LesPaul70 18.05.2025 14:57:31 | |
---|
rosberg: Mitkä erot noilla 61 vs. 63 on? Siis Gibson SG '61 / SG '63? Jos sitä tarkoitat, niin eipä paljoa mitään. Isoin design-ero tuli vasta vähän myöhemmin, kun ensimmäisten versioiden aika epästabiili kaulaliitos tehtiin uusiksi pidemmällä heelillä jne. Mutta se oli vasta vähän myöhemmin, olisiko ollut jotain 1965/66 paikkeilla. Tuon alkuperäisen kaulaliitoksen iso ongelma oli se, että kaula pääsi taipumaan turhan helposti, saattoi katketakin, kun rungossa oli samoilla seuduilla onttoa kaulamikin montun takia. Ja soittimen vire heitteli kun kaula taipui soittajan otteessa. No, kääntäen oli sillä tietysti se "hyvä" puoli, että kaulaa taivuttelemalla pystyi vaikka vibraamaan (toki sillä riskillä että vioittaa kaulaa). Yksi hyvä esimerkki tästä on Ozzyn Shot in the Dark, jonka alussa Jake E. Lee soittaa huiluääniä ja bendaa niitä pelkästään SG:n kaulaa taivuttelemalla. No joo, onhan tuolla minimaalisella kaulaliitoksella myös vielä vaivattomampi pääsy ihan ylimmille nauhoille. Mutta varsin vaivatonta se on myöhempienkin SG:eiden kaulaliitoksella, ja itse mieluummin luovun tuosta minimaalisesta erosta uudempien mallien robustimman kaulaliitoksen hyväksi. Joka tapauksessa tuo muutos tuli vasta myöhemmin, 1963-malleissa on vielä vanha kiikkerä kaulaliitos. Myös plektrasuojasta tehtiin jossain vaiheessa isompi, mutta tuolla nyt ei ole niin vaikutusta soittoon. Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan. |
The Jack 18.05.2025 21:51:35 | |
---|
LesPaul70: Siis Gibson SG '61 / SG '63? Jos sitä tarkoitat, niin eipä paljoa mitään. Isoin design-ero tuli vasta vähän myöhemmin, kun ensimmäisten versioiden aika epästabiili kaulaliitos tehtiin uusiksi pidemmällä heelillä jne. Mutta se oli vasta vähän myöhemmin, olisiko ollut jotain 1965/66 paikkeilla. Tuon alkuperäisen kaulaliitoksen iso ongelma oli se, että kaula pääsi taipumaan turhan helposti, saattoi katketakin, kun rungossa oli samoilla seuduilla onttoa kaulamikin montun takia. Ja soittimen vire heitteli kun kaula taipui soittajan otteessa. No, kääntäen oli sillä tietysti se "hyvä" puoli, että kaulaa taivuttelemalla pystyi vaikka vibraamaan (toki sillä riskillä että vioittaa kaulaa). Yksi hyvä esimerkki tästä on Ozzyn Shot in the Dark, jonka alussa Jake E. Lee soittaa huiluääniä ja bendaa niitä pelkästään SG:n kaulaa taivuttelemalla. No joo, onhan tuolla minimaalisella kaulaliitoksella myös vielä vaivattomampi pääsy ihan ylimmille nauhoille. Mutta varsin vaivatonta se on myöhempienkin SG:eiden kaulaliitoksella, ja itse mieluummin luovun tuosta minimaalisesta erosta uudempien mallien robustimman kaulaliitoksen hyväksi. Joka tapauksessa tuo muutos tuli vasta myöhemmin, 1963-malleissa on vielä vanha kiikkerä kaulaliitos. Myös plektrasuojasta tehtiin jossain vaiheessa isompi, mutta tuolla nyt ei ole niin vaikutusta soittoon. Mulla oli aikanaan alkuperäisen 61:n kaulaliitoksen omaava 2013 SG Standard. Siinä oli pysyvänä ominaisuutena surkea vireenpito. Ei se alkanut pelittää vuosien jälkeenkään, vaikka luusatulaa vaihdettiin ja useita eri pajakäyntejä tein useille eri