Aihe: Sepultura / Soulfly / Cavalera Conspiracy ja muut johdannaiset
1
McNulty
15.06.2025 14:04:31
Koskenkorvasieni: En nyt nopealla haulla löytänyt topikkia, jossa voisi keskustella yleisesti niin Sepulturasta, kuin Cavaleran veljesten edesottamuksista Sepulturan jälkeen, joten päätin perustaa itse sellaisen. Itse olen nyt viime aikoina taas kuunnellut Maxin aikaista Sepulturaa ja sen innoittamana myös Soulflyn ja CC:n tuotantoa ja ainakin omasta mielestäni Sepulturasta hävisi sielu Maxin lähdön myötä, ei vain mitenkään ole kolissut DG:n aikainen Sepultura samalla tavalla kuin esim. Soulflyn pari viimeisintä levyä.

Vaikka DG onkin ollut bändin rosterissa pidempään kuin Max, niin kyllähän nuo legendaariset albumit syntyivät 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa (Maxin aikakaudella). Joitain yksittäisiä hyviä biisejä on siellä täällä Sepulturan myöhemmilläkin levyillä, mutta kokonaisuudet ovat aika vaisuja, jos siis vertailupiste onpi nuo kulttialbumit.

Minust bändin soundi muuttui turhan rajusti DG:n hypätessä puikkoihin. Varsinkin laulusoundi, joka meni brutaalin karjumisen sijaan kähinäksi, jota sitten vielä jouduttiin ryydittämään säröefektillä paikkapaikoin. Soundista tuli muutenkin jotenkin sellainen geneerinen "jenkkihevibändi".

Cavalera-nimen alla julkaistut uudelleen äänitetyt kolme ekaa Sepun levyä kuulostavat minusta myös aivan loistavalta verrattuna tuhnuisesti tuotettuihin alkuperäisiin, vaikka Andreas Kisserin mielestä niiden taiteellinen arvo onkin nolla.

Varsinkin eka levy ja EP paranivat huomattavasti vaikka onhan siinä alkuperäisessäkin oma fiiliksensä. Itselleni tärkeä Schizophrenia kuulostaa yllättävän hyvältä uusintaversiona. Mun mielestä BtR:stä eteenpäin Sepulturan soundi on ollut alkuperäisilläkin levyillä kohdallaan. Niiden uudet versioinnit eivät ole niin "iso juttu" kuin nuo Cogumelo Recordsille aikoinaan äänitetyt tekeleet.

Nythän Cavalera on syssymmällä lähdössä jenkkikiertueelle Chaos AD-levyn tiimoilta, ajatuksena soittaa se kokonaisuudessaan ja voi perkele kun tulisivat Suomeenkin, olis varmaan pakko mennä katsomaan. Ainoa kerta tähän mennessä kun olen nähnyt Maxin livenä on Soulflyn keikka Tuskassa 2003 ja muistan ainakin, että Maxilla oli Suomi-paita päällä. :D Soulfly muuten taisi ihan äsken vetää pari klubikeikkaa Suomessa, oliko kukaan paikalla ja mikä oli meininki?

Kävin itse katsomassa HML:n Aulangon kylpylässä kun Max ja Iggor kävivät veivaamassa Roots-levyn kokonaisuudessaan. Oli kerrassaan loistava keikka ja biisit toimitti livenä todella hyvin. Oisko ollut Return To Roots -niminen setti ja siitä kohta 10 vuotta aikaa :)

Sitä ennen tuli nähtyä Sepultura Messilässä joskus ysärin puolivälissä, oisko ollut '96... silloin Max soitti keikan K-kaupan logo rinnassaan, joku suomalainen pelipaita päällään. Max muistaakseni keräilee pelipaitoja.
moving in stereo
pehko
17.06.2025 13:43:44 (muokattu 17.06.2025 13:45:05)

Ennenvanhaa maistui kovasti Chaos A.D./Roots osaston Seppo ja Soulflyn kolmos ja nelos levy. Nykyään en Cavaleran ukon hommia kyllä jaksa yhtään. No jaa, se 'Under a Pale Grey Sky' live on vitun kova. Siitä tykkäsin kun ilmestyi ja tykkään vieläkin.

"Uuden" Sepulturan 'Machine Messiah' on hyvä levy.
"Sä oot hauskan näkönen äijä." - J. Tiensuu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)