Aihe: Rockin 50-vuotta
1 2 3
tomi2
17.07.2004 09:16:49 (muokattu 17.07.2004 09:18:21)
Mutta jos nyt tästä jytäosastosta puhutaan, niin kyllähän siellä joku hevilevy olisi pitänyt mainita. Vaihtoehdot ovat lähinnä Led Zeppelinin ja Black Sabbathin debyytit.

Olihan siellä Led Zeppelin II vuodelta 1969. Mikä on kyllä oiva valinta sille vuodelle.
Notefix
17.07.2004 09:37:02 (muokattu 17.07.2004 11:34:43)

Hiphop sen sijaan on ollut niin vahva virtaus viime vuosina, että tietysti sitä on tuolla listalla

Jep, joskus meillä täällä Suomessa on ehkä vaikea tajuta kuinka iso juttu hiphop on ollut. Täällä rock ja varsinkin metalli on ollut huomattavan isossa asemassa verrattuna muuhun maailmaan. Hiphop on pitkään ollu musassa innovatiivisimpiä juttuja ja sen vaikutus kuuluu hyvin laajalti.

Silti, kyllä mä olisin jonkun hevimetallijutun ottanut, koska kyllä silläkin on selkeästi ollut oma vaikutuksensa myös mainstreamiin. Tosin se eniten musajuttuihin vaikuttanut yhtye ei välttämättä ole juuri se tämän hetken teinien suosikki!

Mutta, eiköhän tuollaisille listoille ole kuitenkin hyvä antaa se lähinnä viihteellinen arvo, jonka ne ansaitsevatkin...
My name is Baron, Notefix Baron "
sub zero
17.07.2004 10:49:22
Jep, joskus meillä täällä Suomessa on ehkä vaikea tajuta kuinka iso juttu hiphop on ollut. Täällä rock ja varsinkin metalli on ollut huomattavan isossa asemassa verrattuna muuhun maailmaan. Hiphop on pitkään ollu musassa innovatiivisimpiä juttuja ja sen vaikutus kuuluu hyvin laajalti.

Ei hiphopista saa sanoa mitään positiivista. Se on paskaa idiooteille.
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Feggy
17.07.2004 11:28:00

En sitten tiedä onko joku MC5 sen kummemmin merkityksellinen, koska kyllähän lähes vastaavia rokkiporukoita on ollut maailma pullollaan (suosittelen taas kerran mahtavaa 4-cd:n Nuggets -boxia) jo ennen sitäkin.

Nuggets on mahtava, mutta koostuu kuitenkin Yardbirdsiä, Beatlesia ja Rolling Stonesia matkivista koulupojista, jotka melkein vahingossa saivat aikaan hienoa musiikkia.

MC5 oli puolestaan Stoogesin ja Whon ohella eka yhtye, joka soitti ns. nupit kaakossa ja voimalla. Sen lisäksi se oli myös ehkä ensimmäinen avoimesti vallankumouksellinen yhtye.
Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää.
Feggy
17.07.2004 11:29:44

Ei hiphopista saa sanoa mitään positiivista. Se on paskaa idiooteille.

Ja hevi on möykkää kuuroille - sama logiikka.
Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää.
Notefix
17.07.2004 11:39:17

Ja hevi on möykkää kuuroille - sama logiikka.

Jep, tällasia juttuja voi käsitellä monella tavalla. Yksi on se "vittu kuunteleen XXXXX ja kaikki muu on paskaa" asenne. Toinen on se, että pyritään edes jonkunmoiseen objektiivisuuteen. Ensin mainittu asenne ei kaipaa perusteluja, mutta se kuuluu enemmän sarjaan "ketä kiinnostaa!"

Sen sijaan viime aikoina on ruvennut kiinostamaan se, miten musan vaikutteet leviävät ja miten koko bisnes toimii.
My name is Baron, Notefix Baron "
sub zero
17.07.2004 12:22:18
Jep, tällasia juttuja voi käsitellä monella tavalla. Yksi on se "vittu kuunteleen XXXXX ja kaikki muu on paskaa" asenne. Toinen on se, että pyritään edes jonkunmoiseen objektiivisuuteen. Ensin mainittu asenne ei kaipaa perusteluja, mutta se kuuluu enemmän sarjaan "ketä kiinnostaa!" Sen sijaan viime aikoina on ruvennut kiinostamaan se, miten musan vaikutteet leviävät ja miten koko bisnes toimii.

Minulla on sen verran monipuolinen maku, ettei asenteestani voi sanoa muuta kuin että se on avoin. Avoin asenne ei kuitenkaan tarkoita että hyväksytään mikä tahansa naivisti hymyillen, vaan pitää myös osata tunnistaa dekadenssi-ilmiöt.
Mika Antero
17.07.2004 16:39:53 (muokattu 17.07.2004 21:17:21)
Olihan siellä Led Zeppelin II vuodelta 1969. Mikä on kyllä oiva valinta sille vuodelle.

