PIM 28.07.2024 09:47:42 | |
---|
Olin jo ehtinyt jemmata viime vuonna ostamani Spark Gon piirongin perille sinne 90-luvun Yamahan DG-Stompin, Boss SE-50:n yms. aktiivikäytöstä reserviin siirtyneiden musavehkeiden joukkoon, mutta kun hommasin Tech21:n legendaarisen analogisen putkivahvistinemulaattorin SansAmp PSAn uuden 2.0 version niin Golle löytyi uutta käyttöä. Melkein kolme vuosikymmentä kun on leikkinyt erilaisten digitaalisten vahvistinmallintajien kanssa, niin oli suorastaan piristävää palata ysärin puolivälin analogimaalilmaan, missä on huomattavasti helpompaa löytää mieleisiä särösointeja muutamia fyysisiä nappuloita eri asentoihin vääntelemällä kuin yrittää löytää sadoista tai tuhansista vahvistinmalleista tai -kaappauksista sitä oikeaa. Nyt mun kahvipöytäsetupissa PSA tuottaa säröt ja Spark Go huolehtii sen perässä kompressio-, modulaatio-, delay- ja kaikuefektien tuottamisesta ja äänen vahvistamisesta kuultavaan muotoon joko Gon oman pikku kajarin tai kuulokkeiden kautta. Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
mutaatio 05.09.2024 20:58:06 | |
---|
Spark 2 saapui tänään. Pienet savut ehdin tuosta jo ottaa, melkoisen erilaiselta kuulostaa samat presetit kuin vanhalla Sparkilla. On kyllä huomattavasti eloisamman kuuloinen tämä eikä lainkaan niin tumma ja bassovoittoinen kuin aiempi malli. Volume-säätö tuntuu käyttökelpoisemmalta nyt eikä ole niin on/off-tyyppinen. Jostain syystä eri preseteillä on nyt valtavia eroja äänenvoimakkuudessa. Sovelluksen AI on ihan vekkuli idea, mutta tuntuu tuottavan lähinnä pelkkää kaikua, ehkä se tuosta kehittyy. |
Morri 18.09.2024 12:49:47 | |
---|
Oma Spark 2 saapui myös pari viikkoa sitten. On kyllä huomattavasti parempi kuin ykkösversio kaikin puolin. Pientä äänentasoeroa kanavien välillä joo on, mutta ei haittaa. Päivittäminen on nyt huomattavasti helpompaa kuin vanhassa. Ainakin omat tekemäni soundit kuulostavat omiin korviin hyvältä ja paremmilta kuin vanhassa. AI:tä en ole vielä testannut enkä juuri looperiakaan. Tämä kannattaa ottaa sellaisena kuin se on, muutaman satasen kotivahvistin. Omasta mielestä hakkaa kyllä kotisoittelussa esim Katanat. Jos sinulla on jo ykkösversio niin suosittelen lämpimästi tätä uutta. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
Bugsy Boy 18.11.2024 10:49:38 (muokattu 18.11.2024 10:50:03) | |
---|
Täällä myös tilattu! Pitkään pyörittelin sormea tilausnapin päällä kun Spark ykköseenkin ollut erittäin tyytyväinen, mutta Spark kakkonen lähti nyt tilaukseen. Toivottavasti saapuu nopeammin kuin viime kerralla (3kk) :D Väri vaihtui myös tuohon pimp daddy -tyyliseen valkoiseen, kiva että ulkonäkökin vähän muuttuu (tai no olihan siinä jotain muutakin kosmeettista eroa + tietenkin uudistunut potikkaosasto). Jos jotakuta kiinnostaa Spark 40 PK-seudulla kotiovelle toimitettuna, niin on tulossa piakkoin torille... Ehkä tuo jalkakytkin myös mukaan (ei kai toimi kakkosen looperin kanssa). "Why can't bass players tell jokes?timing." |
Bugsy Boy 22.11.2024 20:49:27 (muokattu 22.11.2024 22:08:23) | |
---|
Ekat ajot Spark kakkosella takana, ja soundit on kyllä selvästi isommat ja styrkkarimaisemmat kuin eka Sparkilla. Looperista innostuin yllättävänkin paljon, varsinkin kun rumpulooppeja löytyy valmiina ja pystyy soittelemaan bassot ja kitarat samaan looppiin ilman ylimääräistä säätöä. AI -soundit vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Kahdeksan presettiä edeltäjän neljän sijaan on myös plussaa. "Why can't bass players tell jokes?timing." |
