Aihe: Koti-studio haltuun kouluttautumalla ja kirjallisuudella
1 2
silhouette
14.04.2025 19:51:33 (muokattu 14.04.2025 20:21:33)

Hei! Olen aika aloittelija kaikkeen kotistudioon ja äänittämiseen liittyen ja minun oma musiikillinen suuri tavoite/unelma on yksinkertaisesti se, että saisin tehdä omaa kitarapainotteista musiikkiani kotonani omaan tahtiini. Minulla ei siis ole mitään epärealistisia tavoitteita tulla ns. suureksi muusikoksi tai mitään muuta sellaista. Sanon vielä, että tämä asia ei kuitenkaan ole minulle mikään ongelma vaan unelmieni täyttymys.

Ongelma on se, että en osaa kovinkaan hyvin toteuttaa musiikkini äänittämistä kotonani ja olen ajatellut, että minkälaista koulutusta tai kursseja asiaan voi saada tai mitä kirjallisuutta ja perusteoksia alalta ehdottomasti kannattaisi lukea? Minulla on käytössä Reaper-softa ja tässä muutama aihe mikä minua ehkä eniten askarruttaa:

1. Kuinka saada mahdollisimman hyvät ja ammattimaiset särösaundit kitaraan?

2. Kuinka renderoida omat biisit mahdollisimman oikein ja fiksusti?

3. Kuinka rakentaa omiin kappaleisiin mahdollisimman hyvät rumpuraidat mahdollisimman oikealla tavalla?

4. Kuinka muokata Guitar Rig 6:sen kitara saundeja?

5. Kuinka käyttää yhdessä/yhteistyössä Fruity loopsia ja Reaperia?

Elikkäs, jospa saisin näihin pieniin mietteisiin jotain neuvoja niin se olisi oikein mukavaa. Minulta voi myös kysyä tarkemmin jos jokin asia jäi mietityttämään, iso kiitos kaikille jo nyt vastauksista! =)
Aina voi yrittää.
ejhfi
14.04.2025 22:16:19 (muokattu 15.04.2025 06:26:53)

Melkein aloittaisin sellaisesta, että lainaisin kirjastosta tai ostaisin divarista edelleen mainion J. Pekka Mäkelän kirjan Kotistudio. Siitä on taidettu tehdä useitakin uudistettuja painoksia. Siinä on selitetty hyvinkin käytännönläheisesti ja lähes kädestä pitäen ne perusteet, mitä edelleen tämänkin päivän kotistudiossa on hyvä tietää ja ottaa huomioon. Toinen suositeltava opus voisi olla J. Laaksosen Äänityön kivijalka, joka sekin on jo muutaman vuoden vanha, mutta edelleen perusteiltaan käypä. Englanniksi kirjoitettuja vastaavia opuksia on sitten tusinoittain.

1. Kuinka saada mahdollisimman hyvät ja ammattimaiset särösaundit kitaraan?

Tähän ei ole mitään poppakonstia. Ensinnäkin tärkein on lähtösoundi ja tämän jälkeen pitäisi ehkä päättää tekeekö soundin plugarilla vaiko perinteisesti mikittämällä. Tapoja on lähes yhtä monta kuin tekijääkin. Kokeilemalla ja tekemällä.

2. Kuinka renderoida omat biisit mahdollisimman oikein ja fiksusti?

Mitä on väärin ja vähemmän fiksusti renderöinti? Reaperiin löytyy tuubista useita käyttökelpoisia ohjevideoita mm. Kenny Gioian Reaper Mania kanavalta. Suosittelen tutustumaan.

https://www.youtube.com/@REAPERMania

3. Kuinka rakentaa omiin kappaleisiin mahdollisimman hyvät rumpuraidat mahdollisimman oikealla tavalla?

Kts. edellinen kohta.

