mpekkanen 18.06.2025 16:04:24 | |
---|
Kefiiri: Mitä tarkoittaa "kiinteä Vibrola-tremolo"? Ettäkö on ulkonäöltään samanlainen mutta varsinainen räikkä puuttuu? Minusta omituinen, jos ei ole kampea. Niin ilmeisesti ja se voi olla ettei kampea siihen saa ollenkaan jos ei vaihda koko mötikkää. Minua ei haittaisi, vaikka ei kampea olisikaan. |
fox 18.06.2025 18:12:41 | |
---|
Kefiiri: Mitä tarkoittaa "kiinteä Vibrola-tremolo"? Ettäkö on ulkonäöltään samanlainen mutta varsinainen räikkä puuttuu? Minusta omituinen, jos ei ole kampea. Paha sanoa, olisko vaan tuo sideways-vibrolan runko tuohon jätetty ilman noita kammen osia (ja tietty tietenkin ilman kampea) Niin että se on se runko vaan "näkönä ku Jaakkola kirkossa" niinkuin täälläpäin sanotaan. |
msalama 18.06.2025 18:59:54 | |
---|
Jos tuo Essi olisi minun, niin kyseinen järjetön "kiinteä Vibrola" lentäisi kaaressa romukoppaan ja tilalle ilmestyisi perinteinen trapetsi. Mihin tarvitaan vibraa, jonka hyödyllisyys on suunnilleen paavin pallien ja nunnan nännien tasolla? Vai enkö mä taaskaan ymmärtänyt mistään mitään? En kyllä todellakaan ole mikään Vibrola-tuntija, joten kaikki on tietenkin mahdollista. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
rosberg 18.06.2025 20:27:04 | |
---|
Se ehkä jää nyt ymmärtämättä, että se kiinteän vibrolan tuoma etu on pidempi kieli = ihan toisenlainen fiilis. Mä silti taidan passata tän. Vibrola SG ja Custom -pajalta. Mutta sekin pitää päästä soittamaan ekana. Enää en yhtään sg:tä osta mnetistä soittamatta. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
Kefiiri 18.06.2025 20:35:35 | |
---|
rosberg: Se ehkä jää nyt ymmärtämättä, että se kiinteän vibrolan tuoma etu on pidempi kieli = ihan toisenlainen fiilis. No jäi, kiitoksia! En ole musiikin asiantuntija. |
fox 18.06.2025 20:43:12 | |
---|
rosberg: Se ehkä jää nyt ymmärtämättä, että se kiinteän vibrolan tuoma etu on pidempi kieli = ihan toisenlainen fiilis.. No, kyllähän se "ihan tavallinen" trapetsi ajaa yhtä hyvin asiansa. Ihan mun mielestä toki. |
mpekkanen 18.06.2025 20:48:48 | |
---|
fox: No, kyllähän se "ihan tavallinen" trapetsi ajaa yhtä hyvin asiansa. Ihan mun mielestä toki. Ehkä tuossa Marcus King ES-345 kitarassa siinä peräkappaleessa on massaa enemmän kuin normaalissa trapetsi peräkappaleessa. Voihan se aavistuksen vaikuttaa jopa soundiin tai sustainiin jos oikein uskoo... |
Kefiiri 18.06.2025 22:03:22 (muokattu 18.06.2025 22:03:33) | |
---|
Joo uskon asioitahan se on, mutta pystyn kuvittelemaan että tuo peräkappale olisi sustainin kannalta jotenkin eri asia kuin trapetsi. Kuvitelma riittää perusteeksi monessa hommassa! En ole musiikin asiantuntija. |
fox 18.06.2025 22:07:56 | |
---|
