Rämppy Torstaina 22:24:19 | |
---|
V. 2005 LP Standardissani on potikoissa Z4-alkuinen koodi. Internetti kertoo seuraavaa: The code "Z4" on a Gibson potentiometer indicates the potentiometer's value and taper, not its manufacturer or manufacturing date. Specifically, "Z" denotes a 500k Ohm value, and "4" signifies an audio taper (also known as a logarithmic taper), which is the standard type of taper used for volume and tone controls on electric guitars. Tulin, näin, soitin. |
rosberg Eilen 07:27:52 | |
---|
Hyvä! Ois aika sellanen mätä temppu pistää johonkin paf-tyyppiseen mikkiin 300k potikka. Ihmiset sitten ihmettelee kun kitara ei ole niin mieletön kuin se Jorman Custom Shoppi ja etenkin Les Paulissa tää on tärkeätä. Ei vaara venettä kaada sano eno-vainaa. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
Mä oon nyt useammassa kitarassa, missä on humpparille oma tone ja splitattava humppari, häkännyt tonepotikasta kaksitoimisen, eli katkassut vastusradan parista kohtaa niin, että keskelle syntyy no-load alue, joka ei ole yhteydessä kumpaankaan laitimmaisista korvakkeista, jolloin kytkemällä keskikorvan maihin molempia laitimmaisia korvakkeita voi hyödyntää (no-load) tone-kytkennässä. Eli tää mahdollistaa esim. tonen kahden erikokoisen konkan kautta, tai mun suosikkikytkennän, eli humpparin säädettävän puolituksen konkan kautta aka. "variable split with cap" kun potikkaa kääntää keskeltä kohti kymppiä ja perus tonen kääntämällä keskeltä kohti nollaa. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
Rämppy Eilen 10:09:04 | |
---|
Nyt kun pääsin vauhtiin potikkatutkimuksissani, niin tsekkasin mun ES -345 Memphis '59 reissuen speksit. Siinä on 550 K ohm potikat, mikkeinä MHS humpparit, alnico III kaulassa ja alnico II tallassa. Tulin, näin, soitin. |
BigPapa Eilen 11:59:32 (muokattu eilen 13:48:08) | |
---|
Eipä mulla mitään ole vastaan 500 Kohm potikoita kun sellaiset on 2022 Les Paul Classicissa ja tuossa 1976 ES355:ssäkin kera alnico V T-Toppien. Ei mulla kyllä ole mitään vastaan niinkin erikoista yhdistelmää kuin oli Gibson Les Paul Heritage Series 80 Standardissa - Volume 500 Kohm ja Tone 100 Kohm, hyvältä soundasi. Mitään kiveenhakattuahan potikoiden valinnoissa ja siinä miten hyviä ne kenenkin mielestä ovat ei ole eikä tule. Kukin pitänee huolen omista potentiometreistään, joita soittimissaan on käytössä. |
Rämppy Eilen 13:15:17 (muokattu eilen 13:17:57) | |
---|
Kyllä tässä on lähinnä kyse yleisestä mielenkiinnosta siitä, mitä potikoita Gibsoneissa on käytetty. Varsinkin kun Gibson ei mitenkään yleistajuisesti merkitse tietoja potikoihin. Mielipiteet eri kombinaatioiden paremmuudesta ei tässä yhteydessä oo ainakaan mulla keskiössä. Tulin, näin, soitin. |
BigPapa Eilen 13:46:51 (muokattu eilen 13:57:26) | |
---|
|
rosberg Eilen 13:53:45 | |
---|
Joo. Mä mietin, että oisko ne sen ajan suunnittelijat olleet asialla. Silloin alkoi tulla sellaisia vahvistimia joissa sitä yläpäätä oli liikaakin. Jotain transistoriosastoa siis ja siten ne ois olleet 500k-arvolla liian kirkkaita? Bill Lawrencella on ainakin humppareita, mitkä on speksattu 250k-arvolle. Että puuttuuko meiltä yhtälöstä nyt se tärkeä kitaran vastinpari -vahvistin? Joku Paul Rivera voisi ehkä asiaa valaista. Komppaan Rämppyä - ei se 300k väärä arvo ole, se on vaan vähän pimeä tässä ajassa. Silloin joskus siellä joskus se on tuntunut hyvälle - täältä jostain - Rosberginne Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
