Aihe: Ave, Popeda, morituri te salutant!
1 2 3 4 573 74 75 76 77
Pinewood
16.06.2025 10:43:04
Dirtyh: Hullut Koirat levyyn voisi toki laajentaa mutta ne biisit ovat vielä tuntemattomampia.

Samaa mieltä. Itse asiassa Raakaa voimaa -live olisi hyvä pohja setille ja siihen sitten parhaita ulkopuolisia aikakauden biisejä päälle. Kyllä sieltä hiton hyvä puolentoista tunnin setti löytyisi.
Dirtyh
16.06.2025 11:14:14

Jos tuota hommaa jatkaisi, niin mielestäni perustelluin päätös olisi laajentaa materiaali vastaamaan koko Mikkonen/Mustajärvi tuotantoa.

Kaikkein parasta tosin olisi, että seuraavaksi nähtäisiin Harasoo ja Pohjantähden alla aikakausien kokoonpano, jossa Matti hoitaa isänsä tontin. Jos Safka ei pysty niin Paavo kiippareihin.
moikki
16.06.2025 12:58:11
mikaman: Jännä juttu. "Kuuma kesä" -biisissä rokkikomppi pitäisi alkaa kohdasta "pojat rannalla kulkevat ylpeinä", mutta Holmi soittaa alun marssirumpua kertsiin asti. "Synnyimme lähtemään" -versio on kyllä hassu. "Alabamaa" ei soiteta kummallakaan. "Suksetkin" taitaa puuttua (hyväkin varmaan).

Olen ihmetellyt vuosia, onko "Repe ja Lissu" -riffi äänitetty stunt-menetelmällä. Päällekkäisiä nauhoituksia tms. Tuossa keikalla Costi soittaa sen (ainoan kerran) vaikeasti tiluttamalla, kuulostaa jo tosi samalta kuin levyversiota.

Edit. Tuossa on paras ja ainoa oikea liveversio "Repe ja Lissusta". Arska soitti aivan liian nopeaa ja Lacu liian hitaasti (haikka puolitettu).

Taitaa repessä ja lissussa olla ainakin kaksi kitaraa riffiä soittamassa. Kuulostaa myös enemmän petanderin soitolle kuin costille. Costi soittaa sen vaan livenä hieman yksinkertaisemmin.
mikaman
16.06.2025 15:51:30 (muokattu 16.06.2025 22:07:58)
moikki: Taitaa repessä ja lissussa olla ainakin kaksi kitaraa riffiä soittamassa. Kuulostaa myös enemmän petanderin soitolle kuin costille. Costi soittaa sen vaan livenä hieman yksinkertaisemmin.

Nyrkkisääntö taitaa olla, että Petander on soittanut kitarat omiin biiseihinsä (Markku sanoi somessa näin). Tuossa Ankkarockissa on hieno tilutus. Se apinoi hyvin levyversiota, jossa ilmeisesti Petander soittaa. Kokonaisuus toki ratkaisee. Paras versio, mitä olen kuullut "Repestä" livenä.
mikaman
17.06.2025 00:20:47
moikki: Taitaa repessä ja lissussa olla ainakin kaksi kitaraa riffiä soittamassa. Kuulostaa myös enemmän petanderin soitolle kuin costille. Costi soittaa sen vaan livenä hieman yksinkertaisemmin.

Jännä myös huomata, kuinka kauan Costi on soittanut jonkun soolon samoin. "Kersantti Karossa" ei ole levyllä kitarasooloa. Se on soitettu "tapping harmonic" -systeemillä alusta alkaen, näihin päiviin asti. Vissiin vähän Eddie Van Halenia.
sirdickyj
18.06.2025 22:58:37 (muokattu 18.06.2025 23:06:16)
Dirtyh: Mitä nyt ympärilleni katselin niin Da Da:n ja Raswaa Koneeseen jälkeen tunnelma alkoi laimentumaan, kun biisit eivät olleet lainkaan tuttuja. Tuossa pitää muistaa se, että valtaosa yleisöstä ei ole niitä entusiasteja.

Ja nytkään se neljäs keikka ei enää ole myynyt loppuun. Varmaankin muutaman isomman kaupungin voi vielä soittaa läpi. Veikkaan, että näin myös käy.

Ongelma settilistojen suhteen on se, että niitä biisejä ei ole yhtään enempää. Hullut Koirat levyyn voisi toki laajentaa mutta ne biisit ovat vielä tuntemattomampia.

