Aihe: Kuka kitaristi videolla?
1 2 3 4
Pauli Lappalainen
09.06.2025 19:28:45
mikaman: . Mukana oli ammattisalimiksaaja, niin tottakai volat kaakossa. Särkyä ja huminaa mahdollisimman paljon.

i.

Ei kyllä vastaa omaa käsitystä ammattimiksaajasta.
Sir Roger
09.06.2025 21:31:34
mikaman: En olisi halunnut mainita nimeltä, mutta kyllä :-) Vielä maininta siitä, että ammattimiksaaja mukana. Tottahan toki volat täysille. ..

Kyllä jos pyytää ..kitara soolon aikana ja jälkeen yleensä volume kasvaa! :D
"Harmony is when you find two note that love another."
mikaman
09.06.2025 22:57:29 (muokattu 09.06.2025 22:57:45)
Pauli Lappalainen: Ei kyllä vastaa omaa käsitystä ammattimiksaajasta.

No ehkä asiaa oli vähän karrikoitu. Kuitenkin liian lujaa tuli mielestäni. Huminan osuus kasvaa. Itse nähnyt paljon rokkikeikkoja Popeda, Hanoi II jne. Ei näillä ole koskaan liika volumen kanssa ongelmia.

Silloin kun miksaajia ei ole... Artistit tai soittajat itse vähän säätelee liukuja lavalla, niin soundi on aina hyvä. Markkolat, Taikakuut jne.
WanhaWetäjä
10.06.2025 12:06:40 (muokattu 10.06.2025 12:09:47)

Sir Roger: Kyllä jos pyytää ..kitara soolon aikana ja jälkeen yleensä volume kasvaa! :D

Se ei ole aina kitaristin vika vaan muut alkavat tuuttaamaan kovempaa kun soolo alkaa ikäänkuin se nostattaisi meininkiä mikä tekee taas sen että kitaristi joutuu nostamaan omaa volumeaan.
Toki on kitaristeja jotka soittavat jo lähtökohtaisesti liian lujaa. Syy voi olla tehoiltaan liian iso putkivahvistin soitettavaan genreen nähden, kovakätinen rumpali, basisti ylimitoitetulla rantasaunallaan, solistin äärettömän lujalla oleva kulmamonnari tai se että kitaristi ei laula jolloin tilaa ja aikaa kaikenmoiseen omaehtoiseen koheltamiseen on liikaa. Myös orastava kitarasankaruus saattaa olla etenkin nuorten hevitaustaisten ongelma jota he toteuttavat aivan väärässä paikassa.

Joskus nämä kaikki osuvat kohilleen eli bandi on vetänyt liian kauan samaa kuviota saman solistin kanssa, nuottiöljy on tullut jäädäkseen helpottamaan väsymistä ja kyllästymistä, kaikki soittavat enemmän mitä lapuissa lukee, meininkiä koetetaan pitää yllä kovaa soittamalla.
20 keikkaa/kk kesäisin vuodesta toiseen pitkine siirtymisineen kyllästymiseen asti nähdyissä ankeissakin humppaladoissa joissa kaikissa ei ole edes kunnon takahuonetta saati wc:ta pistää varmasti miettimään syntyjä syviä jos on ajatteleva ihminen saati että on perhettä ja lapsia.

Jos näitä ei ole itse kokenut niin vaikea näihin on samaistua.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Sir Roger
10.06.2025 14:13:22
mikaman: ..
Silloin kun miksaajia ei ole... Artistit tai soittajat itse vähän säätelee liukuja lavalla, niin soundi on aina hyvä. Markkolat, Taikakuut jne.

Niin on olemassa myös "arkoja soittajia" jotka soittava liian hiljaa.
Kyllikki
10.06.2025 16:52:48 (muokattu 10.06.2025 18:28:50)
WanhaWetäjä: Se ei ole aina kitaristin vika vaan muut alkavat tuuttaamaan kovempaa kun soolo alkaa ikäänkuin se nostattaisi meininkiä mikä tekee taas sen että kitaristi joutuu nostamaan omaa volumeaan.

