Aihe: Jelppikerho goes Kitarakamat uudelleen
1 2 3 4 545 46 47 48 49 50 51
GuadanaHombre
22.01.2025 15:10:15
Mikä olisi helpoin ja halvin ratkaisu saada stratoon sellainen modaus, että kaulamikin saa päälle halutessaan milloin tahansa. Tai lähinnä tässä haetaan sitä, että kaulamikki + tallamikki yhdistelmä tulisi mahdolliseksi.
KItarassa on valmiina Fenderin ensimmäisen sukupolven S-1 switch, josta painamalla mikit muuttuvat humbuckereiksi. Tästä ominaisuudesta olen valmis luopumaan, mietin saisiko olemassa olevaa kytkintä hyödynnettyä jotenkin.

Kuka pääkaupunkiseudulla osaisi tehdä tällaisia modauksia?
mpekkanen
22.01.2025 17:03:55
KTR2: Kitaransoiton kanssa on viime vuodet mennyt aika on/off -meiningillä. Nyt kaipaisin jotain vähän line 6 podia vastaavaa ratkaisua, että voisi helposti kuulokkeet päässä soitella/äänitellä siedettävillä soundeilla.
Mitkäs nykypäivänä olisivat tämmöisiä kohtuullisen edullisia ratkaisuja, jotka eivät silti olisi ihan täyttä sontaa?

Mulla on Boss IR-2 pedaali ja siihen saa kuulokkeet. Kun on noita muita efektejä kertynyt lautaan, niin sen puoliin löytyy enemmän kuin tarpeeksi erilaisia soundeja soitteluun.
Varmaan kotisoittoon olis hyvä joku multiefektikin, mutta itse tykkään näistä erillispurkeista kun ovat miellyttävämpi käyttää kuin multiefektit.
Yksinkertaiselle miehelle yksinkertaiset vehkeet...
Juhani_t
22.01.2025 18:49:16
GuadanaHombre: Mikä olisi helpoin ja halvin ratkaisu saada stratoon sellainen modaus, että kaulamikin saa päälle halutessaan milloin tahansa. Tai lähinnä tässä haetaan sitä, että kaulamikki + tallamikki yhdistelmä tulisi mahdolliseksi.
KItarassa on valmiina Fenderin ensimmäisen sukupolven S-1 switch, josta painamalla mikit muuttuvat humbuckereiksi. Tästä ominaisuudesta olen valmis luopumaan, mietin saisiko olemassa olevaa kytkintä hyödynnettyä jotenkin.

Ei ole tämä S-1 kovin tuttu mutta pikaisesti guukkeloimalla siinä pitäisi olla sellainen ominaisuus: https://strat-talk.com/threads/wiri … lp-needed-fender-s1-content.295073/

Onko sulla tämä sama?
JMKM
22.01.2025 19:06:46
mpekkanen:
Yksinkertaiselle miehelle yksinkertaiset vehkeet...

Sama. Itsellä on tuo IR-2 ja samankaltaiset vaatimukset oli kuin op:lla; kitarakeississä kulkeva mahdollisimman yksinkertainen setuppi reissuun treenailuun ja nauhoitteluun. Spedu toimii interfacena, USB C johdolla ja kamera adapterilla puhelimeen kiinni, ja sitten vaa GarageBand tai Youtube tulille.
Vahvistin valikoimasta löytyi omaan makuun passeleita ja tilan tuntua saa ruuvattua ambiencesta. Omia IR:iäkin tuohon pystyy latailee jos tarvetta viilailla.
samiko
23.01.2025 12:15:45
No mutta onko IR-2 vaihtoehto Podille, halpa, helppo jne. Osta päälle pussillinen erillisiä efektejä, välipiuhoja, virtalähteitä, lautoja... No jaa.

