Aihe: Ammattitaitoisimmat artistit?
1 2 3 4 5 6
isojussi
11.07.2004 19:24:12 (muokattu 11.07.2004 19:24:27)
"Warum"

Olin tiistaina säestämässä häntä eräässä yksityistilaisuudessa ja olin kyllä ihan myyty tuon kyseisen biisin jälkeen. Eipä ollut suorituksessa moittimista. Kerrassaan upeeta!
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
clave
11.07.2004 20:16:17

No Fredi, joka on taustaltaan vanha soittaja sekä todella luova, lahjakas ja musikaalinen taiteilija.
Merja Raski; kerran säestettiin ja tuli encore. Mapeissa oli W.Houstonin The greatest love of all. Heitin piruuttani että vetäseppä se. Vaatimattomana mimminä sanoi, että mennään vaan. Meinattiin bändin kanssa perseelleen lentää, oli kerrassaan upea tulkinta.
Yleensä ammattitaitoisimpia artisteja ovat muusikkotaustaiset, jotka tietävät musiikin lainalaisuuksista. Osaavat laskea biisinsä tempon ja tietävät mistä sävellajista mennään. Aivan huiput osaavat vielä solfata eri soittimien roolit ja kuviot.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
isojussi
12.07.2004 07:09:48 (muokattu 12.07.2004 07:11:20)
Clave on oikeella asialla. Pelkän korvakuulolaulutaidon omaava solisti, joka ei muuten soita mitään soitinta, on tuskin ammattitaitoinen solisti - vai oisko jollain tästä esimerkkiä?

Toisaalta, mites esim. T.Kansa, joka eittämättä on kova artisti, kun sille päälle sattuu, soittaako esim hän mitään?
ronkeli
12.07.2004 07:32:04 (muokattu 12.07.2004 07:32:38)

Toisaalta, mites esim. T.Kansa, joka eittämättä on kova artisti, kun sille päälle sattuu, soittaako esim hän mitään?

Soittaahan tuo suutaan ainakin aika taitavasti ;)
Vakavasti puhuen... Onhan Tapsa ihan huippulaulaja, mutta ei ilmeisesti osaa soittaa mitään soitinta. Vai kuinka? (Yhdessä kuvassa tässä kerran hänellä oli kyllä kitara, jota oli ainakin soittavinaan.)
Turakainen
12.07.2004 23:10:00
ootsä wanha wetäjä jo wähän liian wäsynyt näihin hommiin?kokoajan pelkkää walitusta,jos sä oot noin starbo,niin mee itse siihen framille käkkimään,vituttaa tommoset uikuttajat,et vuonna yks ja kaks oli asiat niin ja näin,maitokin tuli suoraan lehmästä,get a life ja tehkää jotain...

No vähän samaa tekisi itsekin sanoa yleensä asiaa puhuvalle WW:lle.

On sekin homma kun *tähtiartisti* asettuu keikkansa jälkeen jakelemaan nimmareita ja kun vihdoin meikäläinen pääsee vuoroon niin heti sanon että kai muistat kun mun muija pyysi viimeksi kirjoittamaan korttiin terveiset meidän lapsille. Artisti siinä silmää räpäyttämättä hymyilee ja sanoo että "Tottakai muistan". Muija on aivan riemuissaan että muisti se!

Takana bändi virnuilee toisilleen että helpolla päästään.
pekkajau
14.07.2004 11:54:39
Liikasen Eki on hyvä ja ammattitaitoinen solisti! 80-luvulla olin soittamassa muutamalla keikalla ns. kakkosbändissä. Ekillä oli sillon bändi jossa tää Timo Tervo veti rumpuja. Ne veti vuoronperään aina solistina ja rumpalina. Homma toimi ja kyllä kansa viihtyi. Ei ollut pelkkää soittamista vaan siinä oli "shouta"!
Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä!
clave
18.07.2004 17:39:28

Yks totaalinen yllättäjä säestettävänä oli Jaana Pöllänen. Mahtava laulusoundi ja fraseeraus sekä mieletön svengi laulussa. Soitto vaan lähti kulkemaan ja svengaamaan iloisesti.

