Aihe: Onko tänä pedalboard hyvä ja toimiva?
1 2
Lukes
03.06.2025 10:09:23
Moikka!

Olen nuori hevari ja siirtymässä digitaalisesta Boss GT ykkösestä oikeaan pedaalilautaan.

Haluan saada hyvän pedalboardin raskaisiin riffeihin ja melodisiin sooloihin.

Ovatko nämä pedaalit hyviä metallin soittoon ja onko teillä parempia ehdotuksia suunnilleen samoissa hintaluokissa?

Tässä ajatukseni mahdollisesta kokoonpanosta:

1. Boss MT-2 Metal Zone 133 €

2. Ibanez Tube Screamer Mini 74 €

3. Boss GE-7 Equalizer 111 €

4. TC Electronic Sentry 92 €

5. Electro-Harmonix Tone Corset 92 €

6. Flamma FS22 delay + reverb 88 €

7. Harley Benton PowerPlant 50 €

8. Patch-kaapelit (HB FPC-10) 17 €

Kiitos!
mhelin
03.06.2025 11:12:41
Tuohon settiin pitäisi lisätä joku kytkinpedaali, esim.
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fxl8_pro.htm

Metal Zonen tilalle Chug Lite?
https://www.thomann.de/fi/solar_guitars_chug_lite_distortion.htm

Delay ja reverb voisi olla kaksi eri pedaalia. Mikset voisi käyttää GT-1 efektejä mukana, niitä voisi ohjata MIDI:llä FXL8 MIDI lähdöstä?
elon arska
03.06.2025 11:34:44 (muokattu 03.06.2025 11:36:51)
Metal Zonen kun laittaa vaan efektilooppiin (ei siis suoraan vahvistimen inputiin (olettaen siis, että "oikea pedaalilautaa" käytetään vahvistimen kanssa)) niin hyvä tulee.

mhelin: Tuohon settiin pitäisi lisätä joku kytkinpedaali, esim.
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_fxl8_pro.htm

Miksipä "pitäisi"? Tai ymmärrän kyllä että miksi sinä sellaisen laittaisit, mutta mikä sai olettamaan aloittajan tarvetta tuolle?
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
LaXu
03.06.2025 14:24:45
Millainen vahvistin sulla on?
McNulty
03.06.2025 15:11:59
Mihin ja miten aiot kiinnittää pedaalit?

Millaista metallia soitat? On eri asia soittaa esim. Black Sabbathia kuin Cattle Decapia. Tai Dream Theateria vaiko black metallia?

Älä osta pedaaleita pelkän hinnan perusteella, vaan mieti mitä tarvitse, mihin käyttöön ja miksi. Joo, moni halpa pedaali on ihan ok, mutta tietyt soundin kulmakivet mahdollisimman laadukkaina. Siten ne vastaavat tarpeeseen vielä vuosienkin päästä, kun taas joku halvin mahdollinen kompura, gate tai delay aiheuttaa vain harmaita hiuksia, kun ne pitää päivittää paremmiksi ja vanhoista halpiksista ei pääse eroon (kun ei niitä kukaan halua) ;)

Millainen kitara ja vahvistin sulla on? Tarvitsetko esim. Metal Zonea lainkaan vai riittääkö vaan jos boostaat TS-henkisellä säröllä vahvistinta?

Suosituksia on yhtä monta kuin on pedaaleja ja soittajia tarpeineen. Ennen "hakuammuntaa" selvitellään kuitenkin muutama perusjuttu.
moving in stereo
Lukes
03.06.2025 15:41:28 (muokattu 03.06.2025 16:01:56)
Kiitos vastauksista!

Käytän vahvistimena micro cubea. Soitan metallican ja cobin kaltaisia riffrjä ja sooloja.

Mulla on kaksi kitaraa. Toisessa on fishman fluence modernit ja toisessa Dimarzio x2n ja air norton.

Aion itse tehdä laudan, johon kiinnitän pedaalit.

Ymmärsinkö oikein?

Ostan erilliset reverbin ja delayn sekä en osta halpiksia vaan ainoastaan laadukkaan
ja tarvittavan.

Ovatko tc electronic hall of fame ja flashback 2 mini delay hyviä vaihtoehtoja reverbiin ja delayseen
?

Onko mahdollista jättää compressor pois?
LesPaul70
03.06.2025 18:24:46
Siis sun vahvistin on Micro Cube ja aiot käyttää yhteensä 657 € halpoihin pedaaleihin? Tavoitteena saada jotain Metallica/Bodom-soundeja?
Ei mielestäni hyvä idea.

