Aihe: Yleisiä sääntöjä, milloin plug-in on hyvin hinnoiteltu?
1 2 3 4 5 6 7 8
Henri Henri Olavi
14.03.2025 12:36:45 (muokattu 14.03.2025 12:37:09)
soundmodel: No joo paitsi, että Pro Tools Studio maksaa 635 €, kun esim. Reaper maksaa $225.

Onko Pro Tools Studio hyvin hinnoiteltu? Mielestäni se on ylihinnoiteltu.

Se on tosi hyvin hinnoiteltu, koska sitä myydään valtavia määriä ja mäkin olen ostanut sen. Reaper on ihan paska munsta. Sekava. En jaksanut opetella ja miksi olisinkaan, koska oli hallussa jo paremmat työkalut.
Gold Member of Fit Tan Club
Otustelija
14.03.2025 12:39:18

soundmodel: On olemassa erilaisia yrityksiä ja tuotteita.

Esimerkiksi mielestäni REAPER antaa suorilta käsin suurimman osan ominaisuuksista, mitä käyttäjät haluavat, eikä rahasta niistä lisää. Lähtökohtaisesti matalaan hintaan saa myös aika paljon ilmaisia päivityksiä.

Käsittääkseni/kokemukseni mukaan Reaper on ihan ok jos sulla löytyy kaikenlaista valmiina.

Kyllähän sillä audiot naksuttelee mutta jos jotain muutakin haluaa.

Verrataan nyt siihen maksulliseen lisenssiin $225 (https://www.reaper.fm/purchase.php). Ja vaikka olisi se vanha $ 60.

Esim. kun just tuossa viime syksynä ostin Cubase 13 Pro, kun niillä oli -70 %. Ja Cubase 14 tulikin hetken päästä, mutta grace period käynnissä, niin sai suoraan sen ilman kustanteita.

Mutta mitä kaikkea Cubasessa olikaan mukana? Kaikenlaista.

Eli omasta mielestä se Reaper ei vasta-alkajalle ole välttis paras mahdollinen.
rintapek
14.03.2025 12:40:30

soundmodel: No joo paitsi, että Pro Tools Studio maksaa 635 €,

Haitari jonka kehtaa studioon viedä maksaa alkaen kymmenen kertaa enemmän.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
soundmodel
14.03.2025 12:53:03 (muokattu 14.03.2025 12:54:50)
En rehellisesti sanottuna tiedä, mitä Pro Tools:issa on, mitä REAPER:issa ei ole, mutta en olekaan REAPER:ia käyttänyt kauheasti.

Tässä siis pohditaan nyt sitä, että mitä sillä hintaerolla oikeasti saa.
Henri Henri Olavi
14.03.2025 12:57:16
soundmodel:

Helppokäyttöisen, intuitiivisen, parhaan mahdollisen mix/edit-softan. Ihan hyvä diili.
soundmodel
14.03.2025 13:11:49
Henri Henri Olavi: Helppokäyttöisen, intuitiivisen, parhaan mahdollisen mix/edit-softan. Ihan hyvä diili.

YMMV, mutta REAPER:ista saa myös tuollaisen.

Pysyäkseni aloituksessa esitetyssä objektiivisuuden tasossa sanoisin, että tämän vastaus selviäisi listaamalla chartiksi ne ominaisuudet, joita haetaan.
Otustelija
14.03.2025 13:16:49

soundmodel: YMMV, mutta REAPER:ista saa myös tuollaisen.

Pysyäkseni aloituksessa esitetyssä objektiivisuuden tasossa sanoisin, että tämän vastaus selviäisi listaamalla chartiksi ne ominaisuudet, joita haetaan.

Siitä vain listaamaan kun aloitit, kerran aikaa tuntuu olevan =)

Ja vaikka mikä muu softa ois se paras bang for the buck, niin miksi hitossa pitäisi lähteä semmoisen kelkkaan jos teet jo toisella mikä ei välttämättä tarjoushaukan mielestä oli paras hinta-laatusuhteeltaan?
soundmodel
14.03.2025 13:46:51 (muokattu 14.03.2025 13:47:34)
Otustelija: Siitä vain listaamaan kun aloitit, kerran aikaa tuntuu olevan =)

Ja vaikka mikä muu softa ois se paras bang for the buck, niin miksi hitossa pitäisi lähteä semmoisen kelkkaan jos teet jo toisella mikä ei välttämättä tarjoushaukan mielestä oli paras hinta-laatusuhteeltaan?

Koko pohdinta koskeekin uusia ostajia.

Eikä minua kiinnosta tehdä chartia, koska en saa palkkaa siitä. Totesin vain, että se paljastaisi asian tilan.

Omaan tuotteeseen tekisin ko. chartin.
Mikael
14.03.2025 15:07:12

soundmodel: Mielestäni

Tähän kiteytyy tosi paljon tästä keskustelusta.

Oletko muuten kuinka paljon käyttänyt Pro Toollssia ja Reaperia musiikin tekemiseen? Ootko esim äänittänyt ja miksannut bändien demoja tai levyjä?

Pelkkä tekninen ominaisuusluettelo ei tässäkään tapauksessa ole se mistä maksetaan.
Fuzz is Clean!
ejhfi
14.03.2025 15:21:53

soundmodel: No joo paitsi, että Pro Tools Studio maksaa 635 €, kun esim. Reaper maksaa $225.

Niin no, taisin maksaa Reaperista 60 eeroa ja silläkin lisenssillä saa jo tehdä bisnistä.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
ejhfi
14.03.2025 15:25:40

Henri Henri Olavi: Reaper on ihan paska munsta. Sekava. En jaksanut opetella ja miksi olisinkaan, koska oli hallussa jo paremmat työkalut.

Jos olisit opetellut, olisit ehkä havainnut sen vahvuudet versus moneen muuhun, eikä se ehkä olisikaan sitten enää niin paska. Mutta, jokaisella on tosiaan oikeus näkemyksiinsä. Perustelut niille on sitten asia erikseen ;)
Mikael
14.03.2025 15:29:49 (muokattu 14.03.2025 15:34:48)

ejhfi: Jos olisit opetellut, olisit ehkä havainnut sen vahvuudet versus moneen muuhun, eikä se ehkä olisikaan sitten enää niin paska. Mutta, jokaisella on tosiaan oikeus näkemyksiinsä. Perustelut niille on sitten asia erikseen ;)

Tämä on täysin totta. Paras softa on se mitä käyttäjä osaa käyttää parhaiten ja mikä vastaa omia tarpeita. Kaikilla nyky DAWeilla on mahdollista tehdä vaikka mitä mahtavaa ja oppia käyttämään niitä sujuvasti.

Mä oon käyttänyt Pro Toollssia +20 vuotta ja osaan jo melko hyvin, joten jonkun uuden softan opettelu vain siksi että se on halvempi ei vaan jaksa innostaa. Mutta kuten tässä on koitettu toitottaa, niin tarpeita tarpeita ja taustaolettamuksia on niin paljon, että mitään absoluuttisen yhtenäistä ja "objektiivista" parhautta tai hinta/laatu-suhdetta ei vaan pysty määrittelemään.
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
14.03.2025 15:32:53
ejhfi: Jos olisit opetellut, olisit ehkä havainnut sen vahvuudet versus moneen muuhun, eikä se ehkä olisikaan sitten enää niin paska.

Aivan varmasti näin, mutta kuten totesin, sille ei ollut mitään tarvetta. Halusin vain katsoa miltä se näyttää ja tuntuu.
ejhfi
14.03.2025 15:43:34

soundmodel: En rehellisesti sanottuna tiedä, mitä Pro Tools:issa on, mitä REAPER:issa ei ole, mutta en olekaan REAPER:ia käyttänyt kauheasti.

Tämä on erittäin hyvä kysymys ja liittyy myös olennaisesti aloituksen plugareihin. Itse teen tällä hetkellä äänityksiä vain omiin tarpeisiini. Aikoinaan, kun vielä myin studioaikaa, mulla oli käytössäni ensin ADAT ja myöhemmin Cubase. Nyt, kun olen käyttänyt Reaperia ja huomattavasti laajemmin ominaisuuksia kuin aiempia työkalujani, en ole havainnut siitä puuttuvan mitään sellaista, mitä tarvitsisin. Itse asiassa päin vastoin. Käytän ehkä noin muurahaisen kokoista osaa kaikista niistä mahdollisuuksista, joita olisi mahdollista käyttää.

Sama pätee myös DAWin mukana tuleviin perus plugareihin, pärjäisin oikein hyvin pelkästään niilläkin niin halutessani. Tällaiselle, joka ei halua leikkiä kaikilla mahdollisilla hienouksilla ja äänen tarttuminen narulle on keskeisintä, Reaper on verraton työkalu. Se on aina käyttövalmiina, vakaa, jouheva käyttää, ohjeet ja vinkit helposti saatavilla jne. Itse asiassa hyvin innovatiivinen ja luova käyttöympäristö, koska sen voi tuunata just mieleisekseen ja näköisekseen, omiin tarpeisiinsa sopivaksi. Ja vielä, kun kyse on käyttäjäyhteisön kehittämästä ja ylläpitämästä työkalusta, se ei tule jämähtämään johonkin moodiin, millaiseksi se on luotu vuonna kuokka ja vasara.
ejhfi
14.03.2025 15:45:37

Henri Henri Olavi: Aivan varmasti näin, mutta kuten totesin, sille ei ollut mitään tarvetta. Halusin vain katsoa miltä se näyttää ja tuntuu.

No se ei tee siitä vielä paskaa, eikä varsinkaan jos ja kun kyse on vain omasta viitseliäisyydestä.
Henri Henri Olavi
14.03.2025 15:46:07 (muokattu 14.03.2025 15:47:06)
ejhfi: No se ei tee siitä vielä paskaa, eikä varsinkaan jos ja kun kyse on vain omasta viitseliäisyydestä.

Ei niin, mutta minusta se näytti ja tuntui paskalta käyttää. Verrattuna Pro Toolsiin, jota oli heti suht helppo käyttää. Se oli kuin oilisi istunut analogisen miksauspöydän edessä.
Henri Henri Olavi
14.03.2025 15:49:23
Mitä hinnoitteluun ja mukana tuleviin ominaisuuksiin tulee, niin Logicia ei voi kyllä mielestäni päihittää siinä.
ejhfi
14.03.2025 15:58:38

Mikael: Mä oon käyttänyt Pro Toollssia +20 vuotta ja osaan jo melko hyvin, joten jonkun uuden softan opettelu vain siksi että se on halvempi ei vaan jaksa innostaa.

Taas yrittäjän näkökulmasta toteaisin, että työkalujen ja työtapojen päivittämistä kannattaa joskus harkita. Varsinaisessa leipätyössäni konsulttiyrittäjänä, jos pitäytyisin vain niissä työkaluissa ja -tavoissa, jotka olivat käytössä työn aloittaessani, työni olisi paitsi todella hankalaa, myös katteiden saavuttaminen olisi haasteellista.

Työkaluja ja - tapoja on suositeltavaa päivittää myös työn mielekkyydenkin vuoksi. Muutama tunti uuden opettelua voi olla iso säästö, vaikka siihen menisikin se muutama tunti. Ihan samalla tavalla, kun tein ekat äänitykseni ADATille nauhojen ja kelojen jälkeen, tai kun siirryin tästä ensin osittain ja myöhemmin kokonaan DAWiin, ensin. Cakewalkiin, sitten Cubaseen ja edelleen Reaperiin, jokainen siirtymä on ollut avartava ja elämyksellinen - "Ai saatana, siis näinkin voi tehdä! Wautsi!!" Uudet oivallukset voivat säästää myös aikaa ja siten vapauttaa resurssia, mitä ei tunnu olevan koskaan liikaa.
Henri Henri Olavi
14.03.2025 16:04:33 (muokattu 14.03.2025 16:06:24)
ejhfi: Taas yrittäjän näkökulmasta toteaisin, että työkalujen ja työtapojen päivittämistä kannattaa joskus harkita.

Mulla on Pro Tools, jota käytän miksaamiseen (myös videon kanssa) ja editioimiseen, Ableton Live Suite jota käytän musan tekemiseen, livesoittoon/ääniajoon ja sketchailuun, sekä Logic Pro jota olen hieman ottanut haltuun, koska haluan osata myös sen. Kuinka monta DAWia olisi sitten sun mielestä riittävä määrä? Mitä mä siitä Reaperista saan sellaista, jota ei noissa muissa ole? Tai Cubasesta? Tokihan olisi hyvä osata kaikki mahdolllinen, mutta ei mulla ole kiinnostusta ottaa kaikkea haltuun. Jos tulee tilanne jossa on pakko, niin sitten kyllä. Vielä ei ole tullut.

Suurin työkalujen ja -tapojen päivitys oli kun siirryin aikoinaan trackereista näihin moderneihin DAWeihin joskus 2006.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)