Aihe: Rumpujen rakentaminen itse? 1 2 | |
---|---|
![]() 10.12.2022 23:28:08 | |
Kefiiri: Tarkoitatko puun kosteuselämisestä johtuvaa vääntyilyä vai pidikkeeseen ripustettaessa tapahtuvaa, rungon ryhdikkyysvajeesta johtuvaa taipuilua? Sekä että. | |
![]() 11.12.2022 05:45:05 (muokattu 11.12.2022 08:50:35) | |
Erno90: Tuliki randomisti mieleen, että mahtaako nimenomaan stave-rungoissa olla niin, että ne vääntyilee paljon vähemmän/harvemmin kuin perinteiset rungot? Perinteiset? Tarkoittanet niitä, jotka tehtiin taivutuskoneella kolmikerroksisesta vanerista ja laitettiin sitten vahvikerenkaat? Sen njälkeen tehtiin rungot muottiin ja ristiinlaminoitiin viiluja. Miten vain, mutta ei ole omalle kohdalle soikeita runkoja sattunut. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 11.12.2022 07:04:58 (muokattu 11.12.2022 07:05:44) | |
hollmi-5: Perinteiset? Tarkoittanet niitä, jotka tehtiin taivutuskoneella kolmikerroksisesta vanerista ja laitettiin sitten vahvikerenkaat? Se jälkeen tehtiin rungot muottiin ja ristiinlaminoitiin viiluja. Miten vain, mutta ei ole omalle kohdalle soikeita runkoja sattunut. Jos pohdinnalla tarkoitetaan lievästi kieroja runkoja eikä niinkään soikeita, että ikään kuin joutuu viisteitä oikaisemaan hiomalla rummun reunaa tasaista pintaa vasten? Se lienee ihan perus hommaa aina välillä. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 30.05.2025 12:58:13 | |
Löysin YouTubesta videon, missä joku oli tehnyt trukkilavoista akustisen kitaran. Millaistakohan olisi (näin ajatusleikkinä) tehdä vastaavasti stave-tekniikalla itse rummut? Sitä en tiedä mistä puusta trukkilavoja tehdään, mutta luulen että ne taitaa olla pääasiassa mäntyä. Toki joo ulkopuolelta voisi päällystää jollain epoksilla, mutta sisäpuoli ja lopulta se soundi ovatkin sitten oma tarinansa. | |
![]() 10.06.2025 14:50:34 | |
Tietämätön asiasta kun hieman olen, lyhyt kysymys niille jotka tietää. Mikä ero on foil- ja wrap-päällysteillä? Tai kumpi helpompi ottaa rummusta irti? | |
![]() 11.06.2025 12:28:28 | |
TJT71: Tietämätön asiasta kun hieman olen, lyhyt kysymys niille jotka tietää. Mikä ero on foil- ja wrap-päällysteillä? Tai kumpi helpompi ottaa rummusta irti? Eikös nuo liene sama asia. Kunnos rummuissa wrappi on liimattu hyvin kiinni, jolloin sointi ei heikkene. Kuumaan saunaan kun laittaa rungot puoleksi tunniksi, niin liima pehmenee. Kuumailmapuhallin on myös hyvä apu. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 16.06.2025 09:59:35 | |
Moi. Erno90: Millaistakohan olisi (näin ajatusleikkinä) tehdä vastaavasti stave-tekniikalla itse rummut? Puu on puuta, joten tässäkin ketjussa aiemminmainitut syyrakenteet ja sahaussuunnat kun ottaa huomioon niin siitä vain askartelemaan. Trukkilavojen kanssa vuosikymmenten saatossa jonkin verran touhunneena täytyy kyllä todeta että aika monta trukkilavaa saa nurkkiin haalia että saa valkattua virveliä syvempään rumpuun riittävästi materiaalia ;). Käyttökelpoiset trukkilavat eivät ole ilmaisia eivätkä edes kovin halpojakaan, joten rahaa tuskin säästät trukkilavoista väsäämällä. Jos jotain pitäisi ehdottaa, aiemmassa vastauksessani sivuamani Bauhausin tuppeen sahattu