Aihe: Uusi "halpis" Fender Standard Stratocaster
1 2 3 4 5 6 7 812 13 14 15 16
Penasol
07.02.2025 20:47:31

Juhani_t: Moni 7enderin ostaja haaveilee niistä 70 vuotta vanhoista soundeista joita ei lähde kuin paskoista mikeistä.

No sehän on justiin se syy miksi ostin tuon 1800-lukuisen klassiseni. Erilaiset soundit toimii erilaisissa jutuissa. Tässon aika mopot soundit verrattuna moderniin klasisseen, mutta Tunturilla on kiva käydä mustikassa.
Tämä on tärkeää.
jkiva
07.02.2025 20:55:35

Juhani_t: Moni 7enderin ostaja haaveilee niistä 70 vuotta vanhoista soundeista joita ei lähde kuin paskoista mikeistä.

Korjaus... Paskoista mikeistä paskaan 70 vuotta vanhaan vahvistimeen kytkettynä. ;)
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
mpekkanen
07.02.2025 21:18:02
jkiva: Korjaus... Paskoista mikeistä paskaan 70 vuotta vanhaan vahvistimeen kytkettynä. ;)

Ja kaiken kukkuraksi paskaa musaa ;)
Billsner
07.02.2025 22:49:22
Hirveän paljon tässä keskustelussa on ollut mutua Squiereista. Oletteko oikeasti testanneet näitä uudempia Squiereita?

Itse ostin yhden Squier SSS Affinity straton vuonna 2023. Tuli avaamattomassa paketissa, eli suomalainen verkkokauppa laittoi sen sellaisenaan eteenpäin kuin se oli heille tullut. Ei mitään valittamista tästä kitarasta, Nauhojen päät oli hyvin hiottu eikä mikään raapinut käsiä. Positiivinen yllätys jopa, että ei tarvinut mitään säätää. Stratolta se kuulosti. Erittäin hyvä kitara.

Seuraavan Squier Affinity straton ostin 2024, Tämä oli HSS mikeillä. Ostin tämän F-musiikista ja myyjä katsoi sen läpi ennen luovuttamista eteenpäin. Ilmeisesti ei ollut isompia vikoja kun ei mennyt kuin muutama minuutti siitä kun paketti oli avattu ja kitara tsekattu läpi.

SSS Squier on yhä telineessä. HSS on jo myyty eteenpäin.

Ennen tuota HSS Squierin ostoa testasin Oulun Fasulla kaikki hyllyssä olevat Fenderit sekä Squierit omaan lapaseen. Squier vaan passasi parhaiten, vaikka olisihan ollut kiva jos lavassa olisi lukenut Fender.
Supreme General Of Evil
jkiva
07.02.2025 22:59:44

Billsner: Fasulla kaikki hyllyssä olevat Fenderit sekä Squierit omaan lapaseen. Squier vaan passasi parhaiten, vaikka olisihan ollut kiva jos lavassa olisi lukenut Fender.

Sama kokemus bassoista itellä 10 vuoden takaa. Affinity presari lähti Vantaan fasulta matkaan. Vintage modified oli satasen kalliimpi ja paskempi. Mex fenkku taas 5x kallimpana ei tehnyt riittävää pesäero ja vielä kalliimpi USA versiokaan. Kaikki kuulosti about samalta.
Laulava Kylätohtori
07.02.2025 23:00:30
Pikaisia kokeiluja lukuun ottamatta sen verran kokemusta, että soitin yhdet treenit kaverin Squierilla. Toista kertaa ei tarvitse soittaa.

Mutta hyvä teille, joille on sattunut maailman luokan kitaroita muutamalla satasella. Hienoahan se on.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Juhani_t
07.02.2025 23:11:38
Billsner: Hirveän paljon tässä keskustelussa on ollut mutua Squiereista. Oletteko oikeasti testanneet näitä uudempia Squiereita?

Itse ostin yhden Squier SSS Affinity straton vuonna 2023.

