Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 5312 313 314 315 316
rosberg
01.10.2025 15:43:35
juici: Puistotuubi-ohjelmassa vuodelta 1982 todennäköisesti sama vahvistin, Puntti tosin seisoo koko biisin just vahvarin edessä: https://youtu.be/plOT4Jfms5M

"...kun aina sataa - jos ei lunta niin vettä"
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää.
jarmo vh
01.10.2025 19:24:15
Kysymys BigPapalle ja muillekin, joilla on kokemusta Les Paul Classiceista:

Olen ostattelemassa 2022 Les Paul Classicia. Netistä olen tutkinut speksit jne. mutta epäselväksi on jäänyt, että mitä eroja Classicilla on Standardiin verrattuna? Ja nimenomaan näissä uudemmissa. Onko jotain erityisen huomioitavaa, jota en ole huomannut? Kaulan profiili lienee 60`s ja se olisi minulle hyvä juttu, paksut kaulat eivät tunnu hyviltä. Entäpä paino noin yleisesti? Alle 4kg olisi kiva, muuten ei ehkä jaksa... Toki menen kitaraa kokeilemaan mutta olisi kiva saada hieman parempi ennakkokäsitys asiasta.
Les Paulit eivät ole olleet "mun juttu" mutta ajattelin antaa mallille vielä yhden mahdollisuuden.
Jep.
jakil
01.10.2025 19:58:30
jarmo vh: Kysymys BigPapalle ja muillekin, joilla on kokemusta Les Paul Classiceista:

Olen ostattelemassa 2022 Les Paul Classicia. Netistä olen tutkinut speksit jne. mutta epäselväksi on jäänyt, että mitä eroja Classicilla on Standardiin verrattuna? Ja nimenomaan näissä uudemmissa. Onko jotain erityisen huomioitavaa, jota en ole huomannut? Kaulan profiili lienee 60`s ja se olisi minulle hyvä juttu, paksut kaulat eivät tunnu hyviltä. Entäpä paino noin yleisesti? Alle 4kg olisi kiva, muuten ei ehkä jaksa... Toki menen kitaraa kokeilemaan mutta olisi kiva saada hieman parempi ennakkokäsitys asiasta.
Les Paulit eivät ole olleet "mun juttu" mutta ajattelin antaa mallille vielä yhden mahdollisuuden.

Itsellä oli -22 Classic reilun vuoden:
- kaula slip taper
- järkyttävän painava, reippaasti yli 4 kg = 9 reikää, ei muuta
- push pull potikat = uudemmissa Standard:ssa ei ole
- noissa ei taida olla AA pintaa
- modernit Groverin virittimet
Muutenhan tuo on kuin Standard
BigPapa
01.10.2025 21:00:32 (muokattu 02.10.2025 11:48:26)

Gibson Les Paul Classic 2022 ja se on mun mielestä oivallinen Les Paul. Ei muuta Cherry Burstia taloon tarvitse. Taitaa olla likisukua Gibson Les Paul 60's Standardin kanssa, jossa on 60's Burstbuckerit, jotka Classicissakin on. Plaintop on juurikin oikein siisti. Sittenhän Classicissa on nämä: 2 Push/Pull Volume (Coil-Tap), 2 Push/Pull Tone (Pure Bypass/Phase) PCB toteutuksena ja niillä saa kyllä mainioita soundivariaatioita aikaan, mukaan lukien Peter Green vaiheenkäännön. Laadukkaat CTS 500 Kohm potikat. Molemmissa neckshape on slimtaper, mutta Classicissa mun mielestä ei ole onneksi ihan niin slimtaper, kuin SG:eissä. Classicin kaula on kuitenkin sellainen että siinä on mukava käden täysi kun siihen tarttuu ja leveyttäkin satulan tienoilla sellainen 43.05mm, sama on 60's Standardissakin. En ole huomannut mitään paino ongelmia, vaikka saattaa olla siellä painavamman puolella, eli ei mikään höyhen. Niitä painavempia oli ihan niissä 1958-1960 klassikko Les Pauleissakin. Virittimet on mallia Milkbottle Grover eli aika perinteikkään oloiset. Ja tallahan on ABR-1.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5321.jpg

