Aihe: Kuinka monta kieltä bassossa
1 2
Juhani_t
15.01.2025 15:42:39
Neljä on ihan ok, mutta vire on semmonen juttu että joutuu varmaan hommaamaan erikseen jonkun jouskarin EADG:lle. Erityisesti Motörheadit on hankalia soittaa BEAD-vireessä, joka taas muuten tuntuu erinomaiselle.
J.Nikkanen
16.01.2025 07:45:06
mpekkanen: Mun mielestä missään jutussa ei tarvitse neljää kieltä enempää. Joihinkin juttuihin voi toki toimia esin HEAD vire paremmin kuin normaali, mutta neljällä kielellä pärjää.

No tossahan ihan itse annoit jo riittävän painavan perusteen vitoselle. Että neljä kieltä riittää mutta. Niin. Ei mua kiinnosta (tai lähinnä kiinnostanut) alkaa vaihtelemaan bassoa kesken keikan, hyvä että jaksoi edes virittää. Yhdellä bassolla soittelin bilehutut ja oman bändin matskun, siinä hommassa vitonen toimi parhaiten.
Tympee Huttunen
16.01.2025 09:04:23
J.Nikkanen: No tossahan ihan itse annoit jo riittävän painavan perusteen vitoselle. Että neljä kieltä riittää mutta. Niin. Ei mua kiinnosta (tai lähinnä kiinnostanut) alkaa vaihtelemaan bassoa kesken keikan, hyvä että jaksoi edes virittää. Yhdellä bassolla soittelin bilehutut ja oman bändin matskun, siinä hommassa vitonen toimi parhaiten.

Tuumailin tässä just samaa ja vaihdan mielipidettäni aiempaan. Itseasiassa soittelin juuri E-vireistä heviä H-vireisellä bassolla ihan ymmärtääkseni, että siinä on 5-kielinen kyllä ihan ylivoimainen soitin. Sen saa myös vaikka drop-D vireeseen todella helpolla, jos tarve.
Vessajono
16.01.2025 12:30:04
J.Nikkanen: Ei mua kiinnosta (tai lähinnä kiinnostanut) alkaa vaihtelemaan bassoa kesken keikan, hyvä että jaksoi edes virittää.

Tää oli mullakin syynä vitosen hommaamiselle. Jonkun aikaa jaksoin roudata kahta bassoa keikoille ja vaihdella niitä mutta ei siihen ihan hirveen pitkään riittänyt intoa.

Biisilistojen tekeminen meni kans siinä kohtaa aika mielenkiintoseksi, koska kitaristi vaihteli kahden eri sähkiksen ja akkarin välillä ja kun yritettiin rakentaa niitä vähän sen mukaan, että ihan koko ajan ei ois jompi kumpi meistä veivaamassa ja virittämässä, niin jossain kohtaa huomattiin, että tässä tehdään nyt tätä asiaa enemmänkin kamat ku musa edellä.

Omat jutut oon soitellu ja soittelen edelleen pääasiassa normivireisellä nelosella, mutta bilebändi- ja muissa huttuhommissa siihen ei oo kyllä enää ollu paluuta. Paitsi nyt ehkä jossain humppatouhuissa.
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
KMT
20.01.2025 21:39:22

23 vuotta ollut viiden kielen varassa. Noh on mulla kutonenkin ollut varmaan 12 vuotta, mutta vähiin on jäänyt sen soitto. Taisinko yhden keikan vetää sillä kokonaan aikaa sitten.

Vitonen vaan antaa pelivaraa ja blueskuvioita helpompi vääntää. Viä ku olis joskus viiskielinen kontrabasso.
paskisti
24.01.2025 09:30:51
Jos tarvitaan BEAD tai AEAD virettä, niin nelikielisellä tulee ylärekisteri äkkiä vastaan ainakin soitettavuuden kannalta. Ei se pakollinen ole mutta on tullut joissain biiseissä heitettyä fillejä tai muuta räminää niin että käytännössä G kieli helpottaa. Ehkä menisi D kieleltäkin, mutta tulee kiire nousta 15 nauhan tuntumaan nopeassa biisissä. Jos ei olisi viisikielistä niin varmaan tekisi jutut toisella tapaa. Tämä siis jos soitellaan joko H tai A vireessä.

E vireessä G kieli on skaalan kannalta hyvä lisä joka tapauksessa, ja "käännetyissä" kitaran vitossoinnuissa (C:lle ala G kaveriksi) on taas mukava murauttaa ala C vitoskieleltä. Drop A on optimi minulle, koska kitaran "käännetyn"A:n kanssa voi vielä ottaa bassolla sen alimman A:n. H-vireessä joutuu tyytymään pykää korkeampaan A:han ja se jäi kismittämään ja vei vähän fiilistä soinnusta.

