Mikko1978 Perjantaina 08:28:22 | |
---|
msalama: Juu ei. Yksikään kitara mitä mä olen ostanut, kivijalasta tai netistä, testaten tai näkemättä, ei ole KOSKAAN ollut juuri täsmälleen mulle sopivissa säädöissä. Eli setuppi on ainakin mulla se ensimmäinen nakki joka on tehtävä, tulee se kitara sitten naapurin Pekalta taikka kaukolentokoneen ruumasta. Kitaran säätäminen on aivan samanlainen kitaristin perustaito kuin kitaran virittäminen, joka kannattaa heti alkuu opetella hyvin. |
zedder Perjantaina 08:54:58 (muokattu perjantaina 12:26:48) | |
---|
Mikä tämän ketjun aihe olikaan? Se että osaako säätää normaalikuntoisen kitaran itselleen mieluisiin asetuksiin? Vai se, että onko hyväksyttävää se että asiakkaalle tavalla tai toisella luovutettu uudenkarhea kitara on niin perseellään, että ensimmäisenä pitää kaivaa esiin työkalupakki jotta saa selville onko kyseessä laisinkaan ns. "soiva peli"? Olen minä muutaman huokeahkon uuden Jacksonin ostanut joissa säädöt olivat paketista otettaessa melko lähellä niitä arvoja jotka paketissa olleessa ohjelapussa mainitaan. Olivat siis "soittokuntoisia" kelluvan tallan hienoviritysruuvien vääntelyn jälkeen. Mitä kävi sabotaarille? Avaimet olivat jääneet virtapesään, ja dieselissä haisi bensiini. -Helsingin Sanomat.
Olemattomien alojen erikoisasiantuntija. |
mpekkanen Perjantaina 09:08:01 | |
---|
zedder: Mikä tämän ketjun aihe olikaan? Se että osaako säätää normaalikuntoisen kitaran itselleen mieluisiin asetuksiin? Vai se, että onko hyväksyttävää se että asiakkaalle tavalla tai toisella luovutettu uudenkarhea kitara on niin perseellään, että ensimmäisenä pitää kaivaa esiin työkalupakki jotta saa selville onko kyseessä laisinkaan ns. "soiva peli"? Joskus olen linkannut torilta ilmoituksia, missä on kehuttu että kitaran intonaatio on kunnossa, parhaimmillaan jopa kerrotaan joku kitaraseppä joka sen on tehnyt ja sitten soittimen kuvista näkee, että sokeakin ruuvaisi ne hienosäädöt paremmin. Tähän on yleensä saanut sellaisia kommentteja, että niillä säädöillä ei ole mitään väliä jne kuulemma turhaa valitusta. Minusta jos kitara luvataan olevan hyvissä säädöissä ja jos se ei oikeasti ole, niin ei se minusta ole turhaa valitusta. Kitara pitäisi olla soittokunnossa jos se sellaisena kaupataan, ilman että ostaja joutuu tuomaan kieliä tai ruuvimeisselin mukana. |
Mikko1978 Perjantaina 10:36:18 | |
---|
zedder: Mikä tämän ketjun aihe olikaan? Se että osaako säätää normaalikuntoisen kitaran itselleen mieluisiin asetuksiin? Vai se, että onko hyväksyttävää se että asiakkaalle tavalla tai toisella luovutettu uudenkarhea kitara on niin perseellään, että ensimmäisenä pitää kaivaa esiin työkalupakki jotta saa selville onko kyseessä laisinkaan ns. "soiva peli"? Lähtökohtaisi kitarat ovat tavalla tai toisella perseellään, joten turha antaa sen rajoittaa valikoimaa. |
Kuha Perjantaina 10:37:07 | |
---|
mpekkanen: Joskus olen linkannut torilta ilmoituksia, missä on kehuttu että kitaran intonaatio on kunnossa, parhaimmillaan jopa kerrotaan joku kitaraseppä joka sen on tehnyt ja sitten soittimen kuvista näkee, että sokeakin ruuvaisi ne hienosäädöt paremmin. Kielisetit ja kielimerkit on soittajilla erilaisia. Tämän takia se intonaatio on pakko säätää itse joka tapauksessa, joten mikä oli ongelma? Old Fenders never die |
