Aihe: Kotimaisen soittimen teettäminen
1 2
Thyvon
10.03.2025 09:19:12
rumpali-isti: GAS:n Pekan nauhatyöt oli aivan ensiluokkaista sorttia pyöristettyine nauhanpäineen yms.

Täältä myös vahva suositus aloittajalle ottaa yhteyttä GAS Guitarworksiin.
PIM
10.03.2025 09:56:19
Thyvon: Täältä myös vahva suositus aloittajalle ottaa yhteyttä GAS Guitarworksiin.

Ja kitaraan tietysti Pekalta FIBO kaula. Ihan kokonaista kitaraa itse tuskin koskaan lähden teettämään, mutta FIBO kaulan johonkin stratoon voisin teettääkin. Sen verran positiivinen kuva Tone Festeillä tuotteesta jäi.

https://rgoinstruments.com/most-ergonomic-guitar-neck/
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Jonttu
10.03.2025 10:24:09

Manninen Custom Intruments.
Kolme Juhon tekemään customia löytyy ja ei ole tarvinnut muihin kitaroihin enää koskea.
Kirjoittelin aiheesta artikkelinkin tässä taannoin:

https://muusikoiden.net/artikkelit/2211
https://www.youtube.com/watch?v=-w-B6H0abxY
mpekkanen
10.03.2025 10:33:45
Nuo luminlayt kannattaa ottaa kaulansivuun, niin helpottaa pimeässä soittoa.
SuperStrat4life
10.03.2025 15:21:43
Hyviä seppiä on Suomi täynnä ja Ikaalisista puskee myrskyn lailla alati lisää. Löydä sellainen kenen kanssa voi projektia yhdessä miettiä ja hyvä seppä tarjoaa omiakin ehdotuksia, josko ne parantaisivat kitaraa entisestään. On tosi, että joillain rakennusajat ovat venymisestä venyneet ja on ollut tapauksia, joissa pelko on herännyt sepän nurinkin menemisestä ennen kuin on edes valmista.

Kannattaa keskustella etukäteen odotuksistaan ja ovatko ne saavutettavissa ja mitä tehdään jos ei odotuksia lunastettu. Monet ovat soittaneet ikänsä tehdastekoisilla tasalaatuisilla kitaroilla, jotka on tehtaan keinoin rakennettu. Käsintehdyn kitaran charmi paremman sanan puutteessa ei aina vastaa odotuksia.

Mikäli olet sen laatuinen, että kitarasi vaihtuvat sukkiakin tiheämpään, luoja tietää heitä meidän soittajien keskuudessa on paljon, niin ainakaan tuntemattoman nimen soittimen jälleenmyyntiarvo ei ole lähelläkään maksamaasi 2500-3500 euroa. Noinkin omalaatuinen kitara lienee pitopeliksi tarkoitettu ja sellaiseksi sen jäädä kannattaa.
mpekkanen
10.03.2025 15:33:17
Eikös ne kitarat osteta aina pitopeleiksi, mutta niin ei sitten ihan aina käytännössä käy...

Minä möin muutama vuosi sitten ns nimettömän Ikatalaisen artesaanin tekemän straton 500€ ja siinäkin meni joku aika, että meni kaupaksi.
Nimettömän tekijän soitin, vaikka se olisi kuinka hyvä, niin jos saa osien hinnan, niin se on lähellä totuutta sen arvosta.
Minusta kannattaisi valita semmoinen tekijä, jonka soittimissa pysyy edes vähän paremmin arvo, mutta ne on toki hieman arvokkaampia teettää kuin juuri valmistuneen opiskelijan tekemät.
Jucciz
10.03.2025 17:30:38
Thyvon: Täältä myös vahva suositus aloittajalle ottaa yhteyttä GAS Guitarworksiin.

Täältä myös lämmin suositus GAS Guitarworksille. Kolme soitinta on tuolta tullut tilattua ja muutkin kielisoittimet on Pekka huoltanut aina viimeisen päälle.
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
ituvirtanen
10.03.2025 20:25:01

mpekkanen: Nimettömän tekijän soitin, vaikka se olisi kuinka hyvä, niin jos saa osien hinnan, niin se on lähellä totuutta sen arvosta.
Minusta kannattaisi valita semmoinen tekijä, jonka soittimissa pysyy edes vähän paremmin arvo, mutta ne on toki hieman arvokkaampia teettää kuin juuri valmistuneen opiskelijan tekemät.

Niin, jos tahtoo teettää straton, jonka aikoo myydä.

Olen basistin onnellisessa asemassa. Voin valita muunlaisen basson kuin J tai P. On kilometrejä jo pari takana ja osaan speksata haluamani. Minua ei kiinnosta jälleenmyyntiarvo. (Nauhaton on muutenkin kuriositeetti.)

Valitsin sepän taitojen mukaan. Kun ensimmäistä kertaa keskustelimme, kuulin jo puheesta, mitä tulen saamaan. Sain vielä enemmän: soitin on vaatimattomasti sanoen todella hyvä.

Stratoja saa valmiina niin erilaisia, että ihmettelen intoa teettää sellainen. Jos haluat hyvän, osta vaikka Tom Anderson tai Suhr. Jos haluat jotain ihan muuta, häiriköi seppää. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
mpekkanen
10.03.2025 20:41:57 (muokattu 10.03.2025 20:59:49)
ituvirtanen: Niin, jos tahtoo teettää straton, jonka aikoo myydä.

