Aihe: Kysymys miksaajille: Digitaalinen splitteri bändin IEM-käytössä?
1 2
rikejokela
Maanantaina 00:50:08 (muokattu maanantaina 00:55:12)
pitk: Nopeus ja helppous eivät valitettavasti digimaailmassa toteudu. Sielä on niin iso kasa muuttujia, että en itse lähtisi edes koittamaan, vaikka olisi mitkä multimuuntimet, niin jo saman protokollan sisällä saattaa olla haasteita, saatika että kotetaan mennä edes Dantesta MADIin puhumattakaan, että mentäisiin johonkin valmistajien omiin. Kuusi kanavaa analogisplitillä ja homma toimii käytännössä aina, jos vaan kaapelit on ehjiä ja maadoitukset kondiksessa.

Tässä ajatuksessa FOH saisi kyllä ihan analogiset signaalit täsmälleen samalla tavalla kuin saa nytkin meidän kahdesta analogisesta splitteristä. Kyse oli siitä että bändin OMASSA signaaliketjussa digitaalinen olis ihan ylivoimainen käyttömukavuudessa ja nopeudessa. Näin olisi myös ultranetin kanssa jolla voi myös splitata signaalit. Mut ongelma on tuo että sitten signaali kiertää bändin IEM mikserin kautta, eikä se ole enää originaali vaan siinä on se ylimääräinen Gain,

Eli ymmärrän kyllä että miksaajat ottavat mieluimmin ihan koskemattoman signaalin.

Ts. Pitää siis tehdä pokan kevennys vaihtoehto beellä eli Radialin Catapult Rack -vehkeillä. Sitten signaali on koko ketjun analogista ja silti pääsee eroon kohtuu määrästä XLR-Patch-kaapelista.
oksatboys
Maanantaina 10:58:19 (muokattu maanantaina 10:58:52)

rikejokela:
Eli ymmärrän kyllä että miksaajat ottavat mieluimmin ihan koskemattoman signaalin.

Ei kai siinä linjatason signaalissa mitään ongelmaa ole kunhan on selvästi viestitty että MYÖS laulu on linjatasoista ettei vahingossa enää mene etuasteen kautta. Kyllähän linjatasoista tulee muistakin laitteista, joita nykyään on entistä enemmän kitaristeilla, basisteilla ja myös joillain laulajilla. Miksaajan työtähän se vain helpottaa, jos kaikki tavara on valmiiksi paistettu ja maustettu - toki se pitää olla sitten hyvin tehty.
Pauli Lappalainen
Maanantaina 11:10:00
oksatboys:. Miksaajan työtähän se vain helpottaa, jos kaikki tavara on valmiiksi paistettu ja maustettu - toki se pitää olla sitten hyvin tehty.

Lienee kuitenkin tarkoitus, että laulut tulevat direct outista heti etuasteen jälkeen ennen eq:a ja muita leikkejä?
Henri Henri Olavi
Maanantaina 11:22:03
Pauli Lappalainen: Lienee kuitenkin tarkoitus, että laulut tulevat direct outista heti etuasteen jälkeen ennen eq:a ja muita leikkejä?

Toivottavasti. En minä ainakaan miksaajana halua bändin equttamaa ja muuten prosessoimaa laulua tiskiini. Tai muitakaan instrumentteja.
I know my own nation best. That's why I despise it the most. And I know and love my own people too, the swine. I'm a patriot. A dangerous man. -Edward Abbey
oksatboys
Maanantaina 12:30:16

Pauli Lappalainen: Lienee kuitenkin tarkoitus, että laulut tulevat direct outista heti etuasteen jälkeen ennen eq:a ja muita leikkejä?

No noin varmaan idioottivarmaa, mutta miks ei siihen lauluun voi jotain järkevää ekua käyttää? Siis tarkoitan esim. Lowcuttia ja pientä kuoppaa järkeviin kohtiin, jos niillä korjataan mikin tai äänilähteen virheitä.
Pauli Lappalainen
Maanantaina 12:34:02
oksatboys: No noin varmaan idioottivarmaa, mutta miks ei siihen lauluun voi jotain järkevää ekua käyttää? Siis tarkoitan esim. Lowcuttia ja pientä kuoppaa järkeviin kohtiin, jos niillä korjataan mikin tai äänilähteen virheitä.

Niin, no, miksei. Soittajistahan se on kiinni, mitä etupäähän annetaan ja miksaaja hämmentää siitä sen mitä irti saa. Toisaalta onhan ainakin ollut miksaajia, joille ei kelpaa muu kuin mikkisignaali ja sekin vain haluamistaan mikeistä.
oksatboys
Maanantaina 13:16:02 (muokattu maanantaina 13:18:35)

Henri Henri Olavi: Toivottavasti. En minä ainakaan miksaajana halua bändin equttamaa ja muuten prosessoimaa laulua tiskiini. Tai muitakaan instrumentteja.