mpekkanen Perjantaina 11:01:56 | |
---|
Kuha: Kielisetit ja kielimerkit on soittajilla erilaisia. Tämän takia se intonaatio on pakko säätää itse joka tapauksessa, joten mikä oli ongelma? Se, että jos se intonaatio on täysin persiillään, niin sillä on voitu peittää jotain satula, nauha, talla tai jotain muuta kaulan ongelmaa. Enemmän kun tekee kauppoja, niin välillä osuu kohdalle myös epärehellisiä myyjiä. Jo se kertoo paljon, jos ilmoituksessa sanotaan hienosäätöjen olen kohdillaan ja vähänkään kitarasta ymmärtävä näkee kuvasta, ettei niin ole. Itse en sellaiselta osta mitään joka jää noin valehtelusta kiinni. |
samiko Perjantaina 11:05:37 | |
---|
Siis onko jengi joutunut joskus pettymään Thomanniin, yleensäkin etäostoksiin, tai ihan kivijalasta ostettuun ostokseen? Jokaiseen voi vastata kyllä. |
Kuha Perjantaina 11:53:29 | |
---|
mpekkanen: Itse en sellaiselta osta mitään joka jää noin valehtelusta kiinni. Valehtelijalta ei pidä ostaa, juuri niin. Old Fenders never die |
Kjukka Perjantaina 11:58:12 | |
---|
Kuha: Kielisetit ja kielimerkit on soittajilla erilaisia. Tämän takia se intonaatio on pakko säätää itse joka tapauksessa, joten mikä oli ongelma? Eiku tän mielestä intonaatio säädetään sen mukaan miltä sen pitää omissa mielikuvissa näyttää eikä onko se oikeesti kohdallaan. Tallapalojen asentoa varten vois joku kehitellä semmosen valmiin sapluunan niin ei tarttis mittarilla kattoa ollenkaan ja säästyis kaikkien aikaa! Älkää kertoko sille että vaikka hienovire olis 12. nauhalta täydellinen se on usein samalla muilta nauhoilta vähän epävireessä. |
Thyvon Perjantaina 12:42:45 | |
---|
Kjukka: Eiku tän mielestä intonaatio säädetään sen mukaan miltä sen pitää omissa mielikuvissa näyttää eikä onko se oikeesti kohdallaan. Absoluuttinen sävelsilmä. |
msalama Perjantaina 13:31:28 | |
---|
Mikko1978 lausui: kitaristin perustaito No sitähän se on. Eikä tietenkään pelkästään uusille, vaan myös niille jotka elävät kosteus- ja lämpötilavaihteluiden mukaan, eli siis KAIKILLE KITAROILLE AINA JA KAIKKIALLA AINA TARVITTAESSA... *ja tähän äkkiä insertiksi pätkä pahaenteistä kauhumusiikkia ettei tunnelma väljähdy* Eli opetelkaa tosiaan aloittelijatkin tämä homma, se on pitkän päälle iso rahan- ja hermonsäästö. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
Jeszse Perjantaina 21:33:41 | |
---|
mpekkanen: Jo se kertoo paljon, jos ilmoituksessa sanotaan hienosäätöjen olen kohdillaan ja vähänkään kitarasta ymmärtävä näkee kuvasta, ettei niin ole. Toinen on se ku kouluja käyneet soitinrakentajat jotka saattaa vähän ymmärtääkin yrittää selittää ettei sitä intonaatioo voi nähdä kuvasta ja silti vängätään vastaan niinku uhmaikänen. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
zedder Perjantaina 23:38:12 (muokattu perjantaina 23:38:56) | |
---|
Jeszse: Toinen on se ku kouluja käyneet soitinrakentajat jotka saattaa vähän ymmärtääkin yrittää selittää ettei sitä intonaatioo voi nähdä kuvasta ja silti vängätään vastaan niinku uhmaikänen. Luontoiltakysymys: Voiko olla mahdollista se että Floyd Rosen ollessa kyseessä ja kielisetin ollessa 9-42 tallapalat ovat nätisti rivissä vierekkäin, ja intonaatio on kohdillaan? Onko tuollaisesta joku ottanut kuvan? Mitä kävi sabotaarille? Avaimet olivat jääneet virtapesään, ja dieselissä haisi bensiini. -Helsingin Sanomat.
