Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 5161 162 163 164 165 166 167 168
McNulty
19.03.2025 14:09:10
No nyt on Behringerin 69 Vibe lapasessa.

Jämäkkä, yllättävän painava (ei mikään höttöinen muovirasia), potikat sopivan "jäykät" eivätkä heilu kuin hoikka heinämies tuulessa.

Seuraavaksi sitten audiotestiä kunhan ehtii...
moving in stereo
mpekkanen
19.03.2025 14:21:18
McNulty: No nyt on Behringerin 69 Vibe lapasessa.

Jämäkkä, yllättävän painava (ei mikään höttöinen muovirasia), potikat sopivan "jäykät" eivätkä heilu kuin hoikka heinämies tuulessa.

Laita jonkinlaista mietettä kun olet testannut sähköjen kanssa.
Tympee Huttunen
19.03.2025 14:38:47
McNulty: No nyt on Behringerin 69 Vibe lapasessa.

Omani pyörii jossain UPSin hellässä hoivassa vielä :I Eiköhän se kohta saavu.
Tympee Huttunen
19.03.2025 18:29:09 (muokattu 19.03.2025 18:43:49)
Nopea testi 69 Vibellä ja soundi on mainio.

:)

Mutta mulla taitaa olla Chorus ja Vibrato tuossa väärinpäin. Korva kertoo choruksen ennemminkin vibratoksi ja toisinpäin, vaikka merkkivalo sanoo toista. Jaksaisikohan tuon avata. E: kyllä se kaikissa sampleissakin tolta kuulostaa. Vibrato on kuin toi soundi ihan puhtaasti efektinä.
Laulava Kylätohtori
19.03.2025 21:32:46
Tympee Huttunen: Nopea testi 69 Vibellä ja soundi on mainio.

:)

Mutta mulla taitaa olla Chorus ja Vibrato tuossa väärinpäin. Korva kertoo choruksen ennemminkin vibratoksi ja toisinpäin, vaikka merkkivalo sanoo toista. Jaksaisikohan tuon avata. E: kyllä se kaikissa sampleissakin tolta kuulostaa. Vibrato on kuin toi soundi ihan puhtaasti efektinä.

Univibe on sen verran pyhä efekti, ettei psyyke anna periksi EH:lle tai muille halpiksille. Ja kyllä niissä mielestäni eroja on. Muitakin kuin vain kuviteltuja.

Ostin joskus Vibe Machine I:n uutena, myin tyhmyyttäni ja ostin torilta halvalla samanlaisen takaisin. Sata viisi kymmentä maksoi. Se on mielestäni oikeasti hyvä, eikä jaksa enää vibejen kanssa puljata.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
mpekkanen
19.03.2025 21:42:24
Laulava Kylätohtori: Univibe on sen verran pyhä efekti, ettei psyyke anna periksi EH:lle tai muille halpiksille. Ja kyllä niissä mielestäni eroja on. Muitakin kuin vain kuviteltuja.

Ostin joskus Vibe Machine I:n uutena, myin tyhmyyttäni ja ostin torilta halvalla samanlaisen takaisin. Sata viisi kymmentä maksoi. Se on mielestäni oikeasti hyvä, eikä jaksa enää vibejen kanssa puljata.

Onhan se ihan järkevää, että jos jotain tarvitsee, niin ostaa oikeasti hyvän.
Vibe Machine on kieltämättä hieman himoittanut, mutta on uutena aika suolainen, Thomannilla 322€.
Miksiköhän Boss ei ole tehnyt omaa univibeä? Kuitenkin löytyy jos vaikka mitä pedaalia...
mike tapping
21.03.2025 13:26:54 (muokattu 21.03.2025 14:43:36)
Fuzzfacea on taas tehnyt mieli, mutta jotenkin on ollut mahdoton ajatus maksaa yli sata euroa purkista, jossa on noin kymmenkunta komponenttia (orkkis Arbiter Fuzzfacessa on kaiketi yhdeksän komponenttia, pari potikkaa, muutama johdin ja jakit). Olen minä kloonejakin noista joskus tehnyt, mutta oma osaaminen ei ehkä ihan vielä riitä kunnollisen tekemiseen, joten kun nyt tuli vastaan käytetty Uraltonen FF (Arbiter-klooni) kohtuuhintaan niin ostin pois. Aika kivan tuntuinen, germanium-transistorit sisällä ja pörisee kuten noiden kuuluukin.