toimijoille. Ajattelin, että kyseessä on paskat elävät puut, mutta saattoi olla yhteyttä kaulaliitokseenkin. Toinen modernimmalla paksulla kaulaliitoksella oleva SG edelleen talossa. Tämä pitää vireensä aina. Olihan se 61:n liitoksen kitara siromman näköinen takaapäin katseltaessa, jonkin verran paremmin pääsi myös kiinni nuotteihin 19. nauhan kohdilta ja sen jälkeen kohti tallaa mentäessä. Edut eivät olleet mitenkään erityisen suuret. Kaikenlaisilla Gibsoneilla on vuosien saatossa ns. bending the neckejä harrasteltu. Slashkin aiemmin tapasi niitä tehdä LP:llä. Taisi lopettaa tavan siihen, kun yksi lempikitaroista napsahti poikki ja iski vekin pelimannin kasvoihin. |
rosberg 20.05.2025 14:41:53 | |
---|
Otin kepakosta poker chipin pois ja alla on lakassa tollasta töhöä. Omista kuvista löytyy kuva. Onko vinkkiä millä lähtee pois? Ilmeisesti joku hiontatahna olisi tähän sopiva? Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
p130 20.05.2025 15:33:01 | |
---|
rosberg: Otin kepakosta poker chipin pois ja alla on lakassa tollasta töhöä. Omista kuvista löytyy kuva. Onko vinkkiä millä lähtee pois? Ilmeisesti joku hiontatahna olisi tähän sopiva? https://www.puuilo.fi/farecla-hiomatahna-g3-medium-250g Perusfarecla toimii. Tai melkeinpä mikä tahansa hammastahna, plussana raikas tuoksu ritsaan. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. |
Kefiiri 20.05.2025 16:15:20 | |
---|
Onko siinä lakassa oikeasti jotain röpöä vai onko tuo vaan perus tuhrua joka lähtee kostealla rievullakin? En ole musiikin asiantuntija. |
fox 20.05.2025 20:21:49 | |
---|
Kefiiri: Onko siinä lakassa oikeasti jotain röpöä vai onko tuo vaan perus tuhrua joka lähtee kostealla rievullakin? No näin, kokeilisin itte ensin noilla ennen kuin hiomatahnalla. Sitten jotain kiillotus ainetta (swirl & haze remover - kamoja saa varmaan musaliikkeistä) niin tulee hieno. ;) |
Rämppy 21.05.2025 10:37:24 | |
---|
Mä kokeilisin ensin kostealla mikrokuituliinalla. Virtuoso premium cleaner ja polish on hyvä setti kitaroiden putsaukseen. Hankalampikin kuona lähtee pinnasta ja on nitrolakkaystävällinen. Kallis setti, mutta toisaalta mulla on kestänyt vuosia eikä pullonpohja vieläkään näy. Tulin, näin, soitin. |
Durty 21.05.2025 10:58:19 | |
---|
msalama: Aha, Heritagen omistaja! Pirusti hyvää olen merkistä kuullut, joten miten itse vertaisit noita vastaavan hintaluokan Gibsoneihin? Ja kysyn siis tätä täytenä uunona ihan tosissani, koska mulla ei ole mitään omaa kokemusta näistä. Mulla on Heritage H-150 Custom Core Artisan Aged. Listahinta on reilu viisi tonnia. Vastaava Gibsonin Custom Shop Heavy Aged taitaa hipoa kymppiä. Tuo kävi tullessaan soitinrakentajalla tsekattavana. Kaveri kertoi, että tuo oli paras hänen käsiensä kautta mennyt Les Paul. |
rosberg 21.05.2025 21:00:07 | |
---|
Oli jotain hammastahnaa jossa mikrokiteitä. Homma kunnossa ja keppi haisee hammastahnalle. Kiitos kaikki auttajat. Kävin puuilossakin ja pidin putelia kädessä, mutta päätin kokeilla halvalla ekana. Se oli jotain hikeä ja puhdistusainetta, mitä sinne alle oli kertynyt 21 vuoden aikana. Laitan kuvankin tarjolle. Siinä näkyy myös noille vuoden 2004 Custom Shopeille ominainen Art & Historic tweed-laukku. Kitara on Cloud Nine, eli chambered. Ihan mieletön lespa ja 3kg. Omani väri on stanley burst. https://reverb.com/item/14057613-gi … ue-56-les-paul-2004-cherry-sunburst Tässä vähän vastaava. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
BigPapa 27.05.2025 11:46:02 | |
---|
|
rosberg 28.05.2025 07:09:47 | |
---|
BigPapa: Kaik hyvin, taloon tuli Gibson Les Paul 52 60th Anniversary Goldtop 2012 ja Studio 50's Tribute lähti. https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5352.jpg Oliko niin, että 1952 tässä kielet meni ali - en edes tajua miten se tapahtuisi? Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
BigPapa 28.05.2025 11:28:07 (muokattu 28.05.2025 11:29:16) | |
---|
|
rosberg 28.05.2025 18:13:01 | |
---|
Hyvä juttu. Joo vois olla aika jännä soittaa tollasta orkkis 52:sta. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
Billsner 30.05.2025 22:55:57 | |
---|
Otin Les Paul Classcin pitkästä aikaa ulos laukusta. Onhan tämä erinlaisempi, kun olen nyt pääasiassa Ibanezeilla soitellut viimeaikoina :D Supreme General Of Evil |
Billsner: Otin Les Paul Classcin pitkästä aikaa ulos laukusta. Onhan tämä erinlaisempi, kun olen nyt pääasiassa Ibanezeilla soitellut viimeaikoina :D Eikö ole kivaa ottaa joku kepakko vaikka vuodenkin jälkeen laukusta ja fiilistellä. On kuin olisi joulu. Välillä hävettää kun osa kitaroista "ei saa soittoa". Tosin ei se vielä ole syy myydä niitä. Siellähän ne odottaa sitä oikeaa hetkeä. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
rosberg 01.06.2025 12:18:00 (muokattu 01.06.2025 12:36:51) | |
---|
Kaverilla ois nyt myynnissä - ehkä vuoden 1972 Gibson SG II https://solidguitar.fandom.com/wiki/SG_I_/_II_/_III-Laukku on Gibson Gear, vuodelta 2008-2009 -Kitarassa on ollut tailpiece kiinni, se on tapitettu ja lakattu päälle -Kontrollipanelin kytkimet on vaihdettu kolmiasentoiseen kytkimeen -Lakka on lohkeillut aika isosti. Jos kiiinnostaa, niin ottakaa yhteyttä. Voin yhdyttää myyjään. https://photos.app.goo.gl/UVxkZC2oywFsb3XL8 tässä kuvia Ja varmasti jotain muutakin muutosta siinä on, mutta mikit on ne alkuperäiset tarbackit ainakin. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
rosberg 04.06.2025 11:02:49 | |
---|
Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
Kivijalka 04.06.2025 11:07:16 | |
---|
rosberg: https://www.youtube.com/watch?v=m6RdBMtAgSA Marty McFlyn 345 on hakusessa ja isosti. Eiköhän se ole jo hallussa. Kunhan laskuri menee nollaan, Gibson julkaisee sitten kopioita kyseisestä kitarasta huokeaan hintaan. Ihan hauska markkinointikampanjahan tämä on. "Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!" |
rosberg 04.06.2025 20:26:06 | |
---|
Joo. Ja siis just Troglyllä olikin spekulointia aiheesta. Varmasti se on jossain holvissa ja siitä tulee Murphy-pajan versio ja mukana sit laukku joka on leffateemaan viritelty ja planet hollywood -lippis Rennyn nimmarilla. Paras on ainoastaan vain kyllin hyvää. |
McNulty 04.06.2025 20:59:44 | |
---|
Mahtava leffa. Mainio kohtaus. Upea kitara. What's not to like? Oispa ES-345. moving in stereo |