Aihe: Mixerivahvistin
1 2
labrador
23.01.2025 22:26:17
Kun olen aina puuhastellut aktiivisten PA-kamojen kanssa, olisin utelias kuulemaan, onko yhdelläkään tanssibändillä passiivikamoissaan Behringerin PMP 1680S -mixerivahvistinta?
Kun punnertelee myöhemmällä iällä tolpan nokkaan liki puolensataa kiloa painavia piironkeja, alkavat tulla kaikenlaiset hullut ajatukset mieleen eli voisiko helpommallakin päästä.
House Band
24.01.2025 07:02:55
labrador: Kun olen aina puuhastellut aktiivisten PA-kamojen kanssa, olisin utelias kuulemaan, onko yhdelläkään tanssibändillä passiivikamoissaan Behringerin PMP 1680S -mixerivahvistinta?
Kun punnertelee myöhemmällä iällä tolpan nokkaan liki puolensataa kiloa painavia piironkeja, alkavat tulla kaikenlaiset hullut ajatukset mieleen eli voisiko helpommallakin päästä.

Behringeristä ei ole mitään kokemuksia,mutta;
onneksi ei enää,mut jos tarttis ite hommata äänentoistoa,
niin valinta osuis tonne JBL PRX-sarjaan.
Tötterö keskelle lavaa,niin ei tarvi edes monitoreja.
Stadionille ei riitä,mut näihin liikunnallisiin lämminvarastoihin kyllä.
Toimii yllättävän hyvin.
Soundi painaa,mutta haitari vain painaa.
rintapek
24.01.2025 09:53:46

labrador: Kun olen aina puuhastellut aktiivisten PA-kamojen kanssa, olisin utelias kuulemaan, onko yhdelläkään tanssibändillä passiivikamoissaan Behringerin PMP 1680S -mixerivahvistinta?

Kyllä mä analogisista behkuista pysyttelisin loitolla.
Mikserivahvari tanssibändikäyttöön on Dynacordin PowerMate.
Mutta se ei ratkaise painavien tolppanokkaämyrien ongelmaa.

Bändikamat alkoi vuosituhannen vaihteessa muuttua aktiivisiksi kun äänikelpoiset vahvistimet keveni olemattoman painoisiksi ja ne voitiin asettaa kaiuttimen sisään eikä nykyisellään saman kaiuttimen aktiivi- ja passiiviversioilla ole painossa eroa kuin pari kiloa.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
marpula
24.01.2025 12:45:43

Pohdinta tuntuu tutulta, minulla oli aiemmin 30-kiloiset aktiivikaapit joita työllä ja tuskalla punnersin tolpan nokkaan. Helpotin ongelmaa vaihtamalla kaapit tyyppiin RFC ART 310 A, jotka painavat 12,5 kg/kpl ja niistäkin lähtee tehoa 400 W RMS (T-kaupan mukaan), eli saman verran kuin niistä vanhoista. Eikä tarvinnut vaihtaa mikseriäkään. Muitakin keveitä aktiivikaappeja varmaan löytyy.

Itse touhuilen mieluummin aktiivikamojen kanssa. Sen mitä vähän olen passiivikaappeja pyöritellyt niin kyllä nekin aika painavilta tuntuvat.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
WanhaWetäjä
24.01.2025 12:50:47 (muokattu 25.01.2025 11:03:36)

Behkuista ei ole kokemusta PA puolelta.
Jos haluaa päästä helpolla roudauksissa niin mikseriksi esmes Allen&Heath tai QSC:n padiohjattava 8 tai 16 kanavainen digimikseri, kanavatarpeesta riippuen.
PA:ksi joku Bosen tai jo mainitun JBL:n tai jonkun muun tunnetun merkin tolppaviritys joita löytyy eri hintaisia ja tehoisia. Käytettynä voi saada hyvinkin edukkaasti varsinkin noita pienempitehoisia, niissä ei potku riitä isoihin mestoihin.
Jos tekee myös OMB keikkaa niin pärjää jopa yhdellä tolpalla ja alapäällä pienissä mestoissa, tämä on kokeilu joskus duolla. Mikseri menee kätevästi olkalaukussa ja tuollaisen tolppamallisen systeemin yläpäät eivät paljoa tilaa vie omissa pussukoissaan eikä tarvi nostella korkeuksiin kun ne kiinnittyvä alapäihin suoraan.

Erilliset päätteet + mikserit/päätteelliset mikseri + passiivikaapit ovat eilispäivää ainakin näissä huttukuvioissa, mainitun Dynacordin pahin puute on/oli vähäiset auxit vaikka soundiltaan ovatkin ihan ok. Jos ei tarvi montaa auxia eikä alapäitä niin kyllä noilla sitten pärjää. Noistakin on kokemusta eri kuvioissa, hyvän soundin saa helpolla jos kaapit ovat tasokkaat.

