Aihe: Modernin pop/rock-musiikin sävelkielen syntyminen
1
sub zero
21.06.2025 11:23:48 (muokattu 21.06.2025 11:28:16)
Olen miettinyt milloin modernin pop/rockin sävelkieli syntyi.

Tämä ei suinkaan tapahtunut 1950-luvulla rock'n'rollin myötä. Rock'n'roll -kappaleiden sävelet edustavat toki jotain vanhempaa tyyliä kuin moderni pop tai rock ja kuuluvat nykyään roots-osastoon.

Yksi itselleni selkeänä mieleentuleva kappale on Beatlesin "Day in the Life".

Sen melodia kuulostaa yhä tuoreelta ja ajanmukaiselta. Tuleeko mieleen muita samanikäisiä tai varhaisempia esimerkkejä kappaleesta, jotka arvionne mukaan edustavat modernin pop/rockin sävelkieltä? Onko tämän sävelkielen synty erityisesti The Beatlesin ansiota vai voidaanko mainita tässä yhteydessä muitakin nimiä?
Dralon, Lirel, sekä Triaidon, Lycra, Trisel on Coral verraton / Hyprede, Finleede ja Orlon, ja sitten Coral kyllä näin on
Kefiiri
22.06.2025 07:59:56 (muokattu 22.06.2025 08:02:37)
Hyvä pohdinnan aihe. Mulla tuli oitis mieleen Beatlesin All My Loving, jossa mielestäni on nerokas melodia ja joka muutenkin on kokonaisuutena jotenkin ajaton. Buddy Holly oli vielä enemmän tai vähemmän kantria.
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
14.07.2025 05:44:52 (muokattu 14.07.2025 05:47:21)
sub zero: Itselleni All My Lovin' kuulostaa juuri ilmestymisaikaansa kuuluvalta kappaleelta. 1960-luvun lopussa julkaistuna se tuntuisi jo takaisin päin katsovalta, vaikka sovitus olisi ajanmukaisempi. En voi kieltää, etteikö se olisi voinut olla edistyksellinen ilmestyessään, mutta vaikea mieltää, että siinä kappaleessa olisi vielä löydetty se modernin popin sävelkieli, joka tuntuisi ajanmukaiselta yhä edelleen. Kaiketi siinä ollaan vielä matkalla 1950-luvun R&B:stä moderniin poppiin.

Juu tuota minäkin oikeastaan tarkoitin. All My Loving on mulle semmoinen saranakohta, joka tosiaankaan ei kuulosta varsinaisesti modernilta mutta ei (ilmestymisajankohdan huomioiden) vanhaltakaan, ja siinä mielessä se liittyy tuohon syntymis-asiaan.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)