Loppuihin kyssäreihinkin löytyy varmasti hyviä ohjeita Googlelta kysymällä.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
soundmodel
26.04.2025 11:38:11 (muokattu 27.04.2025 12:47:40)
Youtube:sta vaan videoita. Niitä pitäisi olla ihan riittämin.

Ei opi kirjoista kyllä mitään näissä jutuissa, mutta instrumenttien ja DAW-ohjelmien manuaalit kannattaa lukea. Niissä kerrotaan yleensä, miten laitetta on tarkoitettu käytettävän. Usein annetaan myös esimerkkejä. Useimmat eivät lue niitä manuaaleja, vaikka esimerkiksi viime viikolla itsekin muistin, että eräässä plugarissa oli ominaisuus, jota en ole koskaan käyttänyt, mutta huomasin sen manuaalista.

Kohta 3 on luultavasti sellainen, mitä saa harjoitella 10000 tuntia ja enemmän. Eikä sitä voi oikein videollakaan välittää. 2, 4 ja 5 kysymyksiin vastataan ohjekirjoissa. Kohta 1 on makuasia, mutta siihenkin auttaa käyttöohje sekä Youtube:n esimerkkivideot.

Sounditunetuksen yleisohje:

Katso, mitä nuppeja sinulla on.
Sitten:
-käännä niitä kaikkia kunnes kuulostaa hyvältä
tai
-käännä vaikka jokaista yksitellen kunnes jokainen yksittäinen kuulostaa hyvältä

Jos ei kuulosta hyvältä, niin vaihda joko sisään tuleva soundi tai laite.

Tämä onnistuu vaikka ei tietäisi, mitä nupit tarkoittavat. Hyvään soundiin ei ole sinänsä mitään ohjekirjaa, vaan siinä on vain kyse siitä, että on jokin mielipide siitä ja sitten kääntelee nuppeja yms. kunnes löytää mielestään sen. Tähän auttaa, jos tietää mitä nupit tekevät. Toinen hyödyllinen tapa on opiskella muiden tekemiä projekteja. Esimerkiksi netistä löytyy valmiita miksauksia, joissa näytetään, mitä on tehty. Sieltä vaan opiskelee, että mistä kukin raita koostuu ja mitä raitoja on.

Kuitenkin, esim. GR6:ssa on jo pelkästään säröillä melko monta mahdollista kombinaatiota. Kannattaa katsoa hyvinä pitämiään presetejä ja opetella, miten ne on tehty.
oksatboys
01.05.2025 15:12:51 (muokattu 01.05.2025 15:14:23)

soundmodel:
Sounditunetuksen yleisohje:

Katso, mitä nuppeja sinulla on.
Sitten:
-käännä niitä kaikkia kunnes kuulostaa hyvältä
tai
-käännä vaikka jokaista yksitellen kunnes jokainen yksittäinen kuulostaa hyvältä

Jos ei kuulosta hyvältä, niin vaihda joko sisään tuleva soundi tai laite.

Tämä onnistuu vaikka ei tietäisi, mitä nupit tarkoittavat. Hyvään soundiin ei ole sinänsä mitään ohjekirjaa, vaan siinä on vain kyse siitä, että on jokin mielipide siitä ja sitten kääntelee nuppeja yms. kunnes löytää mielestään sen. Tähän auttaa, jos tietää mitä nupit tekevät. Toinen hyödyllinen tapa on opiskella muiden tekemiä projekteja. Esimerkiksi netistä löytyy valmiita miksauksia, joissa näytetään, mitä on tehty. Sieltä vaan opiskelee, että mistä kukin raita koostuu ja mitä raitoja on.