Olen basistin onnellisessa asemassa. Voin valita muunlaisen basson kuin J tai P. On kilometrejä jo pari takana ja osaan speksata haluamani. Minua ei kiinnosta jälleenmyyntiarvo. (Nauhaton on muutenkin kuriositeetti.)

Valitsin sepän taitojen mukaan. Kun ensimmäistä kertaa keskustelimme, kuulin jo puheesta, mitä tulen saamaan. Sain vielä enemmän: soitin on vaatimattomasti sanoen todella hyvä.

Stratoja saa valmiina niin erilaisia, että ihmettelen intoa teettää sellainen. Jos haluat hyvän, osta vaikka Tom Anderson tai Suhr. Jos haluat jotain ihan muuta, häiriköi seppää. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Tuon strato tuli mulle yhdessä vaihtokaupassa, mutta koska se oli isolla lavalla, niin en sitten tykännyt siitä pitemmän päälle. Sen lisäksi siinä oli aika paksu kaula ja ja se oli hieman painava muutenkin. On mulla ollut paljon huonompiakin kitaroita, jopa useita vuosia joskus, ettei se aivan huono esitys ollut. Tuli tosiaan vaihtokaupassa kun vaihdoin ison kasan uusia mikkejä, talloja, virityskoneistoja jne sälää pois kun piti joskus tehdä lap steel kitaroita itse, mutta sairastuin vakavasti ja homma jäi kesken.

Nykyään löydän kaupasta aivan tarpeeksi hyviä soittimia, ettei niitä tarvitse erikseen teettää. Pari päivää sitten ostin käytettynä erinomaisen Gibson SG Standardin ja vaikka se maksoi jokusen euron, niin jos olisin teettänyt vastaavan, niin se olisi maksanut vähintään kolme kertaa enemmän.
E: Ja tuossa Gibson kaupassa pääsin eroon itselle ylimääräisestä Epiphone ES335 kitarasta, joten rahalla maksettavaa ei tullut koko summaa.

Olet ihan oikeassa, ettei ole välttämättä järkeä teettää sellaista, mitä saa jo muutenkin kaupasta, jos soitinta teettää.
Mikko1978
11.03.2025 03:08:40
ituvirtanen:

Vähän laittaa vaatimuksia esim. kaulan mitoitukseen ja rakenteeseen, niin eipä niitä vaihtoehtoja enää löydykään. Tom Anderson ja Suhr tekevät soittimia oikein hyviä soittimia, mutta jos haluat jotain muuta kuin heidän valintojensa mukaisen kitaran, niin silloin menee helposti rakenteluhommiksi.
Little Savage
11.03.2025 18:45:11
Yksityis tai pienyrittäjää valitessa projektille. Kannattaa myös vaatia B- PEth eli pitkäaikaisen alkoholi suurkulutustestin tuloksia. Sitä ei koskaan tiedä voiko päihteiden käyttö keskeyttää homman etenemisen jossain vaiheessa.
Älä koske mun ratukasteriin.
rheinone
11.03.2025 21:52:46
PIM: Ja kitaraan tietysti Pekalta FIBO kaula. Ihan kokonaista kitaraa itse tuskin koskaan lähden teettämään, mutta FIBO kaulan johonkin stratoon voisin teettääkin. Sen verran positiivinen kuva Tone Festeillä tuotteesta jäi.

https://rgoinstruments.com/most-ergonomic-guitar-neck/

Mielenkiintoinen konsepti. Täytyykin tutustua syvällisemmin.
Sleep now in the fire
rheinone
12.03.2025 15:31:51
Sammo: Tulin sanomaan ihan jotain muuta, mutta tuohan olisi oikeasti tosi hieno! Joskin viisteen tekeminen 21. nauhan kohdalle voi osoittautua kalliiksi ratkaisuksi ja siirtäisin 23. nauhan merkin 24. nauhalle :)

Yleisimmät gibson- ja fender-bodyt eivät jaksa innostaa, joten päädyin käyttämään lähtökohtana '61 Epiphone Wilshire/Coronet/Crestwood-runkoa. Siihen reverse batwing-lapa. Eiköhän 22 nauhaa ole ihan riittävästi.
Sleep now in the fire
McLeach
13.03.2025 08:52:51
Suositus Matinheikille Hyvinkäällä. En ole kuin huollattanut, mutta tekeminen näyttää tosi hyvältä.

https://www.matinheikkiguitars.fi/
Sammo
13.03.2025 09:11:46
rheinone: Yleisimmät gibson- ja fender-bodyt eivät jaksa innostaa, joten päädyin käyttämään lähtökohtana '61 Epiphone Wilshire/Coronet/Crestwood-runkoa. Siihen reverse batwing-lapa. Eiköhän 22 nauhaa ole ihan riittävästi.

Yritin vitsiä, joka ei mennyt ihan maaliin (kuvassa 22. nauhan kohdalla kaula leikattu toisesta kuvasta) ... mutta vilpittömästi hienon näköinen kitara eikä tule kenelläkään muulla vastaan!!
This is on a whole other level. Its level one.
Mikko1978
13.03.2025 11:00:33 (muokattu 13.03.2025 11:02:07)
väärään ketjuun meni
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)