Aihe: Lattiatomista basari?
1
House Band
10.05.2025 10:18:23
Terve arwon kollegat!
Jos ja kun olette modanneet 16 lattiatomista basaria,niin oletteko joutuneet vaihtamaan lugien paikkaa? Varsinkin jos vaihtaa puuvanteet alkuperäisten tilalle?
Pistäkääs vinkkejä,kun olis tarkoitus tehdä kevyempi setti päiväkeikoille ja sattuu olemaan noita tomiloita nurkissa.
Kitoos!
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
arhipp
28.06.2025 09:21:16
Osta mieluummin jonkun valmistajan valmistama oikea setti, jossa valmiiksi 16" basari.

Sitäkin fiksumpaa on ostaa setti, jossa 18" basari. Valikoimaa on huomattavasti enemmän.

Ilman mikitystä noilla kokoluokilla ei oikein livetilanteissa tee yhtään mitään, mutta ainakin 18" jytisee mukavasti, kun on kunnon mikki ja riittävän iso PA.

Kyllä ne isommatkin basarit jää ilman äänentoistoa jalkoihin, ellei ole hipistelykeikka kyseessä.

Kun on treenannut itsensä huippukuntoon, omistaa laadukkaita instrumentteja ja ilkeää lähteä mahdollisesti rahaa vastaan soittoa esittämään, niin pitää ymmärtää, mitä on tekemässä, miksi ja kenelle. Musiikin pitäisi olla hyvänkuuloista kuuntelijan korvaan. En näe järkeä, että huippuosaajat menevät osaavina paikalle ja tarjoavat laiskuuttaan tai heikkouttaan yleisölle musiikkia, joka kuulosta huonolta siksi, ettei ole jaksettu panostaa soundiin.

Joissakin tiloissa akustiikka on sellainen, että hyvät soittajat saavat soittimensa tilaa vastaavalle tasolle pelkästään omalla osaamisella, mutta varsin usein akustiikka ja olosuhteet ovat sellaisia, että pitäisi vähän panostaa roudaamiseen ja pa:han.

Mun mielestä on ihan hirveän kuuloista, kun soitosta kuuluu vain symbaalit, virveli, huuliharppu, kitarat ja muut sietämättömän kuuloiset diskanttisoittimet. Matalia taajuuksia, niitä on mukavampi kuunnella, eikä porukka huutele: "Soittakaa hiljempaa!"

Eli basso, basari, tomit, koskettimien matalat taajuudet kuulolle, niin alkaa torvet ja ennen kaikkea laulukin erottua.

Menee juttu vähän sivuraiteille, mutta älä tusaa itse 16" basaria, siitä et saa millään tavalla hyvää. Osta valmis rumpu, joka kuitenkin on jo jonkun kokeneemman ja osaavamman pitkällisen prosessin lopputuote.
Tämänkin hankinnan onnistuin vaimolta pimittämään.
damn u
28.06.2025 21:26:12
House Band: Terve arwon kollegat!
Jos ja kun olette modanneet 16 lattiatomista basaria,niin oletteko joutuneet vaihtamaan lugien paikkaa? Varsinkin jos vaihtaa puuvanteet alkuperäisten tilalle?
Pistäkääs vinkkejä,kun olis tarkoitus tehdä kevyempi setti päiväkeikoille ja sattuu olemaan noita tomiloita nurkissa.
Kitoos!

En joutunut vaihtamaan lugien paikkaa, siinä ei ongelmaa. Suurin haaste on asentaa jalat oikein, että saa säädettyä korkeutta riittävästi. Pedaalin puolelle sellainen nostin on tarpeen, jotta saa nuijan mukavasti keskelle kalvoa.
damn u
28.06.2025 21:29:00
damn u: En joutunut vaihtamaan lugien paikkaa, siinä ei ongelmaa. Suurin haaste on asentaa jalat oikein, että saa säädettyä korkeutta riittävästi. Pedaalin puolelle sellainen nostin on tarpeen, jotta saa nuijan mukavasti keskelle kalvoa.

Nyt kun oikein muistelen, niin itse asiassa modauksen yhteydessä vaihdoin lugit, koska alkuperäiset olivat kaikin puolin huonot. Taisin siinä yhteydessä ostaa bassorummun lugit, joten puuvanne mahtui siksikin helposti. Lugien paikkoja en kuitenkaan vaihtanut, menivät vanhoihin reikiin.
House Band
29.06.2025 16:36:51
arhipp: Osta mieluummin jonkun valmistajan valmistama oikea setti, jossa valmiiksi 16" basari.

Sitäkin fiksumpaa on ostaa setti, jossa 18" basari. Valikoimaa on huomattavasti enemmän.

