Aihe: Yamaha Motif ES7/8?
1 2 3 4
Matthew
19.07.2004 18:06:12 (muokattu 19.07.2004 18:07:53)
Olen tässä pohtinut ostaako Yamama Motif ES7:n vai ES8:n.
En ole saanut ongelmaa ratkaistuksi ja pääni alkaa jo totisesti pehmetä. Haluaisin että koskettimet olisivat painotetut, joten ES8 olisi hyvä vaihtoehto. Mutta tuovatko painotetut koskettimet sitten ongelmien joidenkin saundien kohdalla? Esimerkiksi olen soittanut painotetuilla koskettimilla rhodes- ja hammondsoundeja, ja se ei tunnu jotenkin luonnolliselta, koska kuitenkin alkuperäisiä soittimia on kevyt soittaa. Onko se vain tottumiskysymys vai rajoittavatko painotetut koskettimet käytännössä tiettyjen soitinten ulosantia? (Esim. jos soittaa yrittää soittaa todella nopean yhden nuotin tremolon ES8:lla) Pianosoundilla soittaessa tietysti on luonnollista, että koskettimet ovat painotetut, eivätkä tunnu "ilmalta". Toisaalta voisin ostaa ES7:n ja sitten siihen jonkun, hyvän painotetun masterikiipparin, jolla tarvittaessa soittaisin ES7:n soundeilla, mutta siihen menee liikaa rahaa. Tai sitten ostaisin ES8:n pariksi jotkut kevyet koskettimet. Tai.. ääh, en tiedä! Millainen ES8:n koskettimien tatsi yleensäkin on? Paljon akustista pianoa soittaneena haluaisin, että tatsi olisi aika aidontuntuinen. Ja lopuksi koko juttu tiivistettynä: Tulenko pärjäämään pelkästään Yamaha Motif ES8:lla? Vai kannattaako sitä yleensäkään ostaa?

P.S. Olenko normaali?
Koolla ei ole väliä, kun sitä ei tarvitse käyttää.
ajs
19.07.2004 18:21:13
Omasta mielestäni "pianopainotetuilla" koskettimilla on hyvä soittaa pianoa (yllätys), mutta melkein millä tahansa muulla äänellä soitettaessa niistä on tavalla tai toisella harmia; esimerkiksi glissandot ja äärimmäisen nopeat soolot eivät onnistu niin kivuttomasti ...kirjaimellisesti :) Saman koskettimen äärimmäisen nopeat peräkkäiset painallukset pitkissä jaksoissa ovat painotetuilla koskettimilla erittäin hankalia, eikä niitä saa silloinkaan soitettua yhtä nopeasti kuin syntikkakoskettimilla. Painotettujen koskettimien etuna taas on noin 100 kertaa parempi fyysinen "tuntuma" instrumenttiin, parempi dynamiikka, kestävyys ja ainakin omasta mielestäni nopeita arpeggioita on helpompi soittaa. Toisaalta vaikka itse soitin hyvin kauan akustista pianoa, totuin erittäin nopeasti painottamattomiin koskettimiin. Itse pyrkisin tilanteeseen jossa olisi yhdet painotetut ja yhdet painottamattomat koskettimet, jos mitenkään vain mahdollista.

P.S. Kukapa olisi?
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
Eddy
19.07.2004 19:14:36
Toi on aika pitkälle totuttelukysymys.Itselläni ollut käytössä 2-3 kiipparia saman aikaisesti.Painotetulla pianot/sähköpianot,muut synalla.Jotkut hurjat vetää aika uskottavasti pianojuttuja synallakin,mutta mä en oo koskaan saanut sitä yhdistelmää toimimaan (jos nyt oon saanut mitään muutakaan).Toisaalta painotetulla koskettimistolla on aika ikävä vetää lead/urku/mattojuttuja.

Jos yhdellä koskettimistolla tarkoitus pärjätä,on tyydyttävä kompromissiin.Valinta sen mukaan kumpaan suuntaan käyttötarkoitus painottuu.Mites räkkivaihtoehto?
Koskettelen soittimia...
ajs
19.07.2004 19:19:40
Mites räkkivaihtoehto?