Voi noinkin toki tehdä, mutta itse ensisijaisesti kuuntelen ja mietin mitä millekin raidalle pitäisi tehdä tai mitä kokonaisuudelle pitäisi tehdä, että toimisi. Toki sitten pitää katsoa että mitä työkaluja on käytössä ja kokeilla toimiiko ne ongelmaan.
rintapek
01.05.2025 17:29:09

silhouette: Hei! Olen aika aloittelija kaikkeen kotistudioon ja äänittämiseen liittyen ja minun oma musiikillinen suuri tavoite/unelma on yksinkertaisesti se, että saisin tehdä omaa kitarapainotteista musiikkiani kotonani omaan tahtiini.

Ongelma on se, että en osaa kovinkaan hyvin toteuttaa musiikkini äänittämistä kotonani

O let siis biisintekijä.
Biisintekijän murheista päällimmäinen on se miten tehdä hyvä biisi. Siihen hyvä sovitus. Sen jälkeen pohtia miten sen toteuttaa siten, että se kuulostaa edes siedettävältä.
Senkin pohtimista mitä instrumentteja musiikkiisi haluat ja mitä niistä itse pystyt soittamaan/laulamaan ja onko sinulla esim. rumpali- tai pianistikaveria jotka voi jeesata.
Sen pohtimista mitkä instrumentit haluat/voit äänittää mikillä audiona ja missä asioissa on pakko tyytyä tavalla tai toisella aikaansaatuun midiraitaan ja vst-instrumenttiin.

vastaus kysymykseen 3 on se, että mahdollisimman hyvät rummut mahdollisimman hyvällä tavalla syntyvät hyvän rumpalin toimesta hyvin äänitettynä hyvässä tilassa ja se on yleensä olohuoneen sohvalla toimiessa mahdotonta, joten täytyy laskea vaatimustasoa.
jos oikeat rummut on poissuljettu niin vaihtoehtoina on esim., että itse tai joku naputtaa sähkörumpuja, tai naputtaa ne kiipparin koskettimilla, tai vetää rumpusoftan valmiita tahteja peräkkäin mieleiseensä järjestykseen; valinta on vapaa.
Y.livoimaisesti helpointa saada asiallista kannuttelua (ja vaikka bassottelua) aikaan on käyttää biisinikkareille tehtyjä biisintekosoftia kuten Band-in-a-box tai ilmainen JJazzlab Lyö soinnut sisään, valkkaa tyylin, laittaa aksentteja, fillejä, taukoja ja holdeja kohdallen ja kas - konerumpali kannuttaa biisin alusta loppuun.
Ne voi sit myöhemmässä vaiheessa korvata paremmalla kannuttelulla jos sellaista saa toisella tavalla aikaiseksi.

Kotibiisinikkaroinnissa ja niiden toteutuksessa kukaan ei ole seppä syntyessään vaan hommassa kehittyy koko ajan tehdessään. Se on puolet homman hauskuutta.
Eikä hirveesti kannata murehtia jos kotipajassaan ei saa aikaan superpro-ammattijälkeä.
Usko pois, siihen on syynsä miksi studioissa soittaa ammattilaiset ja äänitys-, miksaus-, masterointi- ja tuotantopöytien ääressä istuu ammattilaiset.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
soundmodel
01.05.2025 23:40:37 (muokattu 02.05.2025 15:37:03)
oksatboys: Voi noinkin toki tehdä, mutta itse ensisijaisesti kuuntelen ja mietin mitä millekin raidalle pitäisi tehdä tai mitä kokonaisuudelle pitäisi tehdä, että toimisi. Toki sitten pitää katsoa että mitä työkaluja on käytössä ja kokeilla toimiiko ne ongelmaan.

Uskoisin, että aloittelijalla ei ole kokemusta tehdä noita päätöksiä, koska sitä varten pitää nähdä riittävän monta kertaa samoja tapauksia. Siten parempi neuvo olisi, vaan että "tee siten ku kuulostaa hyvältä". Melko varmasti aloittelija myös omaa eri näkemyksen siitä, mikä kuulostaa hyvältä esim. 5 vuoden päästä, mutta ei voi omata tulevaisuuden korvia nyt. Esimerkiksi, yleensä aloittelijoille on riittävän vaikeaa päättää, miten asettaa kanavakompressori, koska sen voi asettaa erilailla ja se vahvistaa ja vaimentaa erilaisia asioita. Lisäksi kompressointi koetaan usein tekniikkana vaikeaksi, koska se ei ole visuaalista ja koska sen vaikutus soundiin on epäintuitiivista (miten muka voi tulla lisää punchia, jos dynamiikkaa vähennetään?).