Aha, hyvä juttu. Kuten sanoin, niin en ole seurannut sarjaa. Kiitos tiedosta!

EDIT: Ihmettelen kyllä kovasti, että miks just Zepujen kakkonen on valittu listalle. I, III ja IV ovat paljon parempia ja mielenkiintoisempia levyjä. II on suorastaan tylsä paria huippukohtaa lukuunottamatta.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
Mika Antero
17.07.2004 20:10:52 (muokattu 17.07.2004 20:11:18)
Nuggets on mahtava, mutta koostuu kuitenkin Yardbirdsiä, Beatlesia ja Rolling Stonesia matkivista koulupojista, jotka melkein vahingossa saivat aikaan hienoa musiikkia.

Onhan se noinkin, mutta on siellä joukossa jotain Sonicsia ja Amboy Dukesia ja Sam the Sham and the Pharaosia ja Golliwogsia ja mitä lieneekin joita on vaikea ihan pelkiksi matkijoiksi luokitella. Mutta on siellä todellakin vallan mahtavia pastisseja aika paljon joukossa, ei voi kieltää.

Tuosta vallankumouksellisuudesta en kyllä osaa sanoa mitään, perikonservatiivinen juntti kun olen. MC5 on ihan hyvä rokkibändi silti, ei siinä mitään. Sen jalanjäljillähän nämä nykyisin niin kovin kehutut liekkipaidatkin on.
sub zero
17.07.2004 20:54:48
Tuosta vallankumouksellisuudesta en kyllä osaa sanoa mitään, perikonservatiivinen juntti kun olen. MC5 on ihan hyvä rokkibändi silti, ei siinä mitään. Sen jalanjäljillähän nämä nykyisin niin kovin kehutut liekkipaidatkin on.

Rockin (sanan laajassa merkityksessä, kuten sitä tuossa HS:n jutussa käytetään) ainoat todelliset vallankumoukselliset ovat Emperorin ensimmäisen albumin kokoonpanon jäsenet, Varg Vikernes, ja muut vastaavat. Ne sentään tekivät jotain yhteiskunnan muuttamiseksi. Kun Varg otettiin kiinni, hänen talostaan löytyi paljon erilaisia räjähteitä sekä suunnitelmat parin kirkon räjäyttämiseksi.
N_Bates
18.07.2004 15:57:53

Rockin (sanan laajassa merkityksessä, kuten sitä tuossa HS:n jutussa käytetään) ainoat todelliset vallankumoukselliset ovat Emperorin ensimmäisen albumin kokoonpanon jäsenet, Varg Vikernes, ja muut vastaavat. Ne sentään tekivät jotain yhteiskunnan muuttamiseksi. Kun Varg otettiin kiinni, hänen talostaan löytyi paljon erilaisia räjähteitä sekä suunnitelmat parin kirkon räjäyttämiseksi.

hoho. ja sekö on sitä yhteiskunnan muuttamista? Maailma pelastuu kun norjassa palaa kaksi kirkkoa! Aika helppoa.. kumma kun ei tuota kukaan muu ole keksinyt... Sun mielestä vissiin se myyrmannin pommipoikakin on aikamme suurin profeetta?

Ottakaahan ihmiset huomioon, että tuossa sarjassa valitaan yksi levy vuotta kohden. Joinain vuosina on monta maininnan arvoista levyä, joten väistämättäkin jotain jää valitsematta. Sitten taas joiltain bändeiltä on saatettu valita joku vähemmän merkittävä levy, koska se merkittävin on sattunut ilmestymään juuri tuollaisena huippuvuonna jolloin joku muu on vaatinut tulla mainituksi.

Toinen lukunsa ovat sitten nämä pois jääneet loistavat rokkibändit, jotka kuitenkaan eivät koko tyylisuunnan kehityksen kannalta ole olleet mitenkään merkittäviä. Itse ainakin olisin mielelläni nähnyt juuri acdc:n, ccr:n ja oasiksen kaltaisia nimiä tuolla, mutta luulen että nämä on sivuutettu juurikin siitä syystä että eivät ole tuoneet mitään olennaista uutta kulttuuriin.
Stein und Brötchen!
Lord of the strings
19.07.2004 00:33:06
AC/DC:n Highway To Hell on mainittu vuoden 1979 kohdalla.

Vaikka Ko. Levy on julkaistu '80.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| "Eihän tässä lasissa oo pohjaa" -Mutsi Slide-putkesta.
karkki
19.07.2004 00:49:07

Olen kova Deep Purple diggari, mutta olen myös sitä mieltä, että Deep Purple ei ole mitenkään merkittävästi vaikuttanut rockin kehitykseen eikä se ole edes mitenkään oleellinen osa rokin historiaa.