Bugsy Boy 09.12.2024 19:10:37 (muokattu 09.12.2024 19:11:49) | |
---|
Harmi kun noita loopperin tuotoksia ei saa mitenkään talteen. Joku simppeli äänitystoiminto ei olisi paha lisä. Toisaalta kyse vain yhdestä ominaisuudesta tosi monipuolisessa alle kolmen huntin vahvistimessa, eli pärjää ilmankin. Ja on tuossa Spark kakkosessa RCA-ulostulot, eli saa Zoomin tai vastaavan kiinni. "Why can't bass players tell jokes?timing." |
Juhani_t 11.12.2024 00:17:04 | |
---|
Bugsy Boy: Harmi kun noita loopperin tuotoksia ei saa mitenkään talteen. Joku simppeli äänitystoiminto ei olisi paha lisä. Kasettinauhuri ämyrin eteen? Tai puhelin? Joillakin on jopa mikrofooneja. |
Bugsy Boy 11.12.2024 08:34:06 | |
---|
Kotioloissa perheen mölistessä taustalla mikitys tai puhelinäänittely ei ehkä ole mikään kovin ideaali vaihtoehto ainakaan jos haluaa saada jotain selvää tuotoksesta. Mutta RCA:t ulos toimii kyllä. "Why can't bass players tell jokes?timing." |
Tilutus 11.12.2024 21:12:23 | |
---|
Itseltä löytyy ykkös ja kakkosversio Sparkista makkari ja olkkarivahvareina, jälkimmäinen tuli hommattua melkein jo pelkästään looperin takia. Ärsyttää tosin kun itse vahvistimesta saa päälle sen loopperin joka alkaa äänittämään kitaran signaalista mutta äpistä en ole tätä löytänyt. Niin tietty kiinnostaa footswitchi sille (airstep näköjään vielä tarjouksessa). Mutta sitten se pitäisi hommaa myös Katanalle. Ja Ulooper on tietysti jo matkalla. Kyllä noi parin huntin "iha sama" vehkeet muuttuu pikku hiljaa kalliiksi kun joka osa bluetoothia myöten myydään erikseen :P "Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead."
-CB |
Bass One 16.12.2024 08:17:01 | |
---|
Noniin, nyt on tullut hetki miettiä kotisetuppia uusiksi. Oma soitto pohjautuu aika paljon kuulokkeilla soittamiseen ja arvostan toki hyvä saundeja, mutta myös yhtäältä suoraviivaisuutta ja helppokäyttöisyyttä, ja toisaalta myös erilaisia saundikokeiluja inspiraation lähteeksi. En koskaan soita mitään ACDC komppikitarajynkytystä biisin mukana vaan pikemminkin improvisaatiota ja esimerkiksi soolokokeiluja taustan päälle (luurista) tai ilman. Plussana olisi jos härveliä kitaran ja kuulokkeiden välissä voisi käyttää taustamusiikin toistoon. Edellä kuvatusta johtuen pallottelen Positive Gridin, Fendering Mustang Micro +, Yamaha THR, yms. laitteiden välillä. Mukana harkinnassa on myös hieman halvemmat multiefektit. Näistä kaikista kiinnostus on kasvanut eniten Positive Gridiin ja niistä eniten polttelee Mini Vai -versiona eli tämä: https://www.thomann.de/fi/positive_grid_spark_mini_vai.htm Mitä mieltä laitteesta? Väliinputoaja GO'n ja Spark 2 -väliin vai sopiva minun tarkoituksiin? Yksinkertaista ja helppoa perus(VAI)saundien osalta vaiko puutteellinen käyttöliittymä ja liikaa jää applikation varaan? Millaisia kokemuksia teillä on Positive Gridin applikaatiosta (puhelimella käytettynä)? Sellaistahan joutuu käyttämään myös esim Fenderin Mustang Micro plus -kuulokevahvistimen kanssa. "Taasko sulla on jotain uutta? Paljonko maksoi? Eihän noi mahdu enää mihinkään. Mihin noita kaikkia oikein tarvii? Eiks olis ollut tärkeämpää vaikka ostaa jotain ruokaa?" |
Bugsy Boy 16.12.2024 20:27:28 (muokattu 16.12.2024 20:48:43) | |
---|
