Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5336 337 338 339 340347 348 349 350 351
mpekkanen
16.02.2025 16:02:05
msalama: Ostot joko F2F käteisellä, tai ennakkomaksulla ihmiseltä joka on aikaisemmalla toiminnallaan ja saamillaan referensseillä osoittanut itsensä luotettavaksi, ja samoin myynnit vain käteisellä tai tiliennakolla ja nekin vain kasvokkain. Aika vaikeaa joutua huijatuksi, jos toimii näin ja vain näin.

Tuohon on lisättävä, ettei aina F2F kaupoissakaan voi olla kaikesta varmaa. Esim kitaraan on voitu vaihtaa mikit sellaiseksi, jotka ei ole ne mitä myyjä ilmoittaa. Harvemmin kauppatilanteessa aletaan purkamaan soittimia ja tavaroita.
Mutta on ne F2F kaupat toki kaikista riskittömät, vaikka ei täysin huijausvarma ole sekään.
Twinkle
17.02.2025 11:00:20
mpekkanen: Tuohon on lisättävä, ettei aina F2F kaupoissakaan voi olla kaikesta varmaa. Esim kitaraan on voitu vaihtaa mikit sellaiseksi, jotka ei ole ne mitä myyjä ilmoittaa. Harvemmin kauppatilanteessa aletaan purkamaan soittimia ja tavaroita.
Mutta on ne F2F kaupat toki kaikista riskittömät, vaikka ei täysin huijausvarma ole sekään.

joo, siis se on ihan totta että F2F kaupat ei nekään ole aina välttämättä ole sellaisia mistä selviää kuivin jaloin, kaikennäköisiä piilovikoja on tullut nähtyä, osa varmaan ihan tietoisia ja osa sitten varmaan myös vahinkoja. Näissä tämmöisissä voi menettää kymppejä tai satasia helposti. Niitä voi tottakai lähteä oikeusteitsekin ratkomaan jos puhumalla ei selvitä, mutta siinä on oma hommansa ja se voi koitua kalliiksi lopulta sekin.
WanhaWetäjä
17.02.2025 11:50:08

Twinkle: joo, siis se on ihan totta että F2F kaupat ei nekään ole aina välttämättä ole sellaisia mistä selviää kuivin jaloin, kaikennäköisiä piilovikoja on tullut nähtyä, osa varmaan ihan tietoisia ja osa sitten varmaan myös vahinkoja. Näissä tämmöisissä voi menettää kymppejä tai satasia helposti. Niitä voi tottakai lähteä oikeusteitsekin ratkomaan jos puhumalla ei selvitä, mutta siinä on oma hommansa ja se voi koitua kalliiksi lopulta sekin.

Piileviä vikoja on joskus mahdotonta tietää, ite myin joskus melko uuden Helixin jossa yksi monitoimisista jalkakytkimistä ei toiminut aina kunnolla. Itse en moista havainnut koska en tarvinnut juuri sitä kytkintä oikeastaan ollenkaan. Ostaja kävi hakemassa laitteen ja kaikki toiminnot testattiin ja toimiviksi todettiin joten kaupat tehtiin. Samana iltana kaveri soitti tästä viasta ja vaati 200€:n alennusta koska sen verran tuon kytkimen uusiminen tulisi maksamaan. Hän lähetti myös videon jossa tuo vika todettiin hyvinkin perusteellisesti ja selkeästi esitettynä.

En nikotellut asiasta vaan maksoin tuon koska video näytti aidolta kuin myös ostaja vaikutti ihan normaalilta ja fiksulta nuorehkolta mieheltä ja tuli kaupantekoon melko kaukaa. Mutta...vaikka miten tuntuisi että homma on ok niin aina jää pieni epäilys ihmisten rehellisyydestä, kyllähän tässä ja vastaavissa tapauksissa olisi kusetuksen paikka jos vaan pokeria löytyy. Mä olen tehnyt aika monia face to face kauppoja mm keikkareissuilla ja kotona, tämä on ollut ainoa joka jätti minimaalisen mahdollisuuden kusetuksesta.

Toki olisihan ostajakin voinut väittää että yritin kusettaa myymällä ylihintaan lievästi viallisen laitteen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Pauli Lappalainen
17.02.2025 12:01:22
Itse olen myynyt jonkin verran romujani ehdolla:

Lähetän vimpaimen, testaa että toimii niinkuin on sovittu ja maksa sitten.

Kerran on käynyt niin, että vehje ei ole ollut sellaisessa kunnossa kuin sovittiin, oma moka kun en itse testannut kunnolla. Siitäkin sovittiin hyvässä suvussa.
Henri Henri Olavi
17.02.2025 12:04:00
Pauli Lappalainen: Itse olen myynyt jonkin verran romujani ehdolla:

Lähetän vimpaimen, testaa että toimii niinkuin on sovittu ja maksa sitten.