Kaikki kitaramulinexit (eli nää nykyiset styrkat), syntikat ja akustisten kitaroiden etuasteet tuuttaa tiskiin prosessoitua tavaraa. Se voi toki olla sitten tehty hyvin tai huonosti. En ymmärrä miksi sama ei toimisi laulussa tai rummuissa.

Vain harvoilla bändeillä (vaikka olisivatkin ns. ammattilaisia) on tässä maassa varaa omaan miksaajaan saati omaan tiskiin ja PAhan. Backlineen voi kuitenkin vaikuttaa ja siellä tehdä asiat mahdollisimman hyvin. Valveutunut bändi voi tuntea omat mikkinsä ja äänilähteensä paremmin kuin keikkapaikalla töitä tekevä miksaajaa, joka kohtaa bändin ekaa kertaa ikinä.

Mä olen vuosia tarjoillut lavalta miksaajalle soittimen osalta ekutettua, kompuroitua ja jopa kaiutettua tavaraa. Säädöt on tehty huolella ja järjellä sekä luureja, studiomonitoreja että PA-kaappeja refeinä käyttäen. Eipä tuosta systeemistä ole kukaan alkanut vielä ulisemaan, päin vastoin on tullu tsekeissä kommenttia et "se on hyvä mennään seuraavaan". Ekutus on tässä tapauksessa ollut siis juurikin soittimen oman kuminataajuuden poistoa jne. Kompura on säädetty soittotatsin mukaan, jonka varmasti osaan satunnaista miksaajaa paremmin. Kaiku taas on hyvin hiljaisella ja tuo pientä tilan tuntua/suurempaa soundia. Samat temput vois tehdä laululle.
Henri Henri Olavi
Maanantaina 21:30:55
oksatboys: En ymmärrä miksi sama ei toimisi laulussa tai rummuissa.

No jotain mainitsemiasi pikkuvirheitä voisi ehkä ajatella olevan korjattuna, mutta jokainen sali soi eri tavalla ja ainakin minusta soundi on nopeampi ja parempi tehdä tuntemattomalle bändille niin, ettei siellä ole kompuroita tai isompia equtuksia, jotka joutuu kuitenkin vetämään sileäksi heti alkuun.
I know my own nation best. That's why I despise it the most. And I know and love my own people too, the swine. I'm a patriot. A dangerous man. -Edward Abbey
oksatboys
Maanantaina 21:48:13 (muokattu maanantaina 21:54:05)

Henri Henri Olavi: No jotain mainitsemiasi pikkuvirheitä voisi ehkä ajatella olevan korjattuna, mutta jokainen sali soi eri tavalla ja ainakin minusta soundi on nopeampi ja parempi tehdä tuntemattomalle bändille niin, ettei siellä ole kompuroita tai isompia equtuksia, jotka joutuu kuitenkin vetämään sileäksi heti alkuun.

Miksaaja voi keskittyä salin ongelmiin kun soittimien ongelmat on jo korjattu. Ihan sama taajuus esim. akustisessa kitarassa kumisee oltiin missä tahansa salissa. Kompura voi olla toki vaarallisempi, mutta esim. mun maniskasetupissa se on ollut säädettynä niin että komppaus vähän tasoittuu. Sekään ei ole salista riippuvaista ja menis monelta miksaajalta ohi varsinkin jossain 15 min tsekissä...
Henri Henri Olavi
Maanantaina 21:52:20
oksatboys: Miksaaja voi keskittyä salin ongelmiin kun soittimien ongelmat on jo korjattu. Ihan sama taajuus esim. akustisessa kitarassa kumisee oltiin missä tahansa salissa.

Kuten sanoin, jos ne on noita pikkuvirheitä korjattuna, niin mikäs siinä.
oksatboys
Maanantaina 22:00:29 (muokattu maanantaina 22:03:17)

Henri Henri Olavi: Kuten sanoin, jos ne on noita pikkuvirheitä korjattuna, niin mikäs siinä.

