Aihe: Miten teette rumpuraidat kotistudiossa?
1 2 3
tito
14.01.2022 22:24:14

Aika monta tekijää löytyy jotka soittaa raidat pientä korvausta vastaan. Toki riippuu genrestä ja siitä haluaako itse päättää ja säätä jokaisen midinuotin. Olen kuitenkin hyvin mikitetyn, soitetun ja äänitetty aidon akustisen instrumentin kannalla. nimim "oma lehmä ojassa"
StJerky
18.01.2022 17:04:53
Jucciz: Sillai, että mikitän rummut, painan rec ja sit joku soittaa niitä.

Näin minäkin teen.
Janne19691
19.03.2022 08:39:03

Hiirellä ja SSD5.5 softalla teen lähinnä. Tämä kuvio toimii mielestäni ihan ok.
Rule #1: There are no rules.
Ukko
19.03.2022 11:08:40

Midirummuilla ja kiipparilla.
COVS jäsen nro 6
Funkånaut
19.03.2022 12:58:06

Joko ohjelmoin midinä alusta asti, tai sitten käytän Toontrackin EzDrummerin komppeja. Niitäkin voi kätevästi muokata mieluisammaksi midi-kartassa, joten siihen tapaan olen tykästynyt. Joskus käytän valmissampleja, joiden päälle kasailen sitten muun biisin. Riippuu siitä, mitä koen kappaleen tarvitsevan.

Olisihan se hauska käyttää ehtoja kannuja ja pyytää jotakuta soittamaan niitä tarvittaessa, mutta naapurit eivät varmaan tykkäisi siitä, jos tähän itsemurhayksiöön hommaisin jonkun Phil Collinsin kasarisetin ja alkaisin tykittämään In the Air Tonightin fillejä päättymättömältä kasetilta.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Ridge74
23.03.2022 14:31:34

Coverbiiseissä voi käyttää gp4 a gp5 tabseja hyväksi, ne voi netissä kääntää midi tiedostoiksi ja siitä importata midi daw:iin..
Nykyinen kattaus on Diamond Drumsin tekemät, pari pienintä tomia on itse värkätty samoista lugeista jne. Wrap oma printtaama ja laminoima, triggerit näissä vanhoista PD-85 padeistä.. Diamondeissa tomit 2 sivu triggerillä, snare 3 sivussa olevalla..
Phil
08.04.2022 23:19:25

askomiko: Jos on tarve julkaisukelpoista tehdä eikä oma rummunsoitto onnistu niin laittaa Kai Jokiaholle viestiä ja rahaa niin paluupostissa tulee täydellisesti soitettuja rumpuja.

Kiitoksia vaan maininnasta! Tosiaan, soitan tilaustyönä monenlaisia musiikkityylejä ja yritän toimittaa biisin rumpuraidat parin päivän sisällä. Profiilista lisätietoja.
otamatone
31.12.2024 19:27:28
Ugritonen piti lopettaa bisneksensä mutta eivät näköjään lopetakaan. Toivottavasti saavat aikaiseksi vaikka uuden rumpusamplerin.
Sir Roger
31.12.2024 20:58:25
Nuottiviivastolle eka, helppoa ja sitten copy paste. Fillit, breikit erikseen.
"Harmony is when you find two note that love another."
arppah8
02.01.2025 09:53:33

Omia biisejä värkätessä on tullut käytettyä vaikka ja mitä ysärin Bossin fyysisistä rumpukoneista erilaisiin softiin. Viimeisimmät ovat olleet MT Power Drummer, jolla olen sitten ajanut EZDrummerin soundeja sekä jotain ulkopuolisia sampleja lähinnä virvelissä ja basarissa. Toimi siinä mielessä hyvin, että MT tarjoaa simppeleitä komppeja ja fillejä, joita on äärettömän helppo muokkailla omiin biiseihin sopiviksi. Softan yksi rumpusetti on tietenkin rajoite, mutta sen sai sitten kierrettyä käyttämällä sitä ohjaamaan EZDrummerin settejä.

Alkuvuodesta sitten viimeisimmän oman virityksen kaaduttua legendaarisiin musiikillisiin erimielisyyksiin jäin yksin treenikselle, joten toistakymmentä vuotta haaveilemani oma rumpusetti piti sitten hankkia. Nyt soitan rummut itse, hankin myös Steven Slate Triggerin soundien jatkotyöstöä varten. Soitan osio kerrallaan (riffi>säkeistö>kertsi etc variaatioineen) ja copypastea kehiin. Tietty tällä soittokokemuksella pitää välillä yksittäisiä iskuja vähän korjata, mutta aika minimaalisesti. Korviin ei ole tarvinnut muuta kuin klikin toistaiseksi, sen verran hyvin ovat omien biisien rakenteet takaraivossa. Ihan parasta hommaa on kyllä tuo rumpalointi, on piristänyt omaa biisintekoa älyttömästi.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
MarkkuCastaneda
04.01.2025 12:01:12 (muokattu 04.01.2025 12:03:49)
Oon tykännyt aina Reasonin midieditorista tai sekvensseristä ja sit pomputtelen Cubaseen ja toitotan rumpukoneeseen joka tekee omaa outoa swaggeria näiden midien pohjalta. Swägällä tarkotan esim. miten linndrum soittaa 4/4 biitin snaren ja kickin läpsähtäen jos pistää päällekkäin. Joskus on kiva importata se sama juttu takas midiks ja kattoo miten se muuttuu matkalla.