Niin ja lisäksihän toi kuulostaa oikeesti tosi huonolta

https://youtu.be/6KMcMH72Hlk?si=cXKW3RZ4LUadGQcr

Eihän ton tasoinen bändi mitään keikkaa sais jossei Mustajärvi olis legendana keulilla.

Tuon haikeuden rinnalla tää nyky-Popeda on kyllä silkkaa murhaa

https://youtu.be/oEh3FP4tMEY?si=ZL1lsuVDAcfz7-ly
Voitto Ankka
19.06.2025 11:30:26
sirdickyj: Niin ja lisäksihän toi kuulostaa oikeesti tosi huonolta

https://youtu.be/6KMcMH72Hlk?si=cXKW3RZ4LUadGQcr

Eihän ton tasoinen bändi mitään keikkaa sais jossei Mustajärvi olis legendana keulilla.

Mä en viitsinyt sen Raswaa koneeseen -videon jälkeen vielä kommentoida, kun ajattelin, että annetaan nyt vähän armoa, mutta ehkä nyt kommentoin.

sirdickyj on asian ytimessä. Todella heikkoja suorituksia molemmat biisit. Keikalla olleet kaverit ovat kehuneet, että oli todella hyvä, mutta ei se hyvyys kyllä sitten välity vähääkään noista videoista. Ehkä mun kaverit on kans vuosien myötä hidastuneet ja löystyneet tuolle samalle tasolle.

j.
Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan!
Dirtyh
19.06.2025 12:25:31

Suurin osa keikkojen yleisöstä ei ole rock-poliiseja. Keikka on hyvä jos heillä on hyvä fiilis. Ja se hyvä fiilis syntyy monen asian summana ja bändin tiukka soitto ei välttämättä ole yksikään niistä.

Tuolla bändillä oli legenda keulilla, vieläpä pystyssä koko keikan. Se on jo itsessään tekijä, joka monelle tekee keikasta hyvän.
Rockjäbä1978
19.06.2025 15:50:22 (muokattu 19.06.2025 15:52:58)
Voitto Ankka: Mä en viitsinyt sen Raswaa koneeseen -videon jälkeen vielä kommentoida, kun ajattelin, että annetaan nyt vähän armoa, mutta ehkä nyt kommentoin.

sirdickyj on asian ytimessä. Todella heikkoja suorituksia molemmat biisit. Keikalla olleet kaverit ovat kehuneet, että oli todella hyvä, mutta ei se hyvyys kyllä sitten välity vähääkään noista videoista. Ehkä mun kaverit on kans vuosien myötä hidastuneet ja löystyneet tuolle samalle tasolle.

j.

Pitää ottaa huomioon että Pate on ensi vuonna 70v ja on tuon porukan ehkä vahvin lenkki Mikkosen pojan ohella. Puukka ei ole ollut aktiivinen muusikko sitten vuoden 1981. Toki varmaan kotonaan välillä soitellut. Holmin Kai myös aika vanha herra hänkin ja vasta viime vuosina vähän enemmän ollut keikoilla mukana kun on ollut satunnaisesti näitä Popedan ajajat! keikkoja. Muuten on tehnyt ihan muuta kuin soittamista. Vuoden 1983 puolessavälissä taisi loppua ura Popedassa. Sen jälkeen ei missään aktiivisesti keikkailut. Eebo lähti Popedasta myös 1981 (kesken vuoden) ja ei sen jälkeen ole ollut aktiivinen muusikko hänkään.

Jokuhan väitti että bändi itse halunnut että jotain biisejä vedetään verkkaisesti mutta eiköhän kyse ole siitä että eivät kykene mihinkään rajumpaan menoon ainakaan kaikki.
Voitto Ankka
19.06.2025 19:35:25
Rockjäbä1978: Pitää ottaa huomioon että Pate on ensi vuonna 70v ja on tuon porukan ehkä vahvin lenkki Mikkosen pojan ohella. Puukka ei ole ollut aktiivinen muusikko sitten vuoden 1981. Toki varmaan kotonaan välillä soitellut. Holmin Kai myös aika vanha herra hänkin ja vasta viime vuosina vähän enemmän ollut keikoilla mukana kun on ollut satunnaisesti näitä Popedan ajajat! keikkoja. Muuten on tehnyt ihan muuta kuin soittamista. Vuoden 1983 puolessavälissä taisi loppua ura Popedassa. Sen jälkeen ei missään aktiivisesti keikkailut. Eebo lähti Popedasta myös 1981 (kesken vuoden) ja ei sen jälkeen ole ollut aktiivinen muusikko hänkään.

