Aihe: Ensimmäinen putkivahvari
1 2 3 4 5
msalama
Keskiviikkona 07:42:53

McLeach: putkareita kun soittaa hiljaa niin soundi on tosi herkkä ja haavoittuvainen

Riippuu siitä mitä hakee ja haluaa, koska toisaalta se perustason Fenderin puhdas on itsessään helvetin hyvä saundi makkarivolyymilläkin jos siitä tykkää. Mutta joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, sillä se on siinä jollei volukkaa raota, ja kaikenlaisten särölaatikoiden tms. sotkeminen kyseiseen sukkasteluun meneekin sitten jo äkkiä kylmän ja/tai riipivän puolelle.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
PIM
Keskiviikkona 07:43:32
Minusta putkivahvari on nykyään kun 50-lukunen harrastejenkkiauto, jolla fiilistellään kesällä nätillä ilmalla muutama sata kilometriä vuoteen ja arki/talviajot ajetaan sitten nykyaikaisilla digivehkeillä. If you know what I mean. Ennen wanhaan niillä putkivehkeillä vedettiin ympäri vuoden säässä kuin säässä koska digivehkeitä ei ollut vielä keksitty, eikä siksi että 50-luvun jenkki olis ollut paras tai käytännöllisin ratkaisu liikkumistarpeisiin.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Mikko1978
Keskiviikkona 07:59:39
PIM: Minusta putkivahvari on nykyään kun 50-lukunen harrastejenkkiauto, jolla fiilistellään kesällä nätillä ilmalla muutama sata kilometriä vuoteen ja arki/talviajot ajetaan sitten nykyaikaisilla digivehkeillä. If you know what I mean. Ennen wanhaan niillä putkivehkeillä vedettiin ympäri vuoden säässä kuin säässä koska digivehkeitä ei ollut vielä keksitty, eikä siksi että 50-luvun jenkki olis ollut paras tai käytännöllisin ratkaisu liikkumistarpeisiin.

Näin fiilistelevänä harrastelija kun ei tarvitse roudaus- tai muistakaan kustannuksista välittää, vaan voi keskittyä fiilistelyyn, niin voi ajaa säällä kuin säällä niillä autoilla, mistä saaa irti parhaat fiilikset.
msalama
Keskiviikkona 08:56:56

PIM: koska digivehkeitä ei ollut vielä keksitty

Onhan se käytännöllisyysnäkökohdat huomioiden juuri noin. Mitä itse olen viime vuosina harvakseltaan keikkoja soittanut, niin mä olen vetänyt ne pääasiassa joko talon backlinellä tai omalla 2000-luvun alkupuolen Roland 80X Cube COSM-mallintavalla, joka on kevyenä ja hyväsaundisena erinomainen keikkavärkki vaikka aataminaikuinen onkin. Ja mikä parasta, se on saundeiltaan jatkuvasti hyvin tasalaatuinen, eli sellaista joistain impulsiivisemmista vanhoista putkareista tuttua "tänään saundaa eriltä kuin huomenna"-ilmiötä ei ole lainkaan.

Kitaristit jaksavat aina valittaa, kuinka mallintavat eivät saundaa samalta kuin esikuvansa. No eivät välttämättä juu, mutta mitä helvetin väliä sillä on, jos ja kun ne saundaavat hyviltä ja käyttökelpoisilta omina itseinään? Jos mä otan tuohon framille vaikkapa useamman pre-CBS Blackfacen ja alan vertailemaan, niin voinpa melkein lyödä pääni pantiksi ettei yksikään niistäkään kuulosta samanlaisilta keskenään, ja osa kuulostaa varmasti paskemmilta kuin muut. Eli mitä tässä nyt oikeastaan pitäisi edes verrata ja mihin?

Mutta tietenkin hyvä putkari on klassikkojuttu ja -saundi, eikä sitä kukaan täyspäinen kai kiistä. Vaan siltikin, minkä pirun takia alkaa niska limassa roudaamaan jotain tonnilaatikoita jonnekin baarinnurkkaan, kun hommasta selviää pirun paljon helpommallakin ja saundikin on aivan riittävän lähelle sama?
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
ArmaBoi
Keskiviikkona 09:03:34 (muokattu keskiviikkona 09:08:43)
msalama: Onhan se käytännöllisyysnäkökohdat huomioiden juuri noin. Mitä itse olen viime vuosina harvakseltaan keikkoja soittanut, niin mä olen vetänyt ne pääasiassa joko talon backlinellä tai omalla 2000-luvun alkupuolen Roland 80X Cube COSM-mallintavalla, joka on kevyenä ja hyväsaundisena erinomainen keikkavärkki vaikka aataminaikuinen onkin. Ja mikä parasta, se on saundeiltaan jatkuvasti hyvin tasalaatuinen, eli sellaista joistain impulsiivisemmista vanhoista putkareista tuttua "tänään saundaa eriltä kuin huomenna"-ilmiötä ei ole lainkaan.

