Aihe: Mackie ProFX16v3, liuku irti
1
JuSu
05.03.2023 16:48:41
Terve!

No niinhän siinä kävi, että vaikka vuositolkulla vedetty behkuilla yms. ongelmitta, niin heti kun upgreidattiin Mackieen, niin kättelyssä liuku paskana. Tai siis nuppi irti, mikä ilmeisesti johtaa koko liu'un vaihtamiseen, jos haluaa korjata.

Studiotec pelotteli huollon vaikeudella ja 85€ + alv tuntiveloituksella, kun kuulemma pitää laite purkaa atomeiksi liu'un vaihtamiseksi. Itse osa näyttää olevan hinnaltaan parin kympin luokkaa.

Onko tietoa, miten iso homma tuo on ammattilaiselle? Jos multa veloitetaan kolme tuntia alveineen, niin alkaa olla aika nihkeetä suhteutettuna uuden mikserin hintaan..

Kiitos!
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
nightbird
05.03.2023 17:16:43 (muokattu 05.03.2023 17:17:28)
JuSu: Terve!

No niinhän siinä kävi, että vaikka vuositolkulla vedetty behkuilla yms. ongelmitta, niin heti kun upgreidattiin Mackieen, niin kättelyssä liuku paskana. Tai siis nuppi irti, mikä ilmeisesti johtaa koko liu'un vaihtamiseen, jos haluaa korjata.

Studiotec pelotteli huollon vaikeudella ja 85€ + alv tuntiveloituksella, kun kuulemma pitää laite purkaa atomeiksi liu'un vaihtamiseksi. Itse osa näyttää olevan hinnaltaan parin kympin luokkaa.

Onko tietoa, miten iso homma tuo on ammattilaiselle? Jos multa veloitetaan kolme tuntia alveineen, niin alkaa olla aika nihkeetä suhteutettuna uuden mikserin hintaan..

Kiitos!

Näin kommenttina tuohon epäilyysi työn laadusta ammattilaiselle kommentoin siis uudelleen näin maahantuojan ominaisuudessa:
Tuo sinun mikserisi rakenne on sama kuin kaikissa nykyisissä tällaisissa. Mikserissä on yksi kortti ja nuo input liittimet omalla kortillaan kiinni tuossa emokortissa.Jotta kortille voidaan vaihtaa mitään osaa täytyy käydä nuppisulkeinen+liittimien ruuvien+jakkien mutterien irroitus että emokortti saadaan laitteesta työpöydälle.Koko homma noine hommineen , komponentin vaihtoineen+testeineen menee lähemmäs 1 tuntia kuin puolta.
Lisäksi 1 tunnin veloitus on minimiveloitus jonka veloitamme. Tuo siis 85 eur alv 0%. Liuku ei voi noin paljon maksaa (20 eur). esim. Belgian keskushuolto tarjoaa pakettia potikoille hintaan 9,50 eur paikallisia euroja. Suomessa 1 liun hinta on luokkaa 6-7 eur alv 0%. Hinta siis korreloi suoraan työn kokonaisvaltaisuutta eikä kyllä mielestäni ole mitenkään pöyristyttävä. Itse vika näyttäisi johtuneen säätimen nupin saamasta ylimääräisestä voimasta eikä ole Mackien vika, Behkussa on ihan samanlaisia liukuja.
JuSu
05.03.2023 17:58:27 (muokattu 05.03.2023 17:58:58)
nightbird: Näin kommenttina tuohon epäilyysi työn laadusta ammattilaiselle kommentoin siis uudelleen näin maahantuojan ominaisuudessa:

Ei minun ollut tarkoitus missään kohtaa epäillä ammattilaisen tai maahantuojan työn laatua. Pahoittelut, jos sen näin tulkitsit.

Koko homma noine hommineen , komponentin vaihtoineen+testeineen menee lähemmäs 1 tuntia kuin puolta. Lisäksi 1 tunnin veloitus on minimiveloitus jonka veloitamme. Tuo siis 85 eur alv 0%.

Tätä aika-arviota minä kaipailin, ja sinulle lähettämässäni vastausmailissa kysyinkin. Jos korjaukseen kuluva aika on siellä (kuten tässä mainitsit) tunnin hujakoissa, niin sen maksan vielä riemulla.

Liuku ei voi noin paljon maksaa (20 eur). esim. Belgian keskushuolto tarjoaa pakettia potikoille hintaan 9,50 eur paikallisia euroja. Suomessa 1 liun hinta on luokkaa 6-7 eur alv 0%.

Oma arvaukseni perustui täysin Googlen tarjomaan infoon erinäisissä verkkokaupoissa. Olen tässä oikein mielelläni väärässä. =)

Hinta siis korreloi suoraan työn kokonaisvaltaisuutta eikä kyllä mielestäni ole mitenkään pöyristyttävä.

Ei todellakaan ole. En vain tiennyt, mihin se hinta asettuisi, koska maallikkona en osannut arvioida, miten kauan se vaihto kestää, kun erikseen työlääksi hommaksi mainitsit. Siksi kysyin sitä täältäkin.

Itse vika näyttäisi johtuneen säätimen nupin saamasta ylimääräisestä voimasta eikä ole Mackien vika, Behkussa on ihan samanlaisia liukuja.

