Aihe: Tarinasi Mesa/Boogien kanssa
1 2 3 4 518 19 20 21 22
Guitarfreak
22.08.2024 23:42:45
McNulty: No joo, tavallaan. Paria hassua mallia on varastossa, muiden osalta tilanne on, että odotellaan varastoon sisään. Eli suoraan hyllystä ei löydy oikeastaan mitään.

Toisaalta, onhan Randall Smith aika iäkäskin jo. Taitaa 78 olla taulussa tai ainakin tulossa tänä vuonna täyteen. Eikös hän ollut 1946 syntynyt?

Ikävintä tässä koko asiassa on se, että moni perinteinen brändi on mennyt Gibsonille "kuolemaan hiljaa pois". Aikansa isoin amerikkalainen pianovalmistaja Baldwin on kutistunut rusinaksi. Kramer ei koskaan päässyt mihinkään ja tehokkaasti on KRK kadonnut myös hyllyiltä ja tarjonnasta. Tosin, tilalle on tullut myös muita valmistajia ja tämä on syönyt markkinaosuutta.

Nähtäväksi jää, kuinka Mesalle käy. Osa sitä viehätystä (niin hyvässä kuin pahassa) on ollut Randall C. Smithin aivoitukset ja toteutukset. Varmasti manttelinperijöitä löytyy, mutta kuten nykymaailman meno antaa osviittaa... kyllähän putkivahvistimet alkavat olla dinosaurus-kamaa. Ei nykymusiikissa ole tarvetta 150W Triple Rectolle. Kohta näemme Mesaa kaukoitätuotettuna, multimulinex mokkulana pedaalilaudassa tai studion pöydällä. Ja koska taustalla on Gibson, niin taso tulee todennäköisesti olemaan jotain Robot Guitar -luokkaa ;)

Aika näyttää kuin käy. On Gibsonin johtokin noiden ryssimisten jälkeen jo vaihtunu et josko.. tuskin vaan koska taalat kiinnostaa eikä kehitys
NOOT NOOT - Pingu
Shredator
23.08.2024 00:15:06

Sepä se. Randall oli kuitenkin innovaattori joka uskalsi kokeilla kaikenlaista. Gibson on taas toista maata ja myy reissueitaan niistä kaikista viidestä eri mallityypistään. Siihen Mesakin menee ja johan tuo on nähty näinä kolmen vuoden aikana, kun valikoima on supistunut niihin myyvimpiin.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
jarmo vh
25.08.2024 12:01:25
En ole ihan varma onko tämä oikea paikka tälle tiedustelulle mutta liittyy kyllä Mesa Boogiehen hyvinkin, että...

Minulla on nyt muutaman vuoden ollut Mark IIB -combo vuodelta -82 ja pidän siitä kovin. Yksi vika (vai ominaisuus?) häiritsee: Graafinen EQ toimii kyllä mutta päälle laitettaessa aiheuttaa melko voimakkaan kohinan ja syö signaalia. Onko kellään ollut vastaavaa? Verrokkina minulla oli aiemmin .50 Caliber, jonka EQ ei tehnyt vastaavaa, eli kai tuossa joku häiriö on.

En tosin tarvitse equa mutta eihän sitä tiedä jos joskus pitäisi metalliacaa vääntää. Mahtaako olla kallista korjata ja voikohan tuolle mitään? Jos joku tietäisi jotain ennen kuin rahtaan vehkeen huoltoon. Kiitos.
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
jogo3000
25.08.2024 12:34:35

En osaa sanoa, mutta vahvistinhuoltoliikkeistäkin voi pyytää korjauksen hinta-arvion etukäteen.
McNulty
25.08.2024 16:13:13
jarmo vh: En ole ihan varma onko tämä oikea paikka tälle tiedustelulle mutta liittyy kyllä Mesa Boogiehen hyvinkin, että...

Minulla on nyt muutaman vuoden ollut Mark IIB -combo vuodelta -82 ja pidän siitä kovin. Yksi vika (vai ominaisuus?) häiritsee: Graafinen EQ toimii kyllä mutta päälle laitettaessa aiheuttaa melko voimakkaan kohinan ja syö signaalia. Onko kellään ollut vastaavaa? Verrokkina minulla oli aiemmin .50 Caliber, jonka EQ ei tehnyt vastaavaa, eli kai tuossa joku häiriö on.

En tosin tarvitse equa mutta eihän sitä tiedä jos joskus pitäisi metalliacaa vääntää. Mahtaako olla kallista korjata ja voikohan tuolle mitään? Jos joku tietäisi jotain ennen kuin rahtaan vehkeen huoltoon. Kiitos.

