Aihe: Vapaamuotoista ja HYVÄHENKISTÄ keskustelua skaboista
1 2 3 4 539 40 41 42 43
Kuha
24.08.2025 23:25:53

Sielon uusi Roots.
Old Fenders never die
sirdickyj
14.09.2025 14:34:53
Sooloskaba 726. ei tuonut jälkipolville kerrottavaa...tausta oli ladattu 6 kertaa, mutta lataajista vain 1 osallistui. Sinänsä erikoista, kun yksinkertainen tausta jätti paljon tilaa omalle tavalle soittaa. Vesku vetäkään seuraavan.
J.Hollström
14.09.2025 21:27:52
Ihan hyvässä hengessä kysymys, onko näissä skaboissa enää mitään järkee? Samat hahmot vetelee samat diu diut joka skabaan, ja yks rupattelee yksinään omaan skabaansa. Oisko joku huone fiksumpi ratkaisu kuin se, että täällä vedellään muutaman hengen kesken viikosta toiseen samaa rataa vuodesta toiseen?

Tietty jos se tuottaa soittajille jotain tyydytystä siitä, että saa laittaa omaa soittoaan julkisesti jakeluun niin silloin skabat puolustaa paikkaansa. Muitakin keinoja toki siihen on olemassa.
Vesa423
14.09.2025 21:58:58
J.Hollström: Ihan hyvässä hengessä kysymys, onko näissä skaboissa enää mitään järkee?
Mun mielestä on. Ja lienen yksi heistä jotka viikosta toiseen näissä soittelee ne samat diu diut.. Nämähän erotettiin omaksi keskustelualueekseen jokunen vuosi sitten etteivät häiritse muuta keskustelua. Ja itselleni ainakin muodostuneet osa soittoharrastuksen viikkorutiinia: Alkuviikosta skabat, torstaisin yleensä bänditreenit ja viikonloppuisin äänestykset. Ei noita bändibiisejä jaksaisi joka ilta hieroa kuitenkaan, ja skabojen kautta tulee soitettua muiden valitsemiin pohjiin, välillä vähän haastavampiinkin, ja sitä kautta edes hieman avarrettua näkemyksiä omien standardijuttujen tai itse valittujen backing trackien päälle jammailujen ulkopuolelle. Soittelenkin jatkossakin skaboihin niin kauan kun jokunen muukin jaksaa mukana pyöriä!
J.Hollström
14.09.2025 22:18:35
Ymmärtäisin näiden kisojen funktion, jos ne arviot tuottaisi joitain lisäarvoa soittajille, mutta vuosien kokemuksen perusteella niistäkin tulee lähinnä hampaiden kiristelyä. Toki oma viihdearvonsa niilläkin on, mutta veikkaan että terävin kärki niistäkin on jo poissa. Ajoittain samat homeiset hahmot innostuu, mutta harvemmin enää.

Homma on mennyt lähinnä toistensa perseiden nuoleskeluksi, eikä kukaan enää viitsi sanoa suoraan, että kuulostaa ihampaskalle.
sirdickyj
14.09.2025 22:28:30
Toisaalta miksi näistä häiriintyykään?

Siitä olen samaa mieltä että liian pitkät taustat ajaa siihen että skabavedoista tulee samaa diudiuta. Sen takia koitan itse laittaa aina jostain biisistä soolonpaikan, tai sen mittaisen taustan joka voisi olla kappaleen soolokin. Silloin on paremmat mahikset saada jollain tavalla järjellisiä vetoja.

Ei mun korvaan ihmisten soitto kuulosta "ihampaskalle" soittona. Mutta kun 90% soittajista ylipäänsäkään pystyy soittamaan n.30 sek soolon järkevän kuuloisesti, niin mulle ei mene jakeluun miksi n.8 tahdin soitantaan pystyville soittajille pitää lasettaa kerrasta toiseen 3 kertaa liian pitkiä taustoja. Se tekee sen että kaikki on jo kuultu, moneen kertaan.

Mutta en mäkään tuosta häiriinny, eihän näissä kuvioissa ole pakko pyöriä.

Itseä.mietityttää että miksi ei jangi soittanut esim.tohon Def Leppard-juttuun, mikä oli normaalisoolon mittainen ja ei lankaan haastava. Vai oliko sittenkin haastava kun se tausta ei antanu liikaa osviittaa mitä tehdä.....???? Siihenhän piti lähtökohtaisesti soittaa muuta kuin "samaa diudiuta".

Se että samat naamat soittaa, pitää näitä kisoja yllä ja on se, mikä mahdollistaa sen että joskus muutkin soittais kuin samat naamat.

Se että muut ei osallistu, ei ole niiden vika jotka osallistuu.

