Aihe: Millainen satula sopii jackson dinkyyn?
1
doomion käs
04.07.2025 21:31:58
Semmoinen muovinen satula oli joka meni sillä lailla paskaksi ettei ylin kieli pysy enää urassa. Kyseessä ei ollut sellainen lukollinen. En viitsisi käyttää kahdeksaakymppiä siihen että laittaisin jonkun ammattilaisen tekemään uuden kun kitara muuten on jo elämää nähnyt. Aion vaihtaa itse, mutta en tiedä, että millainen satula näihin sopii.
Mikko1978
05.07.2025 07:40:58
Sitä satulaa pitää muokata hyvin suurella todennäköisyydellä. Vaikka sattuisi löytämään täsmälleen oikean kokoisen aihion, niin vähintään kieliurat on viilattava kohdilleen tai kitaran soitettavuus jää heikoksi. Aihion hiominen oikean kokoiseksi on aika pieni homma.
Metalkallo
05.07.2025 13:11:43 (muokattu 05.07.2025 13:25:07)
doomion käs: Semmoinen muovinen satula oli joka meni sillä lailla paskaksi ettei ylin kieli pysy enää urassa. Kyseessä ei ollut sellainen lukollinen. En viitsisi käyttää kahdeksaakymppiä siihen että laittaisin jonkun ammattilaisen tekemään uuden kun kitara muuten on jo elämää nähnyt. Aion vaihtaa itse, mutta en tiedä, että millainen satula näihin sopii.

Itselläni on Jackson JS22 Dinky ja painin vireongelman kanssa joku aika sitten. Lopulta päätin kokeilla Graph Tech:n unlock satulaa ja se olikin täysin oikea valinta. Tuo satula on yleensä tarkoitettu floyd rose tallalla oleviin, mutta toimii ihan missä muussakin kitarassa, ja se on valmis sen kuin asentaa vaan (pientä hiontaa lukuunottamatta). https://www.strings.fi/satulat-tall … -xl-unlocking-slotted-nut-radius-12

TÄRKEÄ! Ainoa asia minkä joudut tekemään on, että kun irroitat vanhan satulan, niin sun pitää hioa puuta pois siitä alta missä vanha oli koska muuten tuo unlock satula jää liian korkealle. Hioo siis vain sen verran, että paikka jää tasaiseksi kuten se on floikka kitaroiden satulassa, ja tietenkin välillä tsekkaa korkeuden kielienkin suhteen ettei ne jää liian ylös eikä alas. Noin muuten tuohon ei tarvitse tehdä kieliurien viilaamisia tai itse satulan hiomista oikeaan kokoon jotka ei todellakaan onnistu heti aloittelijalta jos ei ole ennen tehnyt itse (usko pois, kokeilin). Liimana käytin puuliimaa, mutta varmaan lähes mikä vaan käy?

Tässä omaa videota sen jälkeen, kun olin vaihtanut tuon unlock satulan paikalleen. Vireongelma katosi heti. Video englanniksi koska yleensä ulkomaalaiset kattoo niitä.
https://www.youtube.com/watch?v=MzMx4123yqE

Mun videot nyt ei ole mitään master tasoa, mutta asia yleensä tulee esiin kuitenkin.

Sen minkä myös tein oli, että kiersin virittimistä ison E:n ja ison A:n (6 ja 5 kieli) normipäin ja muut loput sitten takaperin koska se suoristaa kielen suunnan satulaan nähden ja parantaa hieman lisää vireenpitoa koska kielet menee suorempaa. Jacksonin lapa kun on aika "kurvi" ja kielet vääntyy alaspäin heti, kun ne tulee satulasta lapaan päin.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)