Jos ei tiedä haluaako painotetun vai painottamattoman koskettimiston, ratkaistaan ongelma ostamalla syntikka jossa ei ole koskettimia lainkaan :)
"Mozart sentään sävelsi sinfoniansa loppuun asti sen sijaan että olisi jäänyt jotain kuppaa potemaan." -sub zero
Eddy
19.07.2004 19:49:12
Jos ei tiedä haluaako painotetun vai painottamattoman koskettimiston, ratkaistaan ongelma ostamalla syntikka jossa ei ole koskettimia lainkaan :)

Heh.Pointtina oli lähinnä se,että käytettynä saattaisi saada samaan hintaan painotetun koskettimiston,synakoskettimiston ja modulin...
Koskettelen soittimia...
ajs
19.07.2004 20:17:36
Heh.Pointtina oli lähinnä se,että käytettynä saattaisi saada samaan hintaan painotetun koskettimiston,synakoskettimiston ja modulin...

Juu, tajusin kyllä. Kokemuksesta voisin kuitenkin sanoa, että jos on kiinnostunut soittamisesta eikä johtojen ja MIDI-asetusten kanssa pelleilystä, ei kannata kajota tuollaiseen setuppiin. Tuli muuten mieleeni, että Motif ES8:n hinnalla voisi melkeinpä saada jonkin Yamahan (tai muunkin merkkisen) keikkapianon painotetuin koskettimin ja Motif ES6:n. Ero 61- ja 76-koskettimisten syntikoiden välillä on mielestäni melko marginaalinen, varsinkin hintaeroon nähden.
Notefix
19.07.2004 21:51:36

Mulla on Motif8 ja hetkeäkään en ole hankintaa katunut(varsinkaan tän viikonlopun jälkeen...hoho). Olen tosin enemmän tuollainen "pianistinen" soittaja, joten painotetut ovat aina istuneet paremmin.
My name is Baron, Notefix Baron "
Juho L
19.07.2004 22:29:29
(varsinkaan tän viikonlopun jälkeen...hoho).

Sano se suoraan. Kuitenkin haluat sen sanoa... Taas.
Kääpiöt ovat Juha Miedon pienoismalleja.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Notefix
19.07.2004 22:31:50

Sano se suoraan. Kuitenkin haluat sen sanoa... Taas.

Hoho! Pakko hehkuttaa! Mä oon kohta kun Jabbe!
Matthew
19.07.2004 23:12:25
Koetko Notefixi, että painotetut koskettimet haittaisivat soittamista esimerkiksi tulisessa hammond-revittelyssä? Vaikka siihen touhuun kyllä sulta löytyy varmasti vähän parempiakin pelejä.

Niin, kai se sitten on vaan harjaantumiskysymys?
Koolla ei ole väliä, kun sitä ei tarvitse käyttää.
Jabbe
19.07.2004 23:27:10
Itse mietin samaa, ja päädyin ES7. Tässä on sentään ainakin mun makuun tosi loistava tatsi, ollakseen painottamaton. Kaikkea muuta kuin pianosoundia on helpompi soittaa eikä sekään liian vaikeeta. Ja kevyempikin on. Ja halvempi. Lähinnä, jos soitat paljon pianoa niin kannattaa se ES8 ottaa mut muuten kyllä ottaisin seiskan.
Kaikenlainen turha dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä. Mut kuitenkin ne hyvät biisit on niitä parhaita.
HK
19.07.2004 23:32:17
Juu, tajusin kyllä. Kokemuksesta voisin kuitenkin sanoa, että jos on kiinnostunut soittamisesta eikä johtojen ja MIDI-asetusten kanssa pelleilystä, ei kannata kajota tuollaiseen setuppiin. Tuli muuten mieleeni, että Motif ES8:n hinnalla voisi melkeinpä saada jonkin Yamahan (tai muunkin merkkisen) keikkapianon painotetuin koskettimin ja Motif ES6:n. Ero 61- ja 76-koskettimisten syntikoiden välillä on mielestäni melko marginaalinen, varsinkin hintaeroon nähden.