Ja onko se sitten sen kummempaa kun laittaa omaa soittoaan esim.someen?
J.Hollström
14.09.2025 22:43:23 (muokattu 14.09.2025 22:43:57)
Äkkiseltään vilkaisten, jokaiseen skabaan parin viimeisen sivun perusteella on alle 10 osallistujaa, ja niistä 90% on samoja hahmoja. Tommonen sisäpiiri toimisi hienosti ihan omassa huoneessaan. Sekin voisi avata mahdollisuuksia vapaampaan ilmaisuun, kun ei tarvitse jännittää, että joku mulkku tulee vittuilemaan kisan olemassaolosta.
tjj2000
14.09.2025 23:12:23 (muokattu 14.09.2025 23:18:36)
Ihan paskaa, joo ja tiedän sen, mutta mitä sitten jos soittajia mitä on, mitä sitten on tultava tänne aukomaan päätään jos ei ole itse ollut paikalla, mistä tiedät mikä on kenenkin motiivi ja syy soittaa, mitä se on Sinulta pois jos me soitetaan, jos nyt vaan huvittaa soittaa niin mitä sitten, MITÄ SITTEN! Ei nyt ihan asiallista, mutta MITÄ SITTEN!

Juicella oli vihko nimeltään Losers, hyvä henkilö J.H pääsitte juuri minun vihkoon. Taidan ottaa sellaisen käyttöön.
All I hear is Hellhounds...
J.Hollström
14.09.2025 23:46:01
tjj2000: MITÄ SITTEN!

Ihan vaan sitä sitten, että jossain vähemmän julkisessa ympäristössä moni voisi inspiroitua toteuttamaan itseään eri tavalla, myös palautteen antamisessa, kuin täällä kaikkien randomienkin läsnäollessa. Vaikka ei tämä nyt varmaan netin suosituin foorumi ole.

Ihan vaan ajatuksena.
John Longs
17.09.2025 00:39:55
J.Hollström: Ihan vaan sitä sitten, että jossain vähemmän julkisessa ympäristössä moni voisi inspiroitua toteuttamaan itseään eri tavalla, myös palautteen antamisessa, kuin täällä kaikkien randomienkin läsnäollessa. Vaikka ei tämä nyt varmaan netin suosituin foorumi ole.

Ihan vaan ajatuksena.

Ja kolikon kääntöpuolena, jos nämä viedään piilotettujen linkkien taakse, niin kukaan ulkopuolinen ei varmastikaan osallistu. Mulle nämä on ajoittaista terapiaa, välillä tulee hinkattua pidempään sooloa ja välillä roiskastua sitä ihampaskaa ilman sen kummempaa filtteriä. Jos ei tämä vie mussukoiden netin kaistaa tuhottomasti, niin en kyllä keksi miksi se olisi joltain pois. Joskus on tullut jopa kuunneltua ilman osallistumistakin muiden vetoja. Ja epäilen että suurimmaksi osaksi tätä koko osiota lukevat vain skaboihin osallistujat, tuskin kenenkään soittoa julkisuus rajoittaa. Melkein päinvastoin voisi kuvitella, musiikin soittoon usein kuitenkin liittyy se esiintymispuoli, niin pääseepähän jossain määrin esiintymäänkin tuossa ohessa.

Jos soittajat viihtyvät, ja aina silloin tällöin joku muu kantaporukan ulkopuolelta innostuu vetämään, niin en tosiaan keksi miksei olisi järkevää pitää jonkinnäköistä sooloskabayhteisöä voimissaan ja antaa mahdollisuus osallistua soitteluun kaikille halukkaille. Soitahan sinäkin veikkonen sooloskaboihin parit tilut, ties vaikka tykkäisit. Jos et, niin onneksi täällä on vielä jääriä, jotka pitävät hommaa elossa.

Mun miälest.
J.Hollström
17.09.2025 10:30:06
John Longs: Soitahan sinäkin veikkonen sooloskaboihin parit tilut, ties vaikka tykkäisit.

Olen soittanut näihin aikojen saatossa jo kaikki äänet jotka osaan.

Mutta eipä siinä, jatkakaa ihmeessä jos homma tuntuu mielekkäälle. Tuo em. avautuminen tuli vaan mieleen kun tulee jo 0-osanottoa skaboihin.
John Longs
17.09.2025 11:43:56
J.Hollström: Olen soittanut näihin aikojen saatossa jo kaikki äänet jotka osaan.

Mutta eipä siinä, jatkakaa ihmeessä jos homma tuntuu mielekkäälle. Tuo em. avautuminen tuli vaan mieleen kun tulee jo 0-osanottoa skaboihin.