Tästä tosiaan ei ole itsellä mitään käsitystä, miten vahinko on sattunut, mutta varmastikin juuri noin on käynyt, joku isku tms. siihen on tullut. Huonolla tuurilla lienee osuutensa asiaan.

Kiitokset vastauksesta, palaamme asiaan huollon merkeissä.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
nightbird
05.03.2023 18:14:00
Kiitos JuSu ymmärryksestä. Odotamme mikseriäsi ja otamme sen tervetulleena huoltoomme. Kun täytät tuota lomaketta mainitse lisätiedoissa että olet sopinut huollon yhteen tuntiin niin kollegagin osaa ottaa sen huomioon. Kuulemisiin JuSu.
ituvirtanen
06.03.2023 12:09:58

Kauan aikaa sitten, kun isot analogimikserit olivat vielä se juttu, huolto oli erilaista. Kun ensimmäinen Yahayan digimikseri ilmestyi erään suuren suomalaisen yleisradioyhtiön tiloihin, huolto nähtiin mahdottomasta seuraavaksi. Miksi? Aiemmin lohkot olivat yksiköitä, joita saattoi irrottaa huollettaviksi suoraan paneelista. Nyttemmin pienehköt mikserit on pakattu tiiviisti. Lohkoja ei enää samassa mielessä ole olemassa. Paketin purku ja kasaus on pitkä ja aikaa vievä osuus pienestäkin työstä.
basisti1971
07.03.2023 08:57:29
Moi.

ituvirtanen: Aiemmin lohkot olivat yksiköitä, joita saattoi irrottaa huollettaviksi suoraan paneelista. Nyttemmin pienehköt mikserit on pakattu tiiviisti. Lohkoja ei enää samassa mielessä ole olemassa.

Välissä oli onneksi puolimodulaariset tiskit, joissa lohkot olivat kuten vanhemmissakin laatulaitteissa erillisiä, ainoastaan naamataulu(t) olivat yhtenäisiä.
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt miten tuo rakenne olisi käytännössä minkäänlaista merkittävää kustannussäästöä tuonut, ja aika nopeastihan siirryttiin tuollaisiin mainitsemasilaisiin massapiirilevyihin joihin on ympätty joko koko mikseri, tai ainakin useampia kanavia samaan.

Onneksi on ajoissa tullut haalittua harrastelaitteiksi useampikin modulaaritiski (S200B*2 ja VFM), joten korjaaminen on helppoa jos sille päälle sattuu ;).
Ja Studiomaster pikkutiski on puolimodulaarinen.
Varsinaiset miksaustarpeet hoituvat fyysisestä rajapinnasta vapailla digitiskeillä :).

ituvirtanen: Paketin purku ja kasaus on pitkä ja aikaa vievä osuus pienestäkin työstä.

Sitä se ehdottomasti on, ja tuosta syystä moni käyttökelpoinenkin laatumikseri on hylätty tai jopa tuhottu koska on kustannustehokkaampaa ostaa uusi.
Sääli, mutta minkäs teet, ihan kaikkia mnettorillakin pyörivistä wanhoista modulaaritiskeistä ei voi itselleen haalia.
Ei vaikka kuinka halvalla saisi :D.

T:Samuli
pekkajarvilehto
04.05.2025 21:22:34
nightbird: Näin kommenttina tuohon epäilyysi työn laadusta ammattilaiselle kommentoin siis uudelleen näin maahantuojan ominaisuudessa:
Tuo sinun mikserisi rakenne on sama kuin kaikissa nykyisissä tällaisissa. Mikserissä on yksi kortti ja nuo input liittimet omalla kortillaan kiinni tuossa emokortissa.Jotta kortille voidaan vaihtaa mitään osaa täytyy käydä nuppisulkeinen+liittimien ruuvien+jakkien mutterien irroitus että emokortti saadaan laitteesta työpöydälle.Koko homma noine hommineen , komponentin vaihtoineen+testeineen menee lähemmäs 1 tuntia kuin puolta.
Lisäksi 1 tunnin veloitus on minimiveloitus jonka veloitamme. Tuo siis 85 eur alv 0%. Liuku ei voi noin paljon maksaa (20 eur). esim. Belgian keskushuolto tarjoaa pakettia potikoille hintaan 9,50 eur paikallisia euroja. Suomessa 1 liun hinta on luokkaa 6-7 eur alv 0%. Hinta siis korreloi suoraan työn kokonaisvaltaisuutta eikä kyllä mielestäni ole mitenkään pöyristyttävä. Itse vika näyttäisi johtuneen säätimen nupin saamasta ylimääräisestä voimasta eikä ole Mackien vika, Behkussa on ihan samanlaisia liukuja.

- Mistä tuollaisen uuden liukupotikan voisi tilata? Mulla on Mackie PRoFX12v3 ja ilmeisesti potikka ottanut iskua yhteistreenikämpällä, liun nuppi heiluu oudosti ja nyt stereokanava 5/6 on toiselta puolelta pimeä. Onko stereokanavissa eri potikat kuin monokanavissa?
ituvirtanen
04.05.2025 23:08:06 (muokattu 04.05.2025 23:10:45)

pekkajarvilehto: Onko stereokanavissa eri potikat kuin monokanavissa?

Nopea arvaus tuntematta kyseistä putkaa: stereokanavassa voi hyvinkin olla tandemliuku mutta skeemasta tai kytkiksestä asia on helppo tarkistaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)