Aihe: IS 13.7.04 Sivut 22-23
1
Qsine
16.07.2004 16:05:18

On meinaan ihan klassikkokamaa tuo aukeama! Otsikkona on "TANGOVOITTO TEKEE HEISTÄ RIKKAITA", viitaten uusiin tangokuninkaallisiin. Meille kaikillehan kuuluu se, mitä toinen tienaa, eikö vain?

Vuoden 1996 tangokuningas Tomi M@rkkol@ kommentoi: "Kyllä se on niin, että raskaasta työstä pitää saadakin hyvä palkka. Kun ajaa ympäri Suomen yöt läpeensä, niin pitää siitä jotain jäädä käteenkin".

Samasta aiheesta vuodattaa vuoden 2002 tangokuningatar Joh@nn@ P@konen, joka sivulauseessa paljastaa, että suurin kuluerä on yhtyeen palkkio. Hänkin korostaa työn rankkuutta: mikäli keikalle lähdetään ajamaan puolenpäivän aikoihin ja päästään kotiin aamuyöstä, tuntipalkka ei kohoa kovinkaan kummoiseksi.

Legendaarisinta on alku Marianne Riialin sivuartikkelissa, joka koskee prinssien ja prinsessojen palkintoja: "Tuoreille tangokuninkaallisille paras palkinto oli eittämättä täysi keikkakalenteri ja ohjelmatoimisto @ur@viihteen siipien suojaan pääseminen".

Musiikista ei artikkelisarjassa pahemmin ollut puhetta.

Jos sanon, että vituttaa, niin totta kai se kuitataan, että oot vain kateellinen. Tyydynkin vain toivomaan, että ammattitaitoiset ihmiset alkaisivat koota ohi ohjelmatoimistojen yhtyeitä, joissa tärkeintä on musiikki ja joissa kaikki jäsenet ovat tasapuolisia. Kuinka kauan muusikot oikein jaksavat tätä imperiumi-meininkiä?

Loppuun vielä tositapaus vuodelta 1995. Serkkuni oli 10 minuuttia aikaisemmin voittanut Kultaisen Harmonikan, ja eräs SK tuli saman tien takahuoneeseen sopimus kädessä, notta komiasti soitit poika, allekirjoitappas tuo. Pekka siihen vaan, että mää menen nyt Lappiin, ja soitat sitten parin viikon päästä, jos vielä kiinnostaa.

Ei soittanut parin viikon päästä. Ehkä kusi zerkkuboek kuppiinsa, mutta tuota suoraselkäisyyttä tulen lopun ikäni ihailemaan. Nykyään tuo ei taida enää onnistua, kun sopimukset allekirjoitetaan suuremmissa kilpailuissa jo semifinaalivaiheessa?
"Liikennevaloissa lapselle sanotaan merkitsevästi 'Noni!', vaikka jalankulkuvalo ei vielä ole vaihtunut vihreäksi!"
Jami
17.07.2004 16:21:16

mutta tuota suoraselkäisyyttä tulen lopun ikäni ihailemaan.

Aha
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Ukko
17.07.2004 17:46:38

Lähinnä se on tomppeleista kiinni jotka tulevat monttu auki kyttäämään "tango kuninkaallisia" ja haluavat olla niiden suuria faneja. Tarkoittaen tällä sitä että mainitut artistit keräävät maksavaa kansaa paikalle enemmän kuin rivi bändi ilman tähtisolistia ja tällä oikeuttavat isomman palkan itselleen. Markkina voimat jyräävät. Itse en ainakaan lähtisi katsomaan ensimmäistäkään "tangokuninkaallista".
baron
17.07.2004 19:40:39

. Itse en ainakaan lähtisi katsomaan ensimmäistäkään "tangokuninkaallista".