Mulla ainakin menee ihan tuurilla viikon mukaan osallistuminen. Jos menee neljä päivää viikossa bänditreeneihin, niin ei jaksa oikein osallistua, jos on iisimpää bändirintamalla, niin jotain sitä kaipaa, tää on yks itselle mukava tapa saada joku tavoite soittoon. Vähän kausittian siis menee, uskoisin että aika monella muullakin. Ja näin pienellä porukalla tämä toki on haavoittuvaista osallistumatta jättämisille. Ihan sama jossain urheiluhommissakin, ei joka viikko saa futiksia aikaan, mutta ei kai se meinaa, etteikö silti seuraava viikko voisi natsata.

Periaatteessahan sitä voisi treenata soolosoittoa yksin kotona taustojen päälle, ja sitäkin tulee harrastettua, mutta just tää julkisuus tekee tästä sellasen, että vähän enemmän miettii mitä tulee soitettua. Luojan kiitos niitä yksikseen soitteluita ei tule nauhoiteltua.
stratomaster
17.09.2025 13:23:19 (muokattu 17.09.2025 17:34:24)

J.Hollström: Olen soittanut näihin aikojen saatossa jo kaikki äänet jotka osaan.

Äläs nyt, ainakin muutamassa viime roots-skabassa on ollut sentään 5 -8 osallistujaa. Toki ollaan kaukana takavuosien luvuista, mutta niin kauan kuin edes jotkut kokee tämän mielekkääksi ja jaksavat pyörittää tässä muodossa, niin mikä ettei. Omat osallistumiset näihin on olleet tosi harvassa viime vuosina, mutta joskus sitä vielä innostuu.

Noi huoneet on kyllä ihan kuolleita ja luulen, että veisivät viimeisetkin osallistujat. Erilaistakin systeemiä on kokeiltu: monet varmaan muistaa, kun MoreK aikoinaan koodasi automaattisen alustan roots-skaballe, johon kirjauduttiin ja siellä muistaakseni hoidettiin systeemin sisällä kaikki äänityksestä lähtien. Skaban vetäjää ei tarvittu, vaan osallistumis- ja äänestysketjut sekä pistelaskenta hoituivat automaattisesti. Uusi tausta arpoutui systeemin ladatuista taustoista. Toi oli hieno ja sellaisenaan toimiva, mutta jostain syystä ei vetänyt isommin osallistujia pidemmän päälle. Tietääkö joku, onko tuo vielä toiminnassa?

Edit: JamBattlehan tuo oli, ei näyttäis enää toimivan.
Jarkre
18.09.2025 00:14:55 (muokattu 18.09.2025 00:15:55)
stratomaster: Äläs nyt, ainakin muutamassa viime roots-skabassa on ollut sentään 5 -8 osallistujaa. Toki ollaan kaukana takavuosien luvuista, mutta niin kauan kuin edes jotkut kokee tämän mielekkääksi ja jaksavat pyörittää tässä muodossa, niin mikä ettei. Omat osallistumiset näihin on olleet tosi harvassa viime vuosina, mutta joskus sitä vielä innostuu.

Noi huoneet on kyllä ihan kuolleita ja luulen, että veisivät viimeisetkin osallistujat. Erilaistakin systeemiä on kokeiltu: monet varmaan muistaa, kun MoreK aikoinaan koodasi automaattisen alustan roots-skaballe, johon kirjauduttiin ja siellä muistaakseni hoidettiin systeemin sisällä kaikki äänityksestä lähtien. Skaban vetäjää ei tarvittu, vaan osallistumis- ja äänestysketjut sekä pistelaskenta hoituivat automaattisesti. Uusi tausta arpoutui systeemin ladatuista taustoista. Toi oli hieno ja sellaisenaan toimiva, mutta jostain syystä ei vetänyt isommin osallistujia pidemmän päälle. Tietääkö joku, onko tuo vielä toiminnassa?

Edit: JamBattlehan tuo oli, ei näyttäis enää toimivan.

Jambattle oli loistavasti toteutettu konsepti MoreK:lta. Siitä näyttäisi olevan jäljellä enää infosivu facebookissa. Silloinen toteutus pyöri jossain erillisessä serverissä eikä facebookissa:

https://www.facebook.com/jambattlemusic/

Lisätietoja nykytilasta saisi varmaan kysymällä tekijältä pikaviestillä.
karik
19.09.2025 01:09:20 (muokattu 19.09.2025 01:12:13)

Skaboihin osallistuminen on vapaaehtoista. Niin kauan kun on vapaaehtoisia osallistujia niin miksi skabojen olemassaolojen oikeutetuksesta keskustellaan?
Vesa423
01.10.2025 18:35:30
Tehtiin musavideo ;)

https://www.youtube.com/watch?v=bcw … ist=RDbcwnELGUodM&start_radio=1

tai oikeastaan bändikaveri teki, mä vaan sävelsin tilaustyönä länkkäribiisin (kerta se on ensimmäinenkin) ja soitin kitaraa.
WanhaWetäjä
10.10.2025 02:21:03 (muokattu 10.10.2025 12:26:22)

karik: Skaboihin osallistuminen on vapaaehtoista. Niin kauan kun on vapaaehtoisia osallistujia niin miksi skabojen olemassaolojen oikeutetuksesta keskustellaan?

