Aihe: Hyvän päivän fiilistelyt ja uutiset
1 2 3 4 512 13 14 15 16
rintapek
01.10.2025 13:50:21

Alkaa tuntua siltä, että Lounge Projectilla on pienet mahdollisuudet jopa onnistua.
Ainakin homma tuntuu helpottuvan koko ajan mitä enemmän tekee, ei tartte käyttää aikaa koneen kanssa tappeluun, kun se alkaa tehdä mitä mä tahdon.
Gypsy Violin ja Midnight Sax alkaa olla jo tunnelmaltaan sinnepäin mitä yritän.

Saundipolitiikka ei sit vielä ole ihan hanskassa.
Tai siis, nyt mä oikeastaan vaan teen biisejä.
Miksaus- ja masterointiharjoitus alkaa sit kun mulla on kasassa parikymmentä biisiä jotka sopii samaan "albumiin". Sit mä miksaan ja masteroin ne.

Pahaa vaan pelkään, et käy sillai, et jos tingeltangelin tekemistaitoni täs urakan aikana alkaa paranemaan niin saatuani enemmän aikaan alan hylkäämään ensimmäisiä, eli saadakseni sata kasaan mun tarttee tehdä kaks- tai kolmesataa...
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Muovinen
01.10.2025 20:14:30

Tuo mikkiasia on kyllä jännä, koska aika harvoin olen todella testannut mikkejä rinnakkain. Sitä vain on käyttänyt jotain mikkiä (usein olosuhteiden pakosta) johonkin tarkoitukseen tietyn aikaa ja tullut sen kanssa tutuksi ja sitten vaihtanut toiseen ja taas ajan kuluessa todennut hyvät ja huonot puolet ja ehkä jopa palannut siihen edelliseen takaisin. Studion laulumikki on ehkä selkein erontekijä ollut itselle. Esim kun siirryin Neumannin TLM102:sta JZ Vintage 67:aan oli ero jälkimmäisen eduksi todella selkeä. Ja ennen Neumannia ollut Aston olisi itse asiassa ollut mun äänelle parempi, mutta se tuli hävitettyä siinä Neumann-kiimassa. Kitarakaapin eteen on tullut joskus laitettua tyyliin koko mikkikaappi ja siinä myös erot oli selkeitä.

Itse aiheeseen: postissa on tulossa stereopari sE:n 7-sarjan pikkupuikkoja rumputilamikeiksi, kun totesin että ei se monotila setin edestä kovin autuaaksi tee. Vaikka se stereotilan tuntu ei ole huonemikeissä mikään kovin laaja niin se silti asettuu aivan eri kivasti miksaukseen tukkimatta keskikaistaa. Tuli samalla hiottua koko rumpumikitystä vähän paremmaksi. Ainoa korjattava asia olisi vielä tomimikit, kun 421 on niin pirun paljon viisseiskaa botnekkaampi, että tomarit on hankala saada balanssiin. Toki tämä on myös viritysasia.
Mikael
Torstaina 11:22:10

Muovinen: Ainoa korjattava asia olisi vielä tomimikit, kun 421 on niin pirun paljon viisseiskaa botnekkaampi, että tomarit on hankala saada balanssiin. Toki tämä on myös viritysasia.

Must myös 57 on hyvä tomimikki ja oikeestaan tietty mikä vaan mikä kuulostaa itsestä hyvältä, joten ehkä jos balanssi on niillä oikein niin miksi vaihtaa?
Fuzz is Clean!
oksatboys
Torstaina 12:25:52 (muokattu torstaina 12:35:26)

Oletko md421sen bassoleikkuria kokeillut? Usein se mikin oma leikkuri on toimiva, ainaki noissa saksalaisissa joissa se on todnäk hyvin suunniteltu.

Edit: siis Muoviselle tämä kysymys. Tulee lähinikityksessä usein pari naksua käännettyä S-suuntaan.
Muovinen
Torstaina 13:31:13

oksatboys: Oletko md421sen bassoleikkuria kokeillut? Usein se mikin oma leikkuri on toimiva, ainaki noissa saksalaisissa joissa se on todnäk hyvin suunniteltu.

Edit: siis Muoviselle tämä kysymys. Tulee lähinikityksessä usein pari naksua käännettyä S-suuntaan.

Muistin että siinä ylipäänsä on tuollainen leikkuri kun tuossa katsoin että jos toisen ostaisi :D En muista missä asennossa se on. Olisihan minulla tosiaan heittää 57 myös lattiatomarille, miksi tehdä asiasta yhtään sen monimutkaisempi. Sitten ei kyllä ole käyttöä tuolle senkulle, kun ei tule kaappejakaan mikitettyä enää, koska digiteknologia.
oksatboys
Torstaina 14:32:01

Muovinen: Muistin että siinä ylipäänsä on tuollainen leikkuri kun tuossa katsoin että jos toisen ostaisi :D En muista missä asennossa se on. Olisihan minulla tosiaan heittää 57 myös lattiatomarille, miksi tehdä asiasta yhtään sen monimutkaisempi. Sitten ei kyllä ole käyttöä tuolle senkulle, kun ei tule kaappejakaan mikitettyä enää, koska digiteknologia.

