Aihe: No ku Enska sano että tää on hyvä
1
samiko
07.04.2025 10:58:51 (muokattu 07.04.2025 11:31:01)
Kirjoituksen ydin heti tähän alkuun, kannattaa aina itse testata soittolaite että onko hyvä/riittävä. Enska ei pakosti itse tiedä mistään mitään, Enskan mielestä 9 on iso luku vaikka mittariston suurin luku on 100, Enska tykkää mustikoista vaikka itse inhoat niitä ja niin edelleen.

Testailin nyt ajan kanssa Harley Bentonin GPA100:sta. "Neural DSP Quad Cortex"- ketjussa oli tästä aiemmin hieman juttua, mutta koska se on QC-ketju niin jatkan tähän. Siinä ketjussa mainostettiin että GPA tuuttaa kuin AD30, riittää raskaskätisen rumpalin ja 100w putkivahvarin seassa, yhdellä on GPA vain vartin auki jne.

Itse testasin raskaskätisen rumpalin kanssa, mukana basisti ja yksi laulu, ei riittänyt GPA:n hönkä. Ei siis kiippareita tai muita kitaristeja, musana ei edes mitään hevimetallicaa. Palaan takaisin 20w putkivahvariin missä riittää hönkä ja varaa olisi lisätäkin. Miksi näin minulla, eikä niin kuin "Enskalla"? Onko meillä vielä raskaskätisempi rumpali kuin Enskalla? Onko minun 20w putkivahvari tehokkaampi kuin AD30? Onko minun GPA rikki?

Tää oli esimerkki helposta asiasta - tuleeko kovvoo, siihen on mittarinsakin. Sitten onkin se että mikä kuulostaa hyvältä. Olen ostanut (onneksi aika vähän) musakamoja mitä on netissä kehuttu tai joku stara kehunut. 9/10 on ollut hutiostos. Se mikä toiselle maistuu, ei pakosti maistu sinulle.

Vielä kerran, kokeilkaa itse niitä soittolaitteita.
otamatone
07.04.2025 11:52:02
Mikä etuaste tuossa testissä oli siis käytössä ?
gunner
07.04.2025 15:09:46
Ja mikäs kaappi tai ohmit oli käytössä? Thomannillakin sanotaan:

100 W 8 ohmiin tai 190 wattia 4 ohmiin

16 ohmin kaappiin oletettavasti vielä vähemmän.

Vaikuttaa nyt tietysti vielä se, tuuttaako se kajari korviin vai jonnekin jalkoihin. Ehkä se Enska on suunnannut kaappinsa kohti korvia?
Vauhti korjaa virheet
samiko
07.04.2025 18:42:10
Miksi mä tekisin testin niin että 20w putkivahvarissa olisi 4Ohmin kajari korvan tasolla ja GPA ilman etuvahvistusta 16 Ohmin kajariin mikä on vielä kulman takana lattialla piilossa?

Totta kai olosuhteet ainakin suht samoiksi.
ituvirtanen
07.04.2025 19:36:20

gunner: Thomannillakin sanotaan:

100 W 8 ohmiin tai 190 wattia 4 ohmiin

Kuinkas paljon tuo on ääntä, kun watti ei kerro paljoakaan äänekkyydestä? Jos tiedossa olisi edes herkkyys, desibelit voisi laskea.

Noitten esimerkkien ero on ehkä 2 dB:n luokkaa, jos herkkyydet kaapeissa olisivat samat. Saundit tietysti olisivat erilaiset, kun ovat muun muassa impedansseiltaankin erilaiset.
VIPMetal
08.04.2025 19:11:05 (muokattu 09.04.2025 11:15:02)

msalama: Aina testi, ja aina jättää juutuubin nk. arvostelut katsomatta ja keskustelupalstojen paskapuheet lukematta. Näillä pääsee jo pitkälle.

Vanha sanonta: Ostamatta ei testata, toimii tässäkin. =D
#jussithefastfingerdeathpunch
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)