Jaa...katoppa tämän viikonlopun osallistujia ja kuka on molempien skabojen vetäjä? Tähän vielä lisänä tuo samainen kolmen kopla joka pyörii tuolla ns bluesklubi-osastolla joka on sinällään jotain uskomatonta skeidaa, soittajille annetaan tarkat ohjeet/säännöt joiden mukaan pitää soittaa..täh? Bluesnatsismia?

Sitten ihmetellään kun nämä skabat kuolevat käsiin...ite en osaliistu enää koska en kuulemma osaa soittaa pentatonista, toisaalta soitan liian asteikkomaisesti joten en oikeen tiedä miten pitäsi soittaa. J. Hollströmin sanoin kaikki äänet on jo soitettu ja vähän päällekkin joten eiköhän se ole tässä, ei vaan lähde enää mitään. No ei ole kyllä taustoissakaan kehumista, etenkään roots-puolella. Tylsää.

Harmi sinäsä, kiva harrastus joka on aika pienellä pilattu. Onneksi youtubessa on erilaisia, MONIPUOLISIA taustoja eri genreista joten sieltä voi poimia sellasia jotka itseä miellyttää.

Hyvää syksyä t ww
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
sirdickyj
10.10.2025 20:00:53
WanhaWetäjä: Jaa...katoppa tämän viikonlopun osallistujia ja kuka on molempien skabojen vetäjä? Tähän vielä lisänä tuo samainen kolmen kopla joka pyörii tuolla ns bluesklubi-osastolla joka on sinällään jotain uskomatonta skeidaa, soittajille annetaan tarkat ohjeet/säännöt joiden mukaan pitää soittaa..täh? Bluesnatsismia?

Sitten ihmetellään kun nämä skabat kuolevat käsiin...ite en osaliistu enää koska en kuulemma osaa soittaa pentatonista, toisaalta soitan liian asteikkomaisesti joten en oikeen tiedä miten pitäsi soittaa. J. Hollströmin sanoin kaikki äänet on jo soitettu ja vähän päällekkin joten eiköhän se ole tässä, ei vaan lähde enää mitään. No ei ole kyllä taustoissakaan kehumista, etenkään roots-puolella. Tylsää.

Harmi sinäsä, kiva harrastus joka on aika pienellä pilattu. Onneksi youtubessa on erilaisia, MONIPUOLISIA taustoja eri genreista joten sieltä voi poimia sellasia jotka itseä miellyttää.

Hyvää syksyä t ww

Itseasiassa sanamuoto oli, että pentatonisen asteikon käyttöä arvostelevat eniten ne, jotka eivät sitä osaa käyttää. Siihen oli lisähksenä, että ei tqrvikaan osata, mutta jos haliat sen noin lukea niin go ahead. En oo ihan varma että onko toi tän palstan lapsellisinta vai toiseksi lapsellisinta itseään täynnä olemista.
WanhaWetäjä
10.10.2025 23:22:33 (muokattu 10.10.2025 23:22:57)

sirdickyj: Itseasiassa sanamuoto oli, että pentatonisen asteikon käyttöä arvostelevat eniten ne, jotka eivät sitä osaa käyttää.
Onko tähän ns oikeaan käyttöön olemassa joku opas/sääntö, joku muu mitä jotkut konservatiiviset diu diu expertit tarjoavat? Pitääkö kuunnella jotain diu diu legendaa niin että pää turpoaa entisestään? Isopäisenä tämä ahdistaa kovasti.

Siihen oli lisähksenä, että ei tqrvikaan osata, mutta jos haliat sen noin lukea niin go ahead.
Alkolukko koneeseen ja heti!

En oo ihan varma että onko toi tän palstan lapsellisinta vai toiseksi lapsellisinta itseään täynnä olemista.
Jaa, kyllä se lapsellisin osasto löytyy ihan muualta, toki tältä alueelta. Ei tässä ole kellään varaa olla itseään täynnä, joku 10v indonesian ihme vetää sellaset tilut ja bluesit että kamat kannattaisi jokaisen laittaa oitis myyntiin.

TAI sitten soitella sitä pentatonista hamaan tappiin asti ja sekin on ihan ok.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)