leppä olisi korkealla vaihtoehdoista, vaikkakin valikoima on mennyt varsin suppeaksi ja metrihinta kaksinkertaistunut vaikka samalla leveydestä onkin kadonnut ~30% (Vantaa, Turku, Tampere tarjonta) Erno90: Sitä en tiedä mistä puusta trukkilavoja tehdään, mutta luulen että ne taitaa olla pääasiassa mäntyä. Totta, pohjolan trukkilavat ovat mäntyä ja kuusta, muualla halvinta puumateriaalia jota tarjolla on. Täällä meillä on muodostunut vahva ajatusvinouma trukkilavoihin EURO- JA FIN-lavapoolien vuoksi. Varmaa tietoa ei ole, mutta veikkaan että ~90% maailmalla käytettävistä kuormalavoista oli jo ennen puriste- ja keinoainelavojakin kertakäyttöisiä, vaikka toki vastaavia lavapooleja muitakin on olemassa. Satavarmasti jokaisella teollisuuspaikkakunnalla kiertää puuseppäpiireissä huhuja jostain henkilöstä joka on roskalavalta dyykkaamistaan mahonkisista, pähkinäpuisista, tai jopa vieläkin jalommista puista valmistetuista kuormalavoista/pakkauspuista tehnyt jotain hienoa. Kumpaakin noista puulaaduista on itselläkin vastaan tullut, muttei sellaisia joista mitään olisi askarrella viitsinyt. Osassa tarinoista piilee kuitenkin totuuden siemen, aivan kuten siinä Riihimäki-Hyvinkää akselilla aikoinaan kerrotusta jossa Koneen inssi teki muistaakseni paattiinsa mahonkikannen dyykkaamistaan pakkauslaatikoista ja -lavoista. Alkuperäisessä tarinassa tosin unohdettiin kertoa että väitetyn dyykkaamisen sijaan kyseinen jantteri oli afrikassa paikanpäällä, osti itse puut, ja ohjeisti paikallisia kuinka valmistaa laatikot jotta jäi mahdollisimman paljon käyttökelpoista materiaalia. Vaikka CITES olikin tuolloin vasta ajatuksen asteella, tuolla tapaa kuulemma salakuljetettiin onnistuneestikin kohtalaisia määriä jalopuuta Suomeen. Erno90: Toki joo ulkopuolelta voisi päällystää jollain epoksilla, mutta sisäpuoli ja lopulta se soundi ovatkin sitten oma tarinansa. Jokainen tietenkin tekee kuten parhaaksi näkee, mutta jos itse kierrätysmateriaalia käytän, jätän sen myös näkyviin. T:Samuli | |
![]() 16.06.2025 10:11:02 | |
Moi. TJT71: Tietämätön asiasta kun hieman olen, lyhyt kysymys niille jotka tietää. Mikä ero on foil- ja wrap-päällysteillä? Tietoa ei ole mutta itsellä on ollut käsitys että foil olisi ohuempi kalvo, wrap paksumpi. Mutta kumpainenkaan ei oikeasti ole materiaalitekninen termi, korkeintaan mainoslause, joten jäsen hollmi-5:n ehdotus lienee likempänä totuutta. TJT71: Tai kumpi helpompi ottaa rummusta irti? Jotkut ovat irti jo alunperinkin, joten riippuu täysin käytetyistä liimoista. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus omista Kiinan-Sonoreista ottaa wrapit irti koska musta muovi ei ulkonäkönä juurikaan viehätä, kerron sitten kokemukseni noista :). Pökäleen kiillotusta eittämättä tuokin, mutta eipä arvo moisesta projektista muutu suuntaan eikä toiseen ;). Saunaan en itse välttämättä uskaltaisi laittaa, mutta kuumailmapuhaltimella tai lämmitetyllä palettiveitsellä on itse tarkoitus homma hoitaa. T:Samuli | |
![]() 16.06.2025 21:32:30 | |
Saunasssa ei pidä heittää löylyä. Sauna siksi, että lämpö leviää tasaisesti koko runkoon ja liimaan. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)