![]() 23.05.2025 23:09:26 (muokattu 23.05.2025 23:11:43) | |
---|---|
Voitto Ankka: No mitäs pre-Costellon aikaisia biisejä on ollut 2000-luvulla setissä Mustajärven ollessa laulajana? Jos ei sitä jäähyväiskeikkaa lasketa, niin eipä siellä Da Da:n lisäksi ole juuri muita ollut silloinkaan, ja sitä on vedetty edelleen, kuten myös Raakaa voimaa. Jossakin vaiheessa oli setissä kyllä Kädet irti, ja se olikin kova. Ei siis minusta tarvitse nyt yhtään vihjailla, että niitä vanhoja biisejä olisi jotenkin pudotettu setistä Mustajärven lähdettyä, kun ei niitä kyllä ole setissä ollutkaan. Edit. Hyvä pointti ja totta. Jännä ajatus, että pre-Costello biisit olisi jätetty pois vasta nyt. | |
![]() 24.05.2025 10:16:30 (muokattu 24.05.2025 10:45:32) | |
Voitto Ankka: No mitäs pre-Costellon aikaisia biisejä on ollut 2000-luvulla setissä Mustajärven ollessa laulajana? Jos ei sitä jäähyväiskeikkaa lasketa, niin eipä siellä Da Da:n lisäksi ole juuri muita ollut silloinkaan, ja sitä on vedetty edelleen, kuten myös Raakaa voimaa. Jossakin vaiheessa oli setissä kyllä Kädet irti, ja se olikin kova. Ei siis minusta tarvitse nyt yhtään vihjailla, että niitä vanhoja biisejä olisi jotenkin pudotettu setistä Mustajärven lähdettyä, kun ei niitä kyllä ole setissä ollutkaan. j. Da Da, Raakaa voimaa, Mauno soittaa stereoo, Kädet irti, Vankilalaulu, Suuret setelit, Rock n roll, Sammakkalaulu, Raswaa koneeseen, Huummetta, Erkki ja Leena, Oodi Tom Robinsonille, Mörri Möykky, Bebobbahobbin, Kalteriblues ja Mönkiäslaulu jolla esimerkiksi muutama keikka aloitettiin. Nämä kaikki pre-Costelloa. Nuo kaikki kuultu 2010-luvulla. Osa näistä jopa 2020-luvulla. Osaa soitettu enemmän ja osaa vähemmän. Enemmän soitettuja Vankilalaulu, Suuret setelit, Raswaa koneeseen, Raakaa voimaa, Mauno soittaa stereoo, Huumetta ja Da Da. Kädet irti ollut myös keikkojen avaaja sekä encoressa jossain vaiheessa. Raswaa koneeseen ollut myös aloitusbiisi ja joskus loppupäässä settiä. Samoin Da Da välillä aloittaja ja välillä lopettaja. Että silleen. Ei nyt ihan faktoista tarvi alkaa vääntämään. Mulla parhaimmillaan taisi olla kymmenen keikkaa per vuosi ja lisäksi YouTubesta kyttäsin jatkuvasti mitä milloinkin soitettiin ja set. fm biisilistoja jos sinne jotain tuli. Popeda foorumeilla myös aktiivisesti keskusteluiden seuraaja ja niihin osallistuva olen ollut jo vuosikymmeniä. Niin ja viime vuonna oli vielä alkuvaiheessa Da Da ja Raakaa voimaa. Loppuvuodesta vain Da Da. Tänä vuonna ei enää noitakaan. Ei myöskään yhtään esimerkiksi Mikkosen myöhempiä sävellyksiä ole. Eli ajalta kun Costi oli jo bändissä. Jos jotain muuta nyt ollut niin ne on ollut bändin ulkopuolisten tekemiä veisuja, covereita sekä Petanderin biisejä. | |
![]() 24.05.2025 10:17:30 (muokattu 24.05.2025 11:23:45) | |