Itse soittelen myös vanhalla podilla himassa ja ei tulisi kuuloonkaan korvata pientä ja helppoa masiinaa tuollaisella legolinnalla. Ja tarttis olla aux ja viritysmittarikin.
JMKM
23.01.2025 14:20:53
samiko: No mutta onko IR-2 vaihtoehto Podille, halpa, helppo jne. Osta päälle pussillinen erillisiä efektejä, välipiuhoja, virtalähteitä, lautoja... No jaa.

Juu se on spartalaisempi, mutta tsekkaamisen arvoinen vaihtoehto kuitenkin tuolla mallintavien edullisemmassa päässä.
Swan
23.01.2025 14:37:37
Jos löytyy ennestään joku Scarlett tms. perushyvä äänikortti, mun mielestä kaikkein paras ratkaisu olisi joku laadukas kitaraplugari. Kätevä sekä kotisoitossa että äänittelyssä, ja jälkimmäisessä saundia pääsee vielä halutessaan muokkaamaan jälkeenpäin. Neuralilta esim. löytyy moneen makuun valmiita paketteja, joissa on kaikki tarvittava viritintä, EQ:ta ja efektejä myöten. Mun suosikki on Archetype Cory Wong, jolla voisin periaattessa korvata kaikki muut vahvarisimut, koska sillä voi vaan vetää ihan mitä tahansa.
Had to be me. Someone else might have gotten it wrong.
Lego
31.01.2025 16:21:04
Löytyykö muita starcasterin omistajia? Millaiseen kovaan laukkuun olet saanut kyseisen kitaran mahtumaan? Internetz osasi vähän sanoa että mahdollisesti gatorin 335-mallin laukkuun menisi mutta hyvä olisi saada varmistusta.
GuadanaHombre
09.02.2025 19:57:52
Juhani_t: Ei ole tämä S-1 kovin tuttu mutta pikaisesti guukkeloimalla siinä pitäisi olla sellainen ominaisuus: https://strat-talk.com/threads/wiri … lp-needed-fender-s1-content.295073/

Onko sulla tämä sama?

Mulla on mielestäni vanhempi, ensimmäisen sukupolven S-1. Nykyäänhän uusissa esim. Ultra -sarjan stratoissa S-1:stä menee juurikin kaulamikki päälle.
AverageUser
12.02.2025 21:48:55 (muokattu 12.02.2025 22:03:39)

Minulla on pari kitaraefektiä joista voisin vähäisen käytön ja rämpyttelyn vuoksi luopua, saisinko apuja näiden arvonmäärityksessä?

Boss HM-2
ProCo RAT

Kuvia kansiossa:
https://photos.app.goo.gl/pGKuuLxZyd73zhbe7

Kiitokset jo etukäteen kaikille vastaamaan vaivautuneille.
erty
12.02.2025 23:08:56
AverageUser: Minulla on pari kitaraefektiä joista voisin vähäisen käytön ja rämpyttelyn vuoksi luopua, saisinko apuja näiden arvonmäärityksessä?

Boss HM-2
ProCo RAT

Kuvia kansiossa:
https://photos.app.goo.gl/pGKuuLxZyd73zhbe7

Kiitokset jo etukäteen kaikille vastaamaan vaivautuneille.

MIT HM-2 satasen kieppeilla. Torillakin noita näemmä useampi. Oman vastaavan 80-luvun Ratin taisin myydä viime vuonna 300€:lla.
AverageUser
12.02.2025 23:16:34

erty: MIT HM-2 satasen kieppeilla. Torillakin noita näemmä useampi. Oman vastaavan 80-luvun Ratin taisin myydä viime vuonna 300€:lla.