Tämä! Yli 5-vuosikymmentä kitaraa kaulassa roikuttaneena ja useita vuosikymmeniä keikkailevana harrastajasoittajanakin aikaansa kuluttaneena, olen aina ihmetellyt juurikin tätä, että miksi juuri kitarasoolon ajaksi kaikki soittajat nostavat soittimiensa volumeja, jolloin kitarasoolo jää väistämättä muun taustan alle, mikäli kitaristi ei lähde volumennostokisaan samalla mitalla? Seurauksena on aina kaoottinen lavametelin nousu, josta musiikillinen nautinto katoaa esiintymislavan molemmin puolin. Miksi ei muu bändi voisi jatkaa samalla volumitasolla, kun esim. laulusolisti antaa soolovuoron kitaristille? Vain kitaristi nostaisi volumetasoaan komppivolumesta sen verran, että soolo erottuu, ja ikäänkuin korvaa lauluosuuden volumetason. Melutason nousu tapahtuu useimmiten juurikin nopeiden ja "rokahtavien" kappaleiden kohdalla, ja pahimmassa tapauksessa melutaso jää sille korkeammalle tasolle vielä kitarasoolon jälkeenkin.

Useissakin bändeissä sähkökitaraa soittaneena olen havainnut, että varsinkin bändien rumpalit ikäänkuin seuraavat, mitä pedaalia polkaisen yleisimmin ennen kitarasooloa. Tämän, kaikkien kitaristien tunteman "vihreän säröpolkimen" polkaisu nostaa välittömästi bändin rumpalin soittovolumea potenssiin kaksi, vaikka oma volumetasoni ei juurikaan nouse.

Tosin, Ilmiö lienee aika yleinen, sillä olen kuullut muidenkin kitaristien tehneen tämän saman havainnon.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
mikaman
28.06.2025 11:51:00 (muokattu 28.06.2025 17:14:29)
https://www.facebook.com/sahtikrouvi/videos/1091034792384183
Tässä Simu Silmu näyttää tuon "esapulliaisten" ja rautalankakitaristien soittoasennon. Ryhti kumaraan ja etukenoon. Melko lapsellista ja järjetöntä, että tuokin kansanliike on yleistynyt useilla rautalankakitaristeilla.
Sir Roger
28.06.2025 21:40:52
mikaman: https://www.facebook.com/sahtikrouvi/videos/1091034792384183
Tässä Simu Silmu näyttää tuon "esapulliaisten" ja rautalankakitaristien soittoasennon. Ryhti kumaraan ja etukenoon. Melko lapsellista ja järjetöntä, että tuokin kansanliike on yleistynyt useilla rautalankakitaristeilla.

Onko se? Eikös alkuperäiseen rautalanka soitantaan kuulu kitaristien se jalkojen heiluttelu vuoron perään, sehän on ihan mukavannäköistä.
Rämppy
28.06.2025 21:48:40 (muokattu 28.06.2025 21:49:29)
mikaman: https://www.facebook.com/sahtikrouvi/videos/1091034792384183

No emmä tiiä...mun mielestä tuo on ihan yleinen kitaransoittoasento, ei mikään pulliais-signature soittoasento. Toiset vaan soittaa tuollai keskittyneen oloisesti kumarassa otelautaa tuijottaen ja toisilla on taas enemmän shöy-meininki. Kumpikaan tapa ei oo väärin.
Tulin, näin, soitin.
mikaman
28.06.2025 23:25:08 (muokattu 28.06.2025 23:26:08)
Rämppy: No emmä tiiä...mun mielestä tuo on ihan yleinen kitaransoittoasento, ei mikään pulliais-signature soittoasento. Toiset vaan soittaa tuollai keskittyneen oloisesti kumarassa otelautaa tuijottaen ja toisilla on taas enemmän shöy-meininki. Kumpikaan tapa ei oo väärin.

No joo. Kai tuo "pulliaisasento" on sitten vähän omin päin tehty tulkinta asiasta. Pienellä otannalla. Jokus vain laitoin merkille, että Strato -tyypit nojaa väkisin pakottamalla eteenpäin. Any ways... Simo Silmu ja Yölintu on loistavia.