Perustelen.

Mikään perustransistoripurkki, oli se sitten Metal Zone tai jokin muu, ei yksinkertaisesti tuo soundiasi paljonkaan lähemmäksi haluamaasi soundimaailmaa kuin mitä Micro Cube + GT1 tekee jo.
Jokin Tube Screamer menee muutenkin hukkaan, kun sillä ei ole etusputkia kurmotettavana.

Kyllä noilla pedaaleilla jotain parannusta saattaisi saada, mutta pohjimmiltaan vähän sama juttu kuin maalaisi Nissan Micran ralliautoksi. Ihan samalla lailla se silti kulkee kuin ennenkin.

Parempi ehdotus: sijoita sama summa asialliseen vahvistimeen ja ota efektit edelleen Bossista. Lopputulos soundaa todennäköisesti paljon paremmalta. Tässä joitain esimerkkejä mitä torilta löytyy budjettisi raameissa. Vähän tinkaat vielä hinnasta, niin saat loppurahalla vielä Tube Screamerinkin (tai etsit senkin torilta):

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1992675
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/2005042
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/2005367#1
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1958084
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/2002679

Tiedän, että ei ollut mitä kysyit, mutta noin minä tekisin sinun asemassasi. Tulee ihan eri kertaluokan parannus soundiin kuin ostamalla nippu halpoja pedaaleja.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
mpekkanen
03.06.2025 18:43:02
Minä komppaan edellistä kirjoittajaa ja neuvon kanssa ostamaan paremman vahvistimen.
Sitten joskus kun olet uuden vahvarin hommannut, niin ostat pedaalit yksitellen, sen mukaan mitä tarvitset. Jätät ne halpa purkit kauppaan ja ostat vaikka Bossin pedaaleita. Aloitat vaikka siitä Metal Zonesta tai sitten minusta paremmasta DS-1X Distortion pedaalista ja sitten kaiku jos vahvarissa ei sitä ole jne.
Lopuksi hommaat pedaalilaudan kun kaikki tarvittavat efektit on hommattu.

Ja efektien kanssa kannattaa hommata vain ja ainoastaan sellaiset pedaalit, joita oikeasti itse tarvitsee siinä soitossa.
Lukes
03.06.2025 19:33:20
Selvä, kiitos taas. Minun tavoitteeni ei ole ostaa halpoja pedaaleja, vaan hyvin toimiva pedalboard metalin soittoon. On minulla kyllä toinen PALJON parempi vahvari, joten soundin ei siitä pitäisi jäädä kiinni, mutta tarvitsisin apua vain siinä, mitkä pedaalit minun kannattaisi ostaa jos soitan metallica/cobia. En tiedä pedaaleista juurikaan mitään, niin haluaisin tietää mitkä valitemastani pedaaleista on oikeasti hyviä ja mitkä huonoja sekä sitä, mitkä pedaalit heavy pedalboardissa pitää olla.
mpekkanen
03.06.2025 19:57:08
Mun mielestä Metal Zone ei ole kovinkaan hyvä pedaali, jos etsitään Metallica soundeja. Toki silläkin on väliä puhutaanko Kill Em All levystä vai esim tästä uusimmasta levystä.
Minä hommaisin, kuten jo aiemmin mainitsin, Boss Distortin DS-1X pedaalin metallinsoittoon ja jos vahvarissa ei ole kaikua, niin Boss RV-6 ja sooloon Boss DD-8(joku muukin Boss digital delay käy) ja sen Boss GE-7 Equalizerin. Jos käytetty gainin määrä on kova ja varsinkin jos kitarassa on yksikelaiset mikit, niin silloin kannattaa hommata kohinan poistoon Boss NS-2 tai NS-1X.
Noilla pääsee ainakin alkuun ja minusta metalliin ei muuta tarvitse, mutta se on minun mielipide. Itse asiassa tuo eq pedaalikin on siinä rajoilla, onko se välttämätön, mutta kyllä se monipuolistaa vaihtoehtoja ja sitä voi käyttää sooloissa myös boosterina.
En usko, että täällä huutoäänestyksellä löytyy sinulle kaikista parhaimmat ja välttämättömimmät pedaalit, mutta saahan sitä toki kysyä. Nuo oli minun valinnat metallimusaan Boss pedaaleista.
Lukes
03.06.2025 22:39:06
Onko tämä päivitetty pedalboard monipuolinen metalliriffien ja soolojen soittamiseen?