Musiikin voi tehdä noin n:llä eri järjestyksellä. Jopa rumpuraidat voi tehdä noin n:llä eri järjestyksellä. Järjestyksellä joko on tai ei ole vaikutusta.

Itse tuhlasin kauan aikaa olettaen, että on jotain opittavaa, vaikka lopulta oikeastaan muulla ei ole väliä kuin sillä, että se kuulostaa itselle ja kuulijaryhmälle menevältä. Riippumatta edes siitä, miten se on saatu aikaan. Lopulta sitä, mitä taiteellinen osaaja osaa, ei voi oikein redusoida johonkin ohjekirjaan, eikä sitä voi edes välittää helposti toiselle, koska se pitää kokea itse läpi. Ohjeet kertovat, miten asiat toimivat, mutta ne eivät kerro, miten tehdä tuotannollisia päätöksiä.

Ja kyllä nykyään saa pro-tasoa ihan kotonakin. Tästä on lukuisia esimerkkejä ainakin EDM-genreissä. Enpä usko, että joku Venetian Snares:kaan paranee kauheasti studiossa, vaikka se olisi tehty pelkästään Renoisella. Masteroinnissa parantuu ehkä muutaman desibelin.

Itselläni ja varmaan monella muullakin oli esimerkiksi alussa taipumus ylikäsittelyyn, koska piti tulla fiilis, että "on miksannut jotain (eihän olisi sopivaa, että miksaaja ei olisi käsitellyt raitoja tms.)", jonka takia sitten raidoilla on vaikkapa 30 bandia EQ:ta, vaikka pari riittäisi. Sitten oli myös mm. sellainen taipumus, että ajattelin, että kaikki kuultava pitää joko leikata tai korostaa, vaikka EQ:ta käytetään oikeasti paljon isommalla sudilla. Tällöin esim. jossain akustisessa raidassa kuuluva keskialueen "karheus" leikattaisiin matalammalle, vaikka tämä johtaa soundin ohenemiseen ja se ei ole virhe soundissa, vaan sen osa. Se kuulostaa virheeltä, jos kuuntelee vain sitä aluetta.
soundmodel
01.05.2025 23:46:10 (muokattu 02.05.2025 15:08:33)
rintapek: O let siis biisintekijä.
Biisintekijän murheista päällimmäinen on se miten tehdä hyvä biisi. Siihen hyvä sovitus. Sen jälkeen pohtia miten sen toteuttaa siten, että se kuulostaa edes siedettävältä.

Minusta tämä on juuri tätä yliteoretisointia. Esimerkiksi minusta nuo kaikki ovat limittyneitä. En voi jatkaa ideaa, ellei soundi ole 90%:sti sinne päin, koska miellän, että soundi ja sävelkulku liittyvät erottamasti, koska fiilis muuttuu, jos jomman kumman vaihtaa.

Ei siis onnistu vaikkapa jonkin dubstep growlin testailu jollain siniaalloilla.

Sitä paitsi, jos käyttää kalliita sample-kirjastoja, niin pro-soundi ei ole edes kovin vaikeaa saavuttaa. Tämän takia en vaan arvosta samplenikkareita, koska he kuulostavat paremmalta kuin oikeasti ovat ja sormi menisi suuhun, jos pitäisi tehdä esim. ne biitit itse. Great artists steal, mutta jokin raja sentään, että on jotain tekemistäkin.
Otustelija
02.05.2025 09:22:39 (muokattu 02.05.2025 09:23:06)

Ei auta vaikerointi ja viivytteleminen, vaan alkaa vain tehdä. Siitä sitten hiljalleen hommat etenevät ja asioita oppii. Itsekään en asioista mitään tajua, mutta kyllä ne vuosien saatossa on biisit menneet paremmaksi äänenlaadultaan.