Agentsien kirjassa luki jotain, että bändin myötä syntyi liuta muitakin rautalankabändejä, jotka "jäljitteli" Agentsia. Oli mainittu mm. A. Aalto. Kyllä tuo särähti korvaan pahasti. A. Aallon Rytmiorkesterilla on täysin oma- ja ainutlaatuinen tuotanto omia sävellyksiä. Eikä mitenkään Agents -riippuvaisesti.
Tankero
29.06.2025 17:53:33
mikaman: No joo. Kai tuo "pulliaisasento" on sitten vähän omin päin tehty tulkinta asiasta. Pienellä otannalla. Jokus vain laitoin merkille, että Strato -tyypit nojaa väkisin pakottamalla eteenpäin. Any ways... Simo Silmu ja Yölintu on loistavia.

Agentsien kirjassa luki jotain, että bändin myötä syntyi liuta muitakin rautalankabändejä, jotka "jäljitteli" Agentsia. Oli mainittu mm. A. Aalto. Kyllä tuo särähti korvaan pahasti. A. Aallon Rytmiorkesterilla on täysin oma- ja ainutlaatuinen tuotanto omia sävellyksiä. Eikä mitenkään Agents -riippuvaisesti.

Kyllä
Hienoa kitarointia eikä mitään kloonihommaa.
Humppajyrä
mikaman
29.06.2025 23:44:40 (muokattu 30.06.2025 00:16:01)
Tankero: Kyllä
Hienoa kitarointia eikä mitään kloonihommaa.

A. Aalloilla on myös huikaisevia sanoituksia. Ne on aivan jostain omasta maailmasta. Ei todellakaan mitään valtavirtaa. Sitten vielä rumpalin show-meininki on ollut aina samanlaista.

Mistähän esim. "Saattue Muurmanskiin" kertoo tarkemmin? Esim. "Sä kuulut päivään jokaiseen", kertoo Koskenkorva Viinasta. jne. Biisillä on usein jokin oma merkitys, jota on vaikea tietää.

Sateliittitaivaassa laulettiin "älä koskaan beibe osta tätä kulkurin elämää. Älä koskaan näiltä teiltä et voi kuitenkaan ymmärtää". Jouko Maijala jäi välillä pois bändistä. Eikös syynä ollut kyllästyminen matkailuun.
Lucky 7
01.07.2025 10:43:40 (muokattu 01.07.2025 10:44:52)
mikaman: A. Aalloilla on myös huikaisevia sanoituksia. Ne on aivan jostain omasta maailmasta. Ei todellakaan mitään valtavirtaa. Sitten vielä rumpalin show-meininki on ollut aina samanlaista.

Mistähän esim. "Saattue Muurmanskiin" kertoo tarkemmin? Esim. "Sä kuulut päivään jokaiseen", kertoo Koskenkorva Viinasta. jne. Biisillä on usein jokin oma merkitys, jota on vaikea tietää.

Sateliittitaivaassa laulettiin "älä koskaan beibe osta tätä kulkurin elämää. Älä koskaan näiltä teiltä et voi kuitenkaan ymmärtää". Jouko Maijala jäi välillä pois bändistä. Eikös syynä ollut kyllästyminen matkailuun.

A Aalto on mainio bändi. Saattue Muurmanskiin on hyvä esimerkki tekstistä joka ei selitä itseään puhki, vaan antaa tilaa kuulijalle. Mun mielestä se kertoo tuokiokuvan tarinan päähenkilön yrityksestä kommunikoida toisen ihmisen kanssa.
TÄ?
mikaman
02.07.2025 23:09:01 (muokattu 02.07.2025 23:16:05)
Lucky 7: A Aalto on mainio bändi. Saattue Muurmanskiin on hyvä esimerkki tekstistä joka ei selitä itseään puhki, vaan antaa tilaa kuulijalle. Mun mielestä se kertoo tuokiokuvan tarinan päähenkilön yrityksestä kommunikoida toisen ihmisen kanssa.