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5322.jpg

https://willcuttguitars.com/cdn/sho … /216620447-6_5000x.jpg?v=1676500951

Joskus ajattelin, että eihän tälläistä PCB juttua sitten koskaan, mutta ei pidä sanoa koskaan ei koskaan, koska nyt kun sellainen on ja sillä pidempään jo soitellut, niin sehän on vallan kelpo systeemi. Coil Tapilla saapi hiukan P90:siin viittaavat soundit. Ja vaiheenkäännöllä se Peter Green sointi. Ja voihan niitä mikrofoneja coiltäppäilla miten huvittaa tai olla coiltäppailemätta. Ja sitten on vielä tuo tallamikin pure bypass, elikkä ohitus elektroniikasta suoraan ulostuloon/piuhan kautta vahvistimeen.

https://www.mylespaul.com/attachments/lp-classic-wiring_lr-jpg.736477/
rosberg
01.10.2025 21:42:12
Jos siinä on Nashville-talla, niin en mä tiedä. En henk.koht. tykkää siitä. Sen saa tietenkin konvertoitua abr-1 kyllä.

Hieno jos on niin kannattaa hommata.

En ole liian painavaa kitaraa vielä soittanut, mutta kevytkin kitara tuntuu tosi raskaalta paskoissa reeneissä.
jarmo vh
01.10.2025 22:23:03
Juu, hienohan se toki on, jos mustasta tykkää ja minähän tykkään. Olisi kiva pari mustalle SG:lle. Kiitos kommenteista, täytyy käydä tutkimassa tuote ja tehdä ratkaisuja. Olen minä joskus keikkaillut n. 5kg Fenderin Jazz Bassoa kantaen, joten kyllähän sitä pärjää kun on hyvä hihna ja soitettavuus muuten kohdallaan. Painoa tärkeämpi tekijä minulle on kaulan profiili, paksu ei sovi minulle ollenkaan vaan kipeyttää käden. Nuorempana asialla ei ollut väliä mutta nykyisin tuntuu olevan. Nimimerkillä "kaksi viikkoa soittotaukoa lääkärin määräyksestä"
Jep.
BigPapa
01.10.2025 22:25:21 (muokattu 01.10.2025 22:49:00)

rosberg: Jos siinä on Nashville-talla,

Jos ja jos - joo on siinä ABR-1, jos tuosta Classic 2022 Les Paulista on puhe ja kuvan
katsomalla se olisi selvinnyt.

Tais olla niin, että joku Deep Purple värinen Les Paul Classic vielä jokin aika sitten oli
Gibsonilla valmistuksessa, vaan enpä ole enää ihan saletti että vielä olisi.

St.Paul's Soundissa on tuota mustaa, Ebonyä näköjään jäljellä.

Onhan se hieno, ja mikä tärkeintä - on tuo Les Paul Classic kylä hyväkin.

https://www.stpaulssound.fi/gibson- … kAMV-_x5BB3qwBUYEAQYASABEgKnW_D_BwE
rosberg
02.10.2025 09:02:22
Niin, eikö noissa kaikissa moderneissa gibsoneissa kuitenkin ole se nashvillen-hässäkkä pohjana ja sitten vaan lyöty se abr-1 päälle? Lyhyt kaulaliitos?
En mä tiedä. Vähän sama kuin se Greeny, että näyttää hyvälle ja on varmasti tosi hyvä, mutta ulkonäkö on saavutettu erilaisilla teknisillä ratkaisuilla kuin niissä klassikoissa (lue classicoissa)...

Tuskin ketään haittaa tai ärsyttää, mutta kun puristia puristaa niin pakko kommentoida. Tältä puolen rapakkoa noita hyväkantisia kepakoita ei oikein löydy kun usan ostajat pääsee nappaamaan ne ekana. Plaintopit on mun mielestä kyllä hienompia ja ei se Jimmy Pagea haitannut.