Rummut, kuten yleensä koko biisin, kirjoittelen Guitar Prohon. Sitten exporttaan rummut ulos, vedän ne Ez Drummerin "humanizen" läpi ensiksi ja sitten vien lopulliseen settiin Superior Drummeriin, jossa sitten säätelen mitä säätelen.

Sitten mulla on noita biisi templateja DAWissa, johon tykästynyt taikka kokenut hyväksi ja sitten vain biisi nauhalle.

Tästä pari viimeaikaista esimerkkiä
Thrashia suomenkielellä: https://www.youtube.com/watch?v=MqNXBxs2QPM
Iron Maidenia Somewhere In Time vivahteella: https://www.youtube.com/watch?v=_W6whDslT3o&
Ynkkää death metallina: https://www.youtube.com/watch?v=7grRSHuPYAs
silhouette
02.05.2025 09:38:52

Hei, sanon vaan, että iso kiitos teille kaikille vastanneille oikein hyvistä vinkeistä/neuvoista! Näitä teidän viestejä lueskellessa ja tutkiessa minulla meneekin sitten jonkin aikaa! =)
Aina voi yrittää.
dewil
04.05.2025 15:26:47

Mene kirjaston musiikkiosastolle ja pengo sieltä hyvältä vaikuttavia ja sua kiinnostavia kirjoja.
Jos nimittäin alussa turvaudut vain nettipalstoihin ja youtubeen, niin sulla ei ole vielä tarpeeksi kokemusta, että osaat seuloa hyvän informaation sieltä kaiken kakan joukosta.
Kirjat taas on joku suurella vaivan-näöllä tehnyt ja kustannustoimittaja toimittanut ja julkaisija julkaissut. Ja mitä useampi editio siitä on tehty, sen punnitumpaa tietoa se sisältää.

Vaikka teknologia meneekin valtavaa vauhtia eteenpäin, ei ne studiotyön perusteet juurikaan mihinkään muutu. Vain työtavat vaihtelevat.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Henri Henri Olavi
04.05.2025 15:34:26 (muokattu 04.05.2025 15:35:04)
Erittäin hyvä neuvo! Itse karsastan youtube-videoita miksauksesta ja muusta ääniteknologiaan liittyvästä. On niitä hyviäkin, mutta suurin osa joita olen katsonut ovat täyttä tauhkaa. Ja vaikkeivät olisikaan, tulee nimenomaan tuo mainitsemasi kokemusaspekti kehiin.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
Mikael
05.05.2025 10:34:28

Jos haluaa olla varma videotarjonnasta, niin siitä kannattaa maksaa. Ulkomaisista ainakin Puremix ja Mix With the Masters tarjoaa varmasi laadukasta kuratoitua tietoa ja kotimaisella Rockwayllakin on jotain äänitys/tuotanto-kursseja.
Fuzz is Clean!
rintapek
08.05.2025 14:05:06

silhouette: Hei! Olen aika aloittelija kaikkeen kotistudioon ja äänittämiseen liittyen ja

Ongelma on se, että en osaa kovinkaan hyvin toteuttaa musiikkini äänittämistä kotonani

Käväisin hieman kuutelemassa noit Tape Headsien pätkiä niin et sinä musatouhuissa tosiaankaan ole mikään aloittelija. Se jeesaa kotiäänitysten opettelua huomattavasti.