Mulla ei ole tässä lähettyvillä MIIb:n skeemoja, mutta niistä voisi varmistaa onko tuossa EQ-sektion piirissä elkoja, jotka kuivuessaan (tai vuotaessaan) muuttuvat konkasta vastukseksi ja aiheuttavat ongelmia.

Eli kun EQ on pois käytöstä, ongelmaa ei ole, mutta sen aktivoidessa vialliset tai vajavaisesti toimivat elkot syövät soundia ja aiheuttavat haittaääniä.

Tämä siis puhtaasti arvuuttelua ilman vahvistimen "sähkökuvia".
moving in stereo
jarmo vh
26.08.2024 21:26:14
McNulty: Mulla ei ole tässä lähettyvillä MIIb:n skeemoja, mutta niistä voisi varmistaa onko tuossa EQ-sektion piirissä elkoja, jotka kuivuessaan (tai vuotaessaan) muuttuvat konkasta vastukseksi ja aiheuttavat ongelmia.

Eli kun EQ on pois käytöstä, ongelmaa ei ole, mutta sen aktivoidessa vialliset tai vajavaisesti toimivat elkot syövät soundia ja aiheuttavat haittaääniä.

Tämä siis puhtaasti arvuuttelua ilman vahvistimen "sähkökuvia".

Kiitos arveluista, tuohan kuulostaa järkeenkäyvältä eikä kovin kalliilta ehkä...
Mitä vanhempi, sitä vanhempi.
XTL
31.08.2024 18:59:23
Kunnes hinnoitellaan purkuun ja kokoamiseen kuluva aika :)
jari22
01.09.2024 10:12:26
Mulla ollut mark2b ja 2c aikoinaan ja minusta se 2b:n eq söi saundia eli en tykännyt. Eq vei dynamiikan ja fiilis oli, kuin trankkusäröllä soittelisi. Nykyisen mark vitosen eq pelaa paljon paremmin.
LaXu
16.02.2025 22:28:39
Nyt kun tämä aihe on nostettu taas haudastaan, niin oli ihan mielenkiintoista käydä omat kommentit läpi. Mielipide ei ole muuttunut, Lonestar Classic on edelleen mielestäni yksi parhaita puhtaita soundeja, aitona tai mallinnettuna.

Päädyin kuitenkin tovi sitten ostamaan Mesa Mark V:90 combon. Se oli se toinen Mesa mikä on pidempään kutkutellut. Combon MC90 kaiutin ja takaa avoin kotelo ei ehkä ole paras niille isommille säröille, mutta suljettu Bluetone 4x10 10" Greenbackeilla kuulostaa mahtavalta.

Opeteltavaa tuossa vahvarissa on kuitenkin pirusti. Tuntuu, että potikoita veivaamalla joka kanavasta löytyy loputon määrä erilaisia soundeja, ja on vaikea lukita vastaus.

Ykköskanavassa kaikki moodit ovat hyviä, mutta Fat moodi toimii mulle. Se taitaa olla myöskin Lonestaria lähimpänä soundiltaan.

Kakkoskanava on tuottanut ehkä eniten ongelmia. Olen siitä hakenut vähän Marshall-suuntaista rokkisäröä, mutta tuntuu ettei siinä ihan ole sitä ylätaajuuksien sihinää ja räyhäkkyyttä. Pitää ensi kerralla kokeilla veivata asetuksia lisää, tai kokeilla etuasteputkien kanssa leikkimistä.

Kakkoskanavan Mark I -moodi on selkeästi se hankalin, se vaatii täysin erilaiset asetukset kuin kaikki muut moodit, ja mielellään graafisen EQ:n jolla voi siivota alataajuuksia lisää. Toimii mielestäni kuitenkin melko kivasti kevyempänä soolosärönä.

Kolmoskanava on aika helppo, kaikissa moodeissa on puolensa ja IIC ja IV-moodit suorastaan houkuttelevat veivaamaan soundin herra Petruccin suuntaan.

Graafisia EQ:ta tuntuisi kaipaavan useamman kappaleen siihen viimeiseen hienosäätöön särökanavilla. Tuo potikan takana oleva preset EQ ominaisuus on ihan käyttökelpoinen, mutta voisi olla parempikin.
Shredator
Eilen 20:47:00

Mesalta tuli nyt sitten aiemmin ounasteltu Mark IIC++. Vähemmän yllättäen tuo rajoitettu erä myytiin hujauksessa loppuun.

https://www.youtube.com/watch?v=eFQc-DTlnKc
https://www.youtube.com/watch?v=dtey2kvGRgw
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 518 19 20 21 22
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)