Edit: Semmoinen epämukavuusjuttu tähän, että kun siinä on "oikeaoppisesti" PNP-transistorit, niin normi virtalähteet ei käy sellaisenaan vaan pitää hommata joku adapteri kääntämään "negative centeriksi" tai sitten lisää 9volt paristoja.
p130
21.03.2025 13:50:18

Kaappeja siivotessa löytyi unohtumaan päässyt Keeley Fuzz Head, se punainen ykkösversio.

Pako ihmetellä, miksi on ollut poissa käytöstä. Ei se oikeastaan ole soundinsa puolesta mun korvaan Fuzz vaan paremminkin aikuiseksi kasvanut ja mursuviikset kasvattanut tubescreamer. Tykkään ja soundissa on jaettikürpaeaeaa

Onko jollakin tietoa, mihin klassikkoon kytkentä perustuu, vai onko pohjimmiltaankin Keeleyn oma luomus? Hakukoneeseen ei löydy sopivia sanoja, vaikka tieto on varmasti jossain.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
McNulty
16.04.2025 00:34:48
Kaikille King of Tone -faneille tuli tänään herkkua, kun Chase Bliss ja Analog.Man julkaisivat yhteistyöpedaalin, Brothers AM.

Kyseessä siis CB:n versio Analog.Man King of Tonesta, ilman 6-8 vuoden odotusaikaa.

Hintalappu Jenkeissä n. 400 dollaria eli Euroopassa n. 460-470 eurorahaa. Onhan se kallis ollakseen vain overdrive-pedaali, mutta toisaalta "puolet" siitä mitä käytetyt KOT-versiot.

KoT:n lisäksi Brothers AM -pedaalissa on myös Analog.Manin Beano Boost.

PS. That Pedal Shown Daniel Steinhardt julkaisi lyhyen videon pedaalista, mutta samalla hänen laudastaan pystyi bongaamaan toisenkin mielenkiintoisen spedun... Kingsley Reeve. Eli jotain vekkulia putkipedaalihommaa Simon Kingsleyn pajalta.
moving in stereo
McNulty
18.04.2025 20:58:08
Kiva video... That Pedal Show'n Daniel Steinhardt vierailee Robert Keeleyn luona Oklahomassa.

https://www.youtube.com/watch?v=AAVygVsjGCk
moving in stereo
bangerboi
19.04.2025 18:22:57
Olin joku aika sitten ostamassa friedmanin be-od-säröä hoitamaan hi gain-tonttia. Löysin sitten sattumalta torilta jonkun tekemän kloonin 40€ hintaan ja oon kyllä todella tyytyväinen. Ajelen iridiumin lähes puhtaan pleximallinnuksen päälle ja saan siitä just sen soundin minkä tarviin. Ääninäyte: https://maihinnousu.net/s/34225 En oo johki kymmeneen vuoteen oikein äänittänyt tai soitellut mitään isomman särön juttuja mutta nyt on taas hauskaa herätellä sitä puolta.

Fuzz-tonttia hoitamaan tuli jo toiseen kertaan ibanezin od850, miniversiona tällä kertaa. Tykkään tosi paljon ton mureasta ja pehmeästä sävystä. Ainut miinus on että volumea saisi olla vähän lisää.
bangerboi
20.04.2025 22:50:32 (muokattu 21.04.2025 01:52:53)
Ai niin, vaihtakaas joku strymonin cloudburst saman lafkan big sky/blueskyhyn. Tarttee optimoida laudasta tilaa ja cloudburst ja sen midikontrolleri ei oo mun setuppiin ehkä optimaalisin fyysisten mittojensa puolesta.