Perusperiaatteethan ei o muuttuneet miksikään, lähtösaundi kuntoon, mikki hyvään paikkaan, nauha pyörimään ja sit timangista soittoa narulle.
Sit ne "vaan" miksataan balanssiin ja perustyökalut on aina vaan ekvalisaattorit, kompressorit ja kaiut. Ja korva.

Kun homman hoitaa kotona niin se mikkivaihe jää usein lähes kokonaan pois ja monet saundit on sampleina koneella, kuten esimerkiksi ne rummut.
Saundi ei varsinaisesti ole se ongelma koska ihan SSD5free on hemmetin pätevä paketti moneen menoon ja vähän luomumpaan meininkiin MLDrumsfree niin hyvin äänitettyjen rumpujen saundiongelmia ei ihan heti tule.

Jolloin ongelmaksi jää se miten värkätä sellainen rumpuraita jonka hyvä rumpali biisiin soittaisi. mitä parempaan pyrkii niin sitä enemmän palaa aikaa ja tupakkia ja ainakin mulla käy toisinaan mielessä, et voispa vetää rummuilla niin täs ei menis kuin kolme minuuttia.
Kaiken lisäksi analogisoittajille MIDI on usein silkkaa myrkkyä joka on vastentahtoisesti kuitenkin nieltävä jos VST-instrumentteja meinaa käyttää.

Skittasaundeihin mä en osaa ottaa kantaa koska se on kitaristin hommia ettiä vahvistimesta ja pedalilaudasta se oikea.
Mut kotioloissa on muitakin "mykkiä"
vaihtoehtoja kuin tuikata skitta kuivana äänikortin instrumenttituloon ja ruuvata hiirellä skittasoftaa, varsinkaan sellaista joka ei miellytä.
Oma pedalilauta käyttöön ja vaik pikkuvahvari jossa on directout ja kaiutinsimulaatio.
Niinku et tietokoneen ja softien kanssa ei tartte tapella milloin ei ole pakko.

Kotistudio-oppaiden ja äänityökirjojen lukeminen ajatuksella auttaa ymmärtämään perusteet, mut kuten muissakin asioissa lukemalla ei opi tekemistä.
Pitää vaan tehdä, virheitäkin, niin seuraavassa sessiossa voi sit tehdä uusia virheitä koska samoja ei kannata toistaa.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
soundmodel
08.05.2025 21:32:43 (muokattu 08.05.2025 21:57:53)
^ No, ei kannata tehdä virheitä, jotka on helppo välttää tiedolla.

Aika monesti se joidenkin muiden ihannoitu "soundi" ei ole mikään liikesalaisuus, vaan melko usein se on vaan erittäin hyvä musiikkiteknologiatuote. Melko harvoin myyvilläkään bändeillä on poikkeuksellisia instrumentteja yms., joita ei saisi kaupasta.

Sitten jos miettii, että "no miksei tämä minun $29 plugari kuulosta iso nimi:ltä". Syy voi yksinkertaisesti olla se, että no kun se on $29 plugari ja sillä iso nimellä oli jokin parempi. Tässä vaan kannattaa etsiä, että mitä ne käyttää, ja sitten ostaa sama, jos emulointi on välttämätöntä. Ei jollain huonolla plug-in:illa, pedaalilla tms. saa oikeasti paremman soundia. Joskus sellaisella pääsee riittävän lähelle.

Tämän perusteella vaikkapa Metallica:a kannattaisi lähestyä Axe-Fx:llä:

https://www.guitarplayer.com/player … censored-songs-and-making-hardwired

No joo, sellainen maksaa muutaman tonnin, mutta ehkä se on sen arvoinen. Kyllä näissäkin jutuissa jossain määrin pätee se, että Fiat:in hinnalla ei saa Ferrari:a.
Henri Henri Olavi
08.05.2025 21:53:27
Ei ne laatuplugarit vielä autuaaksi tee. Niitä pitää osata myös käyttää ja siihen ei ole mitään muuta keinoa kuin tehdä duunia niiden kanssa. Ei auta lukea mitään tai katsella mitään videoita, koska niissä ei ole sinä ja sun progis kyseessä.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
soundmodel
08.05.2025 21:56:09 (muokattu 08.05.2025 22:24:30)
Jotkin hyvistä plugareista on viritetty siten, että ne tuottavat useimmiten hyvää soundia ja harvemmin huonoa, kunhan lähde ei ole ihan roskaa. Halvemmassa tätä haarukointia ei ole välttämättä tehty algoritmeissa. Tämä tarkoittaa, että ne myös auttavat merkittävästi hyvän miksauksen saamisessa, koska esim. ekvalisaattoria tarvitsee käyttää vähemmän. Ensimmäinen vaihe vaikuttaa tähän on soitinten sointi ja soittotapa.

Veikkaan, että jos oma genre on riittävän sama, niin yleensä se, että ostaa samat vehkeet auttaa > 50%. Loput on sitten soittotaitoa, miksaustaitoa yms. Biisintekotaidolla ei ole niin väliä, koska siinä useimmat kuulostavatkin jo aika samalta.

Alle kommenttia:

No niin no, vaikkapa jossain heavy metal:lissa pitäisi olla selvää, että jos kitarasoundi on huonompi kuin optimaalinen, niin se vaikuttaa koko miksaukseen, koska se on niin iso elementti. Tämä siis tarkoittaa, että jos soundit ovat lähtökohtaisesti huonompia, niin roskasta ei saa kultaa, kuten sanotaan. Jos siitä säröstä puuttuu oleelliset harmoniset kerrannaiset, niin niitä ei saa mitenkään muutenkaan kuin oikealla lähteellä ja hyvillä purkeilla sen jälkeen.

Yleensä lienee vaikeaa asettaa noita osia tärkeysjärjestykseen, koska lopulta kaikki osat ovat tärkeitä. Tärkeämpää lienee tiedostaa, missä omat heikommat osat ovat. Kuitenkin, jos se instrumenttiputki ennen editointia on huono, niin ei siitä kyllä editoidessa enää hyvää saa.
Henri Henri Olavi
08.05.2025 22:05:01 (muokattu 08.05.2025 22:22:00)
Mä siis lähestyin tätä miksaamisen näkökulmasta, en omien juttujujen rapsuttamisen. Eli metsään meni ketjun aloitukseen nähden. En tajunnut lukea sitä.
rintapek
05.06.2025 17:52:54

soundmodel:

On helppo kompastua siihen, että ajattelee, että pitäisi saman tien saada valmiin kuuloista.

Mä täs just väännän sähkökitarariffiraitaa. On vaan sillai, et haitarinsoitto, akustisen rämpytys ja rumpujen kolistelu multa jotenkin sujuu, mut sähkis on aina ollu mulle vieras instrumentti. Koska en just ny saa ketään kaveria riffittelemään niin tää menee pitemmän kaavan ja midin kautta.
Riffiraitaa syntyy semmoinen 10 sekuntia tunnissa.
soundmodel
05.06.2025 19:47:42 (muokattu 05.06.2025 20:32:13)
rintapek:
Riffiraitaa syntyy semmoinen 10 sekuntia tunnissa.

YMMV.

Jossain kokeellisessa elektronisessa musiikissa samplejen määrät lasketaan joskus tuhansissa tai kymmenissä tuhansissa ja sessiot näyttävät esim. tältä:

https://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.ne … qiClgdPuqRkv7ttunHwZbqqTfedJd_k.jpg
(lähde: https://www.soundonsound.com/people/autechre)

Tuollaisen kappaleen tekeminen voi kestää täysipäiväisenäkin yli 6 kk eli vauhti 3:30 biisille on esim. keskimäärin noin 1.15 sekuntia 8 tunnin työpäivässä.

Oleellista tietysti, että lopulta ei ole oikeita tapoja, on vain erilaisia tapoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)