"Me tanssimuusikot" emme käy tansseisssa, emme tanssi, emme koskaan tilaa ensimmäistäkään bändiä mihinkään ja sitten me kritisoimme niitä, joista yleisö tykkää enemmän kuin meistä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
KoskPaavo
17.07.2004 20:00:36
Mä olen ollut pirun kauan ammatti(tanssi)muusikko ja jostakin kumman syystä olen aina inhonnut tanssimista. Olen miettinyt usein sitä miksi näin on ja päätynyt tulokseen että tanssimalla ihminen ikäänkuin "alentaa" itsensä . Esim. vertaamalla keskenään flamencotanssiparia ja soitimella olevia metsoja en huomaa paljonkaan eroa.Osaan tietysti nää perustanssiaskeleet , valssit ja tangot, mutta jokin siinä kekkuloinnissa tökkii.Olenko erilainen nuori......?
Soittaja selviää aina.
baron
17.07.2004 20:15:37

Mä olen ollut pirun kauan ammatti(tanssi)muusikko ja jostakin kumman syystä olen aina inhonnut tanssimista. Olen miettinyt usein sitä miksi näin on ja päätynyt tulokseen että tanssimalla ihminen ikäänkuin "alentaa" itsensä . Esim. vertaamalla keskenään flamencotanssiparia ja soitimella olevia metsoja en huomaa paljonkaan eroa.Osaan tietysti nää perustanssiaskeleet , valssit ja tangot, mutta jokin siinä kekkuloinnissa tökkii.Olenko erilainen nuori......?

Ihan oikeesti????

Vaik' mä en tanssi enkä tykkää tanssimisesta, niin en mä kyllä osaa katsoa enkä suhtautua alentuvasti niihin, jotka tekee meidät tarpeellisiksi/välttämättömiksi.

Ei tanssimusiikin soittaminen todella ole mikään itseisarvo!!
Rantsu
17.07.2004 20:39:44
---tanssimalla ihminen ikäänkuin "alentaa" itsensä . Esim. vertaamalla keskenään flamencotanssiparia ja soitimella olevia metsoja en huomaa paljonkaan eroa.

Aika hienon näköistä se flamencotanssi mun mielestäni kyllä on, niinkuin moni muukin tanssi, kun joku osaa oikeasti tanssia.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
Jami
17.07.2004 21:53:40

Tämä topikki on perseestä ja perustuu ajatukselle että joka stara pärjää ilman muuta organisaatiota. Ei sellainen ole mahdollista ja mun mielestä voitais pikkuhiljaa hyväksyä ajatus myös managereista. Alkais tämäkin musagengre päästä jaloilleen.

ps.mä oon hyvä tanssijanaki hähähhähähh.
KoskPaavo
17.07.2004 21:54:10
No, täytyy myöntää että hieman tarkoituksellisen provosoivan otteen otin tuohon juttuuni että sais jutun juurta...
Soittaja selviää aina.
Jami
18.07.2004 00:01:15

No, täytyy myöntää että hieman tarkoituksellisen provosoivan otteen otin tuohon juttuuni että sais jutun juurta...

Sä puhuit ihan asiaa. Lähinnä vastasin tuohon alkujuttuun. Eli olen kovasti sitä mieltä että jokainen menestyjä vaatii taustavoimansa.

Jos nämä pönkittäjätkin sitten haluavat jotain muutakin kuin lämpimän katseen ja myötätuntoa ynnä tarinan että tuntee staran, niin mielestäni he ovat oikeassa. Auraviihde esim. takaa valovoimaiselle artistille todella rankasti hyvähintaista keikkaa.

Jos haluaa pois tuosta ympyrästä niin siitä vaan. Suomi on osa maailman vapaata markkinataloutta. Tee demo joka soi jokapuolella eurooppaa ja tule rikkaaksi ja onnelliseksi omakustanteellasi.
breppuli
18.07.2004 02:31:32
Sä puhuit ihan asiaa. Lähinnä vastasin tuohon alkujuttuun. Eli olen kovasti sitä mieltä että jokainen menestyjä vaatii taustavoimansa.