On kyllä todella kiva nautiskella soundeista, tälläkin hetkellä mulla on cloudburst ketjussa vikana ja luurit suoraan siinä kiinni. Vähän vibratoa mobiuksesta, mallinnettua analogidilsaa flashbackista ja cloudburstin upeet tilat päällä, tässä on tunneiksi taattua kivaa.

Tossa lauta nykytilassaan: https://muusikoiden.net/dyn/users/184314.jpg

Ketju on tässä järkässä:

Vola/expressio
Mooer yellow comp
Daddario chromatic tuner
Ibanez 850 fuzz
Winnipeg audio company homework series blues
Friedman be od-klooni
Strymon mobius
Strymon iridium
Tc flashback 2
Strymon cloudburst

Tää on mun live-, studio-, että treenisetuppi. Mobiuksesta eteenpäin kaikki lähtee stereo DI:nä tiskiin/interfaceen tai sit treenatessa luureihin. Tavallaan ois paljon järkevämpää vedellä quad cortexilla, mutta jotenkin fiilistelen tätä näpräämistä ja pedaaleja ihan liikaa lähteäkseni siihen ratkasuun. Ja tää soundaa todella hyvältä.
Zeni
23.04.2025 01:23:31
Toisen kerran elämässä Big Muffi kädessä ja enkö vaan osaa? Innostuin kun katsoin (vahingossa) youtubesta jonkun Big Muff + JCM800 videon. Nyt kun itse yritän niin en yksinkertaisesti saa tuosta mitään järkevää ulos. Kaikki menee tukkoon/puuroksi vaikka kuinka hellästi laittaa gainia ja yrittää säätää.
Ovatko nämä tälläisiä vai onko vika säätäjässä vai muissa laitteissa ? Kokeilin wattisella Uraltonen vahvistimella molempia kanavia, samoin Epiphone Valve Jr:n läpi kaikenlaisilla asetuksilla, mutta ei kun ei. Perässä on sitten vielä 2x12" Celestion V30 kaappi.
Vai onko Muffissa vikaa, tämä kun on Harley Bentonin "ministomp" -sarjaa. Halvan hinnan takia otin testiin, koska arvelin että tässä saattaa taas käydä näin.
ubik
23.04.2025 03:21:20
Zeni: Toisen kerran elämässä Big Muffi kädessä ja enkö vaan osaa? Innostuin kun katsoin (vahingossa) youtubesta jonkun Big Muff + JCM800 videon. Nyt kun itse yritän niin en yksinkertaisesti saa tuosta mitään järkevää ulos. Kaikki menee tukkoon/puuroksi vaikka kuinka hellästi laittaa gainia ja yrittää säätää.
Ovatko nämä tälläisiä vai onko vika säätäjässä vai muissa laitteissa ? Kokeilin wattisella Uraltonen vahvistimella molempia kanavia, samoin Epiphone Valve Jr:n läpi kaikenlaisilla asetuksilla, mutta ei kun ei. Perässä on sitten vielä 2x12" Celestion V30 kaappi.
Vai onko Muffissa vikaa, tämä kun on Harley Bentonin "ministomp" -sarjaa. Halvan hinnan takia otin testiin, koska arvelin että tässä saattaa taas käydä näin.

Jos se on se violetti niin itsellä piti ainakin olla tone täysillä että sai korvan myötäistä surinaa. Kuulostikin oikeen hyvältä mutta sitten alkoi ledi vilkkua ja soundi mennä huonommaksi
Eipä siinä montaa nappulaa ole säädettävänä ja ominais soundia ei kauaa tarvitse etsiä ennenkin tietää tykkääkö vai ei.
Zeni
24.04.2025 02:06:10
ubik: Jos se on se violetti niin itsellä piti ainakin olla tone täysillä että sai korvan myötäistä surinaa. Kuulostikin oikeen hyvältä mutta sitten alkoi ledi vilkkua ja soundi mennä huonommaksi
Eipä siinä montaa nappulaa ole säädettävänä ja ominais soundia ei kauaa tarvitse etsiä ennenkin tietää tykkääkö vai ei.