Tulipa toinen kerta kun Merja Raskia säestettäessä pamahti encore. Heitin taas että vedä Gretest love of all. Merja sano "että ei mun niin mittään väliä ole mennään vaan". Taas tuli todettua että mieletön versio. Mimmillä on lahjoja vaikka miten. Jos joskus säestätte pyytäkää Merjaa laulamaan toi biisi.
työläinen
20.07.2004 03:53:41
ennen oli asiat mallillaan...solistit ja rumpalit saivat vähemmän liksaa kuin muu bändi,heidän hommansa kun oli sen verran helpompaa,ei tarvinnut soittaa...

Haloo puupää!
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
clave
20.07.2004 12:53:12

ennen oli asiat mallillaan...solistit ja rumpalit saivat vähemmän liksaa kuin muu bändi,heidän hommansa kun oli sen verran helpompaa,ei tarvinnut soittaa...

Jotenkin rivien välistä voi tulkita ettei WW hirveesti diggaile pystysolisteja tai rumpaleita. Kuitenkin asiaa voi lähestyä Eeki Manteretta siteeraten, joka kauan aikaa sitten Kalborrekkina ollessaan eräällä keikalla totesi yleisölle: "Kaikkia meitä tarvitaan, jopa teitä". Tällä logiikalla myös WW:llä on oma paikkanasa musabisneksessä:)
WanhaWetäjä
21.07.2004 01:19:24 (muokattu 21.07.2004 01:21:18)

Jotenkin rivien välistä voi tulkita ettei WW hirveesti diggaile pystysolisteja tai rumpaleita. Kuitenkin asiaa voi lähestyä Eeki Manteretta siteeraten, joka kauan aikaa sitten Kalborrekkina ollessaan eräällä keikalla totesi yleisölle: "Kaikkia meitä tarvitaan, jopa teitä". Tällä logiikalla myös WW:llä on oma paikkanasa musabisneksessä:)

No tää nyt oli vaan ihan suora humoristiseksi tarkoitettu lainaus jostain jutusta joka käsitteli tanssimusan lähihistoriaa...solisti ja rumpali saivat tosiaan vähemmän liksaa kuin "varsinaiset"OIKEAT soittajat...sitäpaitsi ainahan se hyväkin rumpali ainakin vähän sitä soittamista häiritsee,näin olen kuullut...

Pystyäijiä en tosiaan kauheesti diggaile,varsinkaan näitä junioripaavoja(Aron Make ja muut pitkän tien kulkijat ovat IHAN eri asia,heille kaikki kunnia))...kusi on noussut oikeen hyvin päähän jo yllättävän nuorena monelle elvisvirtamölinäkloonille...kuulin juuri joku aikaa sitten ekan kerran mr. Kilkkisen"Soittakaa lujempaa"-taidepläjäyksen...tähän sopii pätkä Kauniston Pasin(oli myös aikanaan hyvä laulaja)biisistä pätkä:"sanat eivät riitä kertomaan,tuskin niitä tarvitaan.."oli se jotain niin hirveetä mylvintää se Kilkkinen....ammattitaidosta tuskin voidaan puhua tässä tapauksessa;-)

Mun paikkani musabisneksessä tuntuu olevan se ainainen vastarannan kiiski,mitä siitäkin tulis jos kaikki vaan olis sitä saaaaatanan isoo suurta musaperhettä...tylsää;-)))
isojussi
21.07.2004 02:47:07
WW puhuu vaihteeks (;-)) totta:

Yks soittajakollega kerto, että kun hän aikoinaan 50-luvulla aloitti keikkailun sai soittaja illasta 1000 mk, rumpali 750, kun se ei ollut soittaja ja laulusolisti 500.

Repikää siitä
clave
21.07.2004 09:34:41

Tulee mieleen trion palkkaneuvottelut. Rumpali totes, että vastustaa jakoajatusta; hän ei tyydy 1/3 osaan vaan vaatii vähintään 1/4 osan palkkapotista. Lieneekö sitten tuota perinnettä? Tai silloin 50-luvulla ei varmaan ollut agenttia vaan silloin rumpaliressun rahat kössi puhaltajat joita bändeissä tunnetusti oli:)

Onhan moni jazzstarba todennut, että bändi voi olla vain niin hyvä kuin on sen rumpali. Itse olen sitä mieltä, että bändi tai sen toimivuus on enemmän kuin osiensa summa. Siihen kokonaistoimivuuteen vaikuttaa myös erittäin olennaisena osana soittajien keskinäiset ja toimivat henkilökemiat. Hyvät henkilökemiat taas takaavat sen, että vaikeista ja vituttavista (bändi)asiosta voi puhua kiihkottomasti ja rakentavasti. Bändissä ei tarvitse olla kuin yksi vaikea zappa, niin keikkareissut yöpymisineen on yhtä painajaista.