Ostin ihan just ehkäpä samanlaisen varsin edullisesti. Nauhatyö on aivan keskeneräistä. Tallamikin vaihdoin laatikosta löytyneeseen Ibanezin V7:aan. Ei oikein kehtaa myydä poiskaan kun se 50e on aika max. näissä. Puut on varmasti tarpeeksi hyviä sähkökitarahommiin ja virekin pysyy. Elektroniikka toimii ja pystyy olemaan. Olisi varmaan ihan ok vehje jos jaksaisi tehdä nauhatyöt loppuun.
jkiva
07.02.2025 23:18:23

Laulava Kylätohtori:
Mutta hyvä teille, joille on sattunut maailman luokan kitaroita muutamalla satasella. Hienoahan se on.

Eihän nyt maailman luokan kitaroista (mitä se sit tarkoittaakaan) oo ees puhe kun ketjun otsikossakin on "halpis" mainittu.
Billsner
07.02.2025 23:38:55
Laulava Kylätohtori: Pikaisia kokeiluja lukuun ottamatta sen verran kokemusta, että soitin yhdet treenit kaverin Squierilla. Toista kertaa ei tarvitse soittaa.

En tiedä onko se vaan hyvää tuuria, mutta ei ainakaan itsellä ole mitään valittamista noista uudemmista Affinity sarjan Squiereista. Nauhat ei ole magneettisia, mutta haittaneeko se.
Supreme General Of Evil
Laulava Kylätohtori
07.02.2025 23:42:54
jkiva: Eihän nyt maailman luokan kitaroista (mitä se sit tarkoittaakaan) oo ees puhe kun ketjun otsikossakin on "halpis" mainittu.

Oi voi. Kyllähän ne pesee ja linkoaa kaikki tonnien kustomsopit mennen ja tullen.

Ite en tiiä siitä mittää, kun ei ole tuhansien eurojen kustomsoppeja.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
07.02.2025 23:55:44 (muokattu 07.02.2025 23:59:12)
Billsner: En tiedä onko se vaan hyvää tuuria, mutta ei ainakaan itsellä ole mitään valittamista noista uudemmista Affinity sarjan Squiereista. Nauhat ei ole magneettisia, mutta haittaneeko se.

Joo, kyllähän niillä soittaa. Nauhat tietty kuluu nopeammin ja työnjälki ehkä heikompaa tai jotain. Itse en tosin hae virheitä luupilla, vaan keskityn muihin ominaisuuksiin. Ja omaan ehkä hieman henkisiäkin rajoitteita, mutta kyllä itse olen jostain syystä kokenut tonnin molemmin puolin olevat skebat halpiksia paremmiksi. Mulla oli joskus V6 Icon straton tai joku vastaava. Vintage oli muuten merkki. Hyvissä säädöissä ja kaikkea ja olihan se hyvä kitara, ei sitä voi kukaan kiistää. En tiiä, silti esim. tuo japsitoksu se vaan on minusta kaikessa vähän parempi ja ne hyvätkin halpikset ovat jatkaneet matkaansa. Toki myös avrit ovat kaikki jatkaneet matkaansa, että ei sen puoleen.

Toksussa esim. originaalinauhat ja niillä on soitettu 24 vuotta ihan helvetisti. Ei tarvitse paljon säädellä, kestää kosteutta, parhaillaan tullut teltan katosta vedet päälle, ym. Kovakaan pakkanen ei ole vaikuttanut mitään. Kaikki säädöt toimii, kaikki pelaa ja kaikkeen voi luottaa. Kyllä sanoisin, että se on sitä laatua. Käteen sopiminen sitten eri asia, koska se ei ole laatua, vaan makuasia. Toki vaatii viritystä kovissa olosuhteiden muutoksissa. Mutta sopeutuu äkkiä eikä tarvitse koko iltaa säätää. Ei se mikään ihmeellinen ole, mutta hyvä ja luotettava työkalu. Joskus se riitti ennen kuin hyppäsin kaninkoloon. Onneksi tuota ei ole tullut myytyä, vaikka aika sakeaa meno on välillä ollutkin.