Jos joku haittaa niin jos tyypit kirjoittaa kitarasankareiden nimet kuten "Jimi Page, Jimmy Hendrix ja Randy Rhodes".

Tää Henkan kepakko olisi hieno: https://www.dlxmusic.fi/tuotteet/ki … ieliset/u-gibson-hendrix-1967-sg-cs
msalama
02.10.2025 09:46:16

rosberg: Tää Henkan kepakko olisi hieno

Kyllä vain, mutta rehellisesti sanoen lähellekään kymppitonnin arvoinen se ei ainakaan mulle ole. Jos mulla olisi kybä nyt heittää kitaraan, niin alkuperäisen vintagen puolelle menisin niin että heilahtaa, josko tosin sinnekin helvetin tarkkana ja kranttuna...
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
jakil
02.10.2025 10:43:20
Kaulasta:
Omassa tuo Slim oli todella slim. Liekkö viikon viimeinen ja loppuviimeistelijä on hionut vielä kerran kiellon päälle.
Omsssa '60 Standard:ssa myös ST kaula, mutta ehkä aivan aavistuksen paksumpi.
Otelauta ja merkinnät siinä vissiin samat.
BigPapa
02.10.2025 11:27:06 (muokattu 02.10.2025 13:48:04)

rosberg: Niin, eikö noissa kaikissa moderneissa gibsoneissa kuitenkin ole se nashvillen-hässäkkä pohjana ja sitten vaan lyöty se abr-1 päälle? Lyhyt kaulaliitos?

Ymmärtääkseni pitää olla tolpat joiden varassa talla sitten lepää, vaikkapa sitten ABR-1. Jos jollekulle ei kelpaa hyvin soivan kitaran insertit/holkki/sovitin missä tallan tolpat sitten tukevasti istuvat, niin eipä se ole multa pois. ABR-1 se talla joka tapauksessa on, kun sitä kysyttiin. Nuo suoraan ruuvatut tolpat on pruukailleet kaatua, jotta on se tukevampi sillä insertillä asetettu, vaikka niissäkin, mutta harvemmin on sitä havaittu. Mulla on ollut molemmilla tavoilla olevia tallan tolppia ja eipä siinä nyt oikein ole sitten kuin semanttista sekamelskaa, jos niistä tolppien asetteluista aletaan vängätä. Lyhyt kaulaliitos - mitä sitten. Muutaman millin lipare lisää ei tee kuin harvat autuaiksi. Jos kaulaliitos on hyvin liimattu niin eipä sillä tenonin pituudella ole merkitystä. Kyllä se tuo mun Classicin kaula on sellainen, että siinä on mukava käden täysi kun siihen tarttuu - hiukan maltillisempi kuin 50's Vintage - olematta liian luiru ja leveyttäkin satulan tienoilla sellainen 43.05mm. Vaiheenkäännöstä taisin mainita ja Peter Green soinnista. Eikös siitäkin sitten jotain ihmeellistä kitaran ulkonäkö höpinää saanut joku aikaiseksi ja siihen liittyen teknisistä ratkaisuista. On kyllä jo melko hämärän rajamailla liikuskelevaa tarinaa. Omistan muutaman Gibsonin ja kaikki on todella hyvin.

Gibson Les Paul Classic 2022 Cherry Burst, tässä on kyllä kaikki niin kohdallaan kuin olla voi - kantta myöden.

https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5322.jpg
rosberg
02.10.2025 12:30:29
Se on purismin kanssa sellasta, että ei pysty kuin yksiulotteiseen elämään. Myönnän.

Mulla on studiossa Nashville ja sen olen konvertoinut ABR-1ksi. Ei se ole hyvä, mutta mistä kukin tykkää.