Ja juuh rolandin tr-mikä olikaan ja 707 kit joka kuulostaa oberheimin dmx:ltä on mun vakio ku soitan 80s rässiä. Tosi hyvä vekotin ai että :D
ejhfi
04.01.2025 12:45:53

Runbali on aika hyvä vaihtoehto.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
MarkkuCastaneda
04.01.2025 20:39:41
ejhfi: Runbali on aika hyvä vaihtoehto.

Jep, jos asuu reenikämpän nurkassa keltaisella tatamilla. Lue otsikko senkin höpönassu.
ejhfi
04.01.2025 22:06:19

MarkkuCastaneda: Jep, jos asuu reenikämpän nurkassa keltaisella tatamilla. Lue otsikko senkin höpönassu.

Luin enkä asu, senkin toinen höpönassu. Olisko kantsinut otsikkoon laittaa vaikka "midi-" tai "konerumpuraidat" ;)
Jucciz
07.01.2025 05:51:43
MarkkuCastaneda: Jep, jos asuu reenikämpän nurkassa keltaisella tatamilla. Lue otsikko senkin höpönassu.

Meinaat, että kotistudiossa ei voi olla oikeita rumpuja ja rumpalia?
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
ejhfi
08.01.2025 15:53:48

Jucciz: Meinaat, että kotistudiossa ei voi olla oikeita rumpuja ja rumpalia?

Just tämä. Ehkä kysymyksen taustalla on laajempi tulkinta siitä mikä on "kotistudio". Onko se ehkä tavanomaista mittavampi studiotila tai -kompleksi, joka sijaitsee jonkun kotona, vaiko vain ihan makkarin nurkassa työpöydälle sijoitetut tietokone, äänikortti, midiohjain ja luurit tai jotakin tästä välistä? Sittenkään se ei sulje pois mahdollisuutta akustisten rumpujen olemassaololle.
Jucciz
11.01.2025 00:57:52
ejhfi: Just tämä. Ehkä kysymyksen taustalla on laajempi tulkinta siitä mikä on "kotistudio". Onko se ehkä tavanomaista mittavampi studiotila tai -kompleksi, joka sijaitsee jonkun kotona, vaiko vain ihan makkarin nurkassa työpöydälle sijoitetut tietokone, äänikortti, midiohjain ja luurit tai jotakin tästä välistä? Sittenkään se ei sulje pois mahdollisuutta akustisten rumpujen olemassaololle.

Just tämä.

En tiedä, kuinka nykyään sanaan "kotistudio" suhtaudutaan. Joskus 90-luvullahan se oli tosiaan enemmän tai vähemmän vaatimaton paja (PC + äänikortti + 1-2 mikkiä ja epälukuinen määrä MIDI-kampetta), jossa saattoi tehdä vähän jotain, mutta ei kauheen hyvin mitään. Nähtyäni riittävän monta todella hienoa studiota, jotka ovat jonkun kotona, olen tuumannut, että ihan yhtä hyvin voisi puhua ihan vaan studioista ilman etuliitteitä. Jos siellä saa hyvälaatuista ääntä talteen ja varsinkin jos siellä pystyy äänittämään kokonaisen bändin tai edes akustisen trion kerralla, se on studio.
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
Juhani_t
11.01.2025 13:23:24
ejhfi: Just tämä. Ehkä kysymyksen taustalla on laajempi tulkinta siitä mikä on "kotistudio". Onko se ehkä tavanomaista mittavampi studiotila tai -kompleksi, joka sijaitsee jonkun kotona, vaiko vain ihan makkarin nurkassa työpöydälle sijoitetut tietokone, äänikortti, midiohjain ja luurit tai jotakin tästä välistä? Sittenkään se ei sulje pois mahdollisuutta akustisten rumpujen olemassaololle.

Studio on sama asia kuin ateljee, eli taiteilijan työhuone. Ei siinä määritellä pitääkö olla midikiipparia tahi akustista ruNpua. Se on siis tila jossa asianomainen taiteilija touhuaa taidettaan parhaaksi katsomillaan välineillä. Kotistudio on kotona ja ulkostudio on ulkona.
ejhfi
08.04.2025 19:46:12

soundmodel: Luulen, että netissä on niin paljon sampleja tänä päivänä, että en usko, että kovinkaan monessa tapauksessa oma-äänittämillä saa huimaa etua.

Onhan se nyt kaksi eri asiaa. Samplet ja loopit ovat sampleja ja looppeja, mutta rummut on soitin tai soitinryhmä, jota osaava soittaja voi soittaa huomattavasti monipuolisemmin ja vivahteikkaammin kuin mitä valmiilla äänillä voi saada aikaan. Oikeat rummut saattavat myös sisältää symbaaleja, rummun osia ja perkkoja, joita ei ole sampleina saatavilla. Oma lukunsa on soundimaailma, joka ei välttämättä ole mallinnettavissa sekään, vaan se pitää oikeasti luoda.

Lisäksi ei luultavasti saa koskaan samaa laatua, mitä ne hyvät samplet on.

"Luultavasti" :D Ne sampletkin on äänitettyjä rumpuja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)