E. Toki siitä on nauhat olleet jo pidemmän aikaa loppu, mutta silti sillä tulee soitettua.

E. Mä en edes tiennyt ennen tätä päivää, että nauhojen magneettisuudella voisi olla jotain merkitystä. Edelleen en tiedä, pitääkö olla magneettinen vai ei. Kysymyksestäsi päätellen ehkä pitää. Varmaan siitä voi jotain johtopäätöksiä tehdä nauhojen metalliseoksen laadusta. Tosin ruostumaton teräs on lähtökohtaisesti ei-magneettista, joten tiiä sitten.
mpekkanen
08.02.2025 00:11:39 (muokattu 08.02.2025 00:36:21)
Minä olen kokeillut yhtä uudempaa Affinityä tai Bullettia liikkeessä ja se oli ihan paska kitara. Jos joku väittää niitä hyväksi, niin olisi mukava kuulla tällaisen kaverin soittoa. Eli millaista osaamista löytyy sanojen tueksi.
Tuossa kitarassa mitä kokeilin, oli terävät nauhanpäät ja kaula oli kapea ja ohut ja tosi rimpulan ja lelumaisen oloinen. Hintaa oli silloin joku 169€ tai sinne päin.

En suosittele kenellekkään. Ja oikeasti on vaikea uskoa, että niin suurta laatueroa on samoissa vehkeissä, että joku olisi edes kohtalainen tai oikeasti hyvä yksilö. Voiko olla oikeasti niin huonoja soittimia ja niiden joukosta muka löytyisi myös hyviä yksilöitä?
Minä en kyllä sitä usko, mutta joku voi olla tietysti muuta mieltä.
Billsner
08.02.2025 00:17:18
Laulava Kylätohtori: Joo, kyllähän niillä soittaa. Nauhat tietty kuluu nopeammin ja työnjälki ehkä heikompaa tai jotain. Itse en tosin hae virheitä luupilla, vaan keskityn muihin ominaisuuksiin.

Jos kitaralla on hintaa ~250€ ja saat nauhat soitettua loppuun, niin onneksi olkoon. Varmaan kannattaa ostaa seuraavaksi kitara, missä rauta on parempaa.

Nämä Squier Affinityt on mun mielestä hyviä ensimmäisiä kitaroita.
Supreme General Of Evil
Laulava Kylätohtori
08.02.2025 00:39:10
Billsner: Jos kitaralla on hintaa ~250€ ja saat nauhat soitettua loppuun, niin onneksi olkoon. Varmaan kannattaa ostaa seuraavaksi kitara, missä rauta on parempaa.

Ei kai siinä vuotta kauempaa tarvita, jos edes sitäkään. Tinanauhat menee nopeasti kuopalle.

En tiedä, mitä materiaalia tuon Tokain kauhat ovat, kun 24 vuotta rajua soittoa takana ja vielä soittokunnossa, joskin loppu. Muutamissa on tullut selkeää kuoppaa jo ihan vuoden parin soitolla. Gibsoneissa nauhat ovat kestäneet hyvin, mutta eipä niille niin kauheasti tule soittotuntejakaan.

Nämä Squier Affinityt on mun mielestä hyviä ensimmäisiä kitaroita.

Joo, säädöt kuntoon ja menoksi. Parempi halvempi, missä speksit natsaa itselle kuin kalliimpi, jossa ne ei oikein toimi.

Se on kyllä kaltaisteni kannalta ikävä fakta, että soittomiehet kuulostavat aina kaikilla vehkeillä hyviltä, toiset sitten taas ei millään vehkeillä. Itse liputan edelleen noin tonnin kitaroiden puolesta, mutta tärkeämpää se on soittaa sitä kitaraa kuin vaihtaa.
Billsner
08.02.2025 00:42:42
mpekkanen: Minä olen kokeillut yhtä uudempaa Affinityä liikkeessä ja se oli ihan paska kitara. Jos joku väittää niitä hyväksi, niin olisi mukava kuulla tällaisen kaverin soittoa. Eli millaista osaamista löytyy sanojen tueksi.

Osaamista ei ole, mutta tuollaisella SSS Affinity Squierilla olen tehnyt nauhoituksia. Kyllä se se stratolta kuullostaa.

Tuossa kitarassa mitä kokeilin, oli terävät nauhanpäät ja kaula oli kapea ja ohut ja tosi rimpulan ja lelumaisen oloinen. Hintaa oli silloin joku 169€ tai sinne päin.

Afifnity sarja on mielestäni 200€->. Oisko ollut Sonic sarjaa? Tästä ei ole omakohtaisia kokemuksia.