Edellisessä bandissa oli QSC ja olihan se nastaa kun sai miksata itelle sopivan monitorisoundin puhelimella. Ostin joku vuosi sitten käytetyn 8-kanavaisen hintaan 500€, ei ollutkaan tarvetta joten myin pois, nyt harmittaa koska tuo toimii myös monikanavaäänityksiin livena ja myös mainiona kotistudion sydämenä.

Jos ATK ei taitu eikä ole haluja tai aikaa syventyä siihen maailmaan niin sitten kannattaa kattella jotain päätteellistä mikseriä ja passiivikaappeja.

Ehdottomasti kompaktein systeemi on tuo vaikkapa QSC ja Bose vaan eipäs heti tullut mieleen että onhan tuossa sekin mahollisuus että käyttää päätteetöntä suht pienikokoista perusmikseria, noissa on ihan asialliset kaiut.
https://www.thomann.de/fi/yamaha_mg16xu.htm Ei tuokaan mahottomia paina.

QSC 8-kanavainen painaa kuitenkin vain pari kiloa.
https://www.thomann.de/fi/qsc_touchmix_8.htm

Kuten jäsen House band totesi, jos alkaa nykypäivänä rakentamaan helposti roudattavaa PA settia niin kyllä se menee noihin ylpäätolppa + alapää viritelmiin, mikseri voi olla maun ja tarpeen mukaan pieni digi tai vähän isompi perus, vai onko nuo tämän sukupolven kaiulliset analogit enempi hybrideja eli niissä on digiakin mukana.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Sir Roger
24.01.2025 14:29:45
rintapek: Kyllä mä analogisista behkuista pysyttelisin loitolla.
Mikserivahvari tanssibändikäyttöön on Dynacordin PowerMate.
Mutta se ei ratkaise painavien tolppanokkaämyrien ongelmaa.

Jep. Toi Dynacord on laatua ja tehoa, siitä kokemustakin, tosin maksaakin sitten kyllä.
Onhan niitä veivattavia telineitä (ei kokemusta) niin ei tarvi ihan niin korkeelle nostella.
Toisaalta mitäs niitä yksin tarvii nostella, kaikkien pitää osallistua.
"Harmony is when you find two note that love another."
WanhaWetäjä
24.01.2025 15:44:35

Sir Roger: Jep. Toi Dynacord on laatua ja tehoa, siitä kokemustakin, tosin maksaakin sitten kyllä.
Onhan niitä veivattavia telineitä (ei kokemusta) niin ei tarvi ihan niin korkeelle nostella.
Toisaalta mitäs niitä yksin tarvii nostella, kaikkien pitää osallistua.

Tua noi...jos tekee yksin keikkaa niin roudauskin lienee tehtävä yksin.
Jos olen oikeen tulkinnut säikeen aloittajan aiempia postauksia niin hän tekee myös OMB keikkoja.

Aikuisten oikeesti...jos haluaa ns helpottaa asioita eikä tarvi mitään isoja tehoja niin tuolta mun postauksesta löytyy esimerkkejä miten asioita voi myös tehdä. Täytän kesällä 68 ja voin sanoa että lähes kaikki maholliset PA systeemit on koettu, monen monessa kuvioissa mutta en ole ukkoutunut saati että eläisin menneessä. Särökitarat pörisee ja rokki soi edelleen.
Tällä hetkellä teen kahen bandin keikkoja, toisessa on Bosen aktiivi tolppa-PA alapäineen ja perinteinen mikseri erilliskaikuineen, toisessa aktiivi PA kohtuu kevyillä aktiivikaapeilla, isolla analogimikserillä ja aika isoilla subbareilla, arvaa kumpi PA menee pienempään tilaan ja on nopeempi kasata? Toisessa bandissa on aina 4 miestä roudaamassa, toisessa vain 3 joten ihan suoraan roudausaikoja ei voi verrata.

Veivattavat telineetkin on koettu ja on toisessa nykybandissa käytössä, helpottaa kyllä kummasti varsinkin suht painavien aktiivien nostamista.
Sir Roger
24.01.2025 17:29:15
Sir Roger: WanhaWetäjä: Tua noi...jos tekee yksin keikkaa niin roudauskin lienee tehtävä yksin.
Jos olen oikeen tulkinnut säikeen aloittajan aiempia postauksia niin hän tekee myös OMB keikkoja.