Kotona on nyt Spark 2, mutta duuniin hommattiin aikanaan Spark Mini. Vai -versiossahan taitaa olla vaan custom-grilli tuossa edessä? Softa ja kuulokesoundithan on samat kaikissa Sparkeissa ja toimii oikein hyvin. Padilla ehkä helpompi säätää vahvistimien virtuaalinamiskoita kuin puhelimella, mutta ainakin tälleen +20 v. UX-suunnittelijan kokemuksella huonompiakin appeja on tullut vastaan.Soundit on minissä ilman luureja asteen boksimaisemmat kun laitteen koko on ehkä kolmasosa Spark 40:stä, mutta akkukäyttöisyys ja pieni koko on plussaa. Fyysiset EQ-säädöt puuttuu Ministä, mutta ainakaan itsellä ei tuu edes tuolla Spark kakkosella paljon potikoita väänneltyä kun ne hyvät soundipresetit on kasassa. Bluetooth-kajarina toimii myös mainiosti. Spark kakkosen FRFR -kaiuttimet on todella hyvät BT-käyttöön, mutta eiköhän Ministäkin jotain saa kuulumaan. Biisien päälle soittelu BT:llä Spotifyn kautta pelittää myös hyvin. Muutamassakin Spark -reviewissä tuo Mini on monen lemppari - Soundit (kaiuttimista) on toki isommat ja paremmat Spark kakkosessa, mutta kokoa alkaa olla sen verran että ei sitä ihan joka relssulle jaksa ottaa (ja akkukin on kallis lisävaruste). Mini kulkee helposti repussa. Go alkaa olla jo aika maitopurkkiosastoa "Why can't bass players tell jokes?timing." |
PIM 17.12.2024 11:11:20 (muokattu 17.12.2024 11:25:27) | |
---|
Bass One: Noniin, nyt on tullut hetki miettiä kotisetuppia uusiksi. Edellä kuvatusta johtuen pallottelen Positive Gridin, Fendering Mustang Micro +, Yamaha THR, yms. laitteiden välillä. Mukana harkinnassa on myös hieman halvemmat multiefektit. Näistä kaikista kiinnostus on kasvanut eniten Positive Gridiin ja niistä eniten polttelee Mini Vai -versiona eli tämä: Jos pääpaino on kuulokesoittelussa niin kannattaa tsekata myös Mooerin tarjonta. Sieltä löytyy vastineet PG:n tuotteile ja paljon muuta. Pienimmästä päästä löytyy Prime sarjan taskukokoiset efektit P1 (90e) ja P2 (249e) ja uusi Minimax (99e), joista ei kaiutinta tietenkään löydy, mutta jos sitä tarvii niin aina voi kytkeä lähimmän BT kajarin tuottamaan korvinkuultavaa metakkaa. Ite soitellut välillä Prime p1:stä Valcon BT kajarin kautta (yht. 190 euron setti) ja kyllähän tää kombo pesee ainakin Spark Gon mennen tullen niin äänen laadussa kuin määrässäkin. Mooereissa löytyy kuulokelähdön lisäksi myös kunnon 6mm lähtöjakki, mistä saa kitarapiuhalla vedettyä signaalin kitaravahvistimeen tai seuraavaan pedaaliin, tai vaikka PA-mikserin inputtiin. Mooereissa saa myös efektien järjestystä muutettua, jos haluaa vaikka modulaatioefektin ennen vahvistinta, mikä ei ainakaan Spark Go:ssa onnistu. Jotenkin mulle on tullut sellainen fiilis, että PG panostaa enemmän silmäkarkkiin (appissa nätit kuvat efekteistä ja vahvistimista) ja Mooer toiminnallisuuteen. Edit: Jos itse olisin just nyt jotain tällästä edullisemman pään härpäkettä hankkimassa, niin tää Mooerin uus Prime Minimax olis aika ylhäällä listalla. Tuohon perään tarvittaessa vaan joku aktiivikajari. https://www.youtube.com/watch?v=CKSChBqGu3chttps://www.thomann.de/intl/mooer_prime_m1_multi_effects_pedal.htm Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
Half_Step_Down 11.02.2025 16:16:50 | |
---|
Vihdoinkin Waza Air saa kilpailijan, Spark Neo julkaistu. |