Kuulostaisi meikäläisen korvaan erittäin fiksulta vaihtoehdolta. Jos haluaa käyttää Motifin pianosoundeja, niin jokin painotettu midikiipparikin varmasti hoitaisi homman.
Peltikorva puupäässä.
ajs
20.07.2004 00:33:39 (muokattu 20.07.2004 00:34:27)
Koetko (nips), että painotetut koskettimet haittaisivat soittamista esimerkiksi tulisessa hammond-revittelyssä?

Niin, kai se sitten on vaan harjaantumiskysymys?

Vastaanpa nyt minäkin tähän: Juurikin noissa hammond-glissandoissa painotettu koskettimisto on ehkä kaikkein eniten haitaksi (vaikka tehdäänhän niitä glissandoja pianollakin, mutta ei aivan niin rajusti). Eikä verisillä sormilla soitteluun kovin nopeasti harjaannu :)

EDIT:

Mites sitten Motif ES8 ja siihen joku pikku-midi-apukiippari? Mä tekisin ehkä ennemmin niin tossa tilanteessa..

Se saattaa tulla hitusen kalliimmaksi, ja muovisella kontrollerilla soittaminen on vittumaisimpia asioita, mitä tiedän.
mr.muzak
20.07.2004 05:32:44
Se saattaa tulla hitusen kalliimmaksi, ja muovisella kontrollerilla soittaminen on vittumaisimpia asioita, mitä tiedän.

Tuleekin kalliimmaksi.. Mut niitä "muovisia" on niin kovin erilaisia; ei se ES7:nkaan kiippari mikään taivas ole. Itse tykkään K2000:n kosketuksesta synissa eniten.

Tuota ES8+midi-kiippari vaihtoehtoa ei vaan ollut esillä vielä, niin sitäkin kannattaa harkita..
Notefix
20.07.2004 12:20:11 (muokattu 20.07.2004 12:20:39)

Koetko Notefixi, että painotetut koskettimet haittaisivat soittamista esimerkiksi tulisessa hammond-revittelyssä?

Kyllä itseasiassa ne hieman haittaa. Tää on aika paljon kysymys siitä mitä ja millä tavalla soittaa enemmän. Jos soitat enemmän tulista hammond-revittelyä, ei painotettu koskettimisto ehkä ole se juttu. Toisaalta pianojutuissa synakoskettimistolla ei mun mielestä tee juurikaan mitään. Lisäksi 88 kosketinta on ainakin mulle monessa jutussa tarpeen. Aika paha valinta, jos harrastaa kumpaakin.

Mun mielestä olisi hyvä olla yksi painotettu koskettimisto ihan jo sen takia että säilyy tekniikka. Loput voi olla sitten synakoskettimistoja.
samulijp
20.07.2004 15:53:03
Kuunnelkaas dreamtheateria ja miettikää onko painotettu näppis hidaste :)
Note onks Stevien patchit tallessa?
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
Notefix
20.07.2004 21:05:55

En oo saanu vielä tota takasin. Toivottavasti...sais levylle krediitin: "synthesizer programming by Stevie Wonder" :D
ajs
20.07.2004 21:32:58
Kuunnelkaas dreamtheateria ja miettikää onko painotettu näppis hidaste :)

Totta tavallaan; kunnon tekniikalla on melko sama, käyttääkö painotettua koskettimistoa vai ei, mikä käy selville jo klassisistakin pianoteoksista. Kuitenkin esimerkiksi noita glissandoja soitettaessa painotettu koskettimisto on haitaksi, koska jo painotetun koskettimen fyysinen palautumisaika on suurempi kuin painottamattoman (YMMV, on syytä huomata että kaikki painotetut koskettimistot eivät ole rakeenteeltaan samanlaisia, esimerkiksi Kurzweilin käyttämä Fatarin koskettimisto on kyllä painotettu, mutta ei silti muistuta tuntumaltaan kovin läheisesti oikeaa pianoa).
maza
23.07.2004 21:58:16

Olikse Notefixin Motif Steviellä vai? Oli muuten komeeta kuultavaa se kyseinen keikka. Mä olisin kyllä voinu lainaa sille Rhodesinkin. :>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)