Aihe: Uusia AI lauluntuotto ohjelmia
1 2
pappasfin
29.06.2024 21:08:31
AI:lla voi tehdä kaikenlaista nykyään.

Olisi kiva jos osaisi tehdä kunnon videoita mutta niissäkin AI auttaa ja ilmaisilla saa jotain aikaiseksi, tosin niitä pätkiä saa liimailla jollain videokäsittelysoftilla ja ympätä mukaan vaikka omaa musiikkia.

https://www.youtube.com/watch?v=saEMEea6bvo
PappaSFin
Kefiiri
30.06.2024 13:11:27 (muokattu 01.07.2024 22:57:53)
Edit: otan pois koko märinän ja yritän sen sijaan nähdä tekoälyssä jotain positiivista.
En ole musiikin asiantuntija.
Juhani_t
09.03.2025 12:06:24
zookiejoe: Lyriikat pyöräyttää copilotilla ja sitten sunottaa biisin...

https://suno.com/

Saako Sunosta pelkän laulun ulos vaikka audiona?
Henri Henri Olavi
09.03.2025 13:04:37 (muokattu 09.03.2025 13:04:48)
Juhani_t: Saako Sunosta pelkän laulun ulos vaikka audiona?

Saa jos olet Pro- tai Premium-käyttäjä. Silloin saat stemmit ulos. Jos et, niin sitten sun pitää itse erotella voksut pois.
"Jos tahto on vapaa, voiko se olla sinun?" -Mirkka Rekola
pappasfin
11.03.2025 09:25:27
Juhani_t: Saako Sunosta pelkän laulun ulos vaikka audiona?

Tuossa jo tulikin vastausta tähän mutta lisää:

FL Studio 2024 pystyy erottelemaan laulun, instrumentti, basso ja rumpu raidoiksi musan. Sitten on se yksi sivusto, jossa ilman rekkautumista saa ainakin yhden biisin eroteltua (https://vocalremover.org/fi/)

Uudemmassa Studio One 7 softassa on myös tämä ominaisuus, itellä on 6 versio jossa tätä ei ole mutta en kaipaa tuota 7:aa kun on jo tuo FL Studio 2024.

Varmaan löytyy myös muista musantekoon tarkoitettuja ohjelmia jossa tuon erottelun voi tehdä.

Suno on musiikillisesti paljon parempi kuin esim. Udio (tämä vain mun mielipide sitten).
PappaSFin
rintapek
19.06.2025 20:19:33

mike tapping: Onkos näistä virtuaalilaulajista uudempia kokemuksia? Itsellä voisi olla käyttöä sellaiselle, taustat tykkään värkkäillä itse. Testailin äsken Dreamtonicsin Synthesizer V Studio Kakkosta ja kyllähän se tuottaa suht vähällä vaivalla varsin hyvän kuuloista settiä. Ihan en vielä ostonapille mennyt kun kuitenkin kaksi viikkoa aikaa koeponnistella.

Mä just testasin Audimeeta.
biisiä värkätessäni kyllästyin kuuntelemaan pelkästään omaa ääntäni, niin laitoin lauluraitani audimeehen ja valkkasin laulajaksi "Josh"n
Sit se prosessoi ääneni kuulostamaan Joshilta.

Koska free, niin josh-laulu palautui MP3:na ja freenä on minuutti- yms rajoituksia niin en sit tällä kertaa kokeillut enempiä.
Tossa sit soi rinnakkain mun alkuperäinen ja Josh:n lauluraita:

https://maihinnousu.net/s/34342
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
mike tapping
19.06.2025 20:48:32
rintapek: Mä just testasin Audimeeta.
biisiä värkätessäni kyllästyin kuuntelemaan pelkästään omaa ääntäni, niin laitoin lauluraitani audimeehen ja valkkasin laulajaksi "Josh"n
Sit se prosessoi ääneni kuulostamaan Joshilta.