Kitaristit jaksavat aina valittaa, kuinka mallintavat eivät saundaa samalta kuin esikuvansa. No eivät välttämättä juu, mutta mitä helvetin väliä sillä on, jos ja kun ne saundaavat hyviltä ja käyttökelpoisilta omina itseinään? Jos mä otan tuohon framille vaikkapa useamman pre-CBS Blackfacen ja alan vertailemaan, niin voinpa melkein lyödä pääni pantiksi ettei yksikään niistäkään kuulosta samanlaisilta keskenään, ja osa kuulostaa varmasti paskemmilta kuin muut. Eli mitä tässä nyt oikeastaan pitäisi edes verrata ja mihin?

Mutta tietenkin hyvä putkari on klassikkojuttu ja -saundi, eikä sitä kukaan täyspäinen kai kiistä. Vaan siltikin, minkä pirun takia alkaa niska limassa roudaamaan jotain tonnilaatikoita jonnekin baarinnurkkaan, kun hommasta selviää pirun paljon helpommallakin ja saundikin on aivan riittävän lähelle sama?

Tämä mullakin on mielessä, kun jokaisessa keikkapaikassa on oma PA paitsi jossain lähiräkälässä, niin ehkä joku 300w 4×12 kaappi nuppeineen on vähän overkill. Ja näin kotisoittajana myös ihan turhaa.

Ja onhan tässä, kuten muissakin asioissa se tietty elitismi mukana, "maksoin näistä paljon rahaa, joten luonnollisesti MINUN laitteeni on parhaat, muiden on paskaa, hahah!". Eräs tuttu soittomaakari aikanaan oli möläyttänyt ettei soittaja saa sanoa itseää kitaristiksi jossei ole parin tonnin gibsonia ja isoa stäkkiä.
mpekkanen
Keskiviikkona 09:19:06
Mä vaan mietin tuota sun budjettia, että jos 550€ on maksimi ja pitäis saada metalliin paremmin soiva vahvistin, kotivolumeilla kuin Katana, että onko se mahdollista.
Veikkaanpa, että jonkinlaista kompromissiä joutuu tekemään, mutta jos sen vahvarin pitää olla täysin putkipeli, niin jääkö muita järkeviä vaihtoehtoja kuin se Marshall DCL5 jos se pienempi ei toimi niin hyvin pedaalien kanssa(?).
Toisaalta se on vahvarina kuitenkin sen verran edullinen, että ihan korkealta ei tipu, vaikka sen hommaa.
https://www.thomann.de/fi/marshall_dsl5cr.htm
PIM
Keskiviikkona 09:21:49
Kun itellä on noita keikkoja hyvä jos kymmenen vuoteen niin ihan fiilistelypohjalta (ja näön vuoksi kun pitäähän bluesbändin kitaristilla olla putkivahvistin) viitsin vielä kanniskella mun 5e3 kloonikomboa keikoilla, mutta jos enemmän olis keikkoja niin tod. näk. vetäisin digillä suoraan PA:han ja jättäisin kombonkin suosiolla treenikselle.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
ArmaBoi
Keskiviikkona 09:38:09
mpekkanen: Mä vaan mietin tuota sun budjettia, että jos 550€ on maksimi ja pitäis saada metalliin paremmin soiva vahvistin, kotivolumeilla kuin Katana, että onko se mahdollista.
Veikkaanpa, että jonkinlaista kompromissiä joutuu tekemään, mutta jos sen vahvarin pitää olla täysin putkipeli, niin jääkö muita järkeviä vaihtoehtoja kuin se Marshall DCL5 jos se pienempi ei toimi niin hyvin pedaalien kanssa(?).
Toisaalta se on vahvarina kuitenkin sen verran edullinen, että ihan korkealta ei tipu, vaikka sen hommaa.
https://www.thomann.de/fi/marshall_dsl5cr.htm

Ois kiva jos pääsisi testaamaan, mutta kun ei voi, ikävä kyllä. Ja tuohonkon laittaa satkun lisää, saa 100w katanan joka tod.näk ajaa saman asian enimmäkseen (100w koska fx loop jota ei jostain syystä 50w ole)
Penasol
Keskiviikkona 09:43:59

msalama:

Nämä on hyvin henkilökohtaisia juttuja. Minkä eteen haluaa nähdä vaivaa ja mitä pitää tärkeänä? Pienen kombon kantaminen ei ole lopulta järin iso työ, ja jos putkivahvistin houkuttaa soundin tai ajatuksen tasolla, niin kantaa vaan. Helppous ja vaivattomuus eivät ole ainoat merkitsevät arvot.