Tuo classic on hieno, MUTTA pleksi ja poker-chippi pois. Ihan turhaan siinä kaiken tiellä. Kieletkin voisi top-wräpätä. #äidistäjatyttärestä

Onko sulla BigPapa muuten tietoa missä kaikki Albert Järvisen legendaariset kitarat on nykyään?
rosberg
02.10.2025 16:10:43
Harmi ettei ole päätyneet minnekään museoon tai keräilijälle kokoelmaan. Andy on toinen jolla on ollut aika näyttäviä kepakoita.

Kait purismin periaate on just se, että asiat on niin kuin ne oli silloin ennen vanhaan. Kaikki nää soololovien muutokset ja syvennykset jne ( Fenderin stratoissa). on mun mielestä ei niin mielenkiintoisia juttuja. Muut saa ostaa mitä haluaa.

Ja joo - ei se Hendrix ihan 10000 € arvoinen ole. Noi kitaralegendat on vaan sellasia, että ne vetää hammaslääkäriä puoleensa kuin Annikki-nimi valepoliisia.
BigPapa
02.10.2025 16:15:23 (muokattu 02.10.2025 16:17:59)

Niin, juuri kirjoitin näin tuossa ylempänä:

Jotain Albertin kitaroita on jollain keräilijällä/keräilijöillä.
rosberg
02.10.2025 16:52:35
BigPapa: Niin, juuri kirjoitin näin tuossa ylempänä:

Jotain Albertin kitaroita on jollain keräilijällä/keräilijöillä.

Siis sellaseen julkiseen kokoelmaan. Ei kait suomessa sellaisia kyllä olekaan. Jenkeissähän kaikki on muutenkin isolla ja Uumajassa on kans kiva https://guitarsthemuseum.com/.

Onko muuten BigPapa sulle koskaan sanonut, että olet kyllä aika hyvä jankkaamaan. Mä nautin suuresti.
BigPapa
02.10.2025 17:30:51

rosberg: Siis sellaseen julkiseen kokoelmaan

Eipä se käynyt tuosta aikaisemmasta ilmi. Hiukan vähemmän kryptisempää, niin on jotain tolkkua kirjoituksissa.
PIM
02.10.2025 18:28:03
Tuli sit taas ihan heräteostoksena ostettua Tampereella käydessä Musa cornerista myyntitilissä kuulemma jo vuoden roikkunut 2015 Les Paul LPM kaikilla perusgibsoniitin turn offeilla varustettuna, eli löytyy robottivirittimet, vaahterakaula leveällä otelaudalla ja messinkisatula. Jos nyt jotain hyvää on keksittävä, niin jälkeenpäin oli mukava yllätys, että mukana tulleesta kullanvärisestä Gibsonin 100v. juhlalaukusta pyydetään Reverbissä yleisesti puolta siitä mitä maksoin koko paketista.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
vaikeamuistaa
02.10.2025 20:08:51
rosberg: ...pleksi ja poker-chippi pois. Ihan turhaan siinä kaiken tiellä. Kieletkin voisi top-wräpätä. #äidistäjatyttärestä

Heh juum. Karvalakki-Gibsonille tein moisen käsittelyn. Kaikki on hyvin. Purismista ei tietoakaan :)

https://muusikoiden.net/dyn/users/185640.jpg
If you don't have ability, you wind up playing in a rock band.
jarmo vh
02.10.2025 20:55:01
Noniin, ostin Les Paul Classicin ja kaikki on hyvin. Varsinkin Classicissa.
https://muusikoiden.net/dyn/users/185643.jpg

Tämä on ensimmäinen kokeilemani Les Paul, joka tuntui heti omalta. Juuri käteeni sopiva pienehkö kaula ja painoa maltillisesti. Sarjanumeron mukaan vm -21, mutta mukana tulleen takuu/tarkastuslapun päiväys on 22.7(tai1).2022. Väliäkös tuolla. Ihan on uudenveroinen, pienen pieniä pintanaarmuja on pari.

Coil tap hiukan ihmetyttää: soundista häviää jonkin verran yläpäätä. Liekö ominaisuus?
Jep.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)