rosberg Eilen 14:02:52 | |
---|
PIM: Mä oon nyt useammassa kitarassa, missä on humpparille oma tone ja splitattava humppari, häkännyt tonepotikasta kaksitoimisen, eli katkassut vastusradan parista kohtaa niin, että keskelle syntyy no-load alue, joka ei ole yhteydessä kumpaankaan laitimmaisista korvakkeista, jolloin kytkemällä keskikorvan maihin molempia laitimmaisia korvakkeita voi hyödyntää (no-load) tone-kytkennässä. Eli tää mahdollistaa esim. tonen kahden erikokoisen konkan kautta, tai mun suosikkikytkennän, eli humpparin säädettävän puolituksen konkan kautta aka. "variable split with cap" kun potikkaa kääntää keskeltä kohti kymppiä ja perus tonen kääntämällä keskeltä kohti nollaa. oisko tähän joku ohje - täähän voisi inspiroida montaa ihmistä syyssateiden ropistessa peltikattoa vasten. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
BigPapa Eilen 14:05:40 (muokattu eilen 14:05:59) | |
---|
Eipä se 300Kohm ole sen pimeämpi kuin muutkaan potikoiden arvot tässä ajassa. Vahvistimiakin on käytössä moneen lähtöön putiikki putkivehkeistä mallintavien kautta vielä niihin transitori vermeisiin, jotka eivät suinkaan ole kadonneet maanpäältä mihinkään. Pitääpä vielä katsoa mitä tuolta pysikymppi 60th Anniversary Gold Top 52 Reissuen uumenista löytyy. |
BigPapa Eilen 14:23:12 | |
---|
|
Tympee Huttunen Eilen 14:53:35 | |
---|
|
BigPapa Eilen 15:00:57 (muokattu eilen 15:04:41) | |
---|
|
Tympee Huttunen Eilen 15:09:54 (muokattu eilen 15:16:31) | |
---|
|
BigPapa Eilen 15:43:51 | |
---|
Tuossa toisessa kuvassa näkyy Les Paul Heritage 80:n capacitor MP 203z 100v. Edelleenkin koodi 71-079 kertoo sen 100 Kohmisuuden ja että on special audio taper. Voit itse mittailla jos tulee vastaan. |
Tympee Huttunen Eilen 15:53:08 | |
---|
BigPapa: Tuossa toisessa kuvassa näkyy Les Paul Heritage 80:n capacitor MP 203z 100v. Edelleenkin koodi 71-079 kertoo sen 100 Kohmisuuden ja että on special audio taper. Voit itse mittailla jos tulee vastaan. Koodi kertoo juuri sen, minkä datan joku on nettiin tai kirjaan raapustanut. |
BigPapa Eilen 16:20:54 | |
---|
Höpö höpö, se on CTS potentiometrin koodi, joka kertoo, että se on 100kohm potentiometri. Hyvä että joskus potikoissa on ollut koodit jotka kertovat mikä arvo potikassa on. Eipä mulla tähän muuta. |
rosberg Eilen 17:06:01 | |
---|
BigPapa: Gibson Les Paul Standard 60th Anniversary Gold Top 52 Reissuen potikat ovat tuollaiset Gibson labeloidut https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5402.jpg vaan kun hyvä sointinen verme on, en lähde niitä sen enempiä ronkkimaan. Vaikka CTS ja Bourns on jenkkifirmoja, niin kaukoidässähän ne on tehneet jo pitkään nämä säätimet. Veikkaan, että CTS tekee nuo Gibsonille. Mulla oli samanlaiset (tosin ei 50s wiring) sähköt omassa vuoden 2007 Studiossa. Kiva tuo yhteinen maa tuolla keskellä. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
PIM Tänään 09:19:30 | |
---|
rosberg: oisko tähän joku ohje - täähän voisi inspiroida montaa ihmistä syyssateiden ropistessa peltikattoa vasten. Waylon McPherson julkaisi juuri pari päivää sitten videon, miten tonepotikka modataan tätä varten. Sinänsä mielenkiintoista, että kaveri tekee aiheesta videon neljä viikkoa sen jälkeen, kun edellisen tonepotikka videonsa kommentissa esittelen tätä ideaa. Great minds... jne. https://www.youtube.com/watch?v=y36AVIEVc-4&t=491s Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |