Aihe: Yleisiä sääntöjä, milloin plug-in on hyvin hinnoiteltu?
1 2 3 4 5 6 7 8
Mikael
13.03.2025 15:07:29

soundmodel: Tässähän on sekin puoli, että jos miksaaja-Joni silti tuottaisi jotain top hit -kamaa, niin voi olla, että miksaaja-Joni ostetaan endorsaajaksi käyttämilleen plugareille ja sitten miksaaja-Joni myös vaikuttaa myyntiin, vaikka hän on edelleenkin väärässä plugarista suhteessa muihin markkinoilla oleviin. Tässä vaiheessa voi olla selvää, että markkinointi ei ole sitä, mitä tuote on, tai on, mutta jossain kapeassa mielessä ("osta ja kuulosta samalta kuin miksaaja-Joni").

Eikä Jonia haukuttu sen takia, mitä hän käyttää, vaan siksi, koska hän luo väitteen, että hänen plugari on parempi kuin toinen.

Nyt tää sun kuvittellinen hahmo, jolle itse luot uutta elämänsisältöä ja sanoja suuhun keskustelun edetessä menee aika usvaiselle tasolle suhteessa aiheeseen :D Vaikea pysyä mukana.

Joka tapauksessa: jos miksaus kuulostaa hyvältä on työkalujen valinta osunut nappiin.
Fuzz is Clean!
soundmodel
13.03.2025 15:12:44 (muokattu 13.03.2025 15:17:17)
Sitten vähän esimerkkejä:

Joskus on jossain pidetty seuraavia plug-in ekvalisaattoreita omassa sarjassaan eli parhaina mahdollisina masterointi-ekvalisaattoreina:

https://www.algorithmix.com/en/peq1.htm

Tuo maksaa €999 / lisenssi, mikä tarkoittaa, että suurin osa ohittaa sen jo hinnan perusteella.

Mitä masterointi-Jonin kannattaisi tehdä?

Mainostekstissä sanotaan mm., että

"is unique in the world of audio components"
ja
"Experience the Difference!"

Endorsaajissa on mm. masterointi-Bob:

https://www.algorithmix.com/en/peq1_quotes.htm
Henri Henri Olavi
13.03.2025 15:17:18 (muokattu 13.03.2025 15:17:53)
soundmodel:

Mitä masterointi-Jonin kannattaisi tehdä?

Ladata tuosta demo-versio ja kokeilla olisiko tuo juuri hänelle sopiva plugari. Jos on, niin ostaa se, tai tutkia, löytyisikö joku muu vastaava. Kuten kaikki tekee.
Gold Member of Fit Tan Club
soundmodel
13.03.2025 15:19:04 (muokattu 13.03.2025 15:20:55)
Henri Henri Olavi: Ladata tuosta demo-versio ja kokeilla olisiko tuo juuri hänelle sopiva plugari. Jos on, niin ostaa se, tai tutkia, löytyisikö joku muu vastaava. Kuten kaikki tekee.

Melkein oikein.

Masterointi-Jonin kannattaa vähintään kokeilla useita vastaavia rinnakkain.

Mutta,

Endorsaajissahan on jo masteroija-Bob, joten eikö tämä tarkoita, että tuo on paras? Bobhan on kokenut masteroija.
Henri Henri Olavi
13.03.2025 15:21:09 (muokattu 13.03.2025 16:11:37)
soundmodel:
Endorsaajissahan on jo masterioija-Bob, joten eikö tämä tarkoita, että tuo on paras? Bobhan on kokenut masteroija.

Bob on ihminen, jolla on omat näkemykset aiheesta.

e: En ole ollut koskaan kovin paljon kiinostunut siitä mitä plugareita pro-miksaajat ja pro-masteroijat käyttävät. Mua on kiinnostanut enemmän heidän filosofiansa, miksi tekevät mitä tekevät kun tekevät.
ejhfi
13.03.2025 15:23:12

soundmodel: Tämä tarkoittaa, että suurin osa asioista saavutetaan sillä jollain keskihintaisella versiolla, mutta mikäli joku haluaa välttämättä viimeisen 0-0.5dB eron, niin sitten ei ole vaihtoehtoja kuin se $3299 hardware tai joku Weissin plugari.

Se ero voi olla käppyröissä, mutta miten saat sen käppyrän kuulumaan lopullisessa raidassa on täysin toinen juttu ja usein jopa toissijaista. Toki on aina niitä, jotka uskovat hintaan aina enemmän kuin vaikkapa vain omiin korviinsa ja tyylitajuunsa. Pakko olla hyvää, kun signaaliketjussa on riittävästi nollia hintalapussa. Ja loppuviimeksi tuotos kuunnellaan pakattuna streamina puhelimen kaiuttimesta :D

Itse arvostan enemmän sitä, että halvoilla vermeillä saa aikaiseksi hyvää ja kelvollista kuin että huippukamppeilla paskaa. Molemmissa vaaditaan toki oma taitonsa.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
soundmodel
13.03.2025 15:27:22 (muokattu 13.03.2025 15:37:28)
ejhfi: Se ero voi olla käppyröissä, mutta miten saat sen käppyrän kuulumaan lopullisessa raidassa on täysin toinen juttu ja usein jopa toissijaista.

No, muokkaukset ovat kumulatiivisia miksauksessa.

Eli, jos joka kerran kun käytät esim. eq:ta tuotat 0.5dB eron, niin se on loppumiksauksessa paljon enemmän.

Itse olen myös vannoutunut siitä, että kaiuissa kalliimpi on parempi on melko usein totta.

Eq:issa en usko kalliimman olevan useinkaan parempi.

Kompressoreissa yms. se on joskus, mutta useimmiten edes ei. Olen esim. sitä mieltä, että https://www.softube.com/tube-tech-cl-1b-mk-ii @ €199 on hintansa väärti. En ole sitä mieltä, että se on 8.29x parempi kuin Klanghelm MJUC tosin. Tässä on jo aika paha hinnoitteluongelma, jos arvioisin itse, että Softuben Tube-Tech on ehkä 1.2x parempi. Kannattaako sitten maksaa 8.29x enemmän kuitenkin?
ejhfi
13.03.2025 15:42:17 (muokattu 13.03.2025 16:46:38)

soundmodel:
Eli, jos joka kerran kun käytät esim. eq:ta tuotat 0.5dB eron, niin se on loppumiksauksessa paljon enemmän.

Sekin riippuu pitkälti siitä missä välissä se juusto on, minkälaista, paljonko sitä on ja mitä muuta on fölissä.

Olen esim. sitä mieltä, että https://www.softube.com/tube-tech-cl-1b-mk-ii @ €199 on hintansa väärti.

Joo, tuttu toosa, mutta mulla on tästä varmasti huonompi versio, koska ostin sen hyvässä rapatissa eli en todellakaan maksanut tuota nyt pyydettyä hintaa. Siltikin myyjä jäi varmasti voitolle.
soundmodel
13.03.2025 16:20:20 (muokattu 13.03.2025 16:20:51)
Plugarithan ovat sitä paitsi erittäin kalliita ohjelmistoja, koska esim. €199 on enemmän kuin Windows 10 Home Premiumin hinta. Ohjelmistotekniikka ei selitä hintaa.
Otustelija
13.03.2025 16:32:55

soundmodel: Plugarithan ovat sitä paitsi erittäin kalliita ohjelmistoja, koska esim. €199 on enemmän kuin Windows 10 Home Premiumin hinta. Ohjelmistotekniikka ei selitä hintaa.

Atk-antero ostaa Windows avaimen 10e hintaan. Vai paljos ne nykyään maksaa. Alle 20e kuitenkin.
soundmodel
13.03.2025 18:00:07 (muokattu 13.03.2025 18:05:07)
ejhfi:
Itse arvostan enemmän sitä, että halvoilla vermeillä saa aikaiseksi hyvää ja kelvollista kuin että huippukamppeilla paskaa. Molemmissa vaaditaan toki oma taitonsa.

No sitä paitsi astuit tässä miinaan, koska tuohan tarkoittaisi, että mielestäsi halvat voivat olla hyviä, mikä juuri kyseenalaistaa sen, että miksi kukaan muukaan pitäisi kallista parempana sitten.

Luulen, että eräs mikä nostaa hintaa on nimenomaan nämä aiemminkin esitetyt endorsementit. Kun sanotaan, että "hit artist" on käyttänyt tätä ja tätä, niin syntyy oletus, että muidenkin samassa genressä olevien tulisi.

Sitten hinnoitellaan sen perusteella, että "no SSL G on SSL G", eikä, että onko parempaa bus compressoria. SSL G:hän on ripuli senkin takia, että aika-arvoja on niin vähän.

Onko tällöin parempi, jos joku plugarivalmistaja tekisikin "continuously-variable" SSL G:n?
ejhfi
13.03.2025 19:37:26

soundmodel: No sitä paitsi astuit tässä miinaan, koska tuohan tarkoittaisi, että mielestäsi halvat voivat olla hyviä, mikä juuri kyseenalaistaa sen, että miksi kukaan muukaan pitäisi kallista parempana sitten.

Niin no, en ole missään kohtaa väittänyt, etteikö halvat voisi olla hyviä. Päin vastoin. Kuten kirjoitin, käytän paljon Reaperin omia ilmaisplugareita ja ne todellakin ovat varsin hyviä. Se, että laatu korreloisi hintaa ja päin vastoin, tarkoittaisi myös sitä, että jos plugarin hinta laskee, laskee myös sen laatu. Tarjouksista ei saisi kuin epäkura-Anttia softanpätkää ja ne, joita jaetaan ilmaiseksi, olisi silkkaa kuraa. Hyvä, että tuli aikoinaan ostettua UAD:n 1176, koska nyt kun sitä on jaettu ilmaiseksi, on sen täytynyt olla epäkuntoista ja muuten laadultaan itäautoa.
Henri Henri Olavi
13.03.2025 19:46:22 (muokattu 13.03.2025 19:53:51)
Minulla on vitun kalliita plugareita, minulla on vitun halpoja plugareita ja minulla on ilmaisia plugareita. Käytän kaikki niitä aivan yhtä sujuvasti. Samassa projektissa saatta olla jopa näitä kaikkia plugareitaa samaan aikaan, kääk! Teenkö jotain väärin?
ejhfi
13.03.2025 20:49:40

Henri Henri Olavi: Minulla on vitun kalliita plugareita, minulla on vitun halpoja plugareita ja minulla on ilmaisia plugareita. Käytän kaikki niitä aivan yhtä sujuvasti. Samassa projektissa saatta olla jopa näitä kaikkia plugareitaa samaan aikaan, kääk! Teenkö jotain väärin?

Mulla kaikki muita paitsi niitä "vitun kalliita" (ellei ellei tarjoustuotteiden normihintoja killata), nuuka kun olen, ja rautaakin seassa. Lienen sekakäyttäjä?
Mikael
14.03.2025 11:20:43

Jotenkin tästä keskustelusta tulee vähän sellainen fiilis, että markkinatalouden ja yritystoiminnan perusteisiin sekä ihmisten ostokäyttäytymiseen tutustuminen auttaisi ymmärtämään asiaa.

Ostopäätökseen ja tarpeisiin vaikuttaa monet muutkin asiat kuin jotkut yksittäiset tekniset ominaisuudet. Vähän sama juttu kuin niiden kuulokkeiden kanssa asiaan vaikuttaa monet muutkin asiat kuin netissä julkaistu taajuusvastekäppyrä.

Samoin tuotteen arvon määräytymiseen vaikuttaa aina monet asiat. Ei vain ne mitkä itselle näyttäytyy kullakin hetkellä oleellisena.

Aika usein yrityksen pääasiallinen toiminnan tavoite on tuottaa omistajille voittoa. Mitä enemmän sen parempi (niin ikävältä kuin tämä välillä tuntuukin). Suurin osa tuotosta siis päätyy ensisijaisesti omistajien taskuun ja tuotekehitys on vain yksi kuluerä muiden joukossa.
Fuzz is Clean!
Otustelija
14.03.2025 11:47:50

Itselle tulee aloittajasta just mieleen semmoinen ATK foorumeiden FPS-seppo joka ei ikinä osta mitään kun just ollaan julkaisemassa se uusi RTGTXRV versio, josta irtoaa 1 FPS enemmän että voi pumpum hyvällä mielellä. Mutta raaskiiko sitäkään ostaa sillä hinnalla kun se hinta tippuu kuitenkin heti kun tulee RGXGTCTS versio, josta irtoaakin 2 FPS enemmän pumpumia varten.
soundmodel
14.03.2025 12:19:12 (muokattu 14.03.2025 12:20:15)
Mikael: Jotenkin tästä keskustelusta tulee vähän sellainen fiilis, että markkinatalouden ja yritystoiminnan perusteisiin sekä ihmisten ostokäyttäytymiseen tutustuminen auttaisi ymmärtämään asiaa.

On olemassa erilaisia yrityksiä ja tuotteita.

Esimerkiksi mielestäni REAPER antaa suorilta käsin suurimman osan ominaisuuksista, mitä käyttäjät haluavat, eikä rahasta niistä lisää. Lähtökohtaisesti matalaan hintaan saa myös aika paljon ilmaisia päivityksiä.

Vastaavasti Pro Tools rahastaa jopa perusominaisuuksista, kuten "Batch renaming" tai "AAF/OMF/MXF file interchange":

https://www.avid.com/pro-tools/comparison

Mielestäni Pro Toolsin hinnoittelu on ryöväystä, koska tiettyjen ominaisuuksien tulisi kuulua peruspakettiin vuonna 2025 viimeistään. Ko. ominaisuudet myös saa kilpailijoilta peruspakettiin.
rintapek
14.03.2025 12:20:15

Mikael: Jotenkin tästä keskustelusta tulee vähän sellainen fiilis, että markkinatalouden ja yritystoiminnan perusteisiin sekä ihmisten ostokäyttäytymiseen tutustuminen auttaisi ymmärtämään asiaa.

Samoin tuotteen arvon määräytymiseen vaikuttaa aina monet asiat. Ei vain ne mitkä itselle näyttäytyy kullakin hetkellä oleellisena.

Samoin firmoilla on erilaisia ansaintalogiikkoja ja niistä joitain ei kannata edes arvailla.
Kauppa myy röökiä vaikka siitä on oikeastaan vaan kuluja.
Joskus kandee myydä pari lavaa juhlamokkaa tappiolla koska siten saa kaupan täyteen.
Joskus kandee antaa kuorma-autollinen ämpäreitä ilmaiseksi koska sillä saa kaupan eteen kilometrin jonon.

Sit on näit huonekaluketjuja joista kukaan ei oo koskaan ostanut normaalihinnalla mitään. Ei voi kun kun aina on 60% alennuskampanja ja tänään vielä 20% erikoistarjouksena.

Ei sillai liity röökin, juhlamokan, ämpäreiden tai huonekalujen laatuun.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
soundmodel
14.03.2025 12:35:43 (muokattu 14.03.2025 12:37:59)
Henri Henri Olavi: Mä käytän Pro Tools Studiota, jossa tuo ominaisuus on. Ei tarvitse tuon takia ostaa kallimpaa versiota. Pro Tools nyt vaan on paras softa mulle miksaamiseen ja editoimiseen, joten en kauheasti muita käytä. Nyt olen kyllä ottanut jonkin aikaa myös Logicia haltuun, mutta ei se pärjää Pro Toolsille. Tottumiskysymyksiä myös. Pro Toolsia olen käyttänyt 2008 saakka, joten se on osa mua. Ei oo tarvista vaihtaa.

No joo paitsi, että Pro Tools Studio maksaa 635 €, kun esim. Reaper maksaa $225.

Onko Pro Tools Studio hyvin hinnoiteltu? Mielestäni se on ylihinnoiteltu.

Lisäksi jokainen, joka haluaakin käyttää jotain muutakin, nimenomaan maksaisi ominaisuudesta:

"AAF/OMF/MXF file interchange"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)