Koska free, niin josh-laulu palautui MP3:na ja freenä on minuutti- yms rajoituksia niin en sit tällä kertaa kokeillut enempiä.
Tossa sit soi rinnakkain mun alkuperäinen ja Josh:n lauluraita:

https://maihinnousu.net/s/34342

Hyvältähän tuo kuulostaa. Mutta minä en tykkää laulamisesta ja jos laulan niin se kuulostaa siltä kuin eläintarha olisi tulessa. Haen siis niitä plugareita, jotka syntetisoi laulajan midistä.
Biitzilla
21.06.2025 14:45:30
pappasfin: Tuossa jo tulikin vastausta tähän mutta lisää:

FL Studio 2024 pystyy erottelemaan laulun, instrumentti, basso ja rumpu raidoiksi musan. Sitten on se yksi sivusto, jossa ilman rekkautumista saa ainakin yhden biisin eroteltua (https://vocalremover.org/fi/)

Mulla on Fl2024. Miten tuon saa toimimaan?
MustaKissa
22.06.2025 09:04:59 (muokattu 22.06.2025 09:11:02)
mike tapping: Onkos näistä virtuaalilaulajista uudempia kokemuksia? Itsellä voisi olla käyttöä sellaiselle, taustat tykkään värkkäillä itse. Testailin äsken Dreamtonicsin Synthesizer V Studio Kakkosta ja kyllähän se tuottaa suht vähällä vaivalla varsin hyvän kuuloista settiä. Ihan en vielä ostonapille mennyt kun kuitenkin kaksi viikkoa aikaa koeponnistella.

Noin omia kokemuksia kyseisestä softasta...

Kakkosta en ihan super-paljon kerennyt vielä testaamaan muuta kuin miltä uudet äänet kuulostaa ja miten toimii ekaan versioon verrattuna. Kakkosessa pahimpana puutteena itselleni on automaatiokäyrien puute vocal modejen timbrelle, pitchille ja pronouciationille nyt kun niitäkin pystyy paremmin muokkaamaan. Ja vaikka "vibrato per nuotti" hävisikin, sen pystyy käytännössä tekemään scriptillä. Devit kyllä lukee foorumia ja muokanneet toimintaa/lisänneet ominaisuuksia palautteen perusteella.

Mutta joo, kelvollista tuottaa ilman liikoja editointeja. Jos jaksaa äänenkorkeuskäyriä piirrellä raw-modessa ("tunettaa") ja automaatioita tehdä (käytännössä normaalia tunetusta ja midi CC-käyriä vastaavia) ja hieman ajoituksia hioa inhimillisemmiksi niin eipä tuota ihmisestä erota (ja on jopa inhimillisempi kuin nykyajan tyypilliset autotune/melodyne-voksut). Ainoastaan kuiskailu ja normaali puhuminen meinaa olla ongelma. Kuiskailuongelma saattaa johtua käyttäjästä kun kuulemma respiration-raitaa korostamalla toimii paremmin mutten ole vielä ehtinyt sitä testaamaan.

Ja kakkosen voicebankeista sanoisin, että HXVOC on melko kelvollinen rääkyjä ja sävyä saa säädettyä tone, gender ja muilla parametreillä. Galenaialla äänialaa riittää. Mai 2 toimii jos anime-tyylistä pehmeää laulajaa tarvii ja Solaria tietty suosituin naisäänipankki ihan syystä. Ykkösen puolella käytin lisäksi Ninezeroa (erikoinen ääni, joten hieman hankala keksiä hyvää käyttökohdetta), Asteriania (baassooooo...) ja Frimomenia (herrasmies ja taipuu kelvollisesti englantiinkin pienellä japsiaksentilla). Anri Arcane 2 ostoslistalla, Jun Nocturnen suhteen oon ollut kahden vaiheilla, että ostaako vai eikö kun eeehkä voi löytyä käyttöä.

Noin esimerkkinä miltä Solaria kuulostaa lievällä tunetuksella ja käyriä paljoa piirtämättä: https://youtu.be/flWWjX5nosY?si=xwSulFfPt26A223r&t=83
Ja tuo siis työnjälki kun ensimmäistä kertaa biisiä tein Synth V:n avulla, sittemmin parantanut selvästi kun oppinut softan toimintaa ja niksejä.
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
pappasfin
22.06.2025 16:58:27 (muokattu 27.06.2025 17:42:32)
Biitzilla: Mulla on Fl2024. Miten tuon saa toimimaan?

Lyhyesti tuot tuonne sen musiikin ääniraidan, jonka jälkeen valitaan se song eikä pat (kun sitä ääntä halutaan kuitenkin ääniraidasta kuunella) ja sen jälkeen siitä pienestä symbolista ääniraidan kohdalta valikko auki ja valitaan se stem separation toiminto ja kun se on ohi niin voi poistaa sen alkuperäisen raidan ja siitä ylempää sen alkuperäisen osan myös ja sitten vaan säätämään sitä ääntä jne. ja lopuksi voi sitten myös tallentaa ne erilliset erotoetut ääniraidat jos sellaista haluaa.