Jokuhan väitti että bändi itse halunnut että jotain biisejä vedetään verkkaisesti mutta eiköhän kyse ole siitä että eivät kykene mihinkään rajumpaan menoon ainakaan kaikki.

Joo, enhän mä siis bändiä sillä tavalla kritisoinutkaan, vaikka toki heikoksi esitykseksi kutsuinkin. Hehän vetävät biisit just niin kuin haluavat/pystyvät, eikä se sinänsä mulle kuulu.

Enemmän tässä siis kritisoin sitä kehumista, kun noiden kahden videon perusteella ainakin itse ajattelen, että olipa laiskoja ja löysiä vetoja. Raswaa koneeseen on joku 10bpm alle levytemmon ja Da da 35bpm alle! Mun mielestäni Da da:sta jää kyllä jo jotakin olennaista puuttumaan.

Mutta kun nyt noista kahdesta biisistä puhutaan, niin: minusta niistä parhaat versiot ovat edelleen levyversiot. Jostakin syystä mikään julkaisulle asti päätynyt liveversio ei pärjää niille. Niissä on levyllä vaan kaikki asiat niin täydellisesti kohdallaan. Esim. Raswaa koneeseen tuntuu olevan tosi herkkä tempon muutoksille. Pudotat, ja se on aivan liian löysä, nostat, ja siitä katoaa se letkeä groove saman tien.

j.
mikaman
19.06.2025 23:03:50 (muokattu 20.06.2025 00:26:14)
Raswaa Koneeseen Vol 2. pääasia on, että saadaan nostalginen ja legendaarinen kokoonpano lavalle. Ihmiset saa kokemuksen, jota lähemmäs ei pääse ilman oikeaa aikakonetta. Olikos se Soundi -lehti, jossa jopa kehuttiin kovasti ja povattiin jatkoa.

Tuokin "Da da" on vuosikausiin aidoin versio. Kertissä ei lauleta mitään "japa-dapa-duuta".. tai "alas päin beibe... ylös päin hani". Vaan alkuperäiset sanat. Se on totta, että noiden biisien parhaat versiot on levyversiot.
Rockjäbä1978
19.06.2025 23:20:56 (muokattu 19.06.2025 23:26:23)
mikaman: Raswaa Koneeseen Vol 2. pääasia on, että saadaan nostalginen ja legdendaarinen kokoonpano lavalle. Ihmiset saa kokemuksen, jota lähemmäs ei pääse ilman oikeaa aikakonetta. Olisko se Soundi -lehti, jossa jopa kehuttiin kovasti ja povattiin jatkoa.

Tuokin "Da da" on vuosikausiin aidoin versio. Kertissä ei lauleta mitään "japa-dapa-duuta".. tai "alas päin beibe... ylös päin hani". Vaan alkuperäiset sanat.

Kyllä Pate on sitä Popedan kanssakin ihan normaalisti laulanut muuttamatta sanoja silloin kun Popedassa oli. Ihan viimeisenäkin vuonna jopa. Mut Mustajärven tyyli oli tuo että muutteli sanoja ja joskus jotkut muut bändistä lähti mukaan siihen pelleilyyn esimerkiksi tuon biisin kertseissä.

Jossain vaiheessa tohon lisättiin myös kikkeli ja perkele johonkin kohtiin kertsiä.

Kai se oli sitä muka hauskaa huumoria ja välillä sitäkin että ei huvittanut vetää jotain biisiä tai sitten sitä että joskus se johtui ihan kännistä.

Just siitä tykkään nykyisessä Popedassa missä Olli laulaa että hän laulaa ne biisit just silleen kun ne on kirjoitettu ja levytetty eikä muuttele mitään. Sanoista saa myös kuka tahansa selvää. Eikä tavuja tai sanoja niellä tai kertsejä jätetä vähän väliä laulamatta. Laulu äänestä voi olla montaa mieltä mutta esitystapa ja artikulointi on mainiota. Lisäksi varmasti moni tykkää kun Olli ei mitään perkeileitä, jumalautoja sun muuta viljele välispiikeissä vaan yrittää muutoin pitää yllä tunnelmaa.