mpekkanen: Ehkä tuossa Marcus King ES-345 kitarassa siinä peräkappaleessa on massaa enemmän kuin normaalissa trapetsi peräkappaleessa. Voihan se aavistuksen vaikuttaa jopa soundiin tai sustainiin jos oikein uskoo... Ilman muuta on massaa enemmän kuin tuossa normi trapetsissa, ihan luonnostaankin vaikka sieltä olis se itse veivi poistettu, sitä en sitten tiedä onko sieltä "raakattu" myös sitä muuta nivelvivustoa.. "Messinkiajan" kasvattina (ja ihan järjelläkin ajateltuna) sustainin parannus kyllä on enemmän tallan kulmilla tapahtuvaa, siinähän sitä kielten painetta on. Japsit laittoivat noihin kalliimpiin vehkeisiin niitä sustain-blokkeja talloihin, niinkuin Yamahan SBG:ssä ja Ibanezin kalliimmissa Artisteissa ja Matsumokun yläpään Vantageissa. Unohtamatta tietty Gibsonin jämerissä "Sustain Sisters" tallatolpissa. Ja kyllähän noissa 70-luvun lopun - 80-luvun alun modauksissa messinkilätkistä leikeltiin bassotallojen ja F-mallin kitaratalloihin ekstra aluslevyjäkin. |
The Jack 19.06.2025 00:16:13 (muokattu 19.06.2025 00:16:51) | |
---|
Minua haittaisi tuossa kitarassa tallan lisäksi nimiplakaatti sen alla. Vaikka olisi Slashin tai Anguksen kitara, niin ei sitä nimeä nyt sen sentään tarvitse kyltillä kanteen ruuvein kiinnittää. Menee jo liikaa fanipoikameiningiksi. Jos kyltin poistaa muutaman vuoden päästä, niin voi jäädä ikävät värierot kanteen. Mikäli ruuvaa oman nimensä tilalle sekin näyttäisi tyhmälle. Jonnekin kaularaudansäädön muovin kohdalle töherrykset, jos on pakko. Mieluiten ei sinnekään. Signature-kitarat tosin muuten on ihan kiinnostavia. Näin mikäli samalta hepulta ei tule niitä lukuisia, ja ovat vielä erilaisia mitä yleensä soittaa. |
Mikko1978 19.06.2025 02:14:06 | |
---|
rosberg: Se ehkä jää nyt ymmärtämättä, että se kiinteän vibrolan tuoma etu on pidempi kieli = ihan toisenlainen fiilis. Mä silti taidan passata tän. Vibrola SG ja Custom -pajalta. Mutta sekin pitää päästä soittamaan ekana. Enää en yhtään sg:tä osta mnetistä soittamatta. Ainakin epävireisempää fiilistä on luvassa. |
msalama 19.06.2025 08:39:41 | |
---|
Jotkut nettirandot väittivät, että Vibrola pysyy ns. herraskaisessa käytössä ihan hyvin vireessä rullatallalla ja kunnollisella satulalla koska kielet eivät silloin tartu mihinkään, ja sanoivat myös, ettei perus-TOM todellakaan ole ihanteellinen talla näille koska punotut kielet kanittavat sen kanssa niin herkästi. No minä en näistä tiedä mitään muuta kuin perinteisen paskan maineen, eli en kommentoi... Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
samiko 19.06.2025 09:04:18 | |
---|
The Jack: Minua haittaisi tuossa kitarassa tallan lisäksi nimiplakaatti sen alla. Vaikka olisi Slashin tai Anguksen kitara, niin ei sitä nimeä nyt sen sentään tarvitse kyltillä kanteen ruuvein kiinnittää. Menee jo liikaa fanipoikameiningiksi. Jos kyltin poistaa muutaman vuoden päästä, niin voi jäädä ikävät värierot kanteen. Mikäli ruuvaa oman nimensä tilalle sekin näyttäisi tyhmälle. Jonnekin kaularaudansäädön muovin kohdalle töherrykset, jos on pakko. Mieluiten ei sinnekään. Signature-kitarat tosin muuten on ihan kiinnostavia. Näin mikäli samalta hepulta ei tule niitä lukuisia, ja ovat vielä erilaisia mitä yleensä soittaa. Jos plakaatin alla on röörit normi stop tailille niin ok. Tuollaisilla kylteillä niitä on ennenkin peitelty. Mutta jos röörejä ei ole niin ei hyvä. |
SaOk 19.06.2025 09:25:58 (muokattu 19.06.2025 09:26:42) | |
---|