Kerran on käynyt niin, että vehje ei ole ollut sellaisessa kunnossa kuin sovittiin, oma moka kun en itse testannut kunnolla. Siitäkin sovittiin hyvässä suvussa.

Ihailtavan luottavaista toimintaa, arvostan suuresti! Itselläni ei ainakaan tulisi mieleenkään jättää maksamatta. Olen itsekin kerran tai kaksi myynyt jotain tällä tavalla, ja ostanut jokusen kerran näin.
"Jos tahto on vapaa, voiko se olla sinun?" -Mirkka Rekola
Kontiak
17.02.2025 12:30:27
Twinkle: joo, siis se on ihan totta että F2F kaupat ei nekään ole aina välttämättä ole sellaisia mistä selviää kuivin jaloin, kaikennäköisiä piilovikoja on tullut nähtyä, osa varmaan ihan tietoisia ja osa sitten varmaan myös vahinkoja. Näissä tämmöisissä voi menettää kymppejä tai satasia helposti.

Vedonlyönnin puolella:

"Aloittelevankin vedonlyönnin harrastajan kannattaa eristää käytettävissä olevista varoistaan erillinen pelikassa, josta hän tekee vetonsa.

Pelikassa on rahamäärä, joka on varattu kokonaisuudessaan pelisijoitustoimintaan. Vedonlyöntiin käytetyt rahat eivät saa olla poissa normaaliin elämiseen kuluvista menoista, joten pelikassan tulee olla sellainen summa, joka ei aiheuta henkilölle vaikeuksia suoriutua normaaleista elämiskuluistaan. Mahdollinen tappioputkikaan ei näin vie varoja normaalista jokapäiväisestä kulutuksesta."

https://esbc.fi/articles/info/pelikassa/

"P.S. Loppuun vielä haluamme tähdentää, että urheiluvedonlyönti on aina riskisijoittamista. Aiempi menestys ei ole tae tulevasta. Pelin kohteena oleva urheilu, siitä vetoa lyövät markkinavoimat ja jopa pelaaja itse on jatkuvassa muutostilassa. Edut tulevat ja menevät, mutta riski säilyy. Järkipelaaminenkin saattaa aiheuttaa riippuvuutta ja sen seurauksena rahallisia, ajankäytöllisiä ja itsetunnollisia menetyksiä.

Pelaa vain summilla, jotka voit hymyillen hävitä."

https://esbc.fi/articles/info/pelis … oittaminen-ja-korkoa-korolle-ilmio/
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
biblo
17.02.2025 14:06:42
shcircus: 0406816446

Timo Autti, myös koittaa täälä huijailla. Löytyy esim. tuolta https://www.kukasoitti.fi/numero/0406816446

Edelleen aktiivinen. Tarjosi SQ-1:sta muutaman hetken myynti-ilmon teon jälkeen melkoisen huokealla. Pyysin laittamaan postiennakolla avausmahdollisuuden kera. Tämän jälkeen kuitenkin pyysi 7,90€ posteihin ja kerroin että saat rahat kun tuote on hyväksytysti täällä, ei vastausta.

Tarjosin myös noutoa sekä pyysin paperilappukuvaa korgin kanssa jotta kaupankäynti voisi jatkua mutta ei vastausta.
msalama
17.02.2025 14:21:33

samalla leikkaa puolet kaupoista

Haittaa jos on haitatakseen, mua ei, sitten ollaan ilman ja odotellaan että natsaa. Mutta joo, niinhän se kyllä tietenkin tekee.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
msalama
17.02.2025 14:25:32

Ja joo, kuten Pekkanen tuolla sanoi, niin eivät ne lärvistä lärviin-kaupatkaan tietenkään täysin riskittömiä ole, koska riskitöntä ei lie mikään.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
He_ge
17.02.2025 14:45:49
Timo Akseli Autti 040 681 6446 (Oulu) sai meikäläiseltä huijattua. Oli mun eka mihin jouduin. Kyse ei ollut onneks kun satasesta, mutta ärsyttää elättää tollasta kyrvänsyylää.

Pedaalista olin tehny ostoilmotuksen ja Timo laitto whatsapilla kuvan pedaalista. Pistin kuvan googleen eikä vastaavia kuvia löytynyt. Pedaali oli myös kuvassa hyvinkin pölyinen. Kaikki siis vaikutti ihan hyvältä. Nyt viikkoa myöhemmin ihmettelin missä pedaali viipyy ja pistin Timon nimen sukunimen kera googleen ja siitähän sitten tajusin. Rikosilmotus on tehty. Toivottavasti kaikki muutkin kyseisen kaverin huijauksiin menneet jaksaa tehdä rikosilmotuksen. Rupee varmasti jossain välissä kyse olemaan tuhansista euroista yhteensä ja tyyppi ei edes yritä piilotella itteään.