Neo-kuulokkeet saapuivat tiistaina ja pikaiset (reilu tunti) testit takana. Olen tyytyväinen. Ovat Sparkit eli soundipolitiikka vastaa comboja. Sama sovellus ja muokattavuus. Omat tehdyt soundit löytyivät helposti sovelluksesta ja omiin korviin olen saanut tehtyä oikein mukavat soundit. Ehkä ainoa pieni miinus siitä, että ovat aika painavat ja päivitys vaatii yhdistämisen tietokoneeseen. Täydentää hyvin Spark 2:sta. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
Kivijalka 01.03.2025 13:19:31 | |
---|
Morri: Neo-kuulokkeet saapuivat tiistaina ja pikaiset (reilu tunti) testit takana. Olen tyytyväinen. Ovat Sparkit eli soundipolitiikka vastaa comboja. Sama sovellus ja muokattavuus. Omat tehdyt soundit löytyivät helposti sovelluksesta ja omiin korviin olen saanut tehtyä oikein mukavat soundit. Ehkä ainoa pieni miinus siitä, että ovat aika painavat ja päivitys vaatii yhdistämisen tietokoneeseen. Täydentää hyvin Spark 2:sta. Ai perhana, nämä ovat omallakin ostoslistalla. Vielä mietin ovatko päivittämisen arvoiset kun kotoa löytyy jo Nuxin Mighty Plug ja laadukkaat kuulokkeet. "Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!" |
Morri 02.03.2025 11:18:46 | |
---|
Kivijalka: Ai perhana, nämä ovat omallakin ostoslistalla. Vielä mietin ovatko päivittämisen arvoiset kun kotoa löytyy jo Nuxin Mighty Plug ja laadukkaat kuulokkeet. Minullakin oli jo nuo NUX:t mutta ostin silti NEO:t. Nyt ei tarvitse säätää piuhan kanssa. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
Kivijalka 02.03.2025 11:29:43 | |
---|
Morri: Minullakin oli jo nuo NUX:t mutta ostin silti NEO:t. Nyt ei tarvitse säätää piuhan kanssa. Piuhattomuus itseäkin kiinnostaisi. Koetko että saundi on "aidompi" NEO:ssa? NUXin kanssa saa IR:t ja EQ:n näprätä tosi tarkasti ennen kuin saundi on itselle hyväksyttävä. "Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!" |
Morri 03.03.2025 22:07:34 | |
---|
Kivijalka: Piuhattomuus itseäkin kiinnostaisi. Koetko että saundi on "aidompi" NEO:ssa? NUXin kanssa saa IR:t ja EQ:n näprätä tosi tarkasti ennen kuin saundi on itselle hyväksyttävä. Vaikea sanoa onko aidompi. Mutta kyllä minä enemmän NEO:sta kokonaisuidessaan tykkään. Kuitenkin niissä kaikki ns sovitettu yhteen. Mutta kyllä NUX ajaa asiansa myös ja itse pystyin myös sinne kehittelemään omaan korvaan ihan hyvät soundit. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
aga75 24.03.2025 07:10:36 (muokattu 24.03.2025 07:12:24) | |
---|
Itse kova Spark fani vaikkakin kokemusta vain GO mallista. Itse asiassa mulla on kaksi näitä. Vaikka koko on pieni, ajattelin silti pitää yhden kotona ja toisen tuttavan luona jolla kellarissa sähkörummut ja soittelemme siellä. Eipähän tarvi irrotella piuhoista yms. Kotona myös Blackstar FLY 3 Charge, mutta sitäpä en käytä koska olen tullut siihen tulokseen, että kuten moni muukin minivahvari, tässäkin soundi kuulostaa Sparkkiin verrattuna siltä, kuin soittaisi skittaa vessanpöntöstä. Heti kun siirryn siitä soittamaan Spark GO:lla, ero on kuin päivä ja yö Sparkin hyödyksi. Voi olla, että tuo FLY 3 on hyvä, mun korviin Spark on parempi ja monipuolisempi. Softan suhteen ei ole mitään valittamista, toimii kuten pitääkin. Sitä tulee kumminkin aika vähän käytettyä kun on noi mieluisat presetit väsätty itse laitteeseen. Taustamusaakin voisin soitella Sparkista, mutta makkarissa parempi vaihtoehto on soittaa musaa kännykästä JBL Flip 6 bluetooth kajariin josta bassoa riittää ja skittaa sitten Sparkin kautta. Spark 2 kyllä himottaisi ihan fyysisten EQ säätöjen vuoksi, mutta kyllä himassa tällä pienellä ihmeboksillakin pärjää hyvin. |