Kiitokset NOPEASTA vastauksesta!
Cm7
20.02.2025 13:10:13
Mistäköhän mahtaa johtua se, että Line6 HX effects hukkaa wah-pedaalin presettiä vaihdettaessa? Eli aluksi soitellaan presetillä, jossa on wah ja kaikki toimii hienosti. seuraavaksi vaihdetaan presettiin, jossa ei wahia ja takaisin wahilliseen presettiin ja wah ei toimi. Virran katkaisemalla saadaan wah taas toimimaan.
Sabbathologist
23.02.2025 15:27:27

Tokai SG.ssä ei g-kieli pysy vireessä. Muut kielet pysyy. Missä syy voisi olla?
Pommes frites mit Cayennepfeffer und Sojasoße. Verrdamt gut und verrdamt ungesund! Unterschrift#2 Mies se tulee naisestakin, vaan ei tyhjännaurajasta!
juici
23.02.2025 20:27:38

Sabbathologist: Tokai SG.ssä ei g-kieli pysy vireessä. Muut kielet pysyy. Missä syy voisi olla?

Maailmankaikkeuden värähtelyissä.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
McNulty
24.02.2025 14:05:11
Sabbathologist: Tokai SG.ssä ei g-kieli pysy vireessä. Muut kielet pysyy. Missä syy voisi olla?

Yleisin syy on yläsatula ja sen kieliura. Joko ura on liian nafti kielelle, eli kieli ei pääse vapaasti liikkumaan urassa, jolloin kieltä venyttäessä se jää alavireiseksi.

Toinen hyvin tyypillinen ongelma on se, että kieli on asennettu viritintapille väärin tai huonosti, jolloin kieltä venyttäessä kielestä "otetaan löysät pois" ja se jää jälleen alavireiseksi.

Harvinaisempaa, muttei mahdotonta, että G-kieli on viallinen. Esim. se antaa periksi sieltä tallan puolelta "ball-end" lukituksestaan. Tai kielen materiaali on heikkolaatuista terästä ja venyy venymistään kunnes napsahtaa poikki.

Todella usein näkee noiden kahden ensimmäisen vaihtoehdon yhdistelmää, eli satula on viilattu jollekin ohuelle kielisetille ja soittaja haluaakin laittaa sitten paksumman satsin. Satulaa ei kuitenkaan työstetä uudelle kielisetille, jolloin paksumpi G-kieli, osittain myös viritintapille aiheutuvan kulman takia, jää kanittamaan uraan sekä sen lisäksi vielä kieli on asennettu viritintapille "päin peetä". Joko on liian vähän punottu kieltä tapin ympärille tai sitten liikaa hyvin sekavasti. Sellainen 3-4 kierrosta tasaisesti viritintapin ympärillä on hyvä. Itse teen niin, että punon ensimmäisen kierroksen viritintapin reiän yläpuolelta ja loput 3 rundia sitten alapuolelta. Kielen kiristyessä ja saavuttaessa vireensä se käytännössä lukitsee itse itsensä.

Aika paljon näkee toinen toistaan kummallisempia virityksiä, mitä kielten asentamiseen tulee.
moving in stereo
PIM
02.03.2025 12:49:37
Vinkkinä niille, joita v-tutta tapella mikkien korkeudensäätöruuvien ja niiden jousten kanssa. Mm. Puuilosta löyty halpaa 3mm silikoniletkua, mikä toimii jousen korvikkeena eikä hypi karkuun. Maksaa jotain kolme euroa metri.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Arkka
03.03.2025 11:46:18

PIM: Vinkkinä niille, joita v-tutta tapella mikkien korkeudensäätöruuvien ja niiden jousten kanssa. Mm. Puuilosta löyty halpaa 3mm silikoniletkua, mikä toimii jousen korvikkeena eikä hypi karkuun. Maksaa jotain kolme euroa metri.

Eikä lähde resonoimaan. Vaikka en kyllä henkilökohtaisesti tiedä kuinka konkreettinen ongelma mikin jousten soiminen on. Lähinnä lukenut vaan muiden juttuja.
Laulava Kylätohtori
25.03.2025 17:24:33
Vieläkä muuten Jaskan Music Garage on hengissä? Eipä ole mitään kuulunut pitkään aikaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)