Jos nämä pönkittäjätkin sitten haluavat jotain muutakin kuin lämpimän katseen ja myötätuntoa ynnä tarinan että tuntee staran, niin mielestäni he ovat oikeassa. Auraviihde esim. takaa valovoimaiselle artistille todella rankasti hyvähintaista keikkaa.

Jos haluaa pois tuosta ympyrästä niin siitä vaan. Suomi on osa maailman vapaata markkinataloutta. Tee demo joka soi jokapuolella eurooppaa ja tule rikkaaksi ja onnelliseksi omakustanteellasi.

Nii-in. Se älyvapaan markkinatalouden skeema vaan on jotakin sellaista, missä ei moni ihminen selväjärkisenä pysy - tai sanotaan nyt lievemmin niin, että sen ehdoilla ei pysty normaalijärjellä toimimaan.

En yritäkään nyt puhua pelkästään tanssimusiikista, loppujen lopuksi en yritä puhua edes pelkästään musiikista, sillä tämän joidenkin kehuman vapaan kilpailun ote tietysti kuristaa myös kaikki muut taiteen-, tieteen- ja inhimillisen kulttuurin alat hengiltä tuijottaessaan vain siihen yhteen asian, joka ei muusikkojen näkökulmasta poiketen olekaan p***u, vaan ihan raadollinen r*ha.

Moneen kertaan ovat monet tyypit puhuneet samasta asiasta, mutta ottakaa nyt tämänlauantainen Hesari ja sieltä sivulta xx se Mark Knopfler -haastattelu, jossa miehen peruslause on, että "vanha on liian hidas" tulemaan tähdeksi. Musiikkibisnes muuttuu koko ajan hektisemmäksi; kierrätys on muotia noin kahdenkymmenenviiden vuoden välein, mutta akuutisti artistista (hyi, ruma sana - tarkoitin tietysti "tuotteesta") täytyy saada kaikki irti maksimissaan vuoden, mutta mieluiten muutaman kuukauden aikajänteellä. Jos siinä ryöpytyksessä sitten artistilta katkeaa jänne jostakin, niin kyllähän niitä uusia leivotaan, koska minkäkin profiiliryhmän tarpeisiin.

Tätä hulluutta ovat tietysti jo vuosia ja vuosikymmeniä vieneet eteenpäin ja lisänneet ulkomaiset mahtiyhtiöt, mutta kyllä hyvinä kakkosina ovat nämä meidän omat kohjomme, A-viihteet sun muut. Enkä minä perioptimistisessa mielenlaadussani ja elämänkatsannossani pysty olemaan sitä mieltä, että asiat köykäisen musiikin puolella tulevinakaan vuosina varsin paranisivat.

Siksi kuuntelenkin enimmäkseen musiikkia, joka on tehty joskus aiemmin - mieluiten paljon aiemmin.
Soittolista rules - kunhan se on oma.
Qsine
18.07.2004 17:12:11

Tämä topikki on perseestä ja perustuu ajatukselle että joka stara pärjää ilman muuta organisaatiota. Ei sellainen ole mahdollista ja mun mielestä voitais pikkuhiljaa hyväksyä ajatus myös managereista. Alkais tämäkin musagengre päästä jaloilleen.

Hm. Miltäs kuulostaisi semmoinen, että vain he, jotka pärjäävät ilman muuta organisaatiota ja kaikenmaailman puolestapuhujia, ansaitsevat staran statuksen?

Ei manageroinnissa ja taustavoimissa sinänsä mitään pahaa ole, mutta kun on niin monenmoista liimataista ja everstiparkeria liikkeellä, niin tuotteistettavan ihmisen elikkäs tulevan puuratin tulee pitää pää todella kylmänä, ottaa managerikseen ainakin sellaisen ihmisen, johon pystyy 100-prosenttisesti luottamaan.
"Liikennevaloissa lapselle sanotaan merkitsevästi 'Noni!', vaikka jalankulkuvalo ei vielä ole vaihtunut vihreäksi!"
Voxauttaja
18.07.2004 21:24:52
Lähinnä se on tomppeleista kiinni jotka tulevat monttu auki kyttäämään "tango kuninkaallisia" ja haluavat olla niiden suuria faneja. Tarkoittaen tällä sitä että mainitut artistit keräävät maksavaa kansaa paikalle enemmän kuin rivi bändi ilman tähtisolistia ja tällä oikeuttavat isomman palkan itselleen. Markkina voimat jyräävät. Itse en ainakaan lähtisi katsomaan ensimmäistäkään "tangokuninkaallista".