Tästä lähtien pitää googlettaa nimi ja puhelinnumero ennenkuin laittaa rahoja eteenpäin.
shcircus
18.02.2025 18:37:04
Juttelin perjantaina tunnin poliisitädin kanssa tästä mikkelin sarjahuijarista; uhreja on melkoisesti, ilmeisesti päälle sata. Rahoja ei tod näk saa takasin mutta tuomiollehan tuo joutuu ja sakkoja makselemaan.

Blomerus Michael Alex Aaron, 24v.
Notkokatu 21 as 1, 50170 Mikkeli
0449721837
"PPIMV - cranked tones at mouse fart volume."
mpekkanen
18.02.2025 18:44:13
shcircus: Juttelin perjantaina tunnin poliisitädin kanssa tästä mikkelin sarjahuijarista; uhreja on melkoisesti, ilmeisesti päälle sata. Rahoja ei tod näk saa takasin mutta tuomiollehan tuo joutuu ja sakkoja makselemaan.

0449721837

Onkos ihan laillista julkaista täällä nimi ja osoitetiedot ihmisestä jota ei ole ilmeisesti vielä tuomittu väitetyistä rikoksista. Ihan vaan siksi kirjoitan, ettei kukaan joudu maksumieheksi kun syyllistyy itse rikokseen.
Henri Henri Olavi
18.02.2025 19:07:53
mpekkanen: Onkos ihan laillista julkaista täällä nimi ja osoitetiedot ihmisestä jota ei ole ilmeisesti vielä tuomittu väitetyistä rikoksista.

Ei, mutta mitä väliä?
"Jos tahto on vapaa, voiko se olla sinun?" -Mirkka Rekola
shcircus
18.02.2025 20:00:01
mpekkanen: Onkos ihan laillista julkaista täällä nimi ja osoitetiedot ihmisestä jota ei ole ilmeisesti vielä tuomittu väitetyistä rikoksista. Ihan vaan siksi kirjoitan, ettei kukaan joudu maksumieheksi kun syyllistyy itse rikokseen.

noi tiedothan saa ilmaiseksi puhelinnumeron myötä netistä kuka tahansa..
mpekkanen
18.02.2025 20:18:06
shcircus: noi tiedothan saa ilmaiseksi puhelinnumeron myötä netistä kuka tahansa..

Mutta sinä väität häntä huijariksi ja julkaisit täällä nimi, osoite ja puhelintiedot. Jos tämä tyyppi lukee näitä sivuja, niin hän voi tehdä poliisijutun sinua vastaan.
Suomessa on huijari vasta sen jälkeen kun on oikeudessa tuomion siitä saanut. Sen tuomion jälkeenkään ei taida osoitetiedot ja niiden levittäminen olla sallittua.
shcircus
19.02.2025 07:29:50
mpekkanen: Mutta sinä väität häntä huijariksi ja julkaisit täällä nimi, osoite ja puhelintiedot. Jos tämä tyyppi lukee näitä sivuja, niin hän voi tehdä poliisijutun sinua vastaan.
Suomessa on huijari vasta sen jälkeen kun on oikeudessa tuomion siitä saanut. Sen tuomion jälkeenkään ei taida osoitetiedot ja niiden levittäminen olla sallittua.

no ressaa sie ny sitte sillä
msalama
19.02.2025 07:43:20

Sanotaan nyt niin, että sen verran vahva epäilys jopa lainvalvontaviranomaisilla, etten mä nyt ainakaan itse stressais sen kummemmin suuntaan kuin toiseenkaan. Mutta periaatteessahan henkilötietojen julkaiseminen tälla lailla on kyllä laitonta sinänsä, joo, kai.
askomiko
19.02.2025 07:54:21 (muokattu 19.02.2025 09:56:05)
pudehc: Kyllä sieltä pankista tuli tilin omistajan koko nimi ja kotiosoitekin tietoon. Mikkelistä löytyy.

Just näin, maksunpalautuspyynnön jälkeen, jos rahoja ei tullut, saat tilin omistajan tiedot. Tämä on sallittua kun lukee jo vuosikymmeniä kaikkien pankkien tiliehdoissa, varmaan joku EU-juttu. Jos eivät osaa niin ei.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Herra Melankolia
23.02.2025 16:20:46 (muokattu 23.02.2025 16:25:24)
shcircus: Juttelin perjantaina tunnin poliisitädin kanssa tästä mikkelin sarjahuijarista; uhreja on melkoisesti, ilmeisesti päälle sata. Rahoja ei tod näk saa takasin mutta tuomiollehan tuo joutuu ja sakkoja makselemaan.

0449721837

Sama kaiffari yritti myydä komboa tänään. Kuvat mitä lähetti mulle oli otettu suoraan reveb.comista.

Tämän lisäksi eilen Oululainen T. Autti tarjosi hämmentävän edullista pedaalia. Historia selvisi googlesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)