Ilman mikitystä noilla kokoluokilla ei oikein livetilanteissa tee yhtään mitään, mutta ainakin 18" jytisee mukavasti, kun on kunnon mikki ja riittävän iso PA.

Kyllä ne isommatkin basarit jää ilman äänentoistoa jalkoihin, ellei ole hipistelykeikka kyseessä.

Kun on treenannut itsensä huippukuntoon, omistaa laadukkaita instrumentteja ja ilkeää lähteä mahdollisesti rahaa vastaan soittoa esittämään, niin pitää ymmärtää, mitä on tekemässä, miksi ja kenelle. Musiikin pitäisi olla hyvänkuuloista kuuntelijan korvaan. En näe järkeä, että huippuosaajat menevät osaavina paikalle ja tarjoavat laiskuuttaan tai heikkouttaan yleisölle musiikkia, joka kuulosta huonolta siksi, ettei ole jaksettu panostaa soundiin.

Joissakin tiloissa akustiikka on sellainen, että hyvät soittajat saavat soittimensa tilaa vastaavalle tasolle pelkästään omalla osaamisella, mutta varsin usein akustiikka ja olosuhteet ovat sellaisia, että pitäisi vähän panostaa roudaamiseen ja pa:han.

Mun mielestä on ihan hirveän kuuloista, kun soitosta kuuluu vain symbaalit, virveli, huuliharppu, kitarat ja muut sietämättömän kuuloiset diskanttisoittimet. Matalia taajuuksia, niitä on mukavampi kuunnella, eikä porukka huutele: "Soittakaa hiljempaa!"

Eli basso, basari, tomit, koskettimien matalat taajuudet kuulolle, niin alkaa torvet ja ennen kaikkea laulukin erottua.

Menee juttu vähän sivuraiteille, mutta älä tusaa itse 16" basaria, siitä et saa millään tavalla hyvää. Osta valmis rumpu, joka kuitenkin on jo jonkun kokeneemman ja osaavamman pitkällisen prosessin lopputuote.

Kiitos tästä mielipiteestä.
Mitä tulee soundeihin ja akustiikka-asioihin,on mulla niistä jonkunlainen käsitys.
Noin 7-8 tuhatta keikkaa. Saattaa olla enemmänkin. Miksaajana melko monta vuotta.
Rumpusettejä on ollu erikokoisia ja näköisiä aika monta.
16 basaria olen pari viikkoa sitten Viking Gracella käskyttänyt ja se oli soundiltaan erittäin jees. Pearl Midtown kyseessä.
Mitään muuta syytä en hae pienen pienelle setille,muutakuin paino.
Ei kestä enää paikat roudata koivusettiä ja rautoja huvin vuoksi,kun kevyempää ja varmasti riittävää soundia on tarjolla kevyempänäkin.
Toki musiikin niin vaatiessa mennään isolla setillä.
Yamahalta,Tamalta ja varmasti muiltakin löytyy kevyitä telinepaketteja.
Siihen moposetti kylkeen pikku pussukoilla,niin avot.
Tietenkin vois lopettaa kokonaan,mut ei pysty. Tää on vaan niin kivaa.
Viimeksi eilen. Hienoja kanssamuusikoita,hyvää musaa ja ihmiset vastaanottavaisina juhlatuulella. Hyvä korvaus vielä päälle,ni sehän on siinä!
House Band
29.06.2025 16:43:51
damn u: Nyt kun oikein muistelen, niin itse asiassa modauksen yhteydessä vaihdoin lugit, koska alkuperäiset olivat kaikin puolin huonot. Taisin siinä yhteydessä ostaa bassorummun lugit, joten puuvanne mahtui siksikin helposti. Lugien paikkoja en kuitenkaan vaihtanut, menivät vanhoihin reikiin.

Kiitti hyvistä neuvoista!
Tota mä just mietin,mutta nyt tuli varmistus.
Niitä raisereita on vähän kaikilla myynnissä,täytyy vaan löytää se itselle paras.
Mistä löysit puuvanteet?
damn u
29.06.2025 22:44:40
House Band: Kiitti hyvistä neuvoista!
Tota mä just mietin,mutta nyt tuli varmistus.
Niitä raisereita on vähän kaikilla myynnissä,täytyy vaan löytää se itselle paras.
Mistä löysit puuvanteet?

Vanteet ostin Jackshopista, hyvää tavaraa
damn u
29.06.2025 22:47:39
damn u: Vanteet ostin Jackshopista, hyvää tavaraa
Kalvoina on batterpuolella coated Emperor ja resopuolella fiberskyn, ei demppausta, mutta kukin tietty tavallaan. Joskus oli batterpuolella pin stripe, mutta mun makuun Emperor parempi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)