Tanssipändin passiivikamoista kysyttiin?
Omasta mielestä tanssipändissä on useampia soittajia.
Sir Roger
24.01.2025 17:30:21
----------------
Sir Roger
24.01.2025 17:30:48 (muokattu 24.01.2025 17:53:28)
Joo, ilmeisesti 20 vuotta ei ole riittänyt oppimiseen :D Pitää opiskella kommentteihin vastausta/ päivitystä jne, ja käyttää esikatselua? :D

Nämä saa poistaa!
WanhaWetäjä
25.01.2025 13:17:22

Sir Roger: Sir Roger:

Tanssipändin passiivikamoista kysyttiin?
Omasta mielestä tanssipändissä on useampia soittajia.

Juu ja siihen taisin vastata ihan omien kokemusten kautta. En toki voi muistaa mitä kaikkea mahtuu keikkailuun jota olen tehnyt vuodesta 1976, 1978 jälkeen jopa ammattimaisesti aina vuoteen 2014 jonka jälkeenkin keikkailu on ollut kuvioissa lähinnä freelacer tyyppisesti käsittäen sekin varsin monenmoista ja erilaista keikkaa duosta alkaen.

Tähän perustuen aiemmat postaukseni sisälsivät lähinnä omia kokemuksia erilaisista PA:systeemeistä joiden tarkempaan erittelyyn menisi tolkuttomasti aikaa koska niitä on ollut lukuisissa eri kuvioissa laidasta laitaan enkä voi niitä kaikkia edes muistaa. Itse en ole omistanut yhtäkään settiä mutta osaan kyllä käyttää niitä, on sitten kyse analogisista tai digivermeistä.

Jos nyt lähtisin hommaamaan PA settiä joka kattaisi keikat pubeista pienempiin tanssipaikkoihin niin ehdottomasti vaikkapa Bose, Jbl, Yamaha tai jos uskallus riittää niin Behkun halpis 2 x pilari + subbaset alle 800€, siihen joku pikkumikseri + 200€ tai jos löytää käytettynä QSC:n iPad ohjattavan 8-kanavaisen 1. sukupolven version niin se saattaisi lähteä + 400€.

Lopputulemana ei tuosta ihan ilmaiseksi päästä ja vaihtoehtoja on muitakin mutta kaikkein roudausystävällisin setti on varmasti ylläoleva vaihtoehto.

Tsekkasin labradorin aiempia postauksia, niistä päättelin ja muistin aivan oikein eli pääosin OMB pohjaista hommaa hän on tehnyt ja oletettavasti tekee edelleenkin joten kovin isoista mestoista tuskin puhutaan joten 1 x pilari + alapää riittäisi mainiosti. Mikään ei estä ostamasta toista jos tulee tarvetta ja haluaa esmes kiipparit ja taustat stereona.
Einherjar
25.01.2025 13:25:18
Juuri kyseisestä mallista ei ole kokemuksia, mutta parista muusta Behkun mikserivahvarista on. Ihan leluja ne on. Ehkä johonkin bingoon taustamusiikkiin/juontajalle hyvä ratkaisu, mutta ei niillä mitään vakavampaa oikein pysty toimittamaan.

Nykypäivänä passiivikamat on vähän mennyt halvemmissa hintaluokissa muodista pois. Eli jos pitää vähän muutakin kun pelkkä mikseri ja vahvistin hommata, niin lähtisin aktiivikamoja tsekkailemaan.
Mikseri + vahvari + kajarit pärjää yleensä huonosti hintavertailussa mikseri + aktiivit -setille. Vaikkakin eurot ehkä saataisiin kohtaamaan, niin laatu ei kohtaa ihan samaan tapaan.
Pelkkä digimikseri tekee jo niin ison eron, ettei mikserivahvarin suuntaan juuri tee mieli katsoa.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kyllikki
26.01.2025 11:26:35
Juu, ei ole kokemusta Behringerin mikserivahvistimista, pelkästään pienistä miksereistä ja oheislaitteista, EQ, jakuri, efektiprosessori tms. Kokemukset näistä ovat ihan hyviä, kaikki ovat toimineet omassa käytössäni hyvin.

Viimeisimpien vuosien jatsibändin klubikeikat kvartetilla/kvintetillä on hoidettu Yamahan EMX5016 mikserivahvistimella ja kivikaudelta peräisin olevilla EV:n S200 -passiivikaapeilla. Tehot ovat hyvin riittäneet, ja muutkin Jammun ominaisuudet kestävät vertailun. Huonona puolena voisin sanoa, että laitteen hinta on valitettavasti tuplaantunut siitä, kun me saimme käyttöömme masiinan useampia vuosia sitten. Eivätkä laitteen sisäiset efektiprosessoritkaan (2 kpl) soundillisesti edusta mitään huippua, mutta kyllä niilläkin on pärjäilty.