...ja helppohan se on tälleen lähinnä klassisena kitaristina puhua. Kevyin kitaroista painaa n. 1100 grammaa.
Olen tosissani enkä hyväksy huumoria.
msalama
Keskiviikkona 09:55:22

ArmaBoi: saa sanoa itseää kitaristiksi jossei ole parin tonnin gibsonia ja isoa stäkkiä

Niin no, osa meistä buumereista tykkää jauhaa typerää paskaa, ja osa ei edes osaa mitään muuta. Itse yritän kyllä nykyisin vältellä mokomaa vaikken tietenkään aina onnistukaan, koska mistäpä tuollainen muustakaan kertoo kuin vain lässyttäjänsä luupäisyydestä.

Mutta kyllä se on juuri niin kuin sanotte, eli digissä se tulevaisuuden päälinja ainakin duunarimuusikoille on. Monitoroinnin täytyy sitten kyllä olla kondiksessa tai menee vituralleen, mutta suunta on silti päivänselvä ihan jo pelkän kokonaisergonomian ja prosessien sujuvuuden kannaltakin. Ja miksi mokomaa vastaan edes tapella? Saahan niillä putkareilla silti vetää omissa oloissaan ympäristön rajoitteet huomioiden miten haluaa, ja mikään ei myöskään estä käyttämästä niitä studiossa tai treeniksellä. Eli minkä ihmeen takia tässä pitäisi miksikään luddiitiksi muka ruveta, koska kehitys menee eteenpäin ja asiat muuttuvat joka tapauksessa?
korvaoo
Keskiviikkona 10:33:37
ArmaBoi: Ois kiva jos pääsisi testaamaan, mutta kun ei voi, ikävä kyllä. Ja tuohonkon laittaa satkun lisää, saa 100w katanan joka tod.näk ajaa saman asian enimmäkseen (100w koska fx loop jota ei jostain syystä 50w ole)

100W taisi myös olla toimiva monitor out, niin että saa vaikka pöytään signaalin ja silti ääni kuuluu ite pömpelistä. 50W tätä hienoutta ei ole.

noita DSL vitosia on aika usein myynnissä torilla sisään ajettuna. Jos vähän huolellisemmin katselee, niin saattaa saada jopa paremman kun uutena jos on tehty putki yms päivityksiä, sanotaan että parhaimmillaan lähes puoleen hintaan.
Toki tarjonta oikeasti lapissa voi olla vähän rajotetumpaa... :)
kaikki paitsi on turhaa.
mpekkanen
Keskiviikkona 10:44:58
ArmaBoi: Ois kiva jos pääsisi testaamaan, mutta kun ei voi, ikävä kyllä. Ja tuohonkon laittaa satkun lisää, saa 100w katanan joka tod.näk ajaa saman asian enimmäkseen (100w koska fx loop jota ei jostain syystä 50w ole)

Varmaan Thomannilta kannattaa tilata, niin on 30 päivää aikaa testata. Toki siinä palauttamisessakin on oma vaivansa, ettei sitä kannata ihan pelkkään testiin tilata.
Monesti kotimaan kivijaloissakin on niin suppea tarjonta, ettei niissäkään yleensä ole montaa sellaista laitetta, joita testata tai sitten ovat jo eri hintaluokassa.
Metalkallo
Keskiviikkona 11:34:06
Tämmöinen ja siihen vaikka harley bentonin V30 kaappi.
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … all-DSL20HR-vahvistin-kitaralle-20W

Tai combo muodossa: https://www.thomann.de/fi/marshall_dsl20cr.htm?atr=true

Demoa: https://www.youtube.com/watch?v=tIp-nNyQ6Xk

Luulen, että 100w boss katana olis kysyjälle kaikkein paras koska on tehoja isompaan sekä pienempään, ja muistaakseni pystyy nauhoittaakseen myös yhdistämään tietokoneeseenkin.