Biiseillä voi olla erikoisia merkityksiä. Ne tietää vain sanoittaja, joskus he sitten kertovat niitä julkisuuteen. Stratovariuksen "Black diamond", kertoo Timo Tolkin lammaskoirasta (joka on musta). Vasta sen tiedettyä, biisiä avautuu todellisella merkityksellä.

Eikös "Saattue Muurmanskissa" luetella kirjoja kirjahyllyssä. Itse ajattelin vain, että kaveri uppoutuu kirjahyllyn äärellä ja fiilistelee niiden tarinoita tms. "Nahkarotsi" kertoo ylempi luokkalaisesta koulukiusaajasta, josta luodaan hieman vähälahjainen vaikutelma.
Sir Roger
02.07.2025 23:29:17
mikaman: Biiseillä voi olla erikoisia merkityksiä. Ne tietää vain sanoittaja, joskus he sitten kertovat niitä julkisuuteen. Stratovariuksen "Black diamond", kertoo Timo Tolkin lammaskoirasta (joka on musta). Vasta sen tiedettyä, biisiä avautuu todellisella merkityksellä.

Eikös "Saattue Muurmanskissa" luetella kirjoja kirjahyllyssä. Itse ajattelin vain, että kaveri uppoutuu kirjahyllyn äärellä ja fiilistelee niiden tarinoita tms. "Nahkarotsi" kertoo ylempi luokkalaisesta koulukiusaajasta, josta luodaan hieman vähälahjainen vaikutelma.

Sun pitää lähettää toive Olli Haapakankaan "Tekstikäsittelijä" -ohjelmaan, siellä ratkotaan biisien syvällisimpiä arvoituksia.
mikaman
03.07.2025 00:14:47 (muokattu 03.07.2025 00:15:53)
Sir Roger: Sun pitää lähettää toive Olli Haapakankaan "Tekstikäsittelijä" -ohjelmaan, siellä ratkotaan biisien syvällisimpiä arvoituksia.

Enpä ole tähän mennessä kuullutkaan, mutta nyt löysin jo Areenasta kyseiset ohjelmat. Paras olisi varmaan, jos kysyisi ihan bändiltä suoraan. Jos joskus harvoin pääsee idolien kanssa hetken juttelemaan, niin mitään järkevää kysyttävää ei toki keksi millään :-)
Lucky 7
03.07.2025 01:25:43
"Nahkarotsi" kertoo ylempi luokkalaisesta koulukiusaajasta, josta luodaan hieman vähälahjainen vaikutelma.

Mulle tulee mieleen nuori kolli, joka pukeutuu valtavirrasta poikkeavasti modernissa maailmassa ja on itse kiusaamisen uhri. Taipumatta kuitenkaan massan paineessa ja pukeutuu siihen vanhaan rotsiin, koska haluaa pukeutua siihen.
Biisit voi jokainen ymmärtää miten vaan ja se on hyvän tekstin merkki.
TÄ?
mikaman
03.07.2025 07:33:50 (muokattu 03.07.2025 07:34:53)
Lucky 7: Mulle tulee mieleen nuori kolli, joka pukeutuu valtavirrasta poikkeavasti modernissa maailmassa ja on itse kiusaamisen uhri. Taipumatta kuitenkaan massan paineessa ja pukeutuu siihen vanhaan rotsiin, koska haluaa pukeutua siihen.
Biisit voi jokainen ymmärtää miten vaan ja se on hyvän tekstin merkki.

Niinpä, tuo on hyvä tulkinta. Se oli kerrottu levyn kansivihkossa, että "Nahkarotsi" kertoo ylemmän luokan tyypistä, joka pukeutui nahkarotsiin. Nimityksenä käytettiin öykkäri tai kiusaaja tms. Se oli siis bändin kertomaa. Vähälahjaisuutta tuodaan esiin: "Isobroidi yritti mua opettaa oikeesti soittaan kitaraa, mutta eihän mulla koskaan riittänyt rahkeet moiseen". Tuota nahkarotsijuttua vähän korostetaan överiksi. Ikään kuin se olisi ainut hyvä asia koko tyypissä.
Lucky 7
03.07.2025 09:44:23
En oo tainnut nähdä ton levyn kansivihkoo.
TÄ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)