Eli, kun on viisikielinen niin voi samalla bassolla soittaa sekä E- että drop A-vireessä monipuolisesti.
pehko
24.01.2025 14:30:43

Itellä on kyl joku fiksaatio vitosia kohden. Tarviinko semmosta? En. Mut silti mulla on kun tykkään. Ihan sama mitä sanovat.
Brad Pitt on Batman
iec
24.01.2025 15:35:17

Tulin vilkaisemaan joko täällä on porukka saanut laskettua montako kieltä bassossa on ;) Itse olen ratkaissut kieliongelman sillä, että mulla on sekä nelikielisiä bassoja, että yksi viisikielinen niitä biisejä varten missä on pakko olla viisi kieltä (vaikea soittaa 4-kielisellä tai kuulostaa pöhköltä 4-kielisellä). Voi valita tilanteen mukaan millä soittaa. Ja kantolaukkuja/pusseja löytyy, että saan kaksi bassoa mukaan keikalle jos siltä tuntuu.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
iec
25.01.2025 15:58:04

J.Nikkanen: Hyh. Toki järkevää mutta hyh silti. Roudaaminen on perseestä. Mutta oispa keikkoja. Toki ennen sitä pitäisi olla bändi. Treenatakkin pitäis joten bänditreenit ja tila niitä varten. Ehkä vaan jään kotiin oispattelemaan.

Ei tarvitse onneksi roudailla rantasaunoja. Nuppi ja 2x12" kaappi painavat yhteensä noin 20kg ja se riittää backlineksi mulle. Tällä hetkellä oman bändin setissä ei ole biisejä jotka vaatisivat 5-kielistä, joten vähällä roudaamisella pääsen. Eikä ole kyllä niitä keikkojakaan ollut ihan päntiönään :D
mpekkanen
25.01.2025 16:15:46
iec: ihan päntiönään :D

Jos ei virkkeestä pystyisi arvaamaan tuon sanan merkitystä, niin muutoin en ole ikinä kuullut tuollaista sanaa.
okabass
25.01.2025 18:53:36
Montako kieltä? En ole laskenut. Täytyy pyytää äitiä laskemaan. Kerron sitten.
Kefiiri
26.01.2025 08:12:37
mpekkanen: Jos ei virkkeestä pystyisi arvaamaan tuon sanan merkitystä, niin muutoin en ole ikinä kuullut tuollaista sanaa.

En ole minäkään kuullut mutta lukenut olen, Aku Ankasta :)
En ole musiikin asiantuntija.
iec
27.01.2025 11:22:58

Kefiiri: En ole minäkään kuullut mutta lukenut olen, Aku Ankasta :)

Joo, lipsahti Oulun murretta vähän sekaan :D. No hyvä että sentään asiayhteydestä hoksattiin mitä tarkoitin.
insight
08.02.2025 09:55:56
Sen jälkeen kun vaihdoin 5-kieliseen, ei paluuta 4:ään ollut. Tosi hyvä, jos joutuu transponoida alaspäin.
speedyclarke
10.02.2025 23:45:17
Kaksi kieltä riittää, jos tarvii enemmän niin ottaa kitaran käteen.
HÄMYT JORAA....
paskisti
14.02.2025 08:28:08
speedyclarke: Kaksi kieltä riittää, jos tarvii enemmän niin ottaa kitaran käteen.
Joudun soittamaan välillä vähän ylempääkin bassolla ja kuviot ei onnistu jos on vain kaksi kieltä. Kitarasta on vaikea saada samaa saundia vaikka nuotti olisi samassa oktaavissa, joten pakko mennä bassolla. Laitetaan hymiö loppuun niin välittyy huumori paremmin :)
anapena
14.02.2025 14:46:01
Kefiiri: En ole minäkään kuullut mutta lukenut olen, Aku Ankasta :)

Minä taas Batin ja Ryydin levynkannesta, saatoin pyytää tulkkausapua rouvalta.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
speedyclarke
14.02.2025 19:28:58
paskisti: Joudun soittamaan välillä vähän ylempääkin bassolla ja kuviot ei onnistu jos on vain kaksi kieltä. Kitarasta on vaikea saada samaa saundia vaikka nuotti olisi samassa oktaavissa, joten pakko mennä bassolla. Laitetaan hymiö loppuun niin välittyy huumori paremmin :)

Stig Pedersen sen todistaa.. Kaksi kieltä riittää ;)
HÄMYT JORAA....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)