1. Boss GE-7 Equalizer

2. Boss MT-2 Metal Zone Distortion

3. Boss NS-2

4. Boss SD-1 Overdrive

5. Electro Harmonix Nano Big Muff

6. Harley Benton PowerPlant

7. tc electronic Hall of Fame 2
McLeach
03.06.2025 23:11:08 (muokattu 03.06.2025 23:29:08)
Mikä se sun paljon parempi vahvistin on ja miksi et soita sitä/kasaa sille lautaa? Cube on ihan kiva harjoittelussa ja kadun kulmassa, mutta ei sen ympärille kannata mitään monen sadan euron lautaa rakentaa. Tai ainakaan lyödä säröjä eteen ajatuksella, että sitten kuulostaa metallicalta. Näin se homma ei valitettavasti toimi, vaikka kivaahan se olisi.
Lukes
04.06.2025 16:13:54
Parempi vahvari on bose s1 pro.
Jeszse
04.06.2025 16:46:08
Mä en osaa enää sanoo ollaanko täällä tosissaan vai hassutellaanko.

Osta mun Ampero, siitä saat tohon bosen aktiivipönttöön kaikki saundit mitä tarvit ja enemmän.
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
The Jack
04.06.2025 16:47:42
Lukes: Parempi vahvari on bose s1 pro.

Ei kait tämä ole sellaista Black Zombie -huumoria? Toivottavasti et ymmärrä mitä tarkoitan, vaan minulle syntyi aiheettomia mielleyhtymiä menneeseen.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/2005070

Hankkii tuollaisen, niin ei tarvitse käyttää kuuttasataa pedaaleihin. Laiho kytki kitaran piuhalla suoraan vahvariin, eikä käyttänyt ollenkaan säröpedaaleja. JVM:stä lähtee taatusti aidot CoB-soundit, mutta soolojen melodisuus on sitten soittajasta kiinni.
McLeach
04.06.2025 17:06:16
Lukes: Parempi vahvari on bose s1 pro.

Autsista. Unohda kaikki mitä sanoin.
elon arska
04.06.2025 19:57:12
Kyllä me poijjaan räpsähdettiin niin hienoon jekkuun ettei tosikaan.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Jeszse
04.06.2025 20:04:51
elon arska: Kyllä me poijjaan räpsähdettiin niin hienoon jekkuun ettei tosikaan.

Oishan se nyt pitäny jo tietää siitä että 2025 ja irtopedaaleita eiss
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Arkka
04.06.2025 21:09:27

Lukes: Onko tämä päivitetty pedalboard monipuolinen metalliriffien ja soolojen soittamiseen?

1. Boss GE-7 Equalizer

2. Boss MT-2 Metal Zone Distortion

3. Boss NS-2

4. Boss SD-1 Overdrive

5. Electro Harmonix Nano Big Muff

6. Harley Benton PowerPlant

7. tc electronic Hall of Fame 2

Ihan legitiimiä settiä sikäli, että jos nuo jonkun laudassa näkisin, niin en ihmettelisi, mutta...

6 & 7 en tiedä tarpeeksi - tosin vaihtaisin reverbin heittämällä delayhin; hevihommissa reverb ainakin bändisoitossa on aika usein ihan turha - riippuen toki genrestä. Makuasia myös.

Myös NS-2 ja SD-1 ostaisin vasta varsinaiseen tarpeeseen, niin ei jää tyhjän pantiksi kun huomaat, ettet tarvinnutkaan.

Mutta joo, Metallica/CoB-henkisessä musassa vahvari on isossa roolissa. Mallintava toiminee myös, monesti varmasti paremmin. Eikös Metallicakin vedä mallintavilla livenä nykyään?

Se on selvää, että oikein mistään perus säröpedaalista ei ainakaan Metallica-saundia saa. Pedaalit ei välttämättä ole upgrade digihommista, usein varmasti jopa päin vastoin.

Tän sanoneena, pedaaliharrastus on toki kivaa. Vaan jos ostatkin noista vaikka EQ:n, Metal Zonen ja Muffin alkuun mikäli pedaaleja pitää olla? Ne ei sitä Micro Cubea kyllä isoksi taio, mutta noita ruuvailemalla voisi kyllä paljon laajentua käsitys siitä, miten kitarasaundi muodostuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)