fi/harley_be … ton_custom_line_acoustic_preamp.htm

Mutta mikäli on tarve yhdelle laitteelle, suosittelen tuota Alton buskeria. Siitä saapi kitarasta riippuen kyllä tosi toimivan akkarisoundin...ja paljon muutakin. Ja niitä saapi mainitun Fenderin hinnalla melkein 2 kpl ja silloin pärjää jo melkoisesti vaikka missä ja jopa ilman sähköjä.... Mulla on sekä Bosen S1 ja tuo Alto ja molemmilla tuottaa meteliä kohtuullisenkin kokoiseen tilaan.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
marumuju
04.10.2025 08:20:15

Blackstarin Acoustic:Core 30 on toiminut kevyissä keikkatilaisuuksissa myös laulumikin kanssa. On ollut kevyt kuljettaa, huomasin vasta hiljattain että siinä on sisäänrakennettu kallistustelinekin.

USB-liitännällä saa äänet koneeseen, harmillisesti liitin on mini-USB eikä -C. On ollut riittävän hyvä jos on halunnut demottaa kappaleen ilman että tekee erillistä mikitystä.
mattim
04.10.2025 16:41:54

Kemper tai joku muu digimulju kokoäänialueen vahvarin/kajarin kanssa toimiii.
LesPaul70
Sunnuntaina 16:50:01
Tässä olisi hyvä tietää, millaiseen käyttöön tuota vahvaria haetaan, kotisoittoon, katusoittoon vai sisäkeikoille, ja millaisille keikkapaikoille. Onko keikkapaikoilla lähtökohtaisesti asiallinen PA, ja halutaanko vahvarista myös efektiä jne.

Yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto voisi olla Marshallin AS50D. Olen tavannut pariin otteeseen livenä (ilman PA:ta), ja varsin toimivalta peliltä on vaikuttanut. Hinnaltaan huokeampi kuin Fender Acoustic 100. Kompaktissa paketissa on mukana digiefektejäkin, joita ei tietysti tarvitse käyttää jos ei tykkää.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Matias.
Maanantaina 17:42:55 (muokattu tiistaina 08:01:16)
LesPaul70: Tässä olisi hyvä tietää, millaiseen käyttöön tuota vahvaria haetaan, kotisoittoon, katusoittoon vai sisäkeikoille, ja millaisille keikkapaikoille. Onko keikkapaikoilla lähtökohtaisesti asiallinen PA, ja halutaanko vahvarista myös efektiä jne.

Yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto voisi olla Marshallin AS50D. Olen tavannut pariin otteeseen livenä (ilman PA:ta), ja varsin toimivalta peliltä on vaikuttanut. Hinnaltaan huokeampi kuin Fender Acoustic 100. Kompaktissa paketissa on mukana digiefektejäkin, joita ei tietysti tarvitse käyttää jos ei tykkää.

Samaa mieltä. Aloittaja sijoitti tämän ketjun kitarakamat osioon. Onko tarkoitus hankkia kitaravahvistin joka toimii myös akustisen kanssa? Sellaista en usko olevan. Omia kokemuksia: Bosen akkukaiutin S1, vanhempi versio. En saanut K&K:n Pure Minillä kunnollista soundia kaiuttimesta. Aivan liian veltto ja pehmeä. Joku mallintava akustisen etuaste olisi saattanut auttaa...ehkä. Bosessa on kumireunainen bassokaiutin joka ei mielestäni toimi akustisen kitaran vahvistimessa. AGF foorumilla Bosea pidetään liikaa hifikaiutin -soundin omaavana kuin EV Everseä tai HK Audion vastaavaa. Noita kannattaisi ehkä kokeilla. Itse päädyin sitten sattuman kautta Fenderin Acoustic Junioriin ja olen ollut aika tyytyväinen. Soundi ok, kaksi kanavaa joissa molemmissa on kanavakohtaiset efektisäädöt ja kaikki säätimet ovat laitteen päällä eikä takaseinässä kuten aktiivikaiuttimissa. Huonoa tai hyvää Fenkussa on se että laitteessa on aktiivinen kierron estotoiminta. Se estää aika tehokkaasti esim. tremolon käyttämisen efektinä. Reverbpedaalia voi aika hyvin käyttää mutta se ei toimi ollenkaan yhtä hyvin kuin Rikstonelta tilaamassani Vox AC -kopiossa. Toisaalta Fenkussa on varsin hyväsoundiset efektit itsessään että noiden lisäpolkusinten käyttöä ei kaipaa. Olen kait tuohon vahvistimeen tyytyväinen kun tuli hankittua toinen samanlainen. Toinen treenikämpällä ja toinen kotona. LR Baggs Stage Pro -mikrofonilla toimii varsin hyvin. Passiivinen K&K kaipaisi kyllä jonkun etuasteen. Sen tunnettu 800 hz alueella lymyilevä korostus kaipaa tasoitusta. On hankintapäätös mikä tahansa, kannattaa valita sellainen jossa hyvät line out liitännät. Silloin kytkentä pa-systeemeihin tarvittaessa on vaivatonta ja sitä omaa laitetta voi käyttää lavamonitorina.
elektra
Tiistaina 18:41:10

No ainakin Fishman Loudbox on ok, monipuolinen ja akkarimaailmaan viritetty.
Ja toimii hyvin myös sähköversion kliinialustana.
witalis
Keskiviikkona 14:59:51
Kylläpä tuli hienoja vastauksia, joita jään mutustelemaan ja pohtimaan - kiitos kaikille vastanneille ja kireitä kieliä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)