Olli myös tuntuu muistavan sanat lähes aina. Patella on tuntunut olevan lähes aina sitä että jollain keikalla tulee totaalisia black outeja miten ne sanat joissakin biiseissä menikään ja tuliko jo kertosäe nyt ja missä järjestyksessä säkeistöt menikään. Voihan se olla viinasta johtuvaa eli kännissä tapahtuu tuollaista ja mahdollisesti myös siitä kiinni että kun vuosia tenutetaan niin kai se voi aivoille jotain tuollaista tehdä että ei esimerkiksi muisteta sanoja jossain tilanteessa vaikka ollaan selvinpäin.
Voitto Ankka
19.06.2025 23:37:20
Rockjäbä1978:
Jossain vaiheessa tohon lisättiin myös kikkeli ja perkele johonkin kohtiin kertsiä.

Tätä "mennään ylöspäin, Mikkeli/Kikkeli, mennään alaspäin, jabadabaduu" on ollut ainakin siitä asti kun mä aloin Popedan keikoilla käymään, eli vähintään 1986 alkaen.

Kai se oli sitä muka hauskaa huumoria ja välillä sitäkin että ei huvittanut vetää jotain biisiä tai sitten sitä että joskus se johtui ihan kännistä.

Popedassa on aina ollut mukana aika vahva huumoriaspekti, siis sellainen junttihuumoriaspekti, eikä se ole todellakaan ollut aina kovin hauskaa. Sama hommahan on pitänyt muuten kovan rockbändin monien mielissä siellä suurinpiirtein Turo's Hevi Gee/Sleepy Sleepers/Raggars -kategoriassa.

Just siitä tykkään nykyisessä Popedassa missä Olli laulaa että hän laulaa ne biisit just silleen kun ne on kirjoitettu ja levytetty eikä muuttele mitään. Sanoista saa myös kuka tahansa selvää. Eikä tavuja tai sanoja niellä tai kertsejä jätetä vähän väliä laulamatta.

Kai tää on jonkun mielestä just sitä vittumaista rokkipoliisiutta, mutta mä arvostan just tuota kans. Kyllä mä keikalla pidän siitä, että ne biisit edes jonkin verran muistuttavat niitä levyversioita. Mustajärven kanssa tää jäi usein aika vajaaksi. Joskus kännin takia, joskus siksi, ettei kiinnostanut, joskus jostakin muusta syystä.

j.
mikaman
20.06.2025 09:44:48 (muokattu 20.06.2025 10:05:04)
Ollilla on erittäin minimaalista lisätä biiseihin jotain uusia "hienoja juttuja".

Ainoastaan "Alabamassa" laulaa kertsin päätteeksi. "Mestarileipuri oon"... (No, niinhän mä oon).

"Karoliinassa" on Patelta jäänyt lisäsana. "(Se) jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen".

Nuo nyt on vielä sallituissa rajoissa :-D Heh...

Jos tuollaisia lisä- ja täytesanoja rupeaa viljelemään oikein solkenaan, ne menettää merkitystä. Sellaisia inhottavia korvaan särähtelyjä.

Edit. Tuli mieleen hyvä vertailuesimerkki teatterista. Paikallinen kesäteatteriesitys kiellettiin kirosanojen takia. Vaihtoehtona ei käynyt, että ne jätettäisiin pois tai korvattaisiin "hitto" -sanoilla. Koko esitys olisi vesittynyt ja uudet täytesanat olisi rikkonut tekijänoikeuksia alkuperäiseen käsikirjoitukseen nähden. Joskus on siis tarkkaa, että vedetään alkuperäisesti.
Rockjäbä1978
20.06.2025 10:07:33 (muokattu 20.06.2025 15:03:35)
Melartin ylitti ylläpitää ainakin jossain määrin ja jossain vaiheessa näitä kaikkia sutkautuksia, huumoria ja ohjelmanumeroita keikoilla. Varmaan osa näistä on ihan hänen keksimään ja ideoimiaan. Välillä ihan hauskoja juttuja jotkut mutta osa tuntui toistuvan vuodesta toiseen. Osa tuntui välillä jotenkin vaivaannuttavilta ja turhiltakin jopa. Myös Pate suunnitteli kaikenlaista. Molemmilla herroilla tuo homma tuntui vähenevän mitä kauemmin bändissä olivat. Pate toki yritti Mellun lähdönkin jälkeen jotain vielä. Välillä oli hassuja esiintymisasuja ja Soittakaa Paranoid kylttiä, My Little Popeda taustalakanaa ja niin edelleen.