Ko. Jammu painaa hieman yli 10 kg, ja nuo vanhat EV:n kaapit likimain saman, mitä saman kokoluokan aktiivit, joten tolpan nokkaan nostaminen onnistuu pienemmälläkin salitreenillä. Paketin kasaaminen käy nopeasti, eikä esim. kaapeille tarvitse vetää jatkoroikilla sähköjä. Isommissa paikoissa mukana on ollut aktiivisubbari, jolle on Jammussa oma lähtönsä.

Vahva suositus Jammulle, mikäli budjetti ei ihan riitä Dynacordin vastaavaan, mutta esim. Behkun laitteen luotettavuus tai muut ominaisuudet arveluttavat. Jammun ominaisuuksista jotakin tietoa tässä linkissä:

https://www.stpaulssound.fi/yamaha- … ainen-mikserivahvistin/p/EMX5016CF/
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Sir Roger
26.01.2025 19:31:23
Pahin pettymys itselle oli Yamaha EMX2000 tehon puutteen takia.
Muuten asiallinen laite.
Oliskohan näissä muissa EMX -sarjan laitteissa parempi?
Pauli Lappalainen
26.01.2025 19:49:22 (muokattu 26.01.2025 19:52:13)
Sir Roger: Pahin pettymys itselle oli Yamaha EMX2000 tehon puutteen takia.
Muuten asiallinen laite.
Oliskohan näissä muissa EMX -sarjan laitteissa parempi?

Mikäs pettymys tuo on, antaa 2x200W 4 ohmiin niinkuin esitteessä sanotaan.

EMX-5000 antaa 2x500W samaan kuormaan.

Tai sitten pistää Powermate 1000, niin taas tuplaantuu tehot.

Sitä saa, mitä tilaa.
Sir Roger
29.01.2025 00:41:54
Pauli Lappalainen: Mikäs pettymys tuo on, antaa 2x200W 4 ohmiin niinkuin esitteessä sanotaan.

Käytännössä oli toisin..
mulla on ton manuaali vielä jossain (ostin uutena).

EMX-5000 antaa 2x500W samaan kuormaan.

Tai sitten pistää Powermate 1000, niin taas tuplaantuu tehot.

Sitä saa, mitä tilaa.
rintapek
30.01.2025 16:20:39

Einherjar:
Pelkkä digimikseri tekee jo niin ison eron, ettei mikserivahvarin suuntaan juuri tee mieli katsoa.

Mikserivaffari ei ookaan miksaajan työkalu.

eikä totta puhuen tän päivän tanssibändienkään työkalu, paitti joilla semmoinen on vielä käytössä, mut melko harva kamoja päivittävä päivittää uuteen mikserivaffariin.
mut jos tarpeet ei oo isot niin kyllähän sellaisella vetää viel tanssibändikin työväentalon salissa jos basistilla on kelvollinen bassovaffari eikä rummuista tartte mikittää kuin botneleikattu basari. Kelvolliset kaapit vaan, niin kulkee ihan kuin on kulkenut aina.
Plussaa on se, et jos saundi on kohdillaan kummemmin säätämättä, niin helpommaksi homma ei mene.
Miinusta siitä, et jos saundi ei oo kohdillaan kummemmin säätämättä niin sille ei sit voi oikeastaan mitään.
Ja jos aletaan kaipaamaan subbaria niin sit mikserivaffari alkaa olla väärä työkalu.

Eikä mikserivahvari tosiaankaan ratkaise kysyjän painavien tolppanokkakaappien ongelmaa, sen ratkaisee vaan kevyempi kaappiratkaisu.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
The 1
07.03.2025 00:35:55
Minulle on aina ollut mieluisin Mikserivahvistin on ollut Dynacord Pover mate 600 isoimassa luokassa 1000 sekä 1200 pover mate mikserit. Kun ostaa näistä jonkun laatu on aina 5 tähteä ja mikä tärkeintä saat aina myydessä omasi pois. Tapsa Rautavaaran sanoin" tämä tarina on tosi.
The 1
07.03.2025 00:47:11
Wanhan vetäjän ei ole koskaan joutunut pitämään rahojaan PA laitteisiin kuten minä ja muut silloin on tärkeintä että rahalleen saa vastinetta,vanhana soitin myyjänä tiedän mitä ostan .PS minä tiedän paljon varakkaita muusikoita kas kummaa heillä on aina olleet Dynacordin PA kamat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)