Älä muuta sano. Ihmiset jotka eivät itse uskalla/osaa/tiedä, mistä he pitävät, vaan heille täytyy se kertoa.

Liput maksaa melkein satasen vanhaa rahaa, mutta kansa tulee vyöryen sisään, ja edellisenä viikonloppuna kun oli hyvää ja monipuolista tanssimusiikkia taidokkaasti tulkinnut liiton minimillä tekevä bändi, niin oli kolme ihmistä, vaikka liput maksoi neljänneksen.
Jami
19.07.2004 10:48:57

Hm. Miltäs kuulostaisi semmoinen, että vain he, jotka pärjäävät ilman muuta organisaatiota ja kaikenmaailman puolestapuhujia, ansaitsevat staran statuksen?

Minkäslainen politbyroo noita staran statuksia jakais?

puuratin tulee pitää pää todella kylmänä, ottaa managerikseen ainakin sellaisen ihmisen, johon pystyy 100-prosenttisesti luottamaan.

Kova halu on ohjailla toisten tekemisiä. Mitä jos annettaisiin kaikkien muiden elää elämäänsä niinku lystäävät ja pidettäis enemmän huolta omista linjanvedoista.

Tuli turhankin tylysti sanottua. Pitää vähä perustella:
Viisaus tunnetusti asuu pohojalaasis naisis. Vaimo on sellaanen ja se on sanonu jotta jos jokahinen pitääs huolta omasta porukastansa ja keskittyys enemmän sen hyvinvointihin niin maailma olis palijo paree paikka kaikille.
Qsine
19.07.2004 17:33:32

Mitä jos annettaisiin kaikkien muiden elää elämäänsä niinku lystäävät ja pidettäis enemmän huolta omista linjanvedoista.

Pikku ongelmaksi tuossa radikaalis-individualististisessa utööpiassa muodostuisi vain se, ettei silloin kukaan enää kirjoittelisi tämän kaltaisiin foorumeihin. Tarkoitus ei ole olla veljen vartija, eikä missään nimessä kade: jokaisen oma asia on se, kokeeko vääränä sen, että joku tienaa kohtuuttom... siis kivasti ajamalla autoa ja vetelemällä kahden setin keikkoja.

Sitä paitsi, pohojalaiset naiset... ei niit pualt tuntti' enemppä' jaks!
baron
19.07.2004 19:00:35

Tarkoitus ei ole olla veljen vartija, eikä missään nimessä kade: jokaisen oma asia on se, kokeeko vääränä sen, että joku tienaa kohtuuttom... siis kivasti ajamalla autoa ja vetelemällä kahden setin keikkoja.

Mä en kyllä jaksa olla kade: Ajaa tuntikaupalla autoa ja sit saa soittaa vain kaksi settiä???

Vaik sais minkä liksan, en kadehdi!
työläinen
20.07.2004 04:07:40
Esim. viime sunnuntaina viimeksi tanssittiin Yölinnun tahdissa ja täytyy sanoa, että on bändi muuttunut uuden rumpalin myötä.

Se on Taipaleen Mikko Lappeenrannasta. Hieno soittaja.
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
isojussi
21.07.2004 02:29:17
... siis kivasti ajamalla autoa ja vetelemällä kahden setin keikkoja. ..

Tässä loppoo mun käsityskyky: Valmiiseen pöytään, kaks settiä ja pois ja kahden kuukauden päästä on burn out ja ääni sökönä...

Siinä vasta pro-meininkiä...;-)
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)