Pinkki/violetti tai joku sellainen minipedaali. Muistaakseni "Big furr" nimellä. Hyvä vinkki ja yksikelaisilla alkoi toimia erittäin hyvin, mutta humbuckerit vetää sen vieläkin aivan pieruksi vaikka mitä yritti säätää (vahvaria/pedaalia). Koitin tiputella volumea/gainia vahvistimesta, kitaran volumea ja vahvistimen low/high-kanavia, mutta ei vaan toimi. Särö pienenee, pieru pysyy :D
Ehkä tuo ei sitten sovellu EMG-ALX mikille. Huomenna vielä testaus EMG 81/85 setillä, mutta jos ei siltikään toimi niin todettakoon toisen kerran, ettei olekaan minun juttu.
McNulty
24.04.2025 02:26:47
Zeni: Toisen kerran elämässä Big Muffi kädessä ja enkö vaan osaa? Innostuin kun katsoin (vahingossa) youtubesta jonkun Big Muff + JCM800 videon. Nyt kun itse yritän niin en yksinkertaisesti saa tuosta mitään järkevää ulos. Kaikki menee tukkoon/puuroksi vaikka kuinka hellästi laittaa gainia ja yrittää säätää.

Ei tuolla oikeastaan ole niin suurta merkitystä, mitä on Big Muffin tai sellaisen johdannaisen perässä. Uraltone tai Epiphone... jos se vahvistin itsessään pitää soundin läjässä eikä ns. laske alleen.

Huomattavasti suuremmassa roolissa on se, millaista signaalia tuuppaat pedaaliin sisään. Esim. hyvin kuumilla mikeillä sisäänmenevä signaali saattaa olla sen verran kuuma, ettei pedaali toimi halutulla tavalla. Ts. ajat sitä ruvelle jo sisäänmennessä ja lopputulos on muhjua.

Ainoat Muff-johdannaiset jotka ovat toimineet itselläni olivat Thorpy FX Fallout Cloud (eli ex-Muffroom Cloud) ja Black Arts Toneworksin Pharaoh. Aivan liian usein Muffit ovat "sumutorvia", mutta näissä edellä mainituissa on sen verran reilusti säätövaraa, että ne saa sovitettua niin yksikelaisille kuin humbuckereille... ja tuotettua muutakin kuin sitä tyypillistä muff-soundia.
moving in stereo
Jaketsu
24.04.2025 09:53:26
Joku muffi olisi kova blend/dry säädöllä. Miksiköhän näitä ei ole juuri lainkaan? Ois kiva kun sais sitä fuzziröpöä just sopivalla märkyydellä rutussa olevan vahvistinsaundin kaveriksi. Joissain bassofuzzeissa tää säätö tosin taitaa olla.
Shredator
24.04.2025 11:12:24

Parhaat Muffit (ja johdannaiset) on olleet Pharaoh ja Ram's Head. Ei liian tukkoisia ja reunaa sekä säätövaraa löytyy. Huonoin taas Little Big Muff.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
p130
24.04.2025 11:28:38

Shredator: Parhaat Muffit (ja johdannaiset) on olleet Pharaoh ja Ram's Head. Ei liian tukkoisia ja reunaa sekä säätövaraa löytyy. Huonoin taas Little Big Muff.

Mulla on originaaali Ram's Head ja olen pitänyt ehdottomasti parhaana versiona ainakin EHX-kamasta. Olen olettanut, että mojolla on (liian) iso osuus, mutta pidän sitä nyt totuutena. Kts!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)