Youtubesta löytyy tästä muutamia videoita:

https://www.youtube.com/watch?v=Eq15u_9WRxU
https://www.youtube.com/watch?v=uGuyq-ncoNk
PappaSFin
mike tapping
22.06.2025 18:30:33
MustaKissa: Noin omia kokemuksia kyseisestä softasta...

Kakkosta en ihan super-paljon kerennyt vielä testaamaan muuta kuin miltä uudet äänet kuulostaa ja miten toimii ekaan versioon verrattuna. Kakkosessa pahimpana puutteena itselleni on automaatiokäyrien puute vocal modejen timbrelle, pitchille ja pronouciationille nyt kun niitäkin pystyy paremmin muokkaamaan. Ja vaikka "vibrato per nuotti" hävisikin, sen pystyy käytännössä tekemään scriptillä. Devit kyllä lukee foorumia ja muokanneet toimintaa/lisänneet ominaisuuksia palautteen perusteella.

Mutta joo, kelvollista tuottaa ilman liikoja editointeja. Jos jaksaa äänenkorkeuskäyriä piirrellä raw-modessa ("tunettaa") ja automaatioita tehdä (käytännössä normaalia tunetusta ja midi CC-käyriä vastaavia) ja hieman ajoituksia hioa inhimillisemmiksi niin eipä tuota ihmisestä erota (ja on jopa inhimillisempi kuin nykyajan tyypilliset autotune/melodyne-voksut). Ainoastaan kuiskailu ja normaali puhuminen meinaa olla ongelma. Kuiskailuongelma saattaa johtua käyttäjästä kun kuulemma respiration-raitaa korostamalla toimii paremmin mutten ole vielä ehtinyt sitä testaamaan.

Ja kakkosen voicebankeista sanoisin, että HXVOC on melko kelvollinen rääkyjä ja sävyä saa säädettyä tone, gender ja muilla parametreillä. Galenaialla äänialaa riittää. Mai 2 toimii jos anime-tyylistä pehmeää laulajaa tarvii ja Solaria tietty suosituin naisäänipankki ihan syystä. Ykkösen puolella käytin lisäksi Ninezeroa (erikoinen ääni, joten hieman hankala keksiä hyvää käyttökohdetta), Asteriania (baassooooo...) ja Frimomenia (herrasmies ja taipuu kelvollisesti englantiinkin pienellä japsiaksentilla). Anri Arcane 2 ostoslistalla, Jun Nocturnen suhteen oon ollut kahden vaiheilla, että ostaako vai eikö kun eeehkä voi löytyä käyttöä.

Noin esimerkkinä miltä Solaria kuulostaa lievällä tunetuksella ja käyriä paljoa piirtämättä: https://youtu.be/flWWjX5nosY?si=xwSulFfPt26A223r&t=83
Ja tuo siis työnjälki kun ensimmäistä kertaa biisiä tein Synth V:n avulla, sittemmin parantanut selvästi kun oppinut softan toimintaa ja niksejä.

Plussaa. :) Ostin tuon bundlena, jolloin sain kaksi ääntä. Valitsin Natalien ja Liamin, jotka tuntuisivat toimivan kivasti yhteen poppihommissa. Eipä tuo mitään halpaa ollut kun 170e meni, mutta näihin mun kotistudiohommiin tuo taitaa olla parasta sitten hx stompin hommaamisen. :)
WanhaWetäjä
26.06.2025 14:33:37

Entisenä muusikkona tulee aika surulliseksi näitä juttuja lukiessa ja selatessa videonpätkiä youtubessa joissa aikuisen oloiset ihmiset ovat lapsenomaisen täpinöissään kun saavat oman äänensä kuulostamaan oikeastaan keltä vaan, huh huh.

Leikkikaluna joku lauluntuottosofta on varmasti hauska mutta siinä kohtaa kun joku korvaton, epämusikaalinen ei muusikko topi tai pirkko tekee AI:lla biisin ja esittelee sen omanaan niin ollaan kyllä syvässä metikössä josta ei taida olla enää paluuta entiseen.
Ei tarvi enää osata oikeastaan yhtään mitään.

Livesoitto on onneksi alue joka vaatii vielä edes jonkinmoista osaamista poislukien kusetukset joita youtube on jo puolillaan, näissäkin AI näyttelee aika suurta osaa.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Henri Henri Olavi
26.06.2025 14:35:38
WanhaWetäjä: kun joku korvaton, epämusikaalinen ei muusikko topi tai pirkko tekee AI:lla biisin ja esittelee sen omanaan niin ollaan kyllä syvässä metikössä josta ei taida olla enää paluuta entiseen.