Nykyään ei oikeastaan mitään extraa ole. Bändi tuuttaa biisit hyväntuulisen näköisenä eetteriin ja muuta ei tarvita. Ei pitkiä jorinoita, ei väkisin väännettyä vitsiä eikä mitään teatteria. Eikä ole myöskään ylimääräisiä soittajia bändin tukena.Siinä mielessä tuo on paluu Petanderin aikaan koska silloin keikat oli myös tämän tyylisiä. Ainakin ne mitä itse olen nähnyt.
sirdickyj
20.06.2025 12:49:44
Dirtyh: Suurin osa keikkojen yleisöstä ei ole rock-poliiseja. Keikka on hyvä jos heillä on hyvä fiilis. Ja se hyvä fiilis syntyy monen asian summana ja bändin tiukka soitto ei välttämättä ole yksikään niistä.

Tuolla bändillä oli legenda keulilla, vieläpä pystyssä koko keikan. Se on jo itsessään tekijä, joka monelle tekee keikasta hyvän.

Niin mähän vastasin sun kommenttiin joka liittyi ton hommaan jatkon haasteisiin. Kirjoitit että tunnelma laski kun ne 2 tuttua biisiä oli soitettu, mikäli oikein ymmärsin. Tulkitsit tämän havainnokmalla ympäristöäsi keikalla.

Lisäksi bändi on oikeesti huono. Sekin voi olla että laski tunnelmaa. Hyvä bändi saa kyllä fiiliksen nousemaan.
sirdickyj
20.06.2025 12:50:21
Rockjäbä1978: Pitää ottaa huomioon että Pate on ensi vuonna 70v ja on tuon porukan ehkä vahvin lenkki Mikkosen pojan ohella. Puukka ei ole ollut aktiivinen muusikko sitten vuoden 1981. Toki varmaan kotonaan välillä soitellut. Holmin Kai myös aika vanha herra hänkin ja vasta viime vuosina vähän enemmän ollut keikoilla mukana kun on ollut satunnaisesti näitä Popedan ajajat! keikkoja. Muuten on tehnyt ihan muuta kuin soittamista. Vuoden 1983 puolessavälissä taisi loppua ura Popedassa. Sen jälkeen ei missään aktiivisesti keikkailut. Eebo lähti Popedasta myös 1981 (kesken vuoden) ja ei sen jälkeen ole ollut aktiivinen muusikko hänkään.

Miksi nämä asiat pitää ottaa huomioon?
mikaman
20.06.2025 18:13:55
sirdickyj: Lisäksi bändi on oikeesti huono.

Millä tavalla bändi on huono? Joku perustelukin pitäisi pystyä kertomaan.

Lukion pitkän matikan tunnilla. Ekoilla kursseilla kaverit katsoi kirjan takakannesta pelkät vastaukset laskuihin ja kotitehtäviin, mutta eivät tehneet laskutoimituksia :D Eli, jokin perustelu tarvitaan, miten on tultu tulokseen.

Omia huomiota. Katsoin, että Mikkosella on pedaaleja. Mun mielestä aito Popeda -saundi tulee suoraan vahvistimesta, ilman efektejä. Näin ollut aina. Varsinkin Costilla, vaikka levyillä onkin vähän flangeria.

Tempot on hitaammat, mutta se oli tiedossakin. Sanoivat itse radiohaastettelussa.
Jkob
20.06.2025 22:26:44
mikaman: Millä tavalla bändi on huono? Joku perustelukin pitäisi pystyä kertomaan.

Lukion pitkän matikan tunnilla. Ekoilla kursseilla kaverit katsoi kirjan takakannesta pelkät vastaukset laskuihin ja kotitehtäviin, mutta eivät tehneet laskutoimituksia :D Eli, jokin perustelu tarvitaan, miten on tultu tulokseen.

Omia huomiota. Katsoin, että Mikkosella on pedaaleja. Mun mielestä aito Popeda -saundi tulee suoraan vahvistimesta, ilman efektejä. Näin ollut aina. Varsinkin Costilla, vaikka levyillä onkin vähän flangeria.

Tempot on hitaammat, mutta se oli tiedossakin. Sanoivat itse radiohaastettelussa.

Kiva nostalgiatrippi. Kuulosti kyllä siltä että eläkeikäiset tyypit, jotka eivät ole yhdessä soittaneet, keräävät taas nuoruusvuosien porukan kokoon ja soittavat rokkia.

En ollut syntynytkään noiden levyjen aikaan mutta tuttuja toki ovat. Kauheen hyviä biisejä niistä on vaikea löytää, Da-da ja Raswaa koneeseen lukuunottamatta.

Mutta jos esiintyjillä on kivaa, se kai on tärkeintä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)