Okei, no tosiaan se M-asennossa on melko tymäkkä alakerrastaan. MD421 on kiva myös laulussa ja akkarissa jne, jos et ole vielä kokeillut
Pauli Lappalainen
Torstaina 15:28:45
Aikoinaan järjestivät ylellä perkussiomikityksen sokkotestin, jossa oli soittajina helsinkiläisiä ammattisoittajia testaajina. En nyt muista mitä mikkejä oli testattavana, mutta ylivoimaisesti huonoimmaksi valittiin jostain syystä 421.
Liekö ollut paska yksilö vai mikä.

Pitäisi kysyä Mongolta josko hän vielä moista muistaisi.
Antti1
Torstaina 16:33:20
Itselläni siinä eniten tökkii melko kamala vuotosoundi yläkeskarissa, varsinkin kakkosmallissa. Jos sen saa minimoitua, niin ihan hyvän kuuloinen mikkihän se on rumpuasioillekin.
ejhfi
Torstaina 22:55:31

Nurmikallion Microvoxissa oli vissiin pääasiassa vain 421:ä ja on myös olemassa koulukunta, jonka mielestä MD 421 on maailman paras yleismikrofoni. Mä hommasin taannoin pannujen tomeihin uudemman 421 Kompakt -mallin mikit syystä, että ei tarvitse pelata ständien kanssa, kun ne voi kiinnittää klipseillä. Toisekseen mitä nykyaikana mikrofonin leikkurilla tekee, kun leikata voi vaivattomammin etusessa/tiskissä/DAWissa kuin että ruuvailee mikin persiistä milloin kuulostaa hyvältä.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
oksatboys
Perjantaina 12:36:54

ejhfi:
Toisekseen mitä nykyaikana mikrofonin leikkurilla tekee, kun leikata voi vaivattomammin etusessa/tiskissä/DAWissa kuin että ruuvailee mikin persiistä milloin kuulostaa hyvältä.

Jos on itse soittamassa/laulamassa luurit päässä siinä mikin vieressä, niin helpompi sitä on siitä mikistä säätää. Joskus se mikin oma leikkuri myös soundillisesti toimii paremmin, eikä kaikissa laitteissa ole sopivaa leikkuria ja passiivisille leikkurilla leikkaaminen ennen etusta on myös eri juttu kuin vasta myöhemmin esim. DAWissa tehty leikkaus.
Ei se mikin leikkuri toki mikään pakollinen ominaisuus ole eikä aina edes paras, mutta usein testaan mikistä kaikki namiskat mitä löytyy.
Muovinen
Perjantaina 13:15:55

Onhan siellä bassopäässä eniten energiaa ja jos se on turhaa niin se on parempi säästää jo etuasteelta headroomia syömästä. Saattaa se 421 nyt silti mennä lihoiksi kun olisi rahalle käyttöä.
ejhfi
Perjantaina 22:09:19

oksatboys: Jos on itse soittamassa/laulamassa luurit päässä siinä mikin vieressä, niin helpompi sitä on siitä mikistä säätää.

Parempia vaihtoehtoja studion laulumikiksi on kyllä olemassa kuin 421. Ja jos ja kun käytän tätä vaikka skeban tai pannujen äänitykseen, niin kyllä mä sitä leikkuria napsauttelen mieluummin etuasteesta kuin että juoksen mikin ja kuuntelupisteen välillä kuin Turhapuro itäsiivestä länsisiipeen ruuvailupuuhissa.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
sormunen
Perjantaina 22:33:58
ejhfi: Toisekseen mitä nykyaikana mikrofonin leikkurilla tekee, kun leikata voi vaivattomammin etusessa/tiskissä/DAWissa kuin että ruuvailee mikin persiistä milloin kuulostaa hyvältä.

"Katotaan sit miksatessa", oli kasarilla tosi yleinen lausunto.

En halua osoitella sinua millään lailla, olen kyllä kirjoituksista huomannut, että klaarat alan. Tuli vain mieleen ja ehkä työtavallisestikin, että miksi jättää jotain tekemättä, jos sen pystyy tekemään jo aiemmin?
oksatboys
Perjantaina 23:12:03 (muokattu perjantaina 23:12:44)

ejhfi: Parempia vaihtoehtoja studion laulumikiksi on kyllä olemassa kuin 421. Ja jos ja kun käytän tätä vaikka skeban tai pannujen äänitykseen, niin kyllä mä sitä leikkuria napsauttelen mieluummin etuasteesta kuin että juoksen mikin ja kuuntelupisteen välillä kuin Turhapuro itäsiivestä länsisiipeen ruuvailupuuhissa.

Juu on toki parempia, mullakin on esim. md441 ja siinäkin on se leikkkuri :D Mut pointti vaan oli, että voi sitä mikin leikkuria kokeilla ja kun mun "studio" on yks tarkkaamo, niin ei tartte edes juosta mihinkään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)