Eipä näitä onneksi kukaan muu halua kuunnella, kuin Topi ja Pirkko itse + ne pari pakotettua sukulaista, jotka eivät enää sen jälkeen ole missään yhteydessä Topiin ja Pirkkoon.
I know my own nation best. That's why I despise it the most. And I know and love my own people too, the swine. I'm a patriot. A dangerous man. -Edward Abbey
rintapek
26.06.2025 20:37:01

WanhaWetäjä: Entisenä muusikkona tulee aika surulliseksi näitä juttuja lukiessa

Leikkikaluna joku lauluntuottosofta on varmasti hauska

En olis hirveen huolissani, ainakaan vielä.

tuolla yleisemmällä puolella Kissatäti laittaa omia tekstejään tekoälylle koska haluaa kuulla tekstinsä laulettuna ja soitettuna. Ymmärrän häntä, se on ihan inhimillistä.
Moisessa hupikäytössä ongelma (jos siit ongelman haluaa) on se, et tekoälli tekee vaikka oopperan googlekäännetystä pesukoneen käyttöohjeesta, eli sille kelpaa teksti kuin teksti ja jälki on sit kumminkin jotain, niin tekoällin kanssa ei pääse kehittymään kirjoittajana.

Jos taas käyttää tekoälliä kuten ymmärsin Biitzillan meinaavan, et syöttää sille sanat ja melodian ja käskee laulamaan niin siinähän tekoälli on oikeestaan vaan ihmisäänisyntikka eikä sellaisena ole juuri keinotekoisempaa kuin vetää kiipparilla viulumattoa.

Itteäni kiinnostaa lähinnä toi äänen vaihtaminen toiseksi.
En aina saa tänne kaveria vetämään stemmaa, puhumattakaan siitä, että saisin houkuteltua Gubbelandiaan lauman laulutaitoisia naisia.
Joten jos joskus alan vääntämään laulua johon kaipaisin enkelikuoroa niin kyllä mä ensin kokeilen vetää enkelikuorostemmat itte ja kokeilen sukupuolenvaihdokseen tekoälliä. Jolloin tekoällillä on hommassa vaan sukupuolenvaihdosefektin rooli.

Jos joskus tuntuu siltä, et joku laulu tarttis tehdä oikeesti niin siinä ei sit auta muu kun haalia soittolauma kasaan ja painua oikeaan studioon, Gubbelandian sohva on liian ahdas moiseen.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
MustaKissa
27.06.2025 01:04:03
rintapek: En olis hirveen huolissani, ainakaan vielä.

tuolla yleisemmällä puolella Kissatäti laittaa omia tekstejään tekoälylle koska haluaa kuulla tekstinsä laulettuna ja soitettuna. Ymmärrän häntä, se on ihan inhimillistä.
Moisessa hupikäytössä ongelma (jos siit ongelman haluaa) on se, et tekoälli tekee vaikka oopperan googlekäännetystä pesukoneen käyttöohjeesta, eli sille kelpaa teksti kuin teksti ja jälki on sit kumminkin jotain, niin tekoällin kanssa ei pääse kehittymään kirjoittajana.

Jos taas käyttää tekoälliä kuten ymmärsin Biitzillan meinaavan, et syöttää sille sanat ja melodian ja käskee laulamaan niin siinähän tekoälli on oikeestaan vaan ihmisäänisyntikka eikä sellaisena ole juuri keinotekoisempaa kuin vetää kiipparilla viulumattoa.

Käytännössä sellaisiahan jo ikivanha Vocaloid ja tuo uudempi mun käytössä oleva Synthesizer V on, käytännössä äänipohjaisia erikoistuneita samplereita/synia.
Ja sinänsä nyt kun luin tuon Biitzillan alkuperäisen kirjoituksen uudestaan niin "joille voi antaa laulajan oikeaa ääntä" vaihtoehtoja ei hirveästi ole, ainakaan itse en tiedä kuin iäkäs Utau, jonka kanssa joutuu säätämään enempi, että saa määritettyä asetukset luodulle voicebankille.

Itteäni kiinnostaa lähinnä toi äänen vaihtaminen toiseksi.
En aina saa tänne kaveria vetämään stemmaa, puhumattakaan siitä, että saisin houkuteltua Gubbelandiaan lauman laulutaitoisia naisia.
Joten jos joskus alan vääntämään laulua johon kaipaisin enkelikuoroa niin kyllä mä ensin kokeilen vetää enkelikuorostemmat itte ja kokeilen sukupuolenvaihdokseen tekoälliä. Jolloin tekoällillä on hommassa vaan sukupuolenvaihdosefektin rooli.