Oli virheet sitten isompia tai pienempi, niin ite jaan noi eri kategorioihin sen mukaan mistä ne johtuu ja missä ne sijaitsee. Bändin ei tietenkään pidä korjata salin tai PAn virheitä vaan ymmärtää mitä ollaan tekemässä. Mun koko pointti on tässä keskustelussa ollut että bändi korjaa soittimiensa ja mikkiensä mahdolliset ongelmat, miksaaja salin ja stereoiden. Sitä en epäile etteikö tuossa vois bändi mennä vikaan. Nykyää vaan monet bänditkin on aika pitkällä säätämisessä kun digipöydät ei maksa mitään ja oma aikakin vain sen oman ajan.
rikejokela
Keskiviikkona 04:16:14

Joo tottakai.
Ja harmi ettei myöskään Behringerin Ultranetin kautta signaalia saa ulos niin että se ohittaisi preampin. Sillon myös nykyisessä X18 -IEM-mikserissämme saisi tehtyä digitaalisen splittauksen käyttäen Midas 4816-O -purkkia.

Gain on ollut se syy miksi emme ole digitaaliseen splittaamiseen siirtymeet. Kun 3/4 bändistä säätää itse mobiililaitteella oman kuuntelunsa, on siinä liikaa riskiä että joku muuttaa vahingossa gainia. Vaikka tuon saanee modattua MixingStation -apissa niin ettei kaikilla ole gainiin pääsyä
oksatboys
Keskiviikkona 13:31:00

rikejokela: Meille on ollut ilman muuta luontevampaa jakaa täysin korjamaton signaali ennenkaikkea mainituista syistä, jotta miksaajalla jää täysi valta muokata soundia, mutta myös sen takia, että teemme korvamonitoreihimme itse korjaukset sen mukaan mikä selkeyttää In-ear soundia jne. Eli esim. lauluissa on aika raju eq joka korostaa selkeyttä mutta ei olisi varmaankaan järkevä saliäänen kannalta.

Voisiko IEMien korjauksen tehdä auxilähdön EQ:lla? Gaineihin ei myöskään ehkä kannata soittajien koskea kun se sotkee koko pakkaa.

Alle koitin kirjoitella vielä selvemmin tuosta omasta säätöfilosofiasta, jonka lähtökohtana on ollut 10-20 keikkaa vuodessa eri näköisissä mestoissa ilman omaa miksaajaa tekevät bändit. Osa keikoista myös miksataan itse lavalta käsin jolloin etukäteen tehty valmistautuinen on ollut entistä tärkeämpää.

Ensin kanavien gainit kohdalleen. Kanavien EQ:lla korjataan lähtökohtaisesti mahdolliset äänilähteen, mikin tai mikin sijoittelun virheet. Näitä ovat siis esim. mikin proximity-efektin kompensointi, lähikentän erilaiset virheet (esim. mikki osoittaa akustisessa kitarassa kohtaan jossa tietty taajuusalue soi voimakkaammin, ääniaukosta tuleva kumina), rumpujen laatikkotaajuudet, vanteeseen kiinnitetyn rumpumikin pitimen kautta runkoäänenä tuleva kolina sekä laulajan mahd. honottava taajuusalue. Kanavien EQ:lla ei siis korjata äänentoiston tai tilan akustiikan virheitä, joten säätämisessä tulee käyttää hyvää ja/tai tunnettua kuuntelua ja ennen kaikkea tiedostaa mitä asiaa EQ:lla korjataan.

Kompuroihin, geitteihin ja expandereihin etsitään jotkut järkevät säädöt äänilähteen mukaisesti valmiiksi, mutta useimmiten kannattaa jättää bypassille koska noilla voi saada haittaa aikaiseksi eikä niitä aina kuitenkaan tarvita. Kaikuosastolta voi etsiä ja säätää 2-3 kaikua valmiiksi, joita keikkapaikan akustiikasta riippuen käyttää tai olla käyttämättä ja mahdollisesti avata korvanappeihin.

Nyt kun faderit nostetaan nollaan, niin mikserin ulostulosta pitäisi tulla järjellistä soundia ja sen voi tallentaa vaikka ulkoiseen nauhuriin tai jakaa esim. streamiin. Digitiskistä saa useimmiten myös moniraitaa tietokoneelle, joten tästä välistä on helppo napata myös ääntä talteen vaikkapa keikkavideon ääniraidan tekoa varten. Moniraidan tallennus myös mahdollistaa periaatteessa soundtsekin tekemisen ilman soittajia, joka voi olla joskus ihan kätevää. Korvamonitorien (tai monitorien) virheet korjataan aux-lähtöjen EQ:lla ja tilan/PAn virheet korjataan masterin EQ:lla tai mahdollisesti PAn prossussa.