Jännästi tuossa Marcussissa tuo mötikkä kiinni kun ei mene yli reunan. Voi olla aika pakotettu olemaan aina kammeton kitara mikäli tuon nimen alla ei ole tosiaan reiät valmiina. |
msalama 19.06.2025 09:33:35 | |
---|
Tiedä häntä, itse olisin kyllä ihan pokkana laittanut mokomiin stoppariholkit aivan kuten muihinkin ja heivannut tuon typerän lätkän huitsan helvettiin, koska se riipii, broidi, riipii. Mutta ehkä sekin oli pavunlaskijoiden mielestä liian tyyristä? Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
The Jack: Minua haittaisi tuossa kitarassa tallan lisäksi nimiplakaatti sen alla. Vaikka olisi Slashin tai Anguksen kitara, niin ei sitä nimeä nyt sen sentään tarvitse kyltillä kanteen ruuvein kiinnittää. Menee jo liikaa fanipoikameiningiksi. Jos kyltin poistaa muutaman vuoden päästä, niin voi jäädä ikävät värierot kanteen. Mikäli ruuvaa oman nimensä tilalle sekin näyttäisi tyhmälle. Jonnekin kaularaudansäädön muovin kohdalle töherrykset, jos on pakko. Mieluiten ei sinnekään. Signature-kitarat tosin muuten on ihan kiinnostavia. Näin mikäli samalta hepulta ei tule niitä lukuisia, ja ovat vielä erilaisia mitä yleensä soittaa. Monesti näkee että tuossa nimilapussa lukee Custom Made ja varmaan sellainen jostain löytyy jos Marcus King tarra alkaa ahdistamaan. Kumminkin jos kitara maksaa neljä tonnia ja se muutoin on ihan ok, niin ei siinä hinnassa enää muutaman euron tarra ole este. Nyt on Gibsonilta tullut ihan mielenkiintoisia signature kitaroita. Itse vierastan sellaisia signatureja, joita artisti ei edes itse soita juurikaan. Tulee mieleen joku Bonamassa, jolla useampi oma malli ja yleensä kun miehen näkee jollain videolla, niin aina eri kitara hyppysissä. |
horseface 19.06.2025 09:54:53 | |
---|
335:sta tuli mieleen, että ainakin jokin aika sitten Crazy Parts myi uustuotantoa olevia Gibson-logolla varustettuja mikinkuoria ja sellaisethan piti heti hankkia itselle. Logo ei ole ihan yhtä syvään stanssattu (vai mikä nyt onkaan oikea termi?) kuin alkuperäisissä vuodelta -72 mutta tekevät silti hyvän säväyksen ja kaikki on entistä paremmin. Nyt en noita enää valikoimista löytänyt. Huutamalla ne asiat selviää. |
rosberg 19.06.2025 10:11:13 (muokattu 19.06.2025 10:11:31) | |
---|
Mikko1978: Ainakin epävireisempää fiilistä on luvassa. Pointti onkin se, että voit huoleti lyödä paksumman setinkin kiinni. https://foundsound.com.au/products/8651 Kysy vaikka Malcolm Youngilta. Se veti 12-58 setillä tjsp. Itse tykkään bigsbystä juuri tän takia. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
msalama 19.06.2025 11:04:23 | |
---|
Malcolm veti muistaakseni 12-56 Black Diamondeilla, ja vaikka miehellä se alkuperäinen Burnsin vibra joskus kiinni numero ykkösessään olikin, niin kampea tuo ei tainnut käyttää edes alkuaikoina jolloin kummatkin vielä sooloilivat. Tosin paksummat pitävät kyllä kammetettaessakin vireen paremmin, se on aivan totta, mutta on se muu kieliratakin silti saatava luistamaan tai epikseen menee. Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/ |
BigPapa 19.06.2025 11:42:30 (muokattu 19.06.2025 12:31:38) | |
---|
|