Ei ole ihan halvinta lystiä jos hyvän kuoron haluaa (mulla käytössä EW Hollywood Choirs Wordbuilderin takia), enkelikuoro-aaaahin jotkut Kontakt-pohjaiset on varmaan parhaita.
Laulutaitoisiin naisiin ja ukkoihin käytän Synthesizer V:tä kun oma ääni ääni ei taivu kuin karkeisiin voksuihin. Mutta sääätäääää joutuu, äänet maksaaa (vaikka parilla pärjää) ja tällä hetkellä eivät osaa ääkkösiä ja euroopassa puhutuista kielistä vain englantia ja epsanjaa tällä hetkellä. Ievan Polkkaa kokeilin jossain välissä, mutta ei vaan vielä hyvin ääkkösetöntäkään suomea lausu.
Mutta jos jotain kielitaitoista sukupuolenvaihdosefektiä tarttee niin sit tarttenee tyytyä hypetettyihin AI äänenvaihtajiin ainakin tällä hetkellä.

Jos joskus tuntuu siltä, et joku laulu tarttis tehdä oikeesti niin siinä ei sit auta muu kun haalia soittolauma kasaan ja painua oikeaan studioon, Gubbelandian sohva on liian ahdas moiseen.

Voi loppupeleissä tuo olla se helpoin idea jos jostain laulajan löytää. Ja nykyään kotistudioissaankin varmaan laulajat pystyy äänittelemään jos itse tekee instrumentaalin ja demovoksut pohjalle.
Olipa kerran kissa ja paljon soittokalustoa.
lmu2002
29.06.2025 10:36:26
Oon tässä näprännyt tuon Synthesizer Veen kanssa. Aivan helvetin hyvä omassa käytössä. En ole kummoinen laulaja joten tuo antaa biisintekoon todella paljon. Melodian ja sanat teen yleensä hörisemällä ihan ääneen mikä tuntuu kannattavalta tuon kanssa että saa järkevää fraasia aikaiseksi. Joitakin sanoja se ei osaa ääntää oikein mutta biisiä kirjoittaessa ei ole ongelma.

Miellän tuon mallintavaksi laulusynaksi kun siinä pitää itse tehdä melodia ja sanat. Sekä hinkata taimit ja muu inhimilliseen kuosiin. Helpompi olis osata laulaa tai houkutella talentti paikalle, mutta tuo ei väsy eikä valita, ja tekee mitä käsketään
Ukko
30.06.2025 12:25:09

rintapek: En olis hirveen huolissani, ainakaan vielä..

Omassa pajassa kun voi tehdä mitä haluaa ja melkein milloin haluaa. Ja kun ihan omaksi iloksi värkkäilee, voi tehdä ihan kuten parhaaksi näkee. Jos haluaa vaihtaa AI:lla lauluäänen toisenlaiseksi ja paremmin tekeleeseen sopivaksi niin mikä ettei. Tai sitten käyttää sitä kuorojen rikastamiseksi. Tietenkään ei voi tekelettä pitää itse tehtynä jos antaa AI:n hoitaa prosessin vain löyhän ohjeistuksen saattelemana. Mutta jos ajattelee yleensä sitä mikä on "oikeaa" äänitettä, niin löytyykö sellaista enää niin kovinkaan paljon. Laulujen vireet on helppo korjata, rumpalin taimi saada kohdalleen ja nykyisillä systeemeillä voidaan duunata vaikka koko sinfoniaorkesteri tallenteelle yhden ainoan soittajan voimin rock/pop orkesterista puhumattakaan jne. Eikä tarvitse edes osata soittaa koska homman voi hoitaa kohdilleen vaikkapa daw:n pianorollilla. Löytyy myös kaikenlaisia virtuaalikitaristeja/basisteja jne. Ja harvapa sitä kykenee erottelemaan onko kyseessä aito soittaja vai ei.
COVS jäsen nro 6
lmu2002
03.07.2025 08:39:24
Tässä tuloksia ettei jää puheeksi. Ihan mukiinmenevää laulantaa tuolla tekee.

https://youtu.be/01nCqjj5VmU
mike tapping
04.08.2025 13:43:07
lmu2002: Tässä tuloksia ettei jää puheeksi. Ihan mukiinmenevää laulantaa tuolla tekee.

https://youtu.be/01nCqjj5VmU

Joo, hyvältä se kuulostaa. Jos en tietäisi, niin tuosta en osaisi sanoa onko AI vai natural. Omien testien perusteella tavalliselle musiikin tuularikuluttajalle menee kyllä tuota heikompikin tuotos läpi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)