Jos suurin piirtein noin toimii, niin asia pysyy ainakin mulla paremmin hanskassa ja muutokset hoituu joustavasti. On helppo esim. korvata yksittäinen mikki toisella erilaisella ja tehdä tarvittavat muutokset kanavaan, vaihtaa yhdelle soittajista korvanapit kulmaan tai uudessa tilassa virittää PA uudelleen masterin EQ:lla. Digimikserien EQ yms. asetusten tallennus on kätevä ominaisuus. Itse olen tallentanut EQ-presettejä juurikin eri monitorikajareille tai soitin+ mikki-yhdistelmille vihjaavilla nimillä, kuten AGTR+sm57.
Vessajono
Torstaina 10:09:26 (muokattu torstaina 10:10:22)
oksatboys: Mä olen vuosia tarjoillut lavalta miksaajalle soittimen osalta ekutettua, kompuroitua ja jopa kaiutettua tavaraa. Säädöt on tehty huolella ja järjellä sekä luureja, studiomonitoreja että PA-kaappeja refeinä käyttäen.

Avainsana lienee "huolella ja järjellä". Mä oon kymmenisen vuotta tehnyt melkein kaikki basso- ja kitarakeikat erilaisilla mallintavilla rojuilla ja etupäähän on lähtenyt tilanteesta riippuen ihan todella prosessoitua tavaraa. Joskus on vähän jostain eq:n säätämisestä neuvoteltu, mut muuten on pääasiassa kiitelty, että onpa kiva ku on kerrankin ihan valmista soundia. Esim. kompuroista ei oo kukaan ikinä valittanut, vaikka varsinkin bassoa mä lanaan lähinnä soittotatsini takia aivan helvetisti.

Mut siis ei oo vaikea nähdä, missä kohtaa tossa yhtälössä voi mennä vikaan jos ei oo mitään käsitystä siitä, mitä on tekemässä ja lähtökohta on se, että tärkeintä on että omat lahkeet lepattaa.
Hamsteri Kukkonen: Harvoin kukaan tässä maassa on näin oikeassa näin tiiviisti.
rikejokela
Eilen 08:20:37
Vessajono: Avainsana lienee "huolella ja järjellä". Mä oon kymmenisen vuotta tehnyt melkein kaikki basso- ja kitarakeikat erilaisilla mallintavilla rojuilla ja etupäähän on lähtenyt tilanteesta riippuen ihan todella prosessoitua tavaraa. Joskus on vähän jostain eq:n säätämisestä neuvoteltu, mut muuten on pääasiassa kiitelty, että onpa kiva ku on kerrankin ihan valmista soundia. Esim. kompuroista ei oo kukaan ikinä valittanut, vaikka varsinkin bassoa mä lanaan lähinnä soittotatsini takia aivan helvetisti.

Mut siis ei oo vaikea nähdä, missä kohtaa tossa yhtälössä voi mennä vikaan jos ei oo mitään käsitystä siitä, mitä on tekemässä ja lähtökohta on se, että tärkeintä on että omat lahkeet lepattaa.

Oma IEM poka on kyllä siitäkin syystä osoittautunut mukavaksi koska jokainen soittaja voi eequta, kompressoida ja kaiuttaa omat kuuntelunsa miten haluaa ja talo silti aina koskemattoman signaalin. En tie kuinka yleistä tämmöisen oman IEM-systeemin käyttö keikoilla on mutta tuolla punkkipiireissä, jossa soitamme ei ole vielä tullut toista vastaan. Miksaajat ovat kyllä tykänneet kun bändin osalta soundcheck on käytännössä heti valmis.
Pauli Lappalainen
Eilen 08:33:44
rikejokela: Oma IEM poka on kyllä siitäkin syystä osoittautunut mukavaksi koska jokainen soittaja voi eequta, kompressoida ja kaiuttaa omat kuuntelunsa miten haluaa ja talo silti aina koskemattoman signaalin. En tie kuinka yleistä tämmöisen oman IEM-systeemin käyttö keikoilla on mutta tuolla punkkipiireissä, jossa soitamme ei ole vielä tullut toista vastaan. Miksaajat ovat kyllä tykänneet kun bändin osalta soundcheck on käytännössä heti valmis.

Kyllähän tuollaisia systeemeitä on käytetty melko pitkän aikaa.
Sinun tapauksesi kertoo juuri ne ongelmakohdat jotka on ratkaistava, jotta systeemin saa toimimaan järkevästi.

Oma ajatukseni miksaajana on sellainen, että esiintyjältä tulee sellaista tavaraa kuin esiintyjä haluaa ja "talon" miksaajana teen siitä sitä mitä pystyn. Mielestäni ei ole minun tehtäväni puuttua esiintyjän tekniikkaan, varsinkaan jos tulevat signaalit ovat järkeviä ja terveitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)