Aihe: Auvinen-soittimet
1
Martti.Logren
27.07.2025 11:10:53
Omistaako joku muu Auvinen merkkisiä soittimia? Itse omistan lyhytskaalaisen Auvinen LP kitaran. Rakentaja on Vesa Auvinen, joka on tietääkseni harrastuksena näitä tehnyt. Ostin kitaran käytettynä täältä viime syksynä. Kaularaudan kanssa on ollut vähän ongelmaa, mutta muuten on toiminut hyvin. Body on vaahteraa ja kaula on suomalaista koivua. Vaihdatin kitaraan EMG-passiivimikeistä Ruokankaan humbuckerit muutama viikko sitten, joten nyt soundaa todella hyvin. Sähköt on tehty vähän "tee se itse" tyylillä, eli hieman kyseenalaisella tavalla, mutta Ruokangas laitteli niitä paremmin.
Martti.Logren
27.07.2025 13:38:54
mpekkanen: https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/26984183

Tuossa yksi Auvinen 335 myynnissä 1650€. Sanoisin kyllä näin, että varsin optimistinen hintapyyntö melko tuntemattoman soitinrakentajan soittimesta. Pari sataa lisää tuohon hintaan, niin saa jo Gibsonin ES335:n.
Tuommoinen kitara voi toki olla ihan hyväkin, mutta todennäköisesti siitä ei omiaan takaisin saa, jos sen joskus meinaa myydä.
Itsellä on ollut pari tuntemattoman soitinrakennus artesaanin kitaraa ja niistä sai hikisesti ehkä osien hinnan.
Näin se asia vaan on, eikä se nosta sitä arvoa juurikaan, että soitin on oikeasti hyvä.
Suomessa on Ruokankaan lisäksi kourallinen soitinrakentaja, joiden soittimet liikkuu edes jossain järjellisissä hinnoissa.

Mutta jos soitin on hyvä ja sillä tykkää itse soittaa, niin sehän se on kaikista tärkeintä. Sijoituskohteet sitten erikseen...

Joo. Itse tuosta muistaakseni 900e silloin maksoin, joka oli mielestäni ihan kohtuullinen hinta. Tuossa 335:sessa on kyllä suolainen hinta. Eipä noista nyt myydessä paljoa voitolle jää.
p130
29.07.2025 20:42:28

En omista, mutta Auvisen opinnäytetyöksi väitetty soitin on tuttu. Iommia henkivä SG, joka oli tyrkyllä torilla parilla sadalla. Meinasin ostaa, mutta kaveri ehti ensin, onneksi. Oli soittokelvoton, kaulan kulma päin persettä. Olisi vaatinut ison työn soittimeksi muuttamiseksi. Taisi mennä torille nopeasti rehellisemmällä kuvauksella ja on joko jossain koristeena, tai on korjattu, koska ei ole näkynyt myynnissä sen jälkeen.

Ylipäätään Ikatataustaisiin seppiin on tämän perusteella pakko suhtautua vähän varauksella. Miksi olisi kerrottu, että kyseessä on opinnäyte, jos soitin ei sitä ole?

Toisaalta, esimerkiksi Jarkko Halosen kohdalle osuneet laitteet ovat olleet oikein hyviä, sääli, että on lopettanut soitinrakennusyrittämisen.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Martti.Logren
01.08.2025 16:21:08
p130: En omista, mutta Auvisen opinnäytetyöksi väitetty soitin on tuttu. Iommia henkivä SG, joka oli tyrkyllä torilla parilla sadalla. Meinasin ostaa, mutta kaveri ehti ensin, onneksi. Oli soittokelvoton, kaulan kulma päin persettä. Olisi vaatinut ison työn soittimeksi muuttamiseksi. Taisi mennä torille nopeasti rehellisemmällä kuvauksella ja on joko jossain koristeena, tai on korjattu, koska ei ole näkynyt myynnissä sen jälkeen.

Ylipäätään Ikatataustaisiin seppiin on tämän perusteella pakko suhtautua vähän varauksella. Miksi olisi kerrottu, että kyseessä on opinnäyte, jos soitin ei sitä ole?

Toisaalta, esimerkiksi Jarkko Halosen kohdalle osuneet laitteet ovat olleet oikein hyviä, sääli, että on lopettanut soitinrakennusyrittämisen.

Joo. Oli mullakin toi kaulan kulma ennen korjausta päin persettä. Varmaankin Auvinen on näitä soittimia rakennellut "muuten vaan", jonka vuoksi eivät ole mistään parhaasta päästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)