Olemattomien alojen erikoisasiantuntija. |
msalama Eilen 06:51:24 | |
---|
Mahdollisia syitä sille, miksi intonoidun kitaran tallapalat muodostavat jonkun muun kuin nk. tuplarappuskuvion: * Satulaurien otelaudan puoleiset reunat eivät ole tasassa / keskenään linjassa * Joidenkin kielten tallapalat korkeammalla otelaudasta * Epästandardit kieltenpaksuudet eli nk. sekasetti * Mikkien magneetit vetävät kieliä alaspäin * Kaula ei ole linjassa kielten kanssa * Erikorkuiset satulaurat Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
mpekkanen Eilen 08:15:15 (muokattu eilen 08:57:51) | |
---|
Jeszse: Toinen on se ku kouluja käyneet soitinrakentajat jotka saattaa vähän ymmärtääkin yrittää selittää ettei sitä intonaatioo voi nähdä kuvasta ja silti vängätään vastaan niinku uhmaikänen. Mutta sinähän trollaatkin ihan pelkästään täällä. |
mpekkanen Eilen 08:57:34 (muokattu eilen 08:59:36) | |
---|
Esimerkiksi tässä on kitara, joka on kuulemma huollettu, mutta tässä on ohkaisin e kieli kaikista pisin tallassa. Tästä voi melkoisella varmuudella sanoa, ettei hienovire toimi ainakaan tuon ohkaisen e kielen kohdalla. https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/25209534 Mutta ei liity Thomann b stockeihin tämä.... |
mpekkanen: Mutta sinähän trollaatkin ihan pelkästään täällä. No just tätä tarkotin. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
msalama Eilen 09:26:17 | |
---|
Kuka trollaa, kuka ei, mutta kyllä ne tallapalat saattavat joskus olla muussakin kuin tuplaporrasjärjestyksessä. Syitä yllä. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
XTL Eilen 13:49:28 (muokattu eilen 13:52:45) | |
---|
Jos jotain oikeasti aiheeseen välillä. Minun Revstar oli muistaakseni B-stock joka ilmestyi myyntiin silloin kun ne kaikki oli kaikkialta myyty loppuun. Se tuli kaikki laput ja suojamuovit ja kielten silkkipaperit ym paikallaan laukussa joka näytti siltä ettei edes vetoketjua ole ikinä avattu. Oli ehkä käynyt mutkan jossain tai sitten ei. (Edit: joo, piti tietenkin säätää ja on elänyt ja kaivannut säätöä ja nauhojen siistimistä jonkin kerran vuodessa niin kuin muutkin 0-50 vuotiaat kitarat ja bassot mitä minulla on ollut. Puu on puuta ja vieressä on metallia. Oli kyllä normi uuden soittokunnossa jo paketista.) B-stock ei sinänsä tarkoita mitään kakkoslaatua tms. Sitä vain ettei yksilö ole suoraan tehtaan ja kaupan linjoja pitkin tullut. Ehkä sieltä voi löytyä niitä toisia ääripäitä jos esim palautuksia ei tarkisteta kovin huolella. Susia toisaalta tahtoo löytyä tehdasuudesta tuotteestakin. |
ituvirtanen Eilen 14:49:26 | |
---|
msalama: Mahdollisia syitä sille, miksi intonoidun kitaran tallapalat muodostavat jonkun muun kuin nk. tuplarappuskuvion: * Mikkien magneetit vetävät kieliä alaspäin Tämän haluaisin nähdä livenä! Ja vaikka sen mikin, jonka magneetit kykenevät kiskomaan kieliä niin paljon epä/vireeseen. Kaikki muut mainitut kohdat vaikuttivat todellisilta. |