50W Katana vs 100W: https://www.youtube.com/watch?v=Ob9ESbMu3Go
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
ArmaBoi
Keskiviikkona 11:44:49
Metalkallo: Tämmöinen ja siihen vaikka harley bentonin V30 kaappi.
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … all-DSL20HR-vahvistin-kitaralle-20W

Tai combo muodossa: https://www.thomann.de/fi/marshall_dsl20cr.htm?atr=true

Demoa: https://www.youtube.com/watch?v=tIp-nNyQ6Xk

Luulen, että 100w boss katana olis kysyjälle kaikkein paras koska on tehoja isompaan sekä pienempään, ja muistaakseni pystyy nauhoittaakseen myös yhdistämään tietokoneeseenkin.

50W Katana vs 100W: https://www.youtube.com/watch?v=Ob9ESbMu3Go

No tässä taas päästään siihen alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että 20w on pikkuusen turhan jyty rivitaloelämiseen, vaikka tuossa onkin se 10w mode, pitäisi siltä olla se keinokuorma.
hjukke
Keskiviikkona 12:08:07 (muokattu keskiviikkona 12:52:31)

ArmaBoi: No tässä taas päästään siihen alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että 20w on pikkuusen turhan jyty rivitaloelämiseen, vaikka tuossa onkin se 10w mode, pitäisi siltä olla se keinokuorma.

Kannattanee kokeilla, voi toimia jos on hyvin toimiva volume.

Itse olen ratkaissut okt:n kellarissakin soittelun
Friedmanin BE-OD -pedaalilla trankku(putkietu)vahvariin, järkivolumella käyttökelpoiset säröt ja hyvät cleanit, treeniksellä sitten "isolla" putkikoneella.
Hyllyyn pölyttymään jääneellä yamaha thr5sellakin pärjäisin kotioloissa vallan riittävästi. Toki Voxin AC10 yllätti positiivisesti kun testailin muissa yhteyksissä.
Sillä esim. tuntuisi pystyvän soittamaan hyvinkin hiljaa. Ei toki vastaa ehkä aloittajan tarpeita raskaamman pään musiikissa. Itse uskoisin että siitäkin maidenit ja metallicat (miksei panteratkin) saisi pedaaleilla.

Lisäystä: Mielestäni kotona soittelu on aina asumismuodosta tai vahvistimen pääteratkaisusta riippumatta vähän kompromissi. Tämän kun hyväksyy niin on jo askeleen lähempänä.
https://www.youtube.com/@FairiesinBoots
McLeach
Keskiviikkona 12:30:20
msalama: Mutta joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, sillä se on siinä jollei volukkaa raota, ja kaikenlaisten särölaatikoiden tms. sotkeminen kyseiseen sukkasteluun meneekin sitten jo äkkiä kylmän ja/tai riipivän puolelle.

No tämäpä juuri on ongelma, jonka kanssa tuli aina painittua. Styrkkari volat ihan pienellä ei oikein anna tarpeeksi tukevaa pohjaa säröpedaaleille.

On toki ollut keinokuorma jo pitkään treeniksellä, mutta himassa sille ei ole ollut katanan tultua mitään käyttöä.
Metalkallo
Keskiviikkona 13:04:41 (muokattu keskiviikkona 13:06:27)
ArmaBoi: No tässä taas päästään siihen alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että 20w on pikkuusen turhan jyty rivitaloelämiseen, vaikka tuossa onkin se 10w mode, pitäisi siltä olla se keinokuorma.

Onhan se, mutta aattelin laittaa vaihtoehtona. Marsulta löytyy myös 5W ja 1W vaihtoehdot myös.

Niin ja tosiaan se yamaha thr on myös olemassa josta tuolla ylempänä mainittiin. Se on hyvä laite kotioloihin.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
LaMotta
Keskiviikkona 14:59:13 (muokattu keskiviikkona 15:00:46)

Esim jos Marshall Origin c20:sta haluaa 0,5W tilassa ac/dc pääteastemurot, niin kyllä siitä ääntä lähtee ihan reippaasti.

E: pitäis joskus db-mittarilla mitata.....
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
vaikeamuistaa
Keskiviikkona 16:28:01
LaMotta: Esim jos Marshall Origin c20:sta haluaa 0,5W tilassa ac/dc pääteastemurot, niin kyllä siitä ääntä lähtee ihan reippaasti.

E: pitäis joskus db-mittarilla mitata.....

En epäile, koska Marshall JTM1C 0,1W teholla nupit kaakossa on jo siinä rajoilla kehtaako kerrostalossa huudattaa.
If you don't have ability, you wind up playing in a rock band.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)