Squier Affinityä en suosittele kenellekkään. Ja oikeasti on vaikea uskoa, että niin suurta laatueroa on samoissa vehkeissä, että joku olisi edes kohtalainen tai oikeasti hyvä yksilö. Voiko olla oikeasti niin huonoja soittimia ja niiden joukosta muka löytyisi myös hyviä yksilöitä?
Minä en kyllä sitä usko, mutta joku voi olla tietysti muuta mieltä.

Kahden ostokokemuksen myötä, niin nämä Affinity sarjan Squierit ei ole olleet huonoja soittimia. Voihan se olla vain hyvää tuuria.
Supreme General Of Evil
mpekkanen
08.02.2025 00:55:41
Billsner:
Afifnity sarja on mielestäni 200€->. Oisko ollut Sonic sarjaa? Tästä ei ole omakohtaisia kokemuksia.

Tästä on aikaa ehkä 5-6 vuotta kun kokeilin kitaraa ja jotenkin jäänyt mieleen, että hinta oli joku 169 tai 179€. Likempänä kuitenkin kahta sataa kuin satasta. En tiedä, oliko ns normaalihinta tai tarjouksessa. Oli liikkeessä laitettu telineelle ja siitä otin kokeiluun.
Voi se olla myös Bullet sarjan Squier, en ole ihan varma mallista. Vai onko Bullet sitten jo liian halpa tuohon...
Billsner
08.02.2025 00:57:52
Laulava Kylätohtori: Ei kai siinä vuotta kauempaa tarvita, jos edes sitäkään. Tinanauhat menee nopeasti kuopalle.

Ehkä en ole tapeeksi kauan käyttänyt samaa kitaraa :D

En tiedä, mitä materiaalia tuon Tokain kauhat ovat, kun 24 vuotta rajua soittoa takana ja vielä soittokunnossa, joskin loppu. Muutamissa on tullut selkeää kuoppaa jo ihan vuoden parin soitolla. Gibsoneissa nauhat ovat kestäneet hyvin, mutta eipä niille niin kauheasti tule soittotuntejakaan.

Minullakin Gibson on pääosin laukussa. Eihän ne nauhat kulu kun sitä ei soita. Sitten taas ~15 vuotta vanha korean Ibanez mikä on ollut ykkössoittimena, niin ei pahempia kulumisia nauhoilla :D

Joo, säädöt kuntoon ja menoksi. Parempi halvempi, missä speksit natsaa itselle kuin kalliimpi, jossa ne ei oikein toimi.

Tämä.
Supreme General Of Evil
Billsner
08.02.2025 01:06:09
mpekkanen: Tästä on aikaa ehkä 5-6 vuotta kun kokeilin kitaraa ja jotenkin jäänyt mieleen, että hinta oli joku 169 tai 179€. Likempänä kuitenkin kahta sataa kuin satasta. En tiedä, oliko ns normaalihinta tai tarjouksessa. Oli liikkeessä laitettu telineelle ja siitä otin kokeiluun.
Voi se olla myös Bullet sarjan Squier, en ole ihan varma mallista. Vai onko Bullet sitten jo liian halpa tuohon...

Bullet sarja taitaa olla jo poistunut sarja. Näissä käsittääkseni body oli puristettua vaneria. Korjatkaa jos olen väärässä.

Minulla oli tälläinen vaneri Squier ~2000 kieppeillä, mutta aika hatarat muistikuvat on, että millainen se oli.
Supreme General Of Evil
mpekkanen
08.02.2025 01:06:34
Täytyy sen verran kehua omia kitaroita, että mulla on japanilainen Tokain Strato ja myös Tele ja kummatkin saa uutena tonnilla.
Jos siis tämä uusi Indonesian Fender maksaa 619€, niin ei siihen loppujen lopuksi tarvitse kuin 350€ lisää, niin saa oikeasti hyvän uuden kitaran.
Japanin Tokain body on kahdesta palasta ja Fenderillä saa laittaa tuplasti euroja, että löytyy saman moinen. Satula on luuta ja metalliosat on Gotohia. Oikeasti hyvä kitara ihan kohtuullisella rahalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)