Minä myös. Jaa ei vaikuttanut merkittävästi rokin kehitykseen? Kuinkahan suuri prosentti maailman rokkikitaristeista on tehnyt ensimmäisen kerran tuttavuutta kitaran otelaudan kanssa Smoke on the Waterin riffin merkeissä?
Ettei muutenkin olisi yksi rokin historian tunnetuimmista riffeistä. Tosin In Rock on minun mielestäni Machine Headia parampi.
Tarjoa King Crimson -vinyylejä!
samwyse
19.07.2004 04:20:43

Kyllä se tähän mennessä on ollut julkaistu '79.
www.vesabbs.com
Angus
19.07.2004 10:15:46

'79 on julkaistu. Ihmettelen kyllä miten ihmeessä Back In Blackiä ei tuolta löydy, vaikka ei kyllä minun lempi 'DC - levyihin kuulu, niin onhan se niin perkeleen legendaarinen lätty. No jokatapauksessa mukavaa, että HTH sai edes maininnan.
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Larry
19.07.2004 11:03:40
Ottakaahan ihmiset huomioon, että tuossa sarjassa valitaan yksi levy vuotta kohden. Joinain vuosina on monta maininnan arvoista levyä, joten väistämättäkin jotain jää valitsematta. Sitten taas joiltain bändeiltä on saatettu valita joku vähemmän merkittävä levy, koska se merkittävin on sattunut ilmestymään juuri tuollaisena huippuvuonna jolloin joku muu on vaatinut tulla mainituksi.

Samaa mieltä. ! ´Kun tämä rockin 50 vuotta sarja alkoi niin
otin koepalan vuoden 1976 levyistä mitä ilmestyi ja ja koitin valita 4-5 parasta. Sanotaan näin että turhaan itkette jos joku pumppu on jäänyt teidän mielestä mainitsematta. Ei ole nääs homma mikään helppo kun on tarjolla mm:
* the eagles -hotel california
* jackson browne - the pretender
* thin lizzy - jailbreak
* blondie - blondie
* steve miller band - fly like an eagle

ja nää on vaan sellaista musaa mitä itse diggaan kuunnella tai olen kuunnellut.
Kyllä lapset mukavia on, mutta tekotapa on ihan YÄK!
Woc
19.07.2004 11:20:24 (muokattu 19.07.2004 11:25:11)

Ei ole nääs homma mikään helppo kun on tarjolla mm:

Joo, itsekkin mietin, ettei oo hääviä hommaa tehdä tuommoista listaa. Esim. jonain vuonna 97 ilmestyi niin älyttömästi loistavia levyjä, että paha niistä on ykköstä mennä valitsemaan.

Arcturus - La Masquerade Infernale. Genren määrittävä mestariteos. Metallin musta raamattu etc.
In the Woods... - Omnio. Yksi maailman parhaiste levyistä. Bändi itsekkin ihmetteli, kun eivät koskaan törmänneet negatiiviseen arvosteluun levystä.
Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk. Yksi parhaista bläkkislevyistä.
Prodigy - Fat of the Land. Taitaa olla ainoa hyvä dance-levy mainstreamissa.
Radiohead - OK Computer. Tätä ei tarvi edes kommentoida.

edit: Hiphop on pitkään ollu musassa innovatiivisimpiä juttuja ja sen vaikutus kuuluu hyvin laajalti.

Tätä mä en kyllä suostu uskomaan. Vaikka räp aiheuttaakin lähinnä oksennusreaktion, olen silti pyrkinyt tutustumaan genren kehutuimpiin artisteihin. Mitään hirveän omaperäistä, tai innovatiivistä ei ole kyllä koskaan tullut vastaan. Toisaalta, miten musiikin päälle puhuminen voisi sellaista ollakkaan?
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Mika Antero
19.07.2004 11:41:25
Jaa ei vaikuttanut merkittävästi rokin kehitykseen? Kuinkahan suuri prosentti maailman rokkikitaristeista on tehnyt ensimmäisen kerran tuttavuutta kitaran otelaudan kanssa Smoke on the Waterin riffin merkeissä?

Tuo on tietenkin ihan totta ja onhan Blackmore muutenkin useimpien hevikitaristien esikuva. Mutta kyllä nää kitaristinplantut olisivat opetelleet soittamaan ilman Smoke on the wateriakin. Vaikeatahan näitä merkittävyyksiä on yleisesti määritellä, musiikki on kuitenkin kuulijalle aina henkilökohtainen kokemus (tosi yllättävää...). Esim. Deep Purple kuuluu minulla kyllä ihan top vitoseen kun puhutaan merkityksellisistä bändeistä, mutta en silti ole valmis nostamaan sitä mitenkään merkittäväksi vaikuttajaksi yleisesti, Smoke on the waterista huolimatta. Se on vaan sitä rokkii jota maailma on muutenkin täynnä.
BaariMikko
20.07.2004 00:11:10

Fugeesin valinta oli minusta outo(...) '98 voisi olla Massive Attackin Mezzaninen vuosi.

Olisi melkein voinut jättää Fugeesin valitsematta ja vuoden '98 levyksi valita The Miseducation of Lauryn Hillin?
"BaariMikkoa ymmärtääkseen täytyy olla mieluiten keskivahvassa humalassa"
-Järvihirviö
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)