Mitä taas WW:n "vastarannankiiskeyteen" tulee niin ilmiönä se on pelkästään hyvä. Ala tarvitsee ihmisiä, jotka sanovat mitä ajattelevat. Sanovat sanottavansa myös ohjelmatoimistojen suuntaan.

Eli (jotta sivuais topiccia) ammattitaitoisen artistin yksi tärkeä ominaisuus on hyvät ihmissuhdetaidot.
TexasFlood
21.07.2004 11:42:49
Maarit Hurmerinta. Kaiken lisäksi ihana ja suloinen ihminen. Gimma on vetänyt keikkaa vuosikymmenet ja silti jännittää jokaista esiintymistä, kuin pikkutyttö.
clave
21.07.2004 20:20:30

Maarit Hurmerinta
Toi on totta, mutta MH ei kai tehne tanssimusaa, vaikka voi hänenkin tahdissa tanssia, ei siinä mitään.
Irti Humpasta
21.07.2004 21:02:16 (muokattu 22.07.2004 09:49:51)

SUOMESSA ei ole ammattitaitoista artistia :)
Jos joku saa jonkun suomalaisen määinnästä fibat, suodaan se hänelle.
Max komppaa ja mää soitan hanuril...Sininen uni
Jami
21.07.2004 21:29:22

Mun paikkani musabisneksessä tuntuu olevan se ainainen vastarannan kiiski,mitä siitäkin tulis jos kaikki vaan olis sitä saaaaatanan isoo suurta musaperhettä...tylsää;-)))

WW vedättää. Se on tosiasias nöyrä rivimuusikko joka tekee hommansa ammattimaisesti ja kysyy kulloiseltakin solistilta että mitä sais olla ja mistä sävelläjista.

Mnetti on hyvä paikka nikin takaa purkaa paineita. WW osaa paineenpurkumetodit. Toki moni muukin. "turakainen" saa hirvittävän kuvan tanssimuusikosta. No jospa se sitte pitäis päänsä kiinni tanssipaikoilla ja tyytyis kähmimään tanssipartneriaan. Sais soittaja rauhas tehdä työnsä. hähähäähh.

Niin se ammattitaitoinen artisti. Se on......on....äh. meen saunaan.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Rantsu
21.07.2004 21:30:36
Jos joku saa jonkun suomalaiseen määinnästä fibat, suodaan se hänelle.

No mulle on kyllä kolahtanut esim. Anneli Saariston laulanta ja laulut.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
WanhaWetäjä
21.07.2004 22:26:02

WW vedättää. Se on tosiasias nöyrä rivimuusikko joka tekee hommansa ammattimaisesti ja kysyy kulloiseltakin solistilta että mitä sais olla ja mistä sävelläjista.

Mnetti on hyvä paikka nikin takaa purkaa paineita. WW osaa paineenpurkumetodit. Toki moni muukin. "turakainen" saa hirvittävän kuvan tanssimuusikosta. No jospa se sitte pitäis päänsä kiinni tanssipaikoilla ja tyytyis kähmimään tanssipartneriaan. Sais soittaja rauhas tehdä työnsä. hähähäähh.

Niin se ammattitaitoinen artisti. Se on......on....äh. meen saunaan.

Jos et nyt ite vedätä,niin oot aika hyvä ihmistuntija:-)

Siis mä en ole tosielämässä ollenkaan näin vittumainen ihminen kuin täällä,paitsi joskus oikeen umpitollojen turakaisten kaa voi mennä sanomiseksi,tai jos on joku työasia persiillään,niin kyllä mä siitä yleensä sanon...

Mutta uskokoon ken haluaa mitä haluaa ,täällähän kuka vaan voi olla mitä vaan,onneksi näin on,siis loppujen lopuksi se tulessa palamaton totuus on:soittajaa voi ymmärtää vain toinen soittaja...asian voi testata vaikka menemällä tonne tanssi.nettiin,ne on ihan eri maailmasta,ne...turakaiset ;-)))
clave
21.07.2004 22:41:33

"soittajaa voi ymmärtää vain toinen soittaja"

Aika pitkälle muuten on näin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)