mikaman: Edit. Hyvä pointti ja totta. Jännä ajatus, että pre-Costello biisit olisi jätetty pois vasta nyt. On niitä kuitenkin ollut tasaiseen tahtiin ennen eli Paten aikana. Popeda aktiivi olen ollut etenkin 2008-.... Niitä oli myös Ollin aloittaessa mutta tänä vuonna ei ole ollut enää. Paten mukana ollessa oli enemmän. Joskus toki vain yksi tai kaksi setissä ja joskus enemmänkin per setti. Pate niitä settiin halusi. Kyllä mä oon niitä kuullu kun Popedan keikoilla melko tiuhaan kävin ja edelleen käyn. Nyt ei ole yhtään tänä vuonna ollut 1982 vuotta aiemmin levytettyä Popedaa. Eikä toki muutakaan sellaista mitä esimerkiksi Mikkonen olisi säveltänyt sen jälkeen. Jos oikein ymmärsin niin biisilistoista vääntöä oli esimerkiksi 2023. Pate halusi osin eri juttuja kuin Costello. Lisäksi halusi enemmän kierrätystä ja on ilmeisesti halunnut aiemminkin jos Paten omaa uusinta kirjaa on uskominen. Holmin Karihan myös ehdotti jossain vaiheessa ennen kuin tuli monoa että jos Popeda soittaisikin livenä jatkossa pelkästään vain vanhempaa materiaalia tai sitten pelkkiä covereita. | |
![]() 24.05.2025 12:34:43 | |
Itse Köyliöön menossa syksyllä kun sinne ehdin liput saamaan. Spekuloin niin mitä aikalaisia soitetaan ja Raswaa koneeseen tietty läpi, mutta jos jotain toivoo lisäksi niin ehkä Minä elän ja Mörri-Möykky. Sopii ainakin aikakauteen ja nämä vahvassa roolissa olleet mun lapsuudessa kun Popedaan tutustumaan alkoi. | |
![]() 24.05.2025 12:40:57 | |
jyrivaan: Itse Köyliöön menossa syksyllä kun sinne ehdin liput saamaan. Spekuloin niin mitä aikalaisia soitetaan ja Raswaa koneeseen tietty läpi, mutta jos jotain toivoo lisäksi niin ehkä Minä elän ja Mörri-Möykky. Sopii ainakin aikakauteen ja nämä vahvassa roolissa olleet mun lapsuudessa kun Popedaan tutustumaan alkoi. Noi voi olla joo. Tähän mennessä tuon lätyn ulkopuolelta paljastuneet Mauno soittaa stereoo ja Blues. Toki tämän piti olla kakkoskokoonpanon aikaista Popedaa. No jos tarkkoja ollaan niin Mauno on kyllä ihan ekan kokoonpanon biisi. | |
![]() 24.05.2025 13:25:31 | |
Eiköhän sieltä tuu biisejä myös ekalta, ja Hullut Koirat levyiltä. Niin ja Raakaa voimaa ;) | |
![]() 24.05.2025 13:38:49 | |
Hösse: Eiköhän sieltä tuu biisejä myös ekalta, ja Hullut Koirat levyiltä. Niin ja Raakaa voimaa ;) No Blues on nimenomaan just Hullut koirat levyltä. | |
![]() 24.05.2025 16:39:47 | |
Punaista ja makeaa esitettynä nykyisin. Ärsyttävää, koska rumpali on edelleen liian paljon esillä tekniikan esittelyineen. Ei tätä upeaa biisiä ole tehty rumpuklinikaksi. Ketähän tuossa kokoonpanossa on mukana? https://www.youtube.com/watch?v=l7ltoT8BDD0 | |
![]() 24.05.2025 20:43:07 (muokattu 24.05.2025 21:07:48) | |
Prophet: Punaista ja makeaa esitettynä nykyisin. Ärsyttävää, koska rumpali on edelleen liian paljon esillä tekniikan esittelyineen. Ei tätä upeaa biisiä ole tehty rumpuklinikaksi. Ketähän tuossa kokoonpanossa on mukana? https://www.youtube.com/watch?v=l7ltoT8BDD0 Kyllä Lacukin taitaa aika paljon räplätä tuossa biisissä. Soittamisessa on parasta, että jokaisella on oma tyyli, kuin käsiala. Turha lähteä apinoimaan ketään toista. Tuo on rumpalin näkemys. Tuskin Patella on mitään moitittavaa asiasta. Toki olen samaa mieltä, että ei tarttis kilistellä turhia. Holmin levyversion rummutus on paras. Se, jossa on kitarat ja rummut. https://www.youtube.com/watch?v=KAiAQlOk95c | |
![]() 24.05.2025 21:48:18 | |
Rockjäbä1978: Da Da, Raakaa voimaa, Mauno soittaa stereoo, Kädet irti, Vankilalaulu, Suuret setelit, Rock n roll, Sammakkalaulu, Raswaa koneeseen, Huummetta, Erkki ja Leena, Oodi Tom Robinsonille, Mörri Möykky, Bebobbahobbin, Kalteriblues ja Mönkiäslaulu jolla esimerkiksi muutama keikka aloitettiin. Nämä kaikki pre-Costelloa. No totta kai niitä nyt soitettu on, mutta melkein kaikki nuo on sellaisia muutama keikka / max. yksi kiertue. Mörri-Möykky setissä 2017 Suuret Setelit setissä 2017 Raakaa voimaa setissä 2018 Raswaa koneeseen setissä 2023 ja 2017 Vankilalaulu setissä 2017 Tom Robinson setissä 2023 Erkki ja Leena 2014 jne. Da Da on ollut setissä ns. aina. En muista oliko ekalla kerralla kun Popedan näin, mutta koko lailla aina. Ekan kerran näin Popedan livenä, kun oli Mikkosen kuoleman jälkeen uusi kokoonpano keikalla. Olisko ollut 1986? Mun mielestäni Ei oo valoo ei ollut vielä ilmestynyt. En mä nyt siis edelleenkään lähtisi tuon Olli Hermannin ekan 14 kuukauden perusteella väittämään, että bändi on päättänyt lopettaan noiden biisien soittamisen, kun ne ei olleet Mustajärvenkään aikana mitään setin vakiokamaa. j. Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan! | |
![]() 24.05.2025 22:48:42 | |
mikaman: Kyllä Lacukin taitaa aika paljon räplätä tuossa biisissä. Soittamisessa on parasta, että jokaisella on oma tyyli, kuin käsiala. Turha lähteä apinoimaan ketään toista. Tuo on rumpalin näkemys. Tuskin Patella on mitään moitittavaa asiasta. Toki olen samaa mieltä, että ei tarttis kilistellä turhia. Holmin levyversion rummutus on paras. Se, jossa on kitarat ja rummut. https://www.youtube.com/watch?v=KAiAQlOk95c Tämäkin on hyvä https://www.youtube.com/watch?v=OYzXBtLYkvo | |
![]() 24.05.2025 23:16:08 (muokattu 24.05.2025 23:36:36) | |
https://www.facebook.com/photo/?fbi … 6298194&set=a.10151722724163194 Hyvä huumorintaju I-P Kivisellä. Naurattaa tuo ylin julkaisu vuosien jälkeenkin. Jollain keikalla Pate sanoi jotain, että "Isopate Kivinen näyttää samalta kuin sarjakuvissa Jaska Jokusen kaveri"... Eli, keneen hahmoon viittasi?? Edit. RMJ 2002 oli huikea. Bändi veti rankasti ja suoraan, ilman kikkailuja. Mun Popeda fanitus alkoi uudestaan tuosta keikasta. Aloittelin myös kitaransoittoa uudestaan ja tuo pätkä oli tärkeä. Samoihin aikoihin löysin "Nuotteja, Kersantti Karoliinan" kirjastosta. En uskonut todeksi, että sellainen voi olla. Oli uskomaton fiilis, kun kirja osui hyllystä käsiin vahingossa. Sitä ennen oli vain miettinyt: "Kyllä Popedan biiseihinkin jotkut soinnut täytyy olla". | |
![]() 25.05.2025 10:25:43 (muokattu 25.05.2025 11:05:45) | |
Voitto Ankka: No totta kai niitä nyt soitettu on, mutta melkein kaikki nuo on sellaisia muutama keikka / max. yksi kiertue. Mörri-Möykky setissä 2017 Suuret Setelit setissä 2017 Raakaa voimaa setissä 2018 Raswaa koneeseen setissä 2023 ja 2017 Vankilalaulu setissä 2017 Tom Robinson setissä 2023 Erkki ja Leena 2014 jne. Da Da on ollut setissä ns. aina. En muista oliko ekalla kerralla kun Popedan näin, mutta koko lailla aina. Ekan kerran näin Popedan livenä, kun oli Mikkosen kuoleman jälkeen uusi kokoonpano keikalla. Olisko ollut 1986? Mun mielestäni Ei oo valoo ei ollut vielä ilmestynyt. En mä nyt siis edelleenkään lähtisi tuon Olli Hermannin ekan 14 kuukauden perusteella väittämään, että bändi on päättänyt lopettaan noiden biisien soittamisen, kun ne ei olleet Mustajärvenkään aikana mitään setin vakiokamaa. j. Tuo Raakaa voimaa on ollut kyllä myös 2008 ja 2010 ainakin setissä. Olen itse kuullut. Myös 2024 oli kesän loppuun asti. Varmasti muulloinkin. 2008 aloitti keikat ja 2010 lopetti keikkoja Raakaa voimaa. Mulla myös video keikalta 11.11.2011 missä Raakaa voimaa soi Lahden Finlandia-klubilla. Raswaa koneeseen on setissä kyllä ollut myös ennen 2017. 2013 esimerkiksi. Set. fm näitä voi tarkistaa ja miksei myöskin YouTubesta. Suuret setelit oli 2018 mm. Lahdessa Mössöllä ja Tampereella juhlakeikalla setissä. Luultavasti muuallakin. Lisäksi 2019 mm. Helsingissä. Yhteen aikaan tota veivasivat melko tiuhaan. Myös erilaisilla sovituksilla. Löytyy versioita netistä missä Kivinen soittaa soolon uruilla ja myös versio missä Costello soittaa soolon. Se oli setissä myös 2012. Mulla esimerkiksi video Tavastialta syksyltä 2012 ja kyllä muuallakin tota kuulin. Vankilalaulu setissä 2023 viimeksi ja myös 2022 olen sen kuullut. Myös 2018 Ratinassa ja saattoi olla muuallakin. Erkki ja Leena tosiaan on sellainen mitä hyvin harvoin on soitettu enkä muuta väitäkään. Samoin Tom Robinson oli vain 2023 rundilla ja tuskin koskaan ennen sitä, no ehkä Popedan alkuaikoina joo ja jollei sitten tullut Isi mitä oli punk? tapahtumassa ysärin lopulla. Niin ja mähän just kirjoitin tohon mun edelliseen viestiini että osaa on soitettu enemmän ja osaa vähemmän. En ole missään väittänyt että niitä olisi soitettu yhtä tiuhaan kuin jotain Alabamoja. Saman huomion muut on Popedan keskusteluissa muualla tehneet että ei paljoa tai ollenkaan tai sitäkään vähää ole Ainialan tai Mikkosen biisejä setissä kuin mitä sentään joskus oli. Myös Mauno soittaa stereoo oli setissä muutamina vuosina. Muistaakseni 2009 ja 2010 nyt ainakin sekä 2013. Ehkä myös jollain keikalla 2017 ja 2018. 2009-2010 oli kaikista eniten. Sitä on veivattu kahdenlaisina sovituksina 2010-luvulla. Sellainen hidas blues oli yhteen aikaan (settilistassa luki joskus sen perässä AC/DC blues) ja sitten myös lähempänä sitä mitä se on vuoden 1978 levyllä. Ei mulla mikään älytön määrä ole keikkoja takana Popedan tai Paten osalta mutta 50-100 välillä kuitenkin. 2008-2018 kävin melko tiuhaan niillä keikoilla. Sen jälkeen vähemmän koska nykyään kiehtoo myös nähdä muita bändejä ja artisteja enemmän kuin mitä silloin. Osa noista biiseistä ajalta ennen Costellon liittymistä bändiin oli sellaisia että niitä ei välttämättä festareilla kaikkia ole soitettu vaan niillä keikoilla vain missä esiintyy yksin Popeda tai korkeintaan yksi läppäri. Eli Popedan omilla keikoilla siis. Eli saattoi olla esimerkiksi niin että jotain noista tuli kevään keikoilla ja sitten kesällä hyvin harvoin jos ollenkaan ja sitten syksyllä niitä palasi settiin jos palasi. Lisäksi tosissaan Popedan ja Paten osalta YouTube, setlist. fm ja kaikki Popeda keskustelut tiiviissä seurannassa. Mulle se yhtye mistä alkoi kaikki musiikin kuuntelu ja seuranta. | |
![]() 25.05.2025 10:31:46 | |
Prophet: Tämäkin on hyvä https://www.youtube.com/watch?v=OYzXBtLYkvo Kumpikohan oli enemmän kännissä 2002 RMJ:ssä, Pate vai Lösönen? https://www.youtube.com/watch?v=-z4gYW5nnBE | |
![]() 25.05.2025 14:43:10 (muokattu 25.05.2025 14:57:31) | |
vvaltsu: Kumpikohan oli enemmän kännissä 2002 RMJ:ssä, Pate vai Lösönen? https://www.youtube.com/watch?v=-z4gYW5nnBE Pate kännissä RMJ2002? Miten niin? Ei ole... Ainakaan laulusuorituksissa ei ole mitään ongelmaa. Olen nähnyt livenä pari kännikeikkaa ja meno oli aivan toista silloin. Ekaa säkeistöä vedettiin tuplana, 2. säkeistön aloitukset hukkuu... "Da Da" meni rivin verran etuajassa. Costi lauloi sen tuplana perään. Sillloinkaan yleisössä useimmat ei huomannut mitään ongelmaa. https://www.youtube.com/watch?v=LepiFNJiBl0 https://www.youtube.com/watch?v=hZQfyVNMPhE Näissä on kännilaulua, mutta menee yllättävän Ok. Laulu on puuroutunut, eikä nostot lähde. Kun yrittää karjaista, niin tulee örvellys. | |
![]() 25.05.2025 16:36:51 | |
Rockjäbä1978: Tuo Raakaa voimaa on ollut kyllä myös 2008 ja 2010 ainakin setissä. Olen itse kuullut. Myös 2024 oli kesän loppuun asti. Varmasti muulloinkin. 2008 aloitti keikat ja 2010 lopetti keikkoja Raakaa voimaa. Mulla myös video keikalta 11.11.2011 missä Raakaa voimaa soi Lahden Finlandia-klubilla. Sä nyt oikeasti kelaat tässä jonkin biisin keikkahistoriaa 17 vuotta taakse päin, kun se ei ole se pointti. Kaikista pre-Costellon aikaisista biiseistä Da da on ainoana ollut setissä käytännössä aina. Raakaa voimaa on ollut 2000-luvulla usein. Muuten tuon ajat biisit on olleet setissä todella vähän, ja jos ovat olleet useammin, niin helposti niiden kiertueiden välillä on ollut vuosia. Satunnaiset 40 biisin erikoissetit ei tätä muuta. Nykyinen kokoonpano aloitti keikat 2024 keväällä. Ei tän reilun vuoden perusteella voi mitenkään päätellä, että noiden biisien soittaminen on päätetty lopettaa kokonaan, kun ne kerran viimeisen 25 vuotta on olleet muutenkin setissä vain satunnaisesti silloin tällöin. Ja tästähän tää lähti: Rockjäbä1978: Nykyään näyttää olevan se meno että Popeda ei soittele biisejä mitkä ovat ajalta jolloin Costello ei ollut bändissä. j. Pois alta vaan, nyt lasketaan, en pelkää ollenkaan! | |
![]() 25.05.2025 17:25:44 (muokattu 25.05.2025 17:30:25) | |
Voitto Ankka: Sä nyt oikeasti kelaat tässä jonkin biisin keikkahistoriaa 17 vuotta taakse päin, kun se ei ole se pointti. Kaikista pre-Costellon aikaisista biiseistä Da da on ainoana ollut setissä käytännössä aina. Raakaa voimaa on ollut 2000-luvulla usein. Muuten tuon ajat biisit on olleet setissä todella vähän, ja jos ovat olleet useammin, niin helposti niiden kiertueiden välillä on ollut vuosia. Satunnaiset 40 biisin erikoissetit ei tätä muuta. Nykyinen kokoonpano aloitti keikat 2024 keväällä. Ei tän reilun vuoden perusteella voi mitenkään päätellä, että noiden biisien soittaminen on päätetty lopettaa kokonaan, kun ne kerran viimeisen 25 vuotta on olleet muutenkin setissä vain satunnaisesti silloin tällöin. Ja tästähän tää lähti: j. No sinä olet kaikessa oikeassa ja minä väärässä. Sinä haluat olla kaikessa voittaja. En jaksa sun kaltaisten kanssa vääntää antaa olla. Niin kyllä mä tiedän että Popeda missä Olli laulaa ei ole ollut olemassa keikoilla kuin 03/2024 alkaen. Nämä johtopäätökset tuntuu jotkut muutkin muualla vetäneen kun sitäkään vähää ei ole ollut noita biisejä enää Paten lähdön jälkeen. En mä ainoa ole. Ihan samoja johtopäätöksiä jotkut tuolla muualla vetää siitä kun Pate ei ole esittänyt soolona yhtään sellaista biisiä vielä jotka on tehnyt Costello. Enkä mä ole missään niin väittänyt että niitä olisi yhtä paljon soitettu kuin jotain Kaasua tai Alabamaa tai vastaavia. Semmoista en ole väittänyt. Niin ja olen kuullut noita mitä luettelin ihan tavallisilla keikoilla myös enkä pelkästään missään erikoiseteissä ja juhlakeikoilla. Jos sinä et ole en sille mitään voi että minä olen ja en ole myöskään ainoa. Paljon sulla esimerkiksi on Popedan keikkoja takana esimerkiksi ajanjaksolla 2008-2025? | |
![]() 25.05.2025 17:34:18 (muokattu 25.05.2025 17:40:02) | |
mikaman: Pate kännissä RMJ2002? Miten niin? Ei ole... Ainakaan laulusuorituksissa ei ole mitään ongelmaa. Olen nähnyt livenä pari kännikeikkaa ja meno oli aivan toista silloin. Ekaa säkeistöä vedettiin tuplana, 2. säkeistön aloitukset hukkuu... "Da Da" meni rivin verran etuajassa. Costi lauloi sen tuplana perään. Sillloinkaan yleisössä useimmat ei huomannut mitään ongelmaa. https://www.youtube.com/watch?v=LepiFNJiBl0 https://www.youtube.com/watch?v=hZQfyVNMPhE Näissä on kännilaulua, mutta menee yllättävän Ok. Laulu on puuroutunut, eikä nostot lähde. Kun yrittää karjaista, niin tulee örvellys. No kyllä varmasti oli kännissä tuossa 2002 vedossa. Ei toki samalla tavalla kuin vaikkapa 2007 Lahdessa missä kaatuili ja sekoili oikein huolella mutta kyllä tuo vahvoissa nousuissa tuon 2002 RMJ keikan kyllä veti. Kyllä niitä kännitilojakin on erilaisia, varmasti itsekin tiedät jos kännissä olet joskus ollut. RMJ 2003 vielä enemmän kännissä oli ja siellä näkyy jo kaikenlaisia kämmejäkin useammassa biisissä sen kännin takia. Esimerkiksi Ape ja Riitta menee säkeistö ihan puihin yms. yms. Jotain sähläämistä toki on tuon 2002 keikankin videoilta nähtävissä itse tohtorin osalta. | |
![]() 25.05.2025 20:25:20 (muokattu 25.05.2025 20:25:56) | |
2003 rmj muuten soittelee costikin kännissä välillä omiaan :) eräs kuopion keikka joskus 2004-2005 oli semmonen ettei pate selvinnyt lavalle. Costi lauloi sen keikan ja saiko jopa lippurahat takais tai jotain hyvistystä. Soitti puhelimella patella ja huudatti yleisöä, että missä pate.. Sillon huomasi, että ottaa pannuun costia oikeasti. | |
![]() 25.05.2025 20:58:51 | |
moikki: 2003 rmj muuten soittelee costikin kännissä välillä omiaan :) eräs kuopion keikka joskus 2004-2005 oli semmonen ettei pate selvinnyt lavalle. Costi lauloi sen keikan ja saiko jopa lippurahat takais tai jotain hyvistystä. Soitti puhelimella patella ja huudatti yleisöä, että missä pate.. Sillon huomasi, että ottaa pannuun costia oikeasti. Missä kohtaa soittelee Costi omiaan? https://www.youtube.com/watch?v=OZSnJ4ovHiM&t=645s Oli mielenkiintoinen juttu. Mitä tarkoittaa, että soitti puhelimella Patelle. Ja huudatti yleisöä, missä Pate? Eli otti puhelinyhteyden Pateen, ja samalla yleisö huusi taustalla kuorossa "missä Pate"? Ja sitten Pate